Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper

Άρθουρ Μίλερ: Ο μεγαλοφυής δραματουργός του 20ού αιώνα πέθανε σαν σήμερα

Στις 10 Φεβρουαρίου του 2005 πέθανε ο Άρθουρ Μίλερ, ο μεγαλοφυής δραματουργός του 20ού αιώνα, ένας από τους κορυφαίους Αμερικανούς θεατρικούς συγγραφείς της εποχής του μαζί με τον Τενεσί Ουίλιαμς και τον Ευγένιο Ο’Νιλ.

Καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της σκέψης του έπαιξε η οικονομική κρίση της περιόδου 1928-1933, καθώς είχε ως συνέπεια την οικονομική καταστροφή του πατέρα του.

Η πρώτη του μεγάλη επιτυχία σημειώθηκε με το έργο «Εστία» (1945), που πραγματευόταν τον αντισημιτισμό. Ακολούθησε το πρώτο σημαντικό έργο του «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» (1947), με θέμα ένα βιομήχανο που κατασκευάζει ελαττωματικό πολεμικό υλικό, καθώς και «Ο θάνατος του εμποράκου» (1949), που τον καθιέρωσε ως συγγραφέα και σε αυτό παρουσιάζει την τραγωδία ενός ανθρώπου που πέφτει θύμα των σαθρών αξιών της καπιταλιστικής κοινωνίας στην οποία ζει. Το 1953 βασισμένος στις δίκες των μαγισσών που έγιναν το 1692 στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης έγραψε τις «Μάγισσες του Σάλεμ» (ή «Η Δοκιμασία»). Το 1955 ανέβασε τα έργα «Από Δευτέρα σε Δευτέρα» και «Πάνω από τη γέφυρα».

Το 1956 κλήθηκε για εξέταση από την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του Κογκρέσου υπό το γερουσιαστή Μακάρθι. Αρνήθηκε να κατονομάσει όσους είχε δει πριν από δέκα χρόνια σε μια συγκέντρωση συγγραφέων, καταδικάστηκε, όμως τελικά απαλλάχθηκε καθώς έκανε προσφυγή και την κέρδισε.

Το 1964 έγραψε το «Μετά την πτώση», που αναφέρεται στην αποτυχία των ανθρώπινων σχέσεων, ενώ το 1968 το «Τίμημα», στο οποίο μέσα από τη σχέση δύο αδελφών εξετάζει την ενοχή και την ευθύνη του ατόμου απέναντι στον εαυτό του και τους άλλους. Στο «Ταβάνι του αρχιεπισκόπου» (1977) πραγματεύεται την αντιμετώπιση των διαφωνούντων συγγραφέων στη Σοβιετική Ένωση. Ακολούθησαν μεταξύ άλλων τα έργα «The ride down Mount Morgan» (1991), «Broken Glass» (1994), «Mr. Peter’s connections» (1998), «Resurrection Blues» (2002), «Finishing the picture» (2004).

Έγραψε επίσης σενάρια για κινηματογραφικές ταινίες, όπως οι «The Hook» (1947), «The Misfits» (1961), «Everybody Wins» (1984), «The Crucible» (1995).

Το 1967 εκδόθηκε μια συλλογή διηγημάτων με τον τίτλο «Don’t need you any more», ενώ το 1967 και το 2000 δύο συλλογές θεατρικών δοκιμίων του. Το 1987 κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του («Timebends»).

Έργα του Άρθουρ Μίλερ έχουν ανέβει και στην Ελλάδα. Για παράδειγμα:

– Το 1947 στο Θέατρο Τέχνης παίχτηκε σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν το «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» με τους Βασίλη Διαμαντόπουλο, Βάσω Μεταξά, Λυκούργο Καλλέργη, Έλλη Λαμπέτη.

– Το 1955 παρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο «Η Δοκιμασία» σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού με τους Τζένη Καρέζη, Γιώργο Παππά, Χριστόφορο Νέζερ.

– Το 1957 ανέβηκαν στο Θέατρο Τέχνης τα έργα «Από Δευτέρα σε Δευτέρα» και «Πάνω από τη γέφυρα» και από το θίασο του Αλέκου Αλεξανδράκη το «Ήταν όλοι τους παιδιά μου».

– Το 1962 παίχτηκε στο Θέατρο Τέχνης «Ο θάνατος του εμποράκου» με τον Γιώργο Λαζάνη και τον Μίμη Κουγιουμτζή.

– Στο Θέατρο Εξαρχείων ανέβηκαν το 1992-1994 «Το τίμημα», το 1995-1996 το «Σπασμένο γυαλί» και το 1999 «Ο τελευταίος Γιάνκι».

– Το 2001 στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων παρουσιάστηκε το έργο «Οι σχέσεις του κυρίου Πίτερς» σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

Τη θεατρική σεζόν 2016-2017 απολαμβάνουμε στο Θέατρο Εμπορικόν το «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου με τον Δημήτρη Καταλειφό, την Αλεξάνδρα Σακελαροπούλου, την Ευγενία Αποστόλου, τον Κώστα Βασαρδάνη, τον Δημήτρη Καραμπέτση, τη Δανάη Επιθυμιάδη, τον Γιώργο Βουρδαμή, τον Γιώργο Τζαβάρα και την Ιωάννα Πιατά.

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.