Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Ρεπορτάζ από το Documento

Η κρίση δεν… αφορά τον ΕΟΠΠΕΠ - Μισθοί προ μνημονίων και μη εφαρμογή της νομοθεσίας

Μισθούς που παραπέμπουν σε εποχές προ Μνημονίων φαίνεται ότι εξακολουθούν να λαμβάνουν στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) όπως προκύπτει από σχετική έκθεση του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) και τη δημοσιεύσε την Κυριακή το «Documento».

Στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη στα γραφεία του ΣΕΕΔΔ έφτασε μία ανώνυμη καταγγελία αναφορικά με τον ΕΟΠΠΕΠ. Η καταγγελία αφορούσε στη «μη εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας» σε ότι αφορά τη μισθοδοσία του προσωπικού του συγκεκριμένου φορέα. Οι ελεγκτές του ΣΕΕΔΔ κλήθηκαν έπειτα από εντολή του επικεφαλής του ΣΕΕΕΔ, καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Δημοσθένη Κασσαβέτη να ελέγξουν το περιεχόμενο των καταγγελίων. Ο έλεγχος αφορούσε το χρονικό διάστημα από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018.

Ο ΕΟΠΠΕΠ είναι ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα το οποίο λειτουργεί χάριν του Δημοσίου συμφέροντος και εποπτεύεται από τον υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο συγκεκριμένος φορέας δημιουργήθηκε το 2011 έπειτα από συγχώνευση του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων (Ε.Ο.Π.Π.), του Εθνικού Κέντρου Πιστοποίησης Δομών Διά Βίου Μάθησης (Ε.Κ.Ε.Π.Ι.Σ.) και του Εθνικού Κέντρου Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Κ.Ε.Π.). Σύμφωνα με όσα διαπίστωσαν στην έκθεσή τους οι ελεγκτές του ΣΕΕΔΔ, ο ΕΟΠΠΕΠ από τον Ιανουάριο του 2016 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018 δεν εφάρμοσε το μισθολόγιο του ν. 4352/2015 που αφορούσε το Δημόσιο. Το αποτέλεσμα ήταν να καταβάλλονται οι αποδοχές των υπαλλήλων «μη συννόμως στο πλαίσιο καταργημένων διατάξεων του ν. 4024/2011». Οι συγκεκριμένες διατάξεις ωστόσο όπως προέκυψε από Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στον ΕΟΠΠΕΠ, είτε δεν εφαρμόστηκαν από το φορέα σωστά είτε δεν εφαρμόστηκαν καθόλου, από το Νοέμβριο του 2011 μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Με λίγα λόγια ο συγκεκριμένος φορέας από το 2011 μέχρι και σήμερα δεν εντάχθηκε πλήρως στο μισθολόγιο του Δημοσίου, όπως άλλωστε έπραξαν δεκάδες άλλοι κρατικοί φορείς.

«Συνεπώς οι απορρέουσες δαπάνες της ευθέως ελεγχόμενης περιόδου προκύπτουν ως μη νόμιμες και μη κανονικές κατά την έννοια των διατάξεων περί δημόσιου λογιστικού» επισημαίνουν στην έκθεσή τους οι ελεγκτές του ΣΕΕΔΔ.

Αποκλίσεις δεκάδων χιλιάδων ευρώ

Η μη εφαρμογή των μισθολογικών διατάξεων του νόμου 4024/2011 επηρεάζει άμεσα τον ορθό υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς στο μισθό κάθε υπαλλήλου. Η προσωπική διαφορά υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές του εκάστοτε υπαλλήλου στις 31.12.2015. Στην περίπτωση του ΕΟΠΠΕΠ όπως προέκυψε από τον έλεγχο του ΣΕΕΔΔ το 66% των υπαλλήλων του οργανισμού μεταφέρει αποδοχές από προηγούμενα μισθολόγια ως «διορθωτικό ποσό». Μάλιστα το ποσό αυτό κυμαίνεται από 184,22 μέχρι και 1.557,47 ευρώ μηνιαίως ανάλογα με την περίπτωση.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα υπαλλήλου του ΕΟΠΠΕΠ ο οποίος σύμφωνα με την έκθεση του ΣΕΕΔΔ ελάμβανε επιπλέον 911,63 ευρώ το μήνα, «λόγω της μη εφαρμογής του ν.4354/2015 και του εσφαλμένα καταβαλλόμενου διορθωτικού ποσού». Μάλιστα το συνολικό ποσό που φέρεται να έλαβε επιπλέον τη διετία 2016 – 2018 ανήλθε σε 22.790,75 ευρώ.

Το γεγονός της μη εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας έχει ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοι του ΕΟΠΠΕΠ να λαμβάνουν αυξημένες αποδοχές. Το 2016 η μισθολογική δαπάνη του οργανισμού ανήλθε σε 2,5 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα που ο Οργανισμός παρουσιάζει διαρκώς αυξανόμενα ελλείμματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2016 το έλλειμμα του ΕΟΠΠΕΠ αυξήθηκε κατά κατά 84% σε σχέση με το 2015. Από 1,331 εκατ. ευρώ το 2015, ανήλθε σε 2,445 εκατ. ευρώ το 2016. Πρόκειται για τη χρονιά κατά την οποία θα έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από τον φορέα το μισθολόγιο του ν.4354/2015. Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη με αποτέλεσμα «το 80,46% των εσόδων του οργανισμού να αναλωθεί για τη χρηματοδότηση των εξόδων για αμοιβές προσωπικού, με τη μισθολογική δαπάνη να αντιπροσωπεύει το 45,07% των συνολικών εξόδων», όπως επισημαίνουν οι ελεγκτές του ΣΕΕΕΔΔ.

Η ανάθεση σε δικηγορική εταιρεία

Το εντυπωσιακό έχει να κάνει με τη στάση που κράτησε ο ΕΟΠΠΕΠ ακόμη και όταν ενημερώθηκε για το γεγονός ότι δεν είχε εφαρμόσει τις μισθοδοτικές διατάξεις από το 2011 μέχρι και σήμερα. Στις 8 Μαρτίου 2017 το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κοινοποίησε στον ΕΟΠΠΕΠ τη σχετική Έκθεση Ελέγχου. Ο ΕΟΠΠΕΠ ανέθεσε τότε σε δικηγορική εταιρεία «τη σύνταξη αντιρρήσεων επί των ευρημάτων της Έκθεσης», έναντι ποσού ύψους 14.880 ευρώ. Παρά το γεγονός ότι στον ΕΟΠΠΕΠ «λειτουργούσε και λειτουργεί επαρκώς στελεχωμένη Νομική Υπηρεσία».

«Οι σχετικές αποφάσεις δε του Δ.Σ. (ΓΠ/14236/6.4.2017 και ΓΠ/15864/21.4.2017) ελήφθησαν κατά παράβαση της διάταξης της παρ.8 του άρθρου 16 του ν.4115/2013, ως ισχύει, ήτοι χωρίς Εισήγηση Διευθύνοντος Συμβούλου ή Προέδρου» επισημαίνεται στην έκθεση του ΣΕΕΔΔ.

Να σημειωθεί ότι η έκθεση του ΣΕΕΔΔ διαβιβάστηκε στον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου προκειμένου να μεριμνήσει για τις δικές του ενέργειες, καθώς επίσης και στον υπουργό Οικονομικών, ενώ παράλληλα διαβιβάστηκε και στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών. 

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.