Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Παρακάμπτουν πλατφόρμες και… φορολογία

Καινοτομία στη φοροδιαφυγή ακόμη και… μέσω Airbnb

Προτού καν δημοσιευτεί η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για το φορολογικό καθεστώς που θα διέπει τα ακίνητα βραχυχρόνιων μισθώσεων μέσω διαφόρων ηλεκτρονικών πλατφορμών (Airbnb, Booking.com, Homeaway κ.ά.), ακυρώνεται στην πράξη!

Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είναι αντιμέτωπες με μια πρωτοφανούς εύρους φοροδιαφυγή εκ μέρους των ιδιοκτητών ακινήτων που έχουν μπει στη διαδικασία να ενοικιάζουν τα ακίνητά τους για λίγες ημέρες ή για λίγους μήνες έναντι 40 και 50 ευρώ ή και περισσότερο την ημέρα. Κι αν ο συγκεκριμένος τζίρος ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ, όπως ανέφερε πρόσφατη έρευνα των ξενοδόχων, η φοροδιαφυγή, σύμφωνα με πηγές στο υπουργείο Οικονομικών, μπορεί και να αγγίζει ισόποσα τον τζίρο της εν λόγω αγοράς!

Ακόμη και στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχει προβληματισμός ως προς το αν η απόφαση που θα εκδοθεί και αναμένεται από μέρα σε μέρα θα βάλει τάξη στη νέα αγορά που έχει διαμορφωθεί και κυρίως αν οι ιδιοκτήτες θα πληρώνουν τον φόρο που τους αναλογεί. Διότι είναι πολλά τα λεφτά και είναι «μαύρα»…

Τα τερτίπια είναι πολλά. Και είναι αμφίβολο αν το ΥΠΟΙΚ θα πετύχει τον στόχο του. Οι συνήθεις πρακτικές που ακολουθούνται ξεπερνούν ακόμη και τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ, αφού πλέον τα deals δεν κλείνονται καν μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών, αλλά μεταξύ του πελάτη-ταξιδιώτη και του ιδιοκτήτη του ακινήτου. Το χρήμα, δηλαδή το ενοίκιο, καταβάλλεται ζεστό άμα τη εμφανίσει του πελάτη στον… ιδιοκτήτη, με τον πρώτο να γλιτώνει την προμήθεια προς την πλατφόρμα και τον δεύτερο να γλιτώνει και την προμήθεια και τον… φόρο!

Η συναλλαγή, όπως διαπίστωσε το Documento, γίνεται καταρχήν από την ίδια την πλατφόρμα. Ο «πελάτης», είτε Ελληνας είτε από το εξωτερικό, στέλνει ερώτημα μέσω της πλατφόρμας στον ιδιοκτήτη αν το ακίνητό του είναι διαθέσιμο για συγκεκριμένες ημερομηνίες.

Τηλεφωνική επικοινωνία και… ολογράφως

Συνήθως ο ενοικιαστής έχει δει φωτογραφίες του χώρου που τον ενδιαφέρει και ζητεί πρόσθετες πληροφορίες, όπως για παράδειγμα αν διαθέτει πλυντήριο, καφετιέρα, αν υπάρχει κλιματισμός ή θέρμανση, ή εφόσον αν πρόκειται για οικογένειες, αν υπάρχει παιδικό κρεβάτι κ.ά. Ο ενδιαφερόμενος πελάτης ζητεί να μιλήσει με τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, αλλά οι πλατφόρμες αποκρύπτουν την αναγραφή διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αριθμού κινητού ή σταθερού τηλεφώνου, όπως και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οπότε η συνομιλία μεταξύ των δύο αντισυμβαλλομένων γίνεται υποχρεωτικά μόνο μέσω της πλατφόρμας. Τα προσωπικά στοιχεία των δύο μερών δίδονται μόνο αν προχωρήσει η κράτηση. Μάλιστα, όταν κάποιος δώσει μέσω της πλατφόρμας τον αριθμό του τηλεφώνου του, ο έτερος ενδιαφερόμενος θα δει στο messenger την ένδειξη «URL HIDDEN». Oπότε στην περίπτωση αυτή τα προσωπικά στοιχεία, προκειμένου να προχωρήσει η απευθείας συνομιλία, δίδονται ολογράφως. Αντί για το πρόθεμα 69 και κατόπιν την αριθμητική ολοκλήρωση ενός κινητού, οι δύο πλευρές γράφουν «έξι», «εννέα» και τον υπόλοιπο αριθμό ολογράφως στα αγγλικά αν πρόκειται για ξένο πελάτη. Εν συνεχεία γίνεται επικοινωνία μέσω τηλεφώνου και παρακάμπτεται η διαδικτυακή πλατφόρμα. Στη συνομιλία αυτή κλείνονται οι λεπτομέρειες και κυρίως η πληρωμή τοις μετρητοίς στην πόρτα.

Ο πσλιός είναι αλλιώς

Σημειωτέον ότι οι πλατφόρμες ανθούν στη χώρα μας από το 2010. Σύμφωνα με μεσίτες, εδώ και επτά χρόνια υπάρχουν οι «παλιοί» του χώρου (των βραχυχρόνιων μισθώσεων), οι οποίοι έχουν φτιάξει την πελατεία τους. Οι ταξιδιώτες έρχονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα για τις διακοπές τους και όχι μόνο αυτό, αλλά αν έχουν μείνει ικανοποιημένοι από το ακίνητο όπου έχουν φιλοξενηθεί το συστήνουν και στους φίλους τους. Οι θετικές κριτικές μετά τη φιλοξενία σε σπίτια που διατίθενται μέσω της Airbnb, για παράδειγμα, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές…

Αλλες πλατφόρμες δε, που μάλιστα διαφημίζουν τη δυνατότητα ακύρωσης εκ μέρους του πελάτη, τονίζουν το γεγονός ότι πολλά καταλύματα στην Ελλάδα δεν δέχονται πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Παράδειγμα: ένας ιδιοκτήτης ανεβάζει το ακίνητό του σε μια πλατφόρμα για πέντε μήνες, δέχεται κρατήσεις, φιλοξενεί κόσμο και ντουνιά, πληρώνεται αδρά (από 30 μέχρι 60 ευρώ συνήθως την ημέρα αν το σπίτι βρίσκεται σε παραθαλάσσια, κοσμική και δη ειδυλλιακή περιοχή) και τον Σεπτέμβριο που ανοίγουν τα σχολεία κατεβάζει το ακίνητό του από την πλατφόρμα ή του το κατεβάζει η πλατφόρμα γιατί δεν πλήρωσε την προμήθεια που του αναλογούσε! Αν θελήσει την επόμενη χρονιά να διαθέσει το ακίνητό του και πάλι για φιλοξενία, υπάρχουν κι άλλες πλατφόρμες για να κάνει τη δουλειά του…

Τώρα, αν όλα έχουν γίνει τυπικά μέσω της πλατφόρμας, ο ταξιδιώτης έχει κάνει την κράτησή του και έχει πληρώσει τις ημέρες διαμονής του αγνοεί… τόσο ο ίδιος όσο και η πλατφόρμα σε ποιον λογαριασμό έχουν μπει τα λεφτά. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που τα λεφτά μπαίνουν σε λογαριασμούς συγγενικών προσώπων.

Οπότε αν οι αρμόδιες φορολογικές αρχές (η ΑΑΔΕ), όπως αναφέρουν μεσίτες, θελήσει να κάνει ελέγχους θα πρέπει ή να κάνει ντου στα χιλιάδες σπίτια που ενοικιάζονται κατ’ αυτό τον τρόπο σε όλη την Ελλάδα (ενέργεια για την οποία δεν διαθέτει το στελεχιακό δυναμικό) ή να τσεκάρει τους τραπεζικούς λογαριασμούς όλων των Ελλήνων και να τους συγκρίνει με τα δηλωθέντα εισοδήματα…

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.