Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Συνέντευξη στο Documento

Κώστας Μακεδόνας: «Η δική μου αφετηρία ας είναι η αγάπη»

Ο Κώστας Μακεδόνας διαθέτει μια από τις πιο σπάνιες φωνές στο ελληνικό τραγούδι, ενώ η θεατρικότητα στην ερμηνεία του τον καθιστά έναν από τους πιο σημαντικούς ερμηνευτές της γενιάς του. 

Με πορεία που αγγίζει τα τριάντα χρόνια έχει καταφέρει να διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού, τόσο με την κρυστάλλινη ερμηνεία του όσο και με την άμεση, ξεκάθαρη στάση του απέναντι στην τέχνη της μουσικής.

Αφού αποτέλεσε μια από τις εκπλήξεις στο χειμωνιάτικο talent show «Rising star» και έχοντας στις αποσκευές του πολλές μεγάλες επιτυχίες στο ελληνικό τραγούδι επιστρέφει (παρέα με τις νέες, ταλαντούχες τραγουδίστριες Κέλλυ Βουδούρη και Γιάννα Φαφαλιού) στις σκηνές της καλοκαιρινής του περιοδείας, ξεκινώντας από το Βεάκειο Θέατρο του Πειραιά στις 7 Ιουλίου.

Τι θα επισημαίνατε σήμερα ως την πιο ριζική αλλαγή στη σύγχρονη ελληνική δισκογραφία; Τι είναι εκείνο που σας φοβίζει περισσότερο στον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα σήμερα;

Επειδή αναφέρατε τη λέξη δισκογραφία και όχι τη λέξη μουσική θα σας απαντήσω πως η πιο ριζική αλλαγή των τελευταίων 30 χρόνων συντελείται τώρα και έχει να κάνει με τη χρήση των νέων μέσων (internet, YouTube, ψηφιακές πωλήσεις κ.ο.κ.). Δεν ξέρω πώς θα καταλήξει, αφού για μένα είναι ξεκάθαρο πως βρισκόμαστε ακόμη σε μεταβατικό στάδιο. Αυτό που με φοβίζει είναι ταυτόχρονα και αυτό που μου δίνει ελπίδα. Η πληροφορία είναι στα χέρια μας, στην προκειμένη περίπτωση τα τραγούδια. Το θέμα όμως είναι πως είναι τόσο πολλά που προς το παρόν χανόμαστε και χάνουμε και την ουσία της μουσικής. Οπως ακριβώς συμβαίνει και στην πολιτική μα και σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Ολα είναι στο χέρι μας αλλά ταυτόχρονα είναι τόσο μεγάλος ο όγκος των δεδομένων που είναι πολύ δύσκολο να τον διαχειριστούμε. Ελπίζω στο μέλλον να είμαστε πιο ικανοί.

Πώς ένας καλλιτέχνης μπορεί να είναι επιδραστικός στις μέρες μας και πώς μπορεί να είναι συνεπής;

Το να είναι κάποιος συνεπής είναι σχετικά εφικτό, αφού είναι στο χέρι του. Μπορείς να ακολουθήσεις τον δρόμο της καρδιάς σου χωρίς εκπτώσεις, πληρώνοντας μερικές φορές και κάποιο τίμημα και στο τέλος, στον απολογισμό, να νιώσεις συνεπής με τα πιστεύω και τους στόχους σου και να μπορείς να κοιτάς με ηρεμία και σεβασμό τον εαυτό σου στον καθρέφτη. Να σας πω την αλήθεια, αυτό είναι κυρίως που με απασχολεί. Η επιδραστικότητα είναι κάτι διαφορετικό και έχει να κάνει με τους άλλους και όχι με τον εαυτό σου. Ο αντίκτυπος και η επίδραση στους άλλους ή στις μετέπειτα εξελίξεις δεν ορίζεται από σένα. Για κάποιους αυτό είναι το ζητούμενο και έχοντας αυτό ως σκοπό πράττουν ανάλογα.

Εμένα η αφετηρία μου ας είναι η αγάπη για αυτό που κάνω και η συνέπεια.

Πιστεύετε ότι θα έρθει ποτέ κάποια στιγμή που το ελληνικό τραγούδι δεν θα σημαίνει κυρίως νταλκά και στενοχώρια;

Ολα μέσα στη ζωή είναι. Το ελληνικό τραγούδι έχει μεγάλο βάθος και υπάρχει αντιπροσώπευση όλης της γκάμας των συναισθημάτων. Είναι φυσιολογικό η πλειονότητα των τραγουδιών να μιλά για νταλκά και στεναχώρια, αλλά υπάρχει και ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, ο Μαρκόπουλος, ο Ελύτης, ο Ρίτσος, ο Αναγνωστάκης, ο Ελευθερίου, ο Παπαδόπουλος, η Νικολακοπούλου και τόσοι άλλοι που έχουν προσεγγίσει την τέχνη του τραγουδιού με τέτοια ευαισθησία που όποιος νέος δημιουργός μπολιαστεί από αυτούς θα μπορεί εύκολα να ξεφύγει από ευκολίες και φτηνούς εντυπωσιασμούς.

Δημιουργικά σας εμπνέει η εποχή μας;

Σε κάθε εποχή μπορείς να βρεις έμπνευση. Την έμπνευση τη βρίσκεις κυρίως στους ανθρώπους και στα συναισθήματα που αντλείς από τις σχέσεις. Ναι, φυσικά και με εμπνέει η εποχή μας, με εμπνέει το τώρα. Με εμπνέουν οι έξυπνες ιδέες ανθρώπων που μπορεί να βρίσκονται στην άλλη άκρη της γης, μια πράξη αλληλεγγύης από κοντινούς μου συνανθρώπους, με εμπνέει το ταλέντο νέων ανθρώπων που κάνουν χρήση της τεχνολογίας με ευφάνταστους τρόπους και μας πάνε πιο μπροστά με ρυθμούς που ούτε καν φανταζόμασταν. Ολα αυτά με βοηθούν να είμαι δημιουργικός σε διάφορες πτυχές της ζωής μου, όχι μόνο στη μουσική.

Πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος διασκέδασης στις μέρες μας και γιατί ξαφνικά όλοι ανακαλύψαμε τις μεγάλες συναυλίες και ξεχάσαμε τα πιο αθώα και παρεΐστικα στέκια;

Μπορώ να σας απαντήσω μόνο για τον χώρο του είδους της μουσικής που βρίσκομαι. Η ανάγκη του κόσμου για διασκέδαση και ψυχαγωγία μέσα από το συγκεκριμένο είδος μουσικής –ας το ονομάσουμε λαϊκό τραγούδι– παραμένει μεγάλη και όσον αφορά τον τρόπο παρουσίασής του δεν έχει αλλάξει πάρα πολύ. Ισως λόγω κυρίως της τεχνολογίας να έχει μεταφερθεί σε μεγαλύτερους χώρους. Είκοσι χρόνια πριν οι δυνατότητες του ήχου δεν βοηθούσαν να καλύψουν τόσο μεγάλα μαγαζιά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε ξεχάσει, όπως λέτε, τα πιο αθώα και παρεΐστικα στέκια, αφού τότε και να θέλαμε δεν μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά. Ετσι και ο τρόπος διασκέδασης είναι λίγο πιο ατομικός πλέον, αφού επικεντρώνεται στη μικρή παρέα του τραπεζιού και είναι πια δύσκολο να εφαρμοστεί αυτό που λέμε μερικές φορές στα δελτία Τύπου «και όλοι γινόμαστε μια μεγάλη παρέα».

Γενικά όμως δεν μου αρέσει να εξιδανικεύω το παρελθόν. Οποιος μπορούσε να κάνει και στο παρελθόν μεγάλες συναυλίες, τις έκανε.

Αν θεωρήσουμε δεδομένο ότι υπάρχουν πολλά παιδιά εκεί έξω με καλή φωνή τα οποία αναζητούν μια τύχη σε κάποιο τηλεοπτικό talent show, πιστεύετε ότι υπάρχει μέλλον για εκείνα μόλις τελειώσει το παιχνίδι;

Φυσικά και υπάρχει μέλλον για κάποιους νέους τραγουδιστές, είτε έχουν λάβει μέρος σε τηλεοπτικό talent show είτε όχι. Κάποιοι θα ξεχωρίσουν και κάποιοι όχι. Αυτό συνέβαινε πάντα. Η ουσιαστική αλλαγή που έχει υπάρξει σε σχέση με το παρελθόν είναι πως λόγω της μεγάλης προβολής του επαγγέλματος του τραγουδιστή και φυσικά λόγω της αύξησης των αμοιβών σε σχέση με τη δεκαετία του ’80 πολύ περισσότερα παιδιά ονειρεύονται να ακολουθήσουν αυτό τον δρόμο. Ετσι ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος και είναι φυσιολογικό να υπάρξουν περισσότερα παιδιά που θα απογοητευτούν απ’ ό,τι παλιά, αφού δεν γίνεται να γίνουν όλοι επαγγελματίες τραγουδιστές.

Πώς αποφασίσατε να επιλέξετε για τις συναυλίες σας δύο φωνές που ξεχώρισαν από το «Rising star»; Τι ήταν εκείνο που ξεχωρίσατε σε αυτές;

Μέσα από το «Rising star» είχα την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με μερικούς πολύ ταλαντούχους τραγουδιστές, όπως η Κέλλυ Βουδούρη και η Γιάννα Φαφαλιού. Και οι δύο ξεχώρισαν στα μάτια μου από την πρώτη στιγμή, αφού οι ερμηνευτικές δυνατότητές τους είναι αδιαμφισβήτητες. Στην πορεία είδα επίσης και την αισθητική τους, τα ακούσματά τους και πάνω από όλα τη συμπεριφορά τους. Ολα αυτά τα στοιχεία δηλαδή που ψάχνω κάθε φορά για τους μελλοντικούς μου συνεργάτες.

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.