Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Η έρευνα που «καίει»

Malta Files: Καταπέλτης για Γιλντιρίμ - Η μυθική περιουσία του Τούρκου πρωθυπουργού

Πλοία, offshore, εμπλοκή σε πολιτικούς και επιχειρηματικούς κύκλους, αυτά είναι μόνο μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας για τα Malta Files, που είναι κόλαφος για τον Τούρκο πρωθυπουργό.

Η έρευνα αναφορικά με την περιουσία του Μπιναλί Γιλντιμίρ διεξάγεται από την Αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EIC), στο πλαίσιο γενικότερου ελέγχου των Malta Files.

Οι αποκαλύψεις φέρνουν στο φως περιουσία- μαμούθ, αφού -όπως προκύπτει από την έρευνα, η οικογενειακή του περιουσία ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρουν οι ειδησεογραφικές ιστοσελίδες theblacksea.eu και mediapart.fr, η περιουσία του Γιλντιρίμ περιλαμβάνει 11 πλοία με ξένη σημαία, τα οποία βρίσκονται σε θυγατρικές στη Μάλτα, την Ολλανδία και τις Ολλανδικές Αντίλες, ειδικά μάλιστα στο Κουρακάο, με τις πιο ύποπτες περιπτώσεις να βρίσκονται στα νησιά Μάρσαλ και στον Παναμά. 

Από αυτά, τουλάχιστον τέσσερα έχουν χρηματοδοτηθεί με υπέρογκα δάνεια από ελβετικές και τουρκικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης και μία κρατικής τουρκικής τράπεζας.

Αν και αρκετά κρίσιμα στοιχεία βρίσκονται ακόμα στη σκιά, αφού βρίσκονται σε... φορολογικού παραδείσους, τα πρακτορεία αποκαλύπτουν ότι ο γιος του Γιλντιρίμ, η κόρη του, ο θείος του και τα ανίψια του έχουν αγοράσει 7 ακίνητα στην Ολλανδία, ύψους άνω των 2,5 εκατ. δολαρίων. Στην μία περίπτωση μάλιστα η πληρωμή έγινε με μετρητά.

Offshore και πολιτική υπεραξία

Σύμφωνα με τις αποκαλύψεις της έρευνας, ο Γιλντιρίμ αξιοποιούσε τις offshore εταιρίες του για να χτίσει την πολιτική του καριέρα. Μία από τις ολλανδικές εταιρείες χρησιμοποιήθηκε ώστε να δωρίσει ανώνυμα 600.000 ευρώ στο δήμο Pendik, κοντά στην Κωνσταντινούπολη, για την ανοικοδόμηση νέου τζαμιού.

Στο ίδιο πλαίσιο, χρησιμοποιήθηκαν και οι ναυτιλιακές offshore, με αποτέλεσμα ο δεύτερος πιο ισχυρός άντρας της Τουρκίας, να καταφέρει να καθιερωθεί στην πολιτική σκηνή.

Πώς ξεκίνησε

Η καριέρα του στα ναυτιλιακά ξεκίνησε το 1994, όταν έγινε διαχειριστής της δημοτικής επιχείρησης İstanbul Fast Ferries Company (İDO). Από εκεί απολύθηκε το 2000, όταν αποκαλύφθηκε εις βάρος του σκάνδαλο, με την παραχώρηση της διαχείρισης των καντινών των πλοίων στον θείο του, Γιλμάζ Ερενσέ.

Ωστόσο, στην ουσία αυτό το σκάνδαλο ελάχιστα επηρεάσει την καριέρα του. Ένα χρόνο αργότερα, το 2001, βρέθηκε να είναι το πρόσωπο κλειδί δίπλα στο πλευρό του Ερντογάν. Το 2002, μετά τη νίκη στις εκλογές, έγινε υπουργός μεταφορών στη νέα κυβέρνηση, θέση που κράτησε για περίπου 12 χρόνια.

Το πρώτο τους σκάφος ήταν το Silver Fish, ένα φτηνό φορτηγό πλοίο ηλικίας 20 ετών, το οποίο σύντομα το «έσπασαν» και το πούλησαν για σκραπ.

Τα πρώτα ύποπτα ίχνη της περιουσίας του με τις offshore εταιρίες εμφανίζονται στη Μάλτα το 1998, μέσω μίας εταιρείας που μαρτυρεί την τουρκική προέλευση των μετόχων της, της Tulip Maritime Limited.

Σιγή ιχθύος

Φυσικά και η τουρκική αντιπολίτευση έχει προσπαθήσει κατά καιρούς να αποσπάσει απαντήσεις, αφού υπάρχουν υπόνοιες για την εμπλοκή του πρωθυπουργού σε διάφορα σκάνδαλα. Ωστόσο, ο Γιλντιρίμ έχει συστηματικά αρνηθεί να απαντήσει σε ερωτήσεις και να αποκαλύψει πως έκανε την περιουσία του μέσω των ναυτιλιακών του επιχειρήσεων.

Η μόνη δημόσια ανακοίνωσή του αφορούσε σε απάντηση σε δημοσιογράφο του CNN Türk το Μάρτιο του 2013, όταν εξήγησε ότι μεταβίβασε τις επιχειρήσεις του στα παιδιά του με το που ανέλαβε πολιτικά καθήκοντα.

Πολιτικοί, επιχειρηματίες και πάνω απ'όλα η οικογένεια

Επικεφαλής σε μία από τις εταιρίες, την Tulip Maritime Limited ήταν ο θείος του Yılmaz ενώ αναπτύσσονταν επαφές και με τον πολιτικό και επιχειρηματικό κόσμο της Τουρκίας. Μεταξύ αυτών ο γνωστός πλοιοκτήτης, Σαλίκ Ζεκί Τσακίρ , εργοδότης του Γιλντιρίμ πριν την πολιτική του καριέρα και ο Αχμέτ Εργκούν, σύμβουλος του Ερντογάν όταν εκείνος ήταν δήμαρχος Κωνσταντινούπολης. Στο ίδιο "τραπέζι" και ο πρώην δικαστής Αμπάς Γκόρτσε.

Βρισκόμαστε πλέον στο 2000, όπου η ίδια ομάδα έφτιαξε περισσότερες εταιρίες και απέκτησε περισσότερα πλοία. Τα περισσότερα  είχαν την ίδια τύχη του πρώτου - πρώτου: "Έσπασα" και μεταπουλήθηκαν

Μέχρι το 2009, όταν ο Γιλντιρίμ εκφώνησε τον πύρινο λόγο του στην Τουρκική Ένωση Πλοιοκτητών, όπου εξυμνούσε τον εγχώριο εθνικισμό, το τεσσάρων τόνων φορτηγό πλοίο «City» φαίνεται να είναι το μόνο περιουσιακό στοιχείο. Και αυτό πωλήθηκε δύο μήνες αργότερα σε εταιρεία του Παναμά, τη North Bulkers S.A., πριν -με τη σειρά του- το «σπάσουν» και το μεταπουλήσουν.

Από τότε, η οικογενειακή περιουσία έχει αποκτήσει τεράστια αγοραστική δύναμη. Έξι από τα έντεκα πλοία που έχουν αναγνωριστεί από τις έρευνες – αξίας μεταξύ 1,9 εκατ. και 33 εκατ. ευρώ- φαίνεται ότι έχουν αποκτηθεί με τραπεζικά δάνεια. Αν κάτι τέτοιο ισχύει, συνεπάγεται ότι η Ολλανδική εταιρεία διαθέτει έναν τεράστιο όγκο κεφαλαίων, παρά το γεγονός ότι στα χαρτιά φαίνεται μία χρεωμένη εταιρεία.

Τα 11 πλοία, οι offshore και η στελέχωση από του οικείους

11 πλοία ανήκουν με ξένες σημαίες ανήκουν σε offshore εταιρείες στην Ολλανδία και τη Μάλτα , χώρες δηλαδή που προσφέρουν φορολογικά προνόμια για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Τον Φεβρουάριο ο Γιλντιρίμ από τη θέση του πρωθυπουργού πλέον, επισκέφτηκε τη Μάλτα για να υπογράψει μία συμφωνία για τους μετανάστες με την τοπική κυβέρνηση.

Αυτό ενδεχομένως να σημαίνει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία ο Γιλντιρίμ επέλεξε το σύντομο δρόμο για να επισκεφτεί τα γραφεία της εταιρίας Mifsud and Sons, Ltd.

Η εταιρία αυτή ανήκει στον όμιλο Simon Mifsud και αντιπροσωπεύει την τελευταία ναυτιλιακή περιουσία της οικογένειας Γιλντιρίμ στη χώρα, με τις Dertel Shipping Limited, Nova Ponza Limited, Rory Malta Limited και Nova Warrior Limited στην κατοχή της.

Οι οικογένεια Γιλντιρίμ ανέλαβε τις νέες εταιρίες στις 9 Ιουνίου του 2016, περίπου 2 βδομάδες αφού ο Ερντογάν τον έχρισε πρωθυπουργό της χώρας.

Διαχειριστής των εταιρειών είναι ο Σουλεϊμάν Βουράλ, ανιψιός του Γιλντιρίμ.

Σε τρεις από αυτές τις εταιρίες υπάρχουν τρία πλοία. Μεταξύ αυτών το MV Shark, που δεν έχει αναφερθεί ποτέ και ανήκει στην Nova Ponza Limited και την MV Frezya S, ενώ είναι καταγεγραμμένο στην Nova Warrior Limited. Άλλα δύο αξίας 1,9 εκατ. ευρώ και 2 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, αποκτήθηκαν με τη βοήθεια δανείων από την Ελβετική τράπεζα Cornèr.

Οι εταιρίες Rory Malta και Nova Ponza οδήγησαν στην Ceren Danışmanlık Denizcilik, τη ναυτιλιακής εταιρία στην Τουρκία, που δημιούργησε ο ο θείος του Γιλμάζ και ο γιος του Ριφάτ Εμράχ Ερενσέ στην Κωνσταντινούπολη στα τέλη του 2015.

Οι μέτοχοι της εταιρείας Dertel, που δε διαθέτει πλοία στο ενεργητικό της, και της Nova Warrior είναι στην ουσία η ολλανδική (και από την καραϊβική) offshore εταιρία με την επωνυμία South Seas Shipping NV. Στα χαρτιά, αυτό οδηγεί σε αδιέξοδο, καθώς ιδιοκτήτης φαίνεται μία δικηγορική εταιρία στο Κουρακάο.

Επιχειρηματικότητα στη Μεσόγειο...

Σήμερα, τα πλοία της οικογένειας Γιλντιρίμ πλέουν στη Μεσόγειο, γύρω από το Μπάρι, την Ιταλία, τα ελληνικά νησιά και τις νότιες ακτές της Ισπανίας. Το κάθε ένα από αυτά κοστολογούνται μεταξύ 2 και 3 εκατ. δολαρίων. Μέχρι στιγμής, κανείς από την οικογένεια δεν έχει απαντήσει σε αλλεπάλληλες ερωτήσεις για την South Seas Shipping.

Αλλά ακόμα και αυτά είναι ελάχιστα μπροστά σε όσα έχει η οικογένεια στην ολλανδική εταιρεία. Εκεί τα περιουσιακά στοιχεία ξεπερνούν συνολικά τα 130 εκατ. ευρώ. Τα τελευταία 20 χρόνια, η οικογένεια του Γιλντιρίμ έχει δημιουργήσει ένα σοβαρό "δίχτυ ασφαλείας" στο οποίο θα μπορέσει να... προσγειωθεί ο πρωθυπουργός, αν ποτέ εγκαταλείψει την πολιτική.

Πηγή: turkishminute.com

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.