Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper

Οι ταινίες της εβδομάδας- Iρανικός «Εμποράκος», νουάρ του Άφλεκ κι ένας μπαμπούλας… bye bye man!

Αν και ο «Εμποράκος» του Ασγκάρ Φαραντί έρχεται με νωπές τις δάφνες του φεστιβάλ των Κανών (τιμήθηκε με δύο βραβεία: σεναρίου και αντρικής ερμηνείας) είμαστε πεπεισμένοι ότι δεν συγκαταλέγεται στις κορυφαίες ταινίες του Ιρανού δημιουργού!

Ο εμποράκος (**) (The salesman)

Δραματική ιρανικής παραγωγής 2016 (122)

Σκηνοθεσία: Ασγκάρ Φαραντί. Παίζουν: Σαχάμπ Χοσεϊνί, Ταρανέχ Αλιντοόστι, Μπαμπάκ Καρίμι

What’s up, doc? Η μετακόμιση νεαρού ζευγαριού στη σύγχρονη Τεχεράνη έχει τραγική κατάληξη αφού η γυναίκα δέχεται επίθεση από άγνωστο άντρα μέσα στο νέο τους σπίτι.

Η ετυμηγορία: Οι απόλυτα εξοικειωμένοι με το σινεμά του πλέον περιζήτητου σύγχρονου ιρανού σκηνοθέτη θεατές, θα απολαύσουν άλλο ένα πολυεπίπεδο αλληγορικό δράμα γύρω από το ηθικό αδιέξοδο και τις γκρίζες ζώνες της νέας μεσοαστικής ιρανικής τάξης. Οι υπόλοιποι όμως μπορεί και να νιώσουν άβολα - αν όχι βαρεμάρα- από την συνεχή επαναλαμβανόμενη προβληματική του ιρανού που έχει αρχίσει να παρουσιάζει στοιχεία έντονου μανιερισμού στα κάδρα του. Ποια είναι αυτά; Ο συμβολικός ρόλος της οικογένειας και του σπιτιού, το κομβικό στοιχείο μιας άλυτης παρεξήγησης, το αίνιγμα που βάζει φωτιά στις σχέσεις των ηρώων του. Σε αντίθεση με ότι πιστεύει η πλειοψηφία της διεθνούς κριτικής, το σινεμά του Φαραντί από τα «Πυροτεχνήματα στην Τεχεράνη» έως το «Τι απέγινε η Έλι» και το «Ένας χωρισμός» είναι βαθιά… ιρανικό. Το δυτικό περιτύλιγμα των αντονιονικών αναφορών και της καλλιτεχνικής θεώρησης (η καθημερινότητα των φαινομενικά προοδευτικών ηρώων, που είναι θεατρίνοι και ανεβάζουν το «Θάνατο του εμποράκου» στο σανίδι, τους φέρνει σε σύγκρουση με τον πραγματικό εαυτό τους που αποδεικνύεται άκρως συντηρητικός) δεν ευστοχεί απόλυτα στην αλληγορική διάσταση του. Μέσω της συμβολικής χρήσης του κλασικού έργου του Αρθουρ Μίλερ ο Φαραντί αναζητά τη δημιουργική σύζευξη τέχνης και πραγματικής ζωής. Δεν τα καταφέρνει όμως αφού το δίπολο αυτό παρουσιάζει προβληματική δομή, ενώ το ηθικό δίλημμα του ήρωα γύρω από την έννοια της συγχώρεσης αγγίζει τα όρια του στείρου και αδικαιολόγητου μελοδραματισμού. 

Ο Νόμος της νύχτας (**) Live by night

Γκανγκστερική, αμερικανικής παραγωγής 2016 (129)

Σκηνοθεσία: Μπεν Αφλεκ. Παίζουν: Μπεν Αφλεκ, Ελ Φάνινγκ, Ζόε Σαλντάνα, Σιένα Μίλερ, Κρις Κούπερ

What’s up, doc? Στη Βοστόνη της Ποτοαπαγόρευσης, ο ιρλανδός Τζο Κάουλιν, γιος αστυνομικού και μέλος του οργανωμένου εγκλήματος βρίσκεται στη φυλακή. Αφού εκτίει την ποινή του χρησιμοποιεί τις γνωριμίες και τη φήμη του για ένα νέο ξεκίνημα.

Η ετυμηγορία: Το υλικό του Ντένις Λεχέιν είναι ταμάμ για τον Άφλεκ που ψάχνει στα φιλμ δράσης ψήγματα της αγαπημένης του θεματολογίας: ερωτικά αδιέξοδα, οικογενειακές τραγωδίες, έγκλημα και τιμωρία. Ο Άφλεκ ξαναπιάνει την κάμερα μετά από το «Argo» για ένα πιο χαμηλότονο, ατμοσφαιρικό αλλά όχι και τόσο συμπαγές στις λεπτομέρειες του νουάρ μελόδραμα. Τα καταφέρνει στα περισσότερα ζητήματα που βάζει αφού ο σκηνοθέτης Άφλεκ έχει σαφώς περισσότερο ενδιαφέρον – και ποιότητα – από τον ηθοποιό Άφλεκ. Ο «Νόμος της νύχτας» κυλάει σαν νεράκι, διαθέτει δυνατό εκτόπισμα στις καίριες στιγμές ενώ η ανάπλαση της εποχής και κάποιοι δυνατοί δεύτεροι ρόλοι (σαν τον αρχηγό της ιταλικής μαφίας που υποδύεται θεσπέσια ο «άγνωστος» Ρέμο Τζιρόνε) μένουν στη μνήμη για μέρες.

The Bye Bye man (**)

Τρόμου, αμερικανικής παραγωγής 2017 (96)

Σκηνοθεσία: Στέισι Τάιτλ. Παίζουν: Νταγκ Τζόουνς, Ντάγκλας Σμιθ, Φέι Ντάναγουεϊ, Κάρι-Αν Μος

What’s up, doc? Τρεις φοιτητές μετακομίζουν σε ένα παλιό σπίτι, όπου συνειδητοποιούν ότι έχουν γίνει στόχος της υπερφυσικής οντότητας «Bye Bye Man»

Η ετυμηγορία: Δυνατό σπλατεράκι, με ισόποσες δόσεις υποβλητικής ατμόσφαιρας και αναγκαίου χαβαλέ (έτσι για να σπάει λίγο ο πάγος του τρόμου που μας βάζει ο Στέισι Τάιτλ σκηνοθέτης του προ 20ετίας καλτ «Καλή όρεξη και… Αντίο») που τηρούνται ευλαβικά με απόλυτη γνώση των εκφραστικών μέσων που χρησιμοποιούνται για να παρουσιαστεί ο μπαμπούλας του φιλμ ανίκητος. Όλο το point της ταινίας βασίζεται στο αλά Candyman σκεπτικό του να μην ειπωθεί το όνομα του Κακού. Οι τρεις νέοι που για κακή τους τύχη ανακαλύπτουν το… φονικό όνομα και πρέπει να το κρατήσουν μυστικό είναι a priori τελειωμένοι. Ο μόνος τρόπος για να σταματήσουν την κατάρα είναι να μην πουν σε κανένα άλλο το μυστικό και να βρουν τρόπο να μείνουν ζωντανοί για λίγες μέρες ακόμη. Τα κόλπα όμως του «Bye Bye Man» είναι εκτός από τρομαχτικά και αρκούντως ιδιοφυή, που θα σας στείλουν γρήγορα στην τουαλέτα!  

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.