Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper
Προϋποθέσεις εξόδου από την κρίση

Χαρίτσης: Εφαρμόζουμε ολοκληρωμένο πρόγραμμα παραγωγικής ανασυγκρότησης με κανόνες

Θα ξεπεράσει τα 22,3 δισ. ευρώ ο φετινός ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομίας, από 19,5 δισ. ευρώ που ήταν το 2016, ενώ όπως σημειώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου, ικανού να συντηρήσει μία αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη.

Ωστόσο ο κ. Χαρίτσης σημειώνει ότι η κυβέρνηση εφαρμόζει, από την πρώτη στιγμή ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, βάζει όμως και κανόνες.

«Οι επενδύσεις πρέπει να προσθέτουν και να αναβαθμίζουν το παραγωγικό δυναμικό μίας περιοχής και όχι απλά να παίρνουν μερίδιο αγοράς πετώντας εκτός μικρούς εγχώριους παραγωγούς, να σέβονται την περιβαλλοντική και εργατική νομοθεσία και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας...» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός.

Αναλυτικά η συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Αλέξη Χαρίτση, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στην Εύη Παπαδοσηφάκη έχει ως εξής:

Η εικόνα της αποεπένδυσης που υπέστη η ελληνική οικονομία την περίοδο 2010 - 2015 αλλάζει; Τι δείχνουν τα στοιχεία σχετικά με την εικόνα των επενδύσεων στο 8μηνο του 2017; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το σύνολο του έτους αλλά και για επόμενα χρόνια;

Το κλίμα σαφώς και αλλάζει, έχουμε μία θεαματική αύξηση των ξένων άμεσων επενδύσεων οι οποίες ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2017, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2016 ήταν μόλις 292 εκ. ευρώ. Επιπλέον, όλοι οι επιμέρους οικονομικοί δείκτες καταγράφουν μία σταθερή αναπτυξιακή δυναμική που ενισχύεται μήνα με τον μήνα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 0,8% το δεύτερο τρίμηνο του 2017, οι εξαγωγές κατά 11,8% τον Ιούνιο ενώ τους δύο τελευταίους μήνες (Ιούλιο και Αύγουστο) η μεταποίηση κατέγραψε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης από το 2008. Τα αποτελέσματα αυτά συνιστούν μια πρώτη επιβεβαίωση της προσπάθειας που καταβάλουμε στο υπουργείο για να ωθήσουμε την οικονομία σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, περισσότερο εξωστρεφές, με έμφαση στη βιομηχανία και τη μεταποίηση.

Η ίδια εικόνα θα αποτυπωθεί το επόμενο διάστημα και στις συνολικές επενδύσεις - ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τα 22,3 δισ. ευρώ, από 19,5 δισ. το 2016, ενώ το 2021 υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 32,7 δισ. ευρώ.

Για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός ενάρετου οικονομικού κύκλου - αύξηση των επενδύσεων, μείωση της ανεργίας, αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης - ικανού να συντηρήσει μία αυτοτροφοδοτούμενη ανάπτυξη.

Εντός του Φθινοπώρου μπαίνουν οι υπογραφές για το νέο Ταμείο Υποδομών; Τι άλλο αναμένεται στο άμεσο μέλλον; Ποιες δράσεις σχεδιάζει η κυβέρνηση ώστε το επενδυτικό κύμα που έχει ξεκινήσει όχι μόνο να μην ανακοπεί αλλά και να ενισχυθεί; Ναυτιλία, Μεταφορές, Τουρισμός, επενδύσεις σε υποδομές (λιμάνια, αεροδρόμια) και αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού είναι οι τομείς ενδιαφέροντος;

Πέρα από το Ταμείο Υποδομών που θα διαθέσει (με τη μόχλευση) 1 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση έργων σε τομείς όπως η ενέργεια, ο τουρισμός και το περιβάλλον, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο άλλα τέσσερα νέα ταμεία.

Πρόκειται για το Ταμείο Συνεπενδύσεων (ΕquiFund) που θα στηρίξει δυναμικές μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας που θα ενισχύσει με δάνεια και εγγυήσεις επιχειρήσεις σε κάθε κλάδο της οικονομίας, το νέο Εξοικονομώ κατ΄ οίκον για την ενεργειακή αναβάθμιση ιδιωτικών κατοικιών και το Ταμείο Μικροπιστώσεων που θα στηρίξει πολύ μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που δεν έχουν πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό.

Συνολικά, τα πέντε νέα αυτά ταμεία θα κινητοποιήσουν περισσότερα από 3 δισ. ευρώ δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια στην πραγματική οικονομία, δίνοντας σημαντική ώθηση στην επιχειρηματικότητα αλλά και σε κλάδους, όπως ο κατασκευαστικός, που δοκιμάστηκαν έντονα τα προηγούμενα χρόνια.

Την ίδια στιγμή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που φέτος φτάνει τα 6,75 δισ. ευρώ, ενώ έχουμε ήδη εξασφαλίσει άλλα 3,7 δισ. ευρώ (μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή) από το Σχέδιο Γιούνκερ για τη χρηματοδότηση υποδομών και επιχειρήσεων.

Η αξιωματική αντιπολίτευση σας ασκεί κριτική ότι δεν έχετε αξιοποιήσει το πακέτο Γιούνκερ. Τι απαντάτε;

Οι ισχυρισμοί της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι εντελώς ανυπόστατοι, η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ στην αξιοποίηση των πόρων του Πακέτου Γιούνκερ. Μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί έργα ύψους 3,7 δισ. ευρώ (μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή) και το ποσό αυτό θα αυξηθεί σημαντικά έως το τέλος του χρόνου βελτιώνοντας ακόμα περισσότερο τη θέση της χώρας στη σχετική κατάταξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ολα τα στοιχεία είναι δημόσια, αναρτημένα στο σάιτ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και εκθέτουν τόσο τα στελέχη της αντιπολίτευσης που μιλάνε για καθυστερήσεις, όσο και τα μέσα ενημέρωσης που αναπαράγουν, δίχως την παραμικρή επαλήθευση, τους ισχυρισμούς τους.

Επιπλέον, το 2016 πετύχαμε ρεκόρ συμφωνιών χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων - υπογράψαμε συμφωνίες ύψους 2,4 δισ. ευρώ από τα οποία τα 1,4 δισ. έπεσαν στην αγορά και συνεχίζουμε πιο δυναμικά το 2017 με νέες συμφωνίες και περισσότερα από 1 δισ. ευρώ να έχουν ήδη εκταμιευτεί. Την προσπάθεια αυτή εξήρε και ο πρόεδρος της Τράπεζας κ. Hoyer όταν επισκέφτηκε τη χώρας μας τον Ιούνιο. Ας απευθυνθούν λοιπόν στην ΕΤΕπ τα στελέχη της ΝΔ αν θέλουν να πληροφορηθούν για το πώς αξιοποιεί η χώρα μας τα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ και να μη διακινούν προκλητικά αναληθείς ισχυρισμούς για χάρη μικροκομματικών σκοπιμοτήτων.

Ποια είναι η στρατηγική ώστε να αναδειχθεί η Ελλάδα ως ασφαλής προορισμός επενδύσεων;

Πέρα από τη χρηματοδότηση στην οποία αναφέρθηκα πριν, προχωρήσαμε και σε μία σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις που καθιστούν την Ελλάδα έναν πολύ πιο φιλικό και ασφαλή προορισμό για επενδύσεις. Με δύο νόμους που ψηφίσαμε πέρυσι απλοποιήσαμε και επιταχύναμε τη σύσταση και αδειοδότηση των επιχειρήσεων, μειώνοντας σημαντικά τη γραφειοκρατία και το κόστος για τους επιχειρηματίες. Με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο προσφέρουμε σταθερό φορολογικό καθεστώς, εγγυήσεις, φοροαπαλλαγές και ενισχύσεις στους επενδυτές, ενώ αλλάζουμε και το θεσμικό πλαίσιο για τις στρατηγικές επενδύσεις απλοποιώντας και επιταχύνοντας τη διενέργειά τους.

Παράλληλα, υλοποιούμε ένα μεγάλο πρόγραμμα επέκτασης και εκσυγχρονισμού των βασικών υποδομών της χώρας, μαζί με ένα πλήθος από μικρά και μεσαία έργα στις τοπικές κοινωνίες που ξεκλειδώνουν τις αναπτυξιακές τους δυνατότητες και αυξάνουν τις επενδυτικές ευκαιρίες.

Με τη ρύθμιση επίσης, των κόκκινων δανείων και τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των οφειλών ολοκληρώνουμε την εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος ώστε να μπορέσει να ανακτήσει πλήρως τον ρόλο του ως βασικός χρηματοδότης της οικονομίας και των επενδύσεων.

Τέλος, εφαρμόζουμε από την πρώτη στιγμή ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, το οποίο προσανατολίζει τις επενδύσεις στους τομείς που η οικονομία διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα, μεγιστοποιώντας έτσι την απόδοση και τα αναπτυξιακά τους αποτελέσματα.

Βάζουμε όμως και κανόνες, οι επενδύσεις πρέπει να προσθέτουν και να αναβαθμίζουν το παραγωγικό δυναμικό μίας περιοχής και όχι απλά να παίρνουν μερίδιο αγοράς πετώντας εκτός μικρούς εγχώριους παραγωγούς, να σέβονται την περιβαλλοντική και εργατική νομοθεσία και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.

Για μας η προστασία των εργαζομένων είναι ύψιστης σημασίας, η ανάπτυξη της οικονομίας και η παραγωγική ανασυγκρότηση στηρίζονται στην αναβάθμιση της εργασίας, στη δημιουργία σταθερών και ποιοτικών θέσεων εργασίας, όχι στη συνεχή υποτίμησή της και στην μετατροπή των εργαζομένων σε φθηνούς και επισφαλείς απασχολούμενους, όπως ευαγγελίζεται η νεοφιλελεύθερη ορθοδοξία.

Ποιος είναι ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης στη διαμόρφωση ενός ισχυρού επενδυτικού πλαισίου βιώσιμης ανάπτυξης;

Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι κρίσιμος παράγοντας στην προσπάθεια για την επίτευξη βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης. Οι δήμοι και οι περιφέρειες γνωρίζουν καλύτερα από κάθε άλλον τις ανάγκες και τις ιδιαίτερες δυνατότητες των τοπικών οικονομιών και μπορούν να σχεδιάσουν παρεμβάσεις που απαντούν στις πρώτες και εκμεταλλεύονται αποτελεσματικά τις δεύτερες.

Ως υπουργείο Οικονομίας έχουμε διαμορφώσει ένα πλήθος από χρηματοοικονομικά εργαλεία για τη χρηματοδότησή αυτών των παρεμβάσεων, ενώ οι υπηρεσίες μας παρέχουν την κατάλληλη τεχνική υποστήριξη για τον σχεδιασμό και την υλοποίησή τους. Στο πλαίσιο αυτό και μέσα από τη συνεργασία της ΜΟΔ (επιτελικός φορέας του υπουργείου Οικονομίας για το ΕΣΠΑ) με την ΕΕΤΑΑ (Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης), έχουμε συστήσει ένα δίκτυο από έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη για την υποστήριξη των δήμων στην ωρίμανση και υλοποίηση τοπικών αναπτυξιακών έργων.

Ταυτόχρονα υλοποιούμε μία σειρά από προγράμματα που αναβαθμίζουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες των δήμων. Από τη βελτίωση και εκσυγχρονισμό των υποδομών τους, την ενίσχυση των τοπικών παραγωγικών δραστηριοτήτων και την ένταξή τους σε ευρύτερες ολοκληρωμένες αλυσίδες αξίας, μέχρι την ανάδειξη και αξιοποίηση του τουριστικού και πολιτιστικού τους αποθέματος. Συνολικά διαθέτουμε περισσότερα από 1 δισ. ευρώ αποκλειστικά για τους δήμους.

Σχόλια

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.