Ακρίβεια: Κοκορεύονται για τα χαράτσια που μας πνίγουν

Ακρίβεια: Κοκορεύονται για τα χαράτσια που μας πνίγουν

Η ακρίβεια και οι υψηλοί φόροι κατανάλωσης που πληρώνουν οι πολίτες άνοιξαν «νέο δημοσιονομικό χώρο»

Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκαν τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, τα οποία έδειξαν βελτιωμένη δημοσιονομική εικόνα λόγω των αυξημένων φορολογικών εισπράξεων κατά 5 δισ. ευρώ σε σχέση με τον αρχικό στόχο.

Κατόπιν αυτού ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης βγήκε και υποστήριξε πως η καλύτερη από τις εκτιμήσεις πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού στο δεκάμηνο επιβεβαιώνει πως η ελληνική οικονομία διατηρεί την «πολύ θετική πορεία που είχε το 2022, παρά τις τάσεις οικονομικής επιβράδυνσης οι οποίες κυριαρχούν στην Ευρώπη», ενώ ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας περηφανεύτηκε πως η Ελλάδα βελτιώνει τα δημοσιονομικά της μεγέθη με ρυθμό πολύ καλύτερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Στρεβλή εικόνα

Είναι πράγματι έτσι; Κατηγορηματικά όχι. Βέβαια είναι γεγονός ότι τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού στο δεκάμηνο έδωσαν βελτιωμένη δημοσιονομική εικόνα, καθώς καταγράφηκε πρωτογενές έλλειμμα 349 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 6,7 δισ. ευρώ, κυρίως χάρη στη συμβολή των αυξημένων φορολογικών εσόδων, τα οποία έφτασαν τα 45,62 δισ. ευρώ, ήταν δηλαδή αυξημένα κατά 5 δισ. ευρώ ή κατά 12,6% έναντι του στόχου. Το αποτέλεσμα της συγκεκριμένης «υπεραπόδοσης εσόδων» είναι μάλιστα η δημιουργία νέου δημοσιονομικού χώρου ύψους 6,4 δισ. ευρώ που η κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει κατά βούληση για να χρηματοδοτήσει μέτρα ελάφρυνσης.

Από την άλλη πλευρά, όμως, μόνο τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου θα διανοούνταν να υποστηρίξουν ότι 5 δισ. ευρώ παραπάνω φορολογικά έσοδα αποτελούν απόδειξη της «πολύ θετικής πορείας της ελληνικής οικονομίας» από τη στιγμή που οι συγκεκριμένες πρόσθετες εισπράξεις προέρχονται:

Πρώτον, από τη μεταφορά των τελευταίων δόσεων των φόρων του έτους 2021 και των τελών κυκλοφορίας στους δύο πρώτους μήνες του 2022. Υπενθυμίζεται ότι στα περσινά τέλη κυκλοφορίας είχε δοθεί παράταση έως τα τέλη Φεβρουαρίου, ενώ ανάλογα είχαν κατανεμηθεί και οι δόσεις των φόρων του 2021.

Δεύτερον, από την είσπραξη από τον Μάιο ως τον Οκτώβριο των 6 εκατ. ευρώ από τις δέκα μικρότερες δόσεις του ΕΝΦΙΑ 2022 που επέλεξε τελικά η κυβέρνηση, αντί της αρχικής πρόβλεψης για έξι μεγαλύτερες δόσεις, οι οποίες όμως θα εισπράττονταν από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Φεβρουάριο 2023 και θα ενίσχυαν τα κρατικά έσοδα με τέσσερις μήνες καθυστέρηση. Τρίτον και σημαντικότερον, από τις αυξημένες εισπράξεις ΦΠΑ και ΕΦΚ λόγω της ακρίβειας. Καθώς ο ΦΠΑ και οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα καύσιμα υπολογίζονται με βάση συγκεκριμένους συντελεστές και επιβάλλονται πάνω στην προ φόρων τιμή των αγαθών, η τρέχουσα εκρηκτική άνοδος του πληθωρισμού σε υψηλά 30 ετών οδηγεί σε ανάλογα μεγάλη αύξηση των φορολογικών εσόδων του δημοσίου, ειδικά από τη στιγμή που η κυβέρνηση της ΝΔ αρνείται να μειώσει και τους υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ και τους υψηλούς ΕΦΚ που μας έμειναν κληρονομιά από τα χρόνια των μνημονίων.

Ομως η υπεραπόδοση κρατικών εσόδων από έμμεσους φόρους στην κατανάλωση, οι οποίοι επιβαρύνουν δυσανάλογα τα αδύναμα οικονομικά στρώματα, δεν αποτελεί λόγο για να υπερηφανεύεται η κυβέρνηση.

Προς «νέες παροχές»;

Ακριβώς μάλιστα επειδή η υπεραπόδοση εσόδων του δεκαμήνου Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022 οφείλεται σε μεταφορά δημόσιων εσόδων του 2021 στο 2022, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το τι θα κάνει η κυβέρνηση με τον «νέο δημοσιονομικό χώρο» ύψους 6,4 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκε τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου άφησαν να εννοηθεί ότι ίσως μεταφέρουν τμήμα των πρόσθετων εσόδων από τον φετινό στον επόμενο προϋπολογισμό, ώστε να υπάρξει περιθώριο ο Κυριάκος Μητσοτάκης να χρηματοδοτήσει κάποιες «νέες παροχές» με τη σφραγίδα του το 2023 ενόψει εκλογών.

Μυστικά & Documento

04/12/2022, 17:00
Βαξεβάνης
Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter