Ακρόπολη χωρίς αναβατόριο για ΑμεΑ

Παρά τις εξαγγελίες Μενδώνη, τίποτε δεν έγινε και η χώρα εκτίθεται διεθνώς

Φαντάζεστε να είχατε επισκεφτεί τον Πύργο του Αϊφελ στο Παρίσι και να ανακαλύπτατε ότι δεν λειτουργεί ο ανελκυστήρας που εξυπηρετεί άτομα με κινητικά προβλήματα και αναπηρία; Σίγουρα η κατάσταση δεν θα σας άρεσε καθόλου και θα αναρωτιόσασταν για την αποτελεσματικότητα του γαλλικού υπουργείου Πολιτισμού. Κάπως έτσι θα πρέπει να αισθάνονται όσοι τουρίστες επισκέπτονται την Ακρόπολη το φετινό καλοκαίρι. Το αναβατόριο για ΑμεΑ δεν λειτουργεί και σίγουρα δεν θα λειτουργήσει νωρίτερα από τα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου, όπως είπε πριν από λίγες ημέρες η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη. Είναι η πρώτη φορά από το 2004 που η Ακρόπολη μένει χωρίς ασανσέρ μεσούσης της τουριστικής περιόδου και ενώ έχει προηγηθεί το «σίριαλ» με το παράνομο ικρίωμα στον ιερό βράχο.

Ηταν Σεπτέμβριος του 2019 όταν η μόλις μερικών εβδομάδων υπουργός Λ. Μενδώνη αναφερόταν κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικού ελέγχου στο «γηρασμένο» αναβατόριο της Ακρόπολης. Οπως τόνιζε η υπουργός, «οι αρμόδιες υπηρεσίες εργάζονται ήδη για να καθορίσουν τις απαιτούμενες προδιαγραφές ώστε να προχωρήσει αμέσως η διαδικασία για την προμήθειά του. Στόχος του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού είναι η εγκατάσταση νέου αναβατορίου πριν από τη θερινή περίοδο 2020».

Η αλήθεια είναι ότι η ΝΔ είχε αποδώσει έντονη πολιτική (προεκλογικά) χροιά στην υπόθεση του αναβατορίου έπειτα από ένα περιστατικό τον Ιούνιο του 2019. Μαθητής που αντιμετώπιζε κινητικά προβλήματα αδυνατούσε να ανέβει στην Ακρόπολη λόγω βλάβης στον ανελκυστήρα. Το παιδί έβαλε τα κλάματα με αποτέλεσμα ο πατέρας του αλλά και άλλοι μαθητές να το σηκώσουν στα χέρια τους. Στα ΜΜΕ ξέσπασε σάλος. Η κριτική στην τότε κυβέρνηση ήταν σφοδρή, ενώ στελέχη της ΝΔ εξαπέλυαν μύδρους κατά κυβερνητικών στελεχών.

Το χαμένο τετράμηνο

Στις αρχές Οκτωβρίου του 2019 συνεδρίασε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), το οποίο άναψε το πράσινο φως για την αλλαγή του γερασμένου αναβατορίου. Τον Φεβρουάριο του 2020 εγκρίθηκαν από το ΚΑΣ και οι τρεις μελέτες που αφορούσαν την εγκατάσταση του νέου ανελκυστήρα. Ο ανάδοχος οριζόταν ρητά ότι θα έπρεπε να παραδώσει το έργο μέχρι τις 19 Ιουνίου, με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα, όπως δήλωνε τότε η Λ. Μενδώνη.

Τέσσερις και πλέον μήνες μετά το έργο δεν έχει παραδοθεί ακόμη, με την Ακρόπολη να μένει χωρίς ασανσέρ για άτομα με κινητικές αναπηρίες στην καρδιά της τουριστικής περιόδου και την υπόθεση αυτή να εκθέτει όχι μόνο την υπουργό Πολιτισμού αλλά και τη χώρα μας διεθνώς. Η ίδια σε πρόσφατες δηλώσεις της απέδωσε την καθυστέρηση υλοποίησης του έργου στην πανδημία και εκτίμησε ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη Ιουλίου με αρχές Αυγούστου.

Καταγγελίες και διακοπή

Ωστόσο η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική. Για την καθυστέρηση δεν φταίει μόνο η πανδημία αλλά και οι αστοχίες που υπήρξαν. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ικρίωμα –σκαλωσιά δηλαδή– που είχε στηθεί προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες για τον ανελκυστήρα. Είχε προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις και καταγγελίες από την πλευρά του Συνδέσμου Επαγγελματιών Ικριωμάτων Ελλάδος (ΣΕΠΙΕ) για «παράνομο και επικίνδυνο» ικρίωμα. Τα μέλη του ΣΕΠΙΕ ασχολούνται με την εισαγωγή και εγκατάσταση ικριωμάτων στην Ελλάδα. Οι καταγγελίες τους έφτασαν τόσο στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) όσο και στο υπουργείο Πολιτισμού, ενώ ενημερώθηκε και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών.

Η παρέμβαση του ΣΕΠΙΕ είχε αποτέλεσμα να πραγματοποιηθούν δύο έλεγχοι στο ικρίωμα στις 14 και 21 Μαΐου. Οι επιθεωρητές διαπίστωσαν παραβάσεις της σχετικής νομοθεσίας (ξύλινο ικρίωμα άνω των 10 μέτρων κ.λπ. το οποίο απαγορεύεται λόγω επικινδυνότητας, ενώ από εργαζόμενους του υπουργείου είχε τεθεί και ζήτημα απασχόλησης εργαζομένων εν μέσω καύσωνα, καθώς το υπουργείο επιχείρησε να το εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά αλλά ανέκρουσε πρύμνα), με αποτέλεσμα οι εργασίες να σταματήσουν για μία εβδομάδα. Κατά τον δεύτερο έλεγχο το ΣΕΠΕ αποφάσισε να αρχίσουν και πάλι οι οικοδομικές εργασίες, «καθώς έκρινε ότι είχαν ήδη ληφθεί μέτρα ασφαλείας για την αποτροπή του άμεσου και σοβαρού κινδύνου αλλά και επιπλέον υποδείξεις για τη βελτίωσή τους».

Αντιφάσεις στους ελέγχους

Στα τέλη Μαΐου ο ΣΕΠΙΕ επανήλθε με νέα επιστολή προς το ΣΕΠΕ. Σε αυτήν γινόταν λόγος για «αντιφατικότητα» των ελέγχων του ΣΕΠΕ σε ό,τι αφορά την απαγόρευση εγκατάστασης και χρήσης ξύλινων ικριωμάτων ύψους άνω των 10 μέτρων, καθώς και ότι μεταξύ των δύο ελέγχων «δεν εφαρμόστηκαν τα νόμιμα».

«Ποιοι εκ των συναδέλφων σας δεν έπραξαν κατά (νόμο) ή δεν γνώριζαν καλά τις ισχύουσες διατάξεις, αυτοί που διενήργησαν τον αρχικό έλεγχο στις 14 Μαΐου 2020 και εξέδωσαν το δελτίο 195 ή αυτοί που διενήργησαν τον δεύτερο έλεγχο στις 21 Μαΐου 2020;» αναρωτιούνται στην επιστολή τους τα μέλη του ΣΕΠΙΕ.

Στην ίδια επιστολή διατυπώνονταν και επιπλέον ερωτήματα: Εάν στον τόπο του έργου υπήρχε βεβαίωση που να φέρει την υπογραφή του επιβλέποντος μηχανικού ή αντίγραφο μελέτης στατικής επάρκειας του ικριώματος εκπονημένης και υπογεγραμμένης επίσης από τον επιβλέποντα μηχανικό του έργου. Παρά τα σοβαρά ερωτήματα, το ΣΕΠΕ ουδέποτε απάντησε.

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.