All you want is tourism

Συμπληρώθηκε σχεδόν ένας μήνας από την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου και η συγκομιδή των αφίξεων είναι μάλλον ισχνή. Αξίζει πάντως να επισημανθεί ότι τα διαφημιστικά σποτάκια του ΕΟΤ (το ένα συμπαραγωγή με την Aegean) δείχνουν ακρογιαλιές και extreme sports, μουσακάδες και καλαμάρια, αλλά κανένα τους δεν αναφέρεται – άμεσα ή έμμεσα– στην ασφάλεια και στα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό. Φαίνεται πως η αξιοζήλευτη κατάταξη της Ελλάδας ως προς τον αριθμό κρουσμάτων και θυμάτων που πλασάρουν τα εγχώρια ΜΜΕ προορίζεται μόνο για εσωτερική κατανάλωση και δεν πείθει τους κουτόφραγκους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η μεγάλη βρετανική αγορά μάς έχει αποκλείσει από την πράσινη λίστα.

Παρ’ όλα αυτά, κυβέρνηση και Θεοχάρης επιμένουν πως «Αll you want is Greece». Ο,τι λοιπόν λαχταρά η ψυχούλα του ξένου επισκέπτη θα το βρει. Ξαπλώστρες πανάκριβες σε απόσταση για να μη μυρίζεις το αντηλιακό καρύδας ούτε να μπορείς να ρίξεις μια κλεφτή ματιά στο τι βιβλίο διαβάζει ο διπλανός σου, παγωμένα ποτά στα οποία το οινόπνευμα του αντισηπτικού είναι δυνατότερο από τις «μπόμπες», ταχύπλοα που σου χαλάνε τη μεσημεριανή σιέστα, κράχτες για να σπάσει η αναδουλειά των μαγαζιών και μυστικούς πράκτορες που εντοπίζουν με τη μία πόσο φουσκωμένο πορτοφόλι έχεις για να σε καλέσουν στο κρυφό κορονοπάρτι. Οσοι μάλιστα πάνε στο Ηράκλειο, και συγκεκριμένα στις Μεσαμπελιές, θα θαυμάσουν στο υπόγειο γκαράζ γερμανικού σουπερμάρκετ έναν μυκηναϊκό τάφο, αρκετά διακοσμημένα αγγεία, κάμποσα χρυσά και ασημένια νομίσματα και λιθόστρωτο δρόμο που συνέδεε την Κνωσό με αρχαίο λιμάνι.

Το κατάστημα θα πουλά στους καταναλωτές λουκάνικα Φρανκφούρτης και γιαούρτι Τρεις Βοσκοί και θα τους χρεώνει και εισιτήριο μουσείου χάρη στην Εφορεία Αρχαιοτήτων και την υπουργό Πολιτισμού που επέτρεψαν να παραμείνουν τα ευρήματα in situ.

Πέρσι και φέτος τα κανάλια δεν εντυπωσιάζονται –τουλάχιστον μέχρι τώρα– από τον Ρονάλντο που μπορεί να παραθερίζει στη Μύκονο, τη Μαντόνα που πιθανόν να κάνει μια περατζάδα από την Κεφαλονιά. Το ενδιαφέρον τώρα στρέφεται σε ποιο μέρος θα διαλέξει ο Τριαντάφυλλος ώστε να ενημερώσει ο Σκάι τις ορδές των οπαδών του. Λέγεται επίσης ότι ο Κωστόπουλος, που θα επανεκδώσει το «Nitro», θα διαχωρίσει στους αναγνώστες του ποια νησιά είναι Covid-free και ποια vlahia-free.

H αλήθεια είναι πως ο τουρισμός τις τελευταίες δεκαετίες άλλαξε ταυτότητα. Εξαφανίστηκε π.χ. η φυλή των καμακιών που στα 80s με πεντέξι ψωροαγγλικούλια τύπου «do you like, mademoiselle, the Greece?» και ύφος ακαταμάχητου εραστή ετοίμαζαν την τρίαινα του φλερτ και καμάκωναν το θεριό με το καμάκι του ήλιου. Κλεισμένοι οι περισσότεροι στα all inclusive ξενοδοχεία τους όχι μόνο δεν ενισχύουν ιδιαίτερα τις τοπικές οικονομίες αλλά μεταθέτουν το όνειρο στο κύμα στο Facebook και το Twitter χωρίς ίχνος ερωτισμού. Κατέρρευσε και ο μύθος των φιλόξενων ντόπιων που κερνούσαν τσίπουρα στους καφενέδες.

Κι όσο η κυβέρνηση μεταξύ κομπασμού και ταρτουφισμού θα ψάχνει συσκευές οξυγόνου για να επιβιώσει κι αυτό το καλοκαίρι, οι τελευταίοι των ρομαντικών θα μεθύσουν τον ήλιο με καπέλο ψάθινο, με φούρια κίτρινη, με εφημερεύουσα και εφήμερη λάμψη, με 50 αποχρώσεις χαλάρωσης-αντίμετρα στο γκρίζο.

H Χρύσα Κακατσάκη είναι φιλόλογος ιστορικός Τέχνης