Ανοίγουν τα δημοτικά με εκπαιδευτικούς και γονείς να αναρωτιούνται γιατί και πώς

Ανοίγουν τα δημοτικά με εκπαιδευτικούς και γονείς να αναρωτιούνται γιατί και πώς

«Ακατόρθωτη η διατήρηση των κοινωνικών αποστάσεων των παιδιών του δημοτικού» λένε γονείς και δάσκαλοι με αφορμή το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων. Οι προβληματισμοί δασκάλων και γονιών παιδιών δημοτικού και οι σημαντικές ελλείψεις μέρες πριν ανοίξουν.

Τη Δευτέρα 1η Ιουνίου 2020 θα χτυπήσει πάλι το κουδούνι στις σχολικές αυλές των δημοτικών σχολείων. Αρχικά οι πληροφορίες έλεγαν ότι η άρση του κλεισίματός τους λόγω πανδημίας είχε αποκλειστεί καθώς ο κυρίως στόχος ήταν να επιστρέψουν καρτ’ αρχάς τα παιδιά του λυκείου και έπειτα του γυμνασίου στις σχολικές τάξεις – με ελάχιστους ή καθόλου μαθητές στις σχολικές αίθουσες πλέον, όπως μαθαίνουμε, σε αρκετά συγκροτήματα της πρωτεύουσας και της επαρχίας. Ωστόσο το μέτρο έπεσε πάλι στο τραπέζι των συζητήσεων με το μεγαλύτερο ποσοστό των γονιών να διαφωνεί και την επιστημονική κοινότητα να υποστηρίζει ότι ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να ανοίξουν τα σχολεία την ώρα που η μεταδοτικότητα του ιού παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Την ίδια ώρα κάποιες χώρες της Ευρώπης έχουν ήδη δώσει ραντεβού με τους μαθητές τους τον Σεπτέμβριο και ορισμένες άλλες έχουν ανοίξει τα σχολεία (όπως η Δανία) με αυστηρές προϋποθέσεις και μέτρα προστασίας. Το ερώτημα είναι σε τι ωφελεί να ανοίξουν τα δημοτικά σχολεία ακόμα και για ένα μήνα και κατά πόσο τα παιδιά τόσο μικρής ηλικίας μπορούν να τηρήσουν τους κανόνες ώστε να αποφευχθεί η διασπορά του ιού.

Γονείς

Η απάντηση στον σχετικό προβληματισμό για τις σχολικές αίθουσες του δημοτικού δεν μπορεί είναι σαφής μέχρι στιγμής, όπως άλλωστε συμβαίνει και με τις περισσότερες απαντήσεις που αφορούν στον νέο κορονοϊό, καθώς τα διαθέσιμα στοιχεία παραμένουν λίγα. Σχετικά όμως με το τι θα προσφέρει στο οικογενειακό περιβάλλον η επιστροφή των μικρών μαθητών στο σχολείο, οι περισσότεροι γονείς απαντούν μονολεκτικά «αγωνία» και οι υπόλοιποι θα το κάνουν μόνο ως αναγκαία λύση για να επιστρέψουν στις δουλειές τους. Υπάρχουν και γονείς που θέτουν προκατικά ερωτήματα, όπως: Χωρίς ολοήμερο δημοτικό σχολείο, πώς ένας εργαζόμενος γονιός θα πάει για δουλειά και θα παραλάβει το παιδί του στο σχόλασμα στις 13:15; Θα επιστρατεύει τους παππούδες και τις γιαγιάδες, για τους οποίους είχαν κλείσει τα δημοτικά και οι υπόλοιπες μονάδες τον Μάρτιο;

Την ίδια ώρα τα παιδιά αναζητούν την κοινωνική επαφή (φίλοι, συμμαθητές) και τη ρουτίνα τους και οι δάσκαλοι εξηγούν ότι το μάθημα με παιδιά δημοτικού και ακόμη περισσότερα με τα πρωτάκια δεν μπορεί να γίνει από την έδρα της τάξης, καθώς οι δάσκαλοι κινούνται σε όλη την αίθουσα και βρίσκονται συνεχώς ανάμεσα και κοντά στα παιδιά. Τελείως διαφορετικές συνθήκες από αυτές του γυμνασίου και του λυκείου.

Κόπωση από την οθόνη και συνθήκες στις αίθουσες

«Το άνοιγμα των σχολείων είναι αχρείαστο και ίσως επικίνδυνο για τη δημόσια υγεία. Το άνοιγμα των δομών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προκαλεί αυξημένη ανησυχία, καθώς οι μικροί μαθητές είναι δυσκολότερο, την ώρα του διαλείμματος, στους νιπτήρες, στις τουαλέτες, να πειθαρχήσουν σε μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης και τήρησης των κανόνων υγιεινής» αναφέρει στο Documento ο γενικός γραμματέας της ομοσπονδίας των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία (ΟΙΕΛΕ) Γιώργος Χριστόπουλος.

«Είναι βέβαιο ότι παρατηρείται στα μικρά παιδιά κόπωση από την πολύωρη και καθημερινή παρακολούθηση μαθημάτων σε μια οθόνη. Είναι εξαντλητικό και για τους εκπαιδευτικούς που καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες να παρέχουν ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες και ταυτόχρονα να κρατούν το ηθικό των παιδιών ψηλά. Είναι κατανοητό ότι οι μικροί μαθητές θέλουν να δουν και να παίξουν με τους φίλους τους. Ωστόσο, οι κίνδυνοι είναι μεγαλύτεροι από τα οφέλη. Ίσως θα έπρεπε, τουλάχιστον για τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, να ακολουθήσουμε το παράδειγμα χωρών όπως η Ιταλία και να αποφύγουμε το άνοιγμα τον Ιούνιο» καταλήγει.

«Διασφάλιση συνθηκών»

«Από παιδαγωγικής άποψης, έστω και μια ημέρα επαναφορά στο σχολείο είναι θετική αλλά πρέπει να διασφαλιστούν όλες οι κατάλληλες συνθήκες. Το χρονικό διάστημα που έχουν μείνει τα παιδιά εκτός σχολείου είναι πάρα πολύ μεγάλο. Από πλευράς ύλης δεν θα γίνει σπουδαία δουλειά, η ύλη θα καλυφθεί και την επόμενη σχολική χρονιά» εξηγεί ο Μάνος Ανδρουλάκης, μέλος του ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας (ΔΟΕ) και παραθέτει βασικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν προτού ανοίξουν τα σχολεία. Επισημαίνει ότι η ΔΟΕ έχε ζητήσει συνάντηση με τον ΕΟΔΥ, με το υπουργείο Παιδείας και με το υπουργείο Εσωτερικών, η οποία δεν είχε γίνει, με σκοπό να συζητήσουν επί του πρακτέου αν και πώς μπορούν να ανοίξουν τα σχολεία.

Ένα από τα βασικά θέματα αφορά στην εντατική καθαριότητα των σχολείων. «Οι καθαρίστριες που ήταν στα δημοτικά σχολεία έχουν όλες μετακινηθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οπότε με κάποιον τρόπο πρέπει μέχρι την 1η Ιουνίου να βρεθούν καθαρίστριες σε διπλάσιο αριθμό από ό,τι είχαμε μέχρι τώρα, γιατί έτσι επιτάσσει η λογική σε χιλιάδες σχολικές μονάδες» λέει ο κ Ανδρουλάκης.

Ακόμη μία παράμετρο βάζουν οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών σχετικά με τον τρόπο διδασκαλίας υπό τις νέες συνθήκες που επιβάλλει ο νέος κορονοϊός. «Το μάθημα στο δημοτικό δεν μπορεί να γίνει από την έδρα ειδικά στην πρώτη δημοτικού και στη δευτέρα που ο εκπαιδευτικός είναι πάνω από το παιδί» λέει ο κ. Ανδρουλάκης.

«Η φαιδρή πρόβλεψη για μετάδοση της σκέτης “παράδοσης” του μαθήματος είναι αδύνατον να εφαρμοστεί. Και τούτο διότι στο νηπιαγωγείο, στο δημοτικό σχολείο, ο εκπαιδευτικός κινείται ανάμεσα στους μαθητές, παίζει μαζί τους, δουλεύει σε ομάδες. Δεν απαγγέλλει ex cathedra. Δεν μπορεί να στέκεται δίπλα στην έδρα και να ανοιγοκλείνει κάμερες. Επιπλέον, όσο προχωρούμε μέσα στο καλοκαίρι, οι θερμοκρασίες ανεβαίνουν και στη συντριπτική πλειονότητα των σχολείων δεν υπάρχει κλιματισμός, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η μαθησιακή διαδικασία» προσθέτει ο γενικός γραμματέας της ΟΙΕΛΕ Γ. Χριστόπουλος.

Σε κάθε περίπτωση αν τελικά τα δημοτικά σχολεία ανοίξουν την 1η Ιουνίου πρέπει μέσα σε λιγότερα από δέκα μέρες να έχει βρεθεί λύση τόσο σε ζητήματα καθαριότητας των σχολείων αλλά και της χωρητικότητας των αιθουσών ώστε να μοιραστούν τα παιδιά σε μικρότερα τμήματα αλλά και της απαραίτητης αντικατάστασης δασκάλων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και αποτελούν τον μοναδικό εκπαιδευτικό της τάξης.

Τέλος, μοιάζει ακατόρθωτο ότι θα επιτευχθεί η κοινωνική απόσταση των παιδιών, κάτι που ανέφερε και σε τηλεοπτική συνέντευξή της η πρόεδρος των νοσοκομειακών ιατρών Αθήνας Ματίνα Παγώνη. «Δεν θα πρέπει να ανοίξουν τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, γιατί τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να τηρήσουν τα μέτρα. Τον Σεπτέμβριο θα είναι πιο εξοικειωμένα με τους νέους όρους. Δεν είναι εύκολο ούτε για τους δασκάλους να επιβλέπουν τα παιδιά για να τηρούν τα μέτρα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και να πηγαίνουμε βήμα βήμα. Οι γονείς ανησυχούν ποιος θα πάρει την ευθύνη σε περίπτωση που γίνει κάτι» διερωτήθηκε η κ. Παγώνη.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter