Από το κακό στο χειρότερο ο τουρισμός

Από το κακό στο χειρότερο ο τουρισμός

Μαύρος ο απολογισμός για τη φετινή χρονιά παρά την αισιοδοξία της κυβέρνησης ότι θα «σωζόταν η παρτίδα» και οι αρνητικοί οι οιωνεί για το 2021

Λένε ότι τα άκρα εφάπτονται… Υπό αυτό το πρίσμα το τέλος μιας περιόδου σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας άλλης. Η φετινή τουριστική περίοδος έκλεισε ουσιαστικά αυτή την εβδομάδα, με τον υπουργό που έπεσε έξω σε όλες τις φετινές προβλέψεις του να κάνει τον μαύρο απολογισμό μιας χρονιάς που συνιστά καταστροφή όχι μόνο για τον τουριστικό κλάδο αλλά και για το σύνολο της οικονομίας, ατμομηχανή της οποίας ήταν στα μνημονιακά χρόνια ο τουρισμός.

Το κλείσιμο της τουριστικής περιόδου σφραγίστηκε με τον Χάρη Θεοχάρη να πληροφορεί το υπουργικό συμβούλιο ότι οι τουριστικές αφίξεις εμφάνισαν μείωση της τάξης του 78% σε σχέση με το 2019, με τα συνολικά έσοδα από τον τουρισμό να μειώνονται κατά 80%… Ηταν ο ίδιος άνθρωπος που εν μέσω του εαρινού lockdown προέβλεπε ότι η πτώση του τουρισμού δεν θα ξεπερνούσε το 50% σε σχέση με το 2019.

Γνώριζαν, αλλά πουλούσαν ελπίδα

Από την άλλη, ήταν το Dοcumento που ενάντια στις «χαρούμενες» κυβερνητικές προβλέψεις της άνοιξης και στη συνεπαγόμενη αναπαραγωγή τους από τα μπουκωμένα με τα «πέτσινα» χρήματα ΜΜΕ ενημέρωνε στις 26 Απριλίου ότι η πτώση στο άμεσο τουριστικό προϊόν θα έφτανε το 80%. Προφανώς δεν είχαμε τα χάρισμα της προφητείας, αλλά τη δύναμη της ανάλυσης των πραγματικών στοιχείων και βέβαια τον σεβασμό στον αναγνώστη που πρέπει να πληροφορηθεί την πραγματικότητα, χωρίς φτιασιδώματα και επικοινωνιακές φανφάρες. Ηταν εύκολο για οποιονδήποτε μπορούσε να ανατρέξει στα στοιχεία να καταλάβει ότι η πτώση θα άγγιζε το 80%.

Είναι προφανές ότι το εύκολο για εμάς ήταν «σερβιρισμένο στο πιάτο» για τους επαΐοντες της κυβέρνησης και βέβαια στον ίδιο τον πρωθυπουργό. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης και οι επιτελείς του συνειδητά επέλεξαν να εξαπατήσουν τον ελληνικό λαό πουλώντας ελπίδα και φύκια για μεταξωτές κορδέλες για μια χρονιά τα έσοδα της οποίας από το άμεσο τουριστικό προϊόν θα έφταναν στο 50% της προηγούμενης. Τώρα στον απολογισμό κάνουν λόγο για πτώση 78%, ακριβώς όση είχε… προβλέψει το Documento κάνοντας ανάλυση των στοιχειών τον Απρίλιο.

Η «πολιτική απατεωνιά» της κυβέρνησης Μητσοτάκη και του αποτυχημένου σε όλα τα επίπεδα υπουργού Τουρισμού Χ. Θεοχάρη αποτυπώνεται τόσο στους αριθμούς των οικονομικών διαγραμμάτων της πορείας του τουριστικού προϊόντος όσο και στα υγειονομικά πρωτόκολλα που μας φέρνουν μπροστά σε ένα νέο lockdown. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι επιτράπηκε να εισέρχονται οι τουρίστες στον ελλαδικό χώρο, ότι επιτράπηκε η αύξηση της χωρητικότητας των πλοίων της ακτοπλοΐας κατ’ εντολήν του εφοπλιστικού κόσμου αλλά και ότι η κυβέρνηση αρνήθηκε να διεξάγει τεστ στα νησιά πριν από τον Δεκαπενταύγουστο.

Ήταν αυτή η άρνηση που ανάγκασε τη Βρετανία να θέτει σε καραντίνα τους πολίτες της μετά την επιστροφή τους από την Ελλάδα. Όλα αυτά συνιστούν την πολυεπίπεδη αποτυχία της κυβέρνησης Μητσοτάκη (ο οποίος με πολυπληθή κουστωδία, την οποία πλήρωσε αδρά ο Ελληνας φορολογούμενος για να κάνει δωρεάν τριήμερο στη Σαντορίνη, κήρυξε στις αρχές Ιουλίου την έναρξη της φετινής τουριστικής περιόδου). Είναι ο ίδιος που πρέπει να αναλάβει το κόστος όλης αυτής της καταστροφής.

Έτσι θα σχεδιάσουν και την επόμενη σεζόν;

Ωστόσο, ό,τι έγινε αποτελεί ήδη παρελθόν… Η τουριστική περίοδος έληξε άδοξα (και χωρίς φανφάρες και κουστωδία που πληρώνεται για να χειροκροτεί τον πρωθυπουργό και την υπέρκομψη σύζυγό του) στο τέλος Σεπτεμβρίου. Ολα αυτά παρότι όταν άνοιξε, στις αρχές Ιουλίου, τα κυβερνητικά στελέχη «έσταζαν» αισιοδοξία ότι ο τουρισμός θα καταφέρει να κρατηθεί γιατί θα επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος και πέραν του τέλους Οκτωβρίου.

Το μεγάλο πρόβλημα βέβαια είναι ότι οι ίδιοι άνθρωποι που έφεραν το συγκεκριμένο αποτέλεσμα, ο Κυρ. Μητσοτάκης και ο Χ. Θεοχάρης, θα σχεδιάσουν και την επόμενη τουριστική σεζόν. «Τρέλα είναι να κάνεις το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά και κάθε φορά να περιμένεις διαφορετικό αποτέλεσμα»… Μπορεί να μην το είπε ο Αϊνστάιν, αλλά ταιριάζει γάντι στην περίπτωσή μας…

Στο επόμενο διάστημα και μέχρι την έναρξη της επόμενης τουριστικής σεζόν οι τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που έχουν σωρευτεί και για τα οποία δεν ευθύνεται μόνο η πανδημία Covid-19. Στο επόμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι οι ίδιοι μηχανισμοί παραπληροφόρησης θα ξεκινήσουν εκστρατεία «ενημέρωσης» για το τι μέλλει γενέσθαι την επόμενη χρονιά. Το σενάριο «V» (εκρηκτική πτώση το 2020 και εκρηκτική άνοδος το 2021) θα «φορεθεί» πολύ στα ΜΜΕ που βλέπουν την παγκόσμια μόδα να περνά μέσα από το ντύσιμο της συζύγου του πρωθυπουργού… Οι άνθρωποι που ζουν από τον τουρισμό (αυτοί που δεν έχουν πρόσβαση στα κυβερνητικά κανάλια, που αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα) θα βομβαρδιστούν πάλι με τόνους ελπίδας για τις «καραβιές» των τουριστών που περιμένουν με αδηφάγα ανυπομονησία να επισκεφτούν τη χώρα μας το καλοκαίρι του 2021. Ολα αυτά δεν είναι τίποτε άλλο από απλή πώληση ελπίδας (ως γνωστόν, πεθαίνει πάντα τελευταία, αλλά κανείς δεν έχει πει ότι δεν αποθνήσκει).

Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις που προέρχονται από τους μεγάλους tour operators (το έχουν καταστήσει σαφές τόσο σε κυβερνητικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο), ο εισερχόμενος τουρισμός για το 2021 θα κυμανθεί περίπου στο 50% του 2019. Αυτό στην πράξη σημαίνει αύξηση της τάξης του 30% σε σχέση με τη φετινή περίοδο. Αυτά είναι τα μεγέθη στα οποία θα πρέπει να στηριχτούν οι επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου για να καταφέρουν να διασώσουν τις επιχειρήσεις τους από τη λαίλαπα της πανδημίας που μεγεθύνεται από τις τραγικές και πολλαπλώς αποτυχημένες επιλογές της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Ετικέτες

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter