Απορριμματοφόρο - φονιάς στην Τήνο

Φως στα αίτια του δυστυχήματος που το 2018 στοίχισε τη ζωή σε δύο εργαζόμενους ρίχνει η πραγματογνωμοσύνη.

Φθορές, ανταλλακτικά-μαϊμού, συντήρηση και επισκευή σε συνεργεία χωρίς τη νόμιμη άδεια λειτουργίας για απορριμματοφόρα, αμφιβολίες για την ύπαρξη και σωστή λειτουργία του συστήματος ABS… Μέσα σε λίγες προτάσεις η έκθεση πραγματογνωμοσύνης για το θανατηφόρο δυστύχημα που σημειώθηκε πριν από έναν χρόνο στην Τήνο και κόστισε τη ζωή σε δύο εργαζόμενους του τομέα της καθαριότητας φαίνεται να συμπυκνώνει τα αίτια –και τις ευθύνες– μιας σχεδόν προδιαγραμμένης τραγωδίας…

Ήταν η επομένη της Πρωτομαγιάς το 2018 όταν το απορριμματοφόρο του Δήμου Τήνου ξεκίνησε το δρομολόγιο που όπως αποδείχτηκε θα ήταν και το τελευταίο για δύο από τα τρία μέλη του πληρώματός του. Ο θάνατός τους βύθισε στο πένθος το νησί, αλλά, όπως φώναζαν από τότε οι εργαζόμενοι της υπηρεσίας καθαριότητας, η κακή κατάσταση των απορριμματοφόρων αποτελούσε κοινό μυστικό που θα μπορούσε να κοστίσει τη ζωή εργαζομένων αλλά και διερχόμενων πολιτών.

Η έκθεση πραγματογνωμοσύνης που πριν από λίγες ημέρες ήρθε στη δημοσιότητα φαίνεται να επιβεβαιώνει τις καταγγελίες των εργαζομένων και να ρίχνει φως στις συνθήκες και στα αίτια του δυστυχήματος που πρόσθεσε ακόμη δύο θύματα στη μακρά λίστα όσων έχασαν τη ζωή τους εν ώρα εργασίας.

Μεταξύ άλλων, στην έκθεση των πραγματογνωμόνων που όρισε το ελληνικό δημόσιο αναφέρεται ότι «βρέθηκε και παραδόθηκε προς έλεγχο πείρος-βίδα» ο οποίος «είναι κομμάτι από ζύγκι (ανταλλακτικό που στηρίζει τη σούστα, το πλακάκι σούστας και τη βάση της αντιστρεπτικής πάνω στη γέφυρα) από τις φωτογραφίες φαίνεται ότι έχει κοπεί. Σχετικά με αυτό το ανταλλακτικό διακρίνονται τα εξής: 

1) φθορά στο σπείρωμα που προέρχεται από ελλιπή σύσφιξη, 

2) δεν είναι γνήσιο ανταλλακτικό της κατασκευάστριας εταιρείας, το γνήσιο ανταλλακτικό έχει διαφορετικό σχεδιασμό, διαφορετικό υλικό και είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να έχει την απαραίτητη αντοχή για όλες τις δυνάμεις που ασκούνται στο συγκεκριμένο σημείο που συγκρατούνται όλα αυτά που έχουν αναφερθεί ανωτέρω. 

Επίσης βρέθηκαν ροδέλες-αποστάτες για τις οποίες δεν μπορούμε να αποφανθούμε εάν είναι γνήσια ανταλλακτικά ή όχι, όμως εάν ήταν το ανταλλακτικό (ζύγκι) το προβλεπόμενο από τον κατασκευαστή δεν θα απαιτούνταν να τοποθετηθούν αυτές. Οπως προκύπτει από τις επισυναπτόμενες φωτογραφίες, από την αριστερή πλευρά της εμπρός ανάρτησης λείπουν τα εν λόγω ανταλλακτικά όπως επίσης λείπει ο πείρος από τη στήριξη της σούστας εμπρός αριστερά. 

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που μας προσκομίστηκαν η συντήρηση και η επισκευή του οχήματος δεν είναι σύμφωνες με αυτήν που προβλέπει ο κατασκευαστής και πραγματοποιούνταν κυρίως σε συνεργεία τα οποία δεν είχαν την εκ του νόμου απαραίτητη άδεια λειτουργίας για το αντίστοιχο είδος του οχήματος.

Στην άδεια του οχήματος δεν αναγράφεται η ύπαρξη ABS όπως ήταν υποχρέωσή του από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τη σωστή λειτουργία του συστήματος ABS. Δεν κατέστη δυνατό να ελεγχθεί η λειτουργική κατάσταση του οχήματος (φρένα, φώτα κ.λπ.)».

Τα αίτια της τραγωδίας με τους δύο νεκρούς συμπυκνώνονται στις δύο σελίδες της έκθεσης από τους πραγματογνώμονες: το όχημα ήταν ακατάλληλο

«Φοβόμαστε να ανέβουμε στα απορριμματοφόρα»

Οι εργαζόμενοι του τομέα καθαριότητας στην Τήνο τόνισαν ότι μετά το τραγικό δυστύχημα φοβούνται να ανέβουν στα απορριμματοφόρα. «Τα οχήματα δεν είναι ασφαλή ούτε για τους εργαζόμενους αλλά ούτε και για τους διερχόμενους πεζούς και οδηγούς. Τα έχουμε καταγγείλει επανειλημμένως όλα αυτά αλλά ο δήμαρχος επιλέγει να κωφεύει προκειμένου να απαξιώσει πλήρως την καθαριότητα και να ανοίξει τον δρόμο για ιδιώτες» ανέφεραν ανώνυμα στην εφημερίδα οι εργαζόμενοι.

Δήμαρχος: Δεν έχω λάβει γνώση για το πόρισμα

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Τήνου Γιάννης Σιώτος μιλώντας στο Documento δήλωσε άγνοια για τα αποτελέσματα της πραγματογνωμοσύνης, τονίζοντας ότι δεν έχει εισαχθεί στον δήμο και ο ίδιος δεν μπορεί να τη σχολιάσει. «Ο δήμος δεν έχει λάβει ακόμη αυτό το πόρισμα, δεν έχουμε γνώση επ’ αυτού λοιπόν κι επιπλέον δεν έχει κλείσει η δικογραφία» ανέφερε.

Σε ερώτηση σχετικά με την κατάσταση των απορριμματοφόρων ο κ. Σιώτος απάντησε: «Είμαι δήμαρχος μόνο ενάμιση χρόνο και έχω εντοπίσει ότι ο στόλος είναι όντως πεπαλαιωμένος. Από την πρώτη στιγμή προσπαθούμε να λύσουμε αυτά τα ζητήματα με προμήθεια νέων απορριμματοφόρων. Εχω ζητήσει και τη συνδρομή ιδιώτη».

ΠΟΕ ΟΤΑ: Κακουργηματικές οι ευθύνες του δήμου

Εντελώς διαφορετική άποψη εξέφρασε πάντως ο πρόεδρος της ΠΟΕ ΟΤΑ Νίκος Τράκας, ο οποίος έκανε λόγο για κακουργηματικές ευθύνες του δήμου. «Από την πρώτη στιγμή καταγγείλαμε το τραγικό αυτό δυστύχημα και ζητήσαμε την παρέμβαση των επιθεωρητών εργασίας. Θεωρούμε πως το πόρισμα δικαιώνει απόλυτα όσα λέγαμε σχετικά με βαρυσήμαντες ευθύνες της δημοτικής αρχής» δήλωσε.

Ο ίδιος αναφέρθηκε ακόμη και στις συνθήκες που εξακολουθούν να επικρατούν στα απορριμματοφόρα του δήμου, σημειώνοντας ότι «τα τελευταία δύο χρόνια ο κλάδος μας μετρά 45 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Εχουμε ήδη δύο νεκρούς στην Τήνο και ο δήμαρχος έχει αποφασίσει να έχουμε κι άλλους. Πρέπει επιτέλους να αποδοθούν ποινικές ευθύνες και η δημοτική αρχή να πάψει να παραβιάζει τους κανόνες ασφαλείας».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.