Arattai: Το app από την Ινδία στοχεύει να ανταγωνιστεί στα «ίσα» το WhatsApp
Μπορεί μία ινδική εφαρμογή να ξεπεράσει τη δημοφιλία του WhatsApp;

Viral έγινε τις τελευταίες εβδομάδες στην Ινδία η νέα εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων Arattai. «Παιδί» της εταιρείας Zoho, έχει σημειώσει 7 εκατ. λήψεις μέσα σε επτά ημέρες, σύμφωνα με ανακοίνωση, όπως σημειώνει το BBC, με τους Βρετανούς να διερωτώνται «εάν μπορεί να ξεπεράσει το WhatsApp».
Το Arattai, που σημαίνει «αστείο» στη γλώσσα Ταμίλ δεν είναι νέα εφαρμογή. Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2021, αλλά χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να «ακουστεί». Η ξαφνική αύξηση της δημοτικότητάς της εφαρμογής συνδέεται με την προσπάθεια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης για αυτονομία, καθώς η ινδική οικονομία «εισπράττει» τις συνέπειες των υψηλών αμερικανικών δασμών στα προϊόντα της.
Ο πρωθυπουργός Μόντι έχει δηλώσει άλλωστε: «Κατασκευάστε προϊόντα στην Ινδία. Ξοδέψτε τα χρήματά σας στην Ινδία». Ο ομοσπονδιακός πρωθυπουργός Νταρμέντρα Πραντάν, προέτρεψε τους πολίτες «να χρησιμοποιούν εφαρμογές που δημιουργήθηκαν στην Ινδία για να παραμείνουν συνδεδεμένοι». Από τότε, αρκετοί υπουργοί και μεγαλοεπιχειρηματίες έχουν δημοσιεύσει σχετικές αναρτήσεις για το Arattai.
Η εταιρεία πάντως δέχεται με… ανοιχτές αγκάλες την ώθηση που έλαβε από την κυβέρνηση. «Συνέβαλε σίγουρα στην ξαφνική αύξηση των λήψεων του Arattai», τονίζουν στελέχη της εταιρείας Zoho.
Ξαφνική ώθηση
«Σε μόλις τρεις ημέρες, είδαμε τις εγγραφές να αυξάνονται από 3.000 σε 350.000. Όσον αφορά τους ενεργούς χρήστες, μιλάμε πλέον για εκατονταπλάσιους και ο αριθμός αυτός συνεχίζει να αυξάνεται», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Zoho, Μάνι Βέμπου, στο BBC, προσθέτοντας ότι αυτό δείχνει επίσης ότι οι χρήστες είναι «ενθουσιασμένοι με το εγχώριο προϊόν που μπορεί να ικανοποιήσει όλες τις μοναδικές ανάγκες και απαιτήσεις τους».
Η εταιρεία δεν έχει μοιραστεί λεπτομέρειες σχετικά με τους ενεργούς χρήστες της, αλλά οι ειδικοί λένε ότι απέχουν ακόμη αρκετά από τους 500 εκατομμύρια χρήστες που έχει το WhatsApp της Meta στην Ινδία.
Για την Ινδία, το WhatsApp είναι η δημοφιλέστερη εφαρμογή στη χώρα, με τους πολίτες να τη χρησιμοποιούν για τα πάντα, από την αποστολή μαζικών ευχών μέχρι τη διαχείριση των επιχειρήσεών τους.
Το Arattai έχει χαρακτηριστικά παρόμοια με το WhatsApp και επιτρέπει στους χρήστες να στέλνουν μηνύματα και να πραγματοποιούν φωνητικές και βιντεοκλήσεις. Και οι δύο εφαρμογές προσφέρουν επίσης ένα σύνολο επιχειρηματικών εργαλείων και, όπως και το WhatsApp, το Arattai ισχυρίζεται ότι έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί ομαλά σε τηλέφωνα παλαιάς τεχνολογίας όπως και σε χαμηλές ταχύτητες σύνδεσης.
Πολλοί χρήστες έχουν επαινέσει το Arattai στα social media, με ορισμένους να αναφέρουν ότι τους άρεσε ο σχεδιασμός του, ενώ άλλοι θεώρησαν ότι είναι εξίσου εύχρηστο με το WhatsApp. Πολλοί επίσης τόνισαν το γεγονός ότι πρόκειται για μια ινδική εφαρμογή και ενθάρρυναν άλλους να την κατεβάσουν.
Τι συνέβη στο παρελθόν
Το Arattai δεν είναι η πρώτη ινδική εφαρμογή που ονειρεύεται να ξεπεράσει τον διεθνή ανταγωνισμό. Στο παρελθόν, ινδικές εφαρμογές όπως η Koo και η Moj είχαν προωθηθεί ως αντικαταστάτες της X και της TikTok (αφού η ινδική κυβέρνηση απαγόρευσε την κινεζική εφαρμογή το 2020), αντίστοιχα, αλλά δεν κατάφεραν να απογειωθούν μετά την αρχική τους επιτυχία. Ακόμη και το ShareChat, που κάποτε προωθούνταν ως ο μεγάλος ανταγωνιστής του WhatsApp, έχει μετριάσει τις φιλοδοξίες της.
Ο Πρασάντο Ρόι, συγγραφέας και αναλυτής τεχνολογίας με έδρα το Δελχί, λέει ότι θα είναι δύσκολο για το Arattai να ξεπεράσει την εκτεταμένη βάση χρηστών του WhatsApp, ειδικά καθώς η πλατφόρμα που ανήκει στη Meta φιλοξενεί μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και κυβερνητικών υπηρεσιών.
Η επιτυχία του Arattai θα εξαρτηθεί από την ικανότητά της όχι μόνο να συγκεντρώσει νέους χρήστες, αλλά και να τους διατηρήσει, λέει, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο «με το εθνικό φρόνημα».
Τα «σκοτεινά» σημεία
«Το προϊόν πρέπει να είναι καλό, αλλά ακόμα και τότε, είναι απίθανο να μπορέσει να αντικαταστήσει μια εφαρμογή που έχει δισεκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο», προσθέτει ο Ρόι.
Ορισμένοι ειδικοί έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την προστασία των δεδομένων στο Arattai. Αν και η εφαρμογή προσφέρει κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο (E2EE) για βιντεοκλήσεις και φωνητικές κλήσεις, προς το παρόν δεν επεκτείνει αυτή τη λειτουργία στα μηνύματα.
«Η κυβέρνηση θέλει να καθιερώσει την ιχνηλασιμότητα των μηνυμάτων επικαλούμενη λόγους ασφαλείας, κάτι που μπορεί να γίνει εύκολα χωρίς κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο», λέει ο Κέι Τζέι Σασιντάρ, διευθυντής σύνταξης στο MediaNama, ένα διαδικτυακό portal που ασχολείται με την τεχνολογία Ινδία. Αυτό όμως θέτει σε κίνδυνο την ιδιωτικότητα των πολιτών, προσθέτει.
Η Arattai δηλώνει ότι εργάζεται ενεργά για την εφαρμογή κρυπτογράφησης από άκρο σε άκρο για τα μηνύματα κειμένου.
«Αρχικά είχαμε προγραμματίσει να λανσάρουμε αυτήν την εφαρμογή μετά την E2EE, κάτι που θα συνέβαινε σε μερικούς μήνες», δήλωσε ο Mani Vembu. «Ωστόσο, τα χρονοδιαγράμματα έχουν επιταχυνθεί και προσπαθούμε να προσφέρουμε ορισμένες κρίσιμες λειτουργίες και υποστήριξη υποδομής το συντομότερο δυνατό».
Το WhatsApp προσφέρει κρυπτογράφηση μηνυμάτων και κλήσεων από άκρο σε άκρο, αλλά, σύμφωνα με την πολιτική του, μπορεί να μοιράζεται αρχεία καταγραφής μηνυμάτων ή κλήσεων – με κυβερνήσεις «υπό νομικά έγκυρες συνθήκες».
Οι νόμοι της Ινδίας για το διαδίκτυο απαιτούν από τις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων να μοιράζονται τα δεδομένα των χρηστών με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση υπό ορισμένες συνθήκες, αλλά η απόκτηση αυτών των δεδομένων από διεθνείς εταιρείες είναι δύσκολη και χρονοβόρα.
Η Meta και το X διαθέτουν επίσης τη νομική και οικονομική υποστήριξη για να αντισταθούν σε κυβερνητικά αιτήματα ή κανόνες που θεωρούν άδικους.
Το 2021, η WhatsApp μήνυσε την Ινδία για τους νέους ψηφιακούς κανόνες της κυβέρνησης που ρυθμίζουν το περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις πλατφόρμες streaming, υποστηρίζοντας ότι παραβιάζουν τις προστασίες απορρήτου της WhatsApp. Και η X έχει επίσης προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά των εξουσιών της ινδικής κυβέρνησης να μπλοκάρει ή να καταργεί περιεχόμενο.
Έτσι, οι ειδικοί αναρωτιούνται αν η ινδική εφαρμογή Arattai θα είναι σε θέση να αντισταθεί στις απαιτήσεις της κυβέρνησης που ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο τα δικαιώματα απορρήτου των χρηστών.
Ο Ραχούλ Ματάν, ειδικός σε θέματα τεχνολογικού δικαίου, αναφέρει ότι έως ότου υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την αρχιτεκτονική απορρήτου του Arattai και τη στάση της εταιρείας Zoho όσον αφορά την κοινοποίηση περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες στην κυβέρνηση, πολλοί άνθρωποι ενδέχεται να μην αισθάνονται άνετα να τη χρησιμοποιούν.




















