Η αυστριακή εφημερίδα, στην έντυπη έκδοσή της το περασμένο σαββατοκύριακο, φιλοξένησε ένα καυστικό άρθρο για το τσιμέντωμα του Ιερού Βράχου, επικρίνοντας το αισθητικό αποτέλεσμα αλλά και αναφέροντας υποχωρήσεις στον τουριστικό τομέα.
«Όταν η Ελλάδα άνοιξε μετά από μήνες lockdown, ένα ιδιαίτερο δώρο από την συντηρητική κυβέρνηση Μητσοτάκη περίμενε τους φίλους του πολιτισμού και τους τουρίστες: η Ακρόπολη, η κατ’εξοχήν κληρονομιά της Ευρώπης, έχει τώρα τσιμεντωθεί», γράφει χαρακτηριστικά ο ανταποκριτής της εφημερίδας στην Αθήνα, Χανς Ράουσερ.
Ο συγγραφέας του άρθρου αναφέρει τις δικαιολογίες που επικαλείται η κυβέρνηση, για ασφαλέστερη πρόσβαση ηλικιωμένων και ανθρώπων με κινητικές δυσκολίες. Όμως υπογραμμίζει τις αντιδράσεις των ανθρώπων της αρχαιολογικής κοινότητας και της καλλιτεχνικής σκηνής, που κάνουν λόγο για ένα «άσχημο κατασκευαστικό αμάρτημα, μια λεωφόρο που στριμώχθηκε ανάμεσα στα ερείπια ναών μόνο και μόνο για να μεταφέρονται περισσότεροι ηλικιωμένοι από κρουαζιερόπλοια».
Εκτενές ρεπορτάζ της αυστριακής der Standard για τα ρεζιλίκια με τα τσιμέντα. Μάλιστα χαρακτηρίζει το “έργο” ως αυτοκινητοδρομο της Ακρόπολης #τι_ψηφισατε_ρε_μαλακες pic.twitter.com/GTgQTNFn5m
— Morfo 🦊 🇵🇸 (@morfo18) July 13, 2021
Σχετικά με το αισθητικό αποτέλεσμα, παραλληλίζει τα τσιμεντένια μονοπάτια με δρόμους που οδηγούν από τα Προπύλαια στον Παρθενώνα, ενώ μια «διασταύρωση» σε βγάζει στο Ερεχθείο. «Στην μέση των αρχαίων και με αμέτρητα ερείπια να είναι διεσπαρμένα γύρω, η διαδρομή φαίνεται βάναυση και άκαρδη. Η αντίθεση της άχαρης πλατιάς λωρίδας τσιμέντου με τα αρχαία κτίρια από την χρυσή εποχή της Αθήνας είναι απλώς πολύ μεγάλη», γράφει χαρακτηριστικά.
Βέβαια το επιχείρημα της κυβέρνησης για αυτό το έκτρωμα είναι η καλύτερη πρόσβαση για ορισμένες ομάδες ατόμων. Το γεγονός ότι η πρόσβαση για αυτές τις ομάδες επάνω στον βράχο γίνεται μόνο με έναν ανακαινισμένο ανελκυστήρα, ο οποίος δεν μπορεί παρά να μεταφέρει ελάχιστους επισκέπτες, προβληματίζει την αρχαιολογική κοινότητα. Γι αυτό τα σχέδια του προέδρου της Επιτροπής της Ακρόπολης, Μανώλη Κορρέ, για μια νέα σκάλα που θα διευκολύνει την πρόσβαση στα Προπύλαια έχει προκαλέσει υποψίες στην αρχαιολογική κοινότητα. Πολλοί από αυτούς, όπως η Δέσποινα Κουτσούμπα, τον κατηγορούν ότι «ενέδωσε στις πιέσεις της τουριστικής βιομηχανίας». Πάνω από όλα όμως τον κατηγορούν ότι η αλλαγή έγινε «σαν μια επιδρομή, χωρίς προηγούμενες μελέτες και επαρκείς παρουσιάσεις».
Ο Ράουσερ κλείνει σιβυλλικά το άρθρο του: «Για τους συντηρητικούς πολιτικούς που τους αρέσει να επικαλούνται την ‘μεγάλη κληρονομιά του παρελθόντος’ στη ρητορική τους, η εμπορική πτυχή παίζει επίσης φυσικά τεράστιο ρόλο. Εάν η εμπορευματοποίηση και η υποχώρηση στους τουρίστες των κρουαζιερόπλοιων τελικά επικρατήσει, θα δείτε αν θα εφαρμοστούν τα σχέδια για μια καλύτερη σκάλα στην είσοδο των Προπυλαίων».