Ενας διαγωνισμός κόντρα σε ό,τι ισχύει στην ΕΕ

Οι 22 από τις 27 χώρες της ΕΕ, αλλά και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, χρησιμοποιούν ασπρόμαυρες φωτογραφίες στις ταυτότητές τους,

Οσµή σκανδάλου αποπνέει η απόφαση της κυβέρνησης να επαναπροκηρύξει αιφνιδιαστικά τον διαγωνισµό για τις νέες ταυτότητες ο οποίος είχε ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2019. Μόλις δέκα ηµέρες µετά την ανάληψη της διακυβέρνησης, δηλαδή στις 17 του περασµένου Ιουλίου, η νέα κυβέρνηση µαταίωσε τον διαγωνισµό µε το επιχείρηµα ότι πρέπει να επαναπροκηρυχθεί µε νέες προδιαγραφές ώστε οι νέες ταυτότητες να περιλαµβάνουν, πέραν των βασικών στοιχείων, και όλα τα αναγκαία στοιχεία για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Κάτι τέτοιο βέβαια κάθε άλλο παρά απαραίτητο ήταν.

Εξάλλου µόλις τον περασµένο ∆εκέµβριο το Συµβούλιο της Επικρατείας έκρινε µε απόφασή του ότι τα στοιχεία αυτά δεν είναι αναγκαία για να αποδείξει ένας πολίτης την ταυτότητά του. Οι κακές γλώσσες λένε ότι πίσω από την απόφαση κρύβεται η προσπάθεια να ευνοηθούν συγκεκριµένες εταιρείες που πληρούν τη βασικότερη προϋπόθεση του νέου διαγωνισµού, ο οποίος επιβάλλει οι νέες ταυτότητες να έχουν έγχρωµη αντί για ασπρόµαυρη φωτογραφία. Ηταν απαραίτητο αυτό; 

Στην πραγµατικότητα µόλις πέντε χώρες από τις 27 της ΕΕ χρησιµοποιούν έγχρωµη φωτογραφία στις ταυτότητές τους: η Γερµανία, η Ρουµανία, η Εσθονία, η Λετονία και η Μάλτα. Οι υπόλοιπες 22 χώρες. Οι υπόλοιπες 24 χώρες, µεταξύ των οποίων η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία, το Βέλγιο, ακόµη και οι σκανδιναβικές χώρες-µέλη της ΕΕ, χρησιµοποιούν ασπρόµαυρη φωτογραφία. Το ίδιο συµβαίνει και στο Ισραήλ, το οποίο τηρεί γενικώς πολύ αυστηρούς κανόνες ασφαλείας για πολίτες του.

Η προηγούµενη προκήρυξη 

Η Ελλάδα, υποχρεωµένη έπειτα από χρόνια να ευθυγραµµιστεί µε τα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας, ξεκίνησε την άνοιξη του 2019 τη µειοδοτική διαγωνιστική διαδικασία για τις νέες ταυτότητες αποστέλλοντας προσκλήσεις ενδιαφέροντος σε συνολικά 25 εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται παγκόσµια στην έκδοση ταυτοτήτων. Σύµφωνα µε τις προδιαγραφές του τότε διαγωνισµού, οι νέες ταυτότητες θα είχαν κοινά χαρακτηριστικά ασφαλείας µε τα άλλα έγγραφα, όπως για παράδειγµα τα διαβατήρια, θα περιλάµβαναν τη λεγόµενη ζώνη µηχανικής ανάγνωσης για αναγνώριση από ειδικά µηχανήµατα σάρωσης και επίσης θα είχαν ηλεκτρονικό τσιπ για την αποθήκευση στοιχείων, µεταξύ των οποίων και η φωτογραφία.

Τότε επιλέχθηκε, µεταξύ άλλων και για οικονοµικούς λόγους, η χρήση ασπρόµαυρης φωτογραφίας όπως ακριβώς συµβαίνει στις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Σύµφωνα µε τους γνωρίζοντες, η ασπρόµαυρη φωτογραφία έχει υιοθετηθεί σε αντίστοιχα µεγέθη και για τα διαβατήρια, ενώ όλα ανεξαιρέτως τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωσης χρησιµοποιούν ασπρόµαυρη φωτογραφία στις κάρτες διαµονής. Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για την πλέον καθιερωµένη και ασφαλή µέθοδο. Το έργο της έκδοσης των νέων ταυτοτήτων σύµφωνα µε τα προβλεπόµενα θα κόστιζε περίπου 515,4 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο µπορεί να έπεφτε ακόµη και στα 400 εκατ. λόγω του πλήθους των συµµετεχόντων. Με τα νέα δεδοµένα και κατόπιν της απόφασης για χρήση έγχρωµης φωτογραφίας αφενός οι πολίτες θα επιβαρυνθούν οικονοµικά, αφετέρου δεν θα προστεθεί τίποτα σε επίπεδο ασφάλειας.

Προ των ευθυνών τους

Παρότι εντέχνως η κυβέρνηση επιχειρεί να αποδώσει την επαναπροκήρυξη του διαγωνισµού σε λόγους που σχετίζονται µε την ασφάλεια, η ίδια η πραγµατικότητα φαίνεται να τη διαψεύδει. Προς το παρόν πάντως καλείται να απαντήσει σε ερώτηση τριών βουλευτών της αξιωµατικής αντιπολίτευσης οι οποίοι ζητούν να πληροφορηθούν τους λόγους για τους οποίους η νέα κυβέρνηση προκήρυξε και µάλιστα µε διαδικασίες fast track τον νέο διαγωνισµό µε τον οποίο αυξάνεται το κόστος και ταυτόχρονα περιορίζεται ο αριθµός των πιθανών διεκδικητών αφού ελάχιστες εταιρείες πληρούν τις προδιαγραφές.

Γιάννης Ραγκούσης, Ολγα Γεροβασίλη και Θοδωρής ∆ρίτσας επισηµαίνουν στην ερώτησή τους προς τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, ο οποίος ακόµη δεν έχει απαντήσει, ότι σε κάθε περίπτωση και µε την αρχική µειοδοτική διαδικασία θα ακολουθούνταν πλήρως όλοι οι ευρωπαϊκοί κανονισµοί ασφαλείας αλλά και οι σχετικές συστάσεις του ∆ιεθνούς Οργανισµού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). 

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.