Επιδιώκουν μπλόκο από το ΣτΕ για τις αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης

Αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης

Σύλλογοι και σωματεία θα προσφύγουν κατά της υπουργικής απόφασης, όταν αυτή εκδοθεί έπειτα από τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ στις 18/12/2019, και υπέρ της εφαρμογής του Αρχαιολογικού Νόμου

Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων συνεχίζει σε συντονισμό με άλλους φορείς και σωματεία, τον αγώνα για τη διάσωση και ανάδειξη του σημαντικού αρχαιολογικού χώρου που έχει βρεθεί στο σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης.

Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε γίνεται γνωστό ότι το ΔΣ του συλλόγου αποφάσισε να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της υπουργικής απόφασης, όταν αυτή εκδοθεί, και υπέρ της εφαρμογής του Αρχαιολογικού Νόμου. Επιπλέον, έπειτα από πρόσκληση της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ), ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων συμμετείχε στην ακρόαση φορέων που οργάνωσε η ΕΕΔΑ στις 29 Ιανουαρίου 2020 για το μείζον ζήτημα των μοναδικής σημασίας αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, από κοινού με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία, το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών (ICOMOS), το Ευρωπαϊκό Κέντρο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, την Ελληνική Επιτροπή Βυζαντινών Σπουδών, τα Τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και του Πανεπιστημίου Βόλου, και την Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων στήριξαν την ανάγκη διατήρησης κατά χώρα (in situ) –στον σταθμό Βενιζέλου του υπό κατασκευή μετρό– του μοναδικού στο είδος του μνημειακού συνόλου, που περιλαμβάνει το βυζαντινό τετράπυλο και τη διασταύρωση των δύο κύριων οδών, της μέσης οδού και της κάθετης της βυζαντινής Θεσσαλονίκης, μαζί με τα παρόδια δημόσια κτίρια.

Η εκπρόσωπος του Ενιαίου Συλλόγου επισήμανε τις καταστρεπτικές συνέπειες που θα είχε η απευκταία επιλογή της απόσπασης και επανατοποθέτησης, τόσο στο ίδιο το μνημείο και την αυθεντικότητά του όσο και στην ιστορική μνήμη της πόλης. Τόνισε, επίσης, πως η λύση που είχε επιλεγεί το 2017 και ήδη είχε αρχίσει να υλοποιείται, με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαίων και την κατασκευή του σταθμού κάτω από το επίπεδο των αρχαιοτήτων, είναι όχι μόνο επιστημονικά τεκμηριωμένη αλλά και η μοναδική ορθή πρόταση για την διαχείριση των αρχαιοτήτων, εξασφαλίζοντας παράλληλα την απρόσκοπτη ολοκλήρωση του έργου χωρίς επιπλέον οικονομικές και χρονικές επιβαρύνσεις. Ως εκ τούτου είναι και η μόνη σύμφωνη με τον Αρχαιολογικό Νόμο που είναι απολύτως σαφής στο θέμα αυτό: «Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του» (άρθρο 42).

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε, μετά την ακρόαση φορέων, σημειώνεται πως «η ΕΕΔΑ ως εθνικός θεσμός προστασίας και προώθησης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο πλαίσιο του συμβουλευτικού προς την Πολιτεία ρόλου της, θα ζητήσει τις επόμενες ημέρες συνάντηση με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού για το θέμα».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.