Ευρωκοινοβούλιο: Στην Επιτροπή κατά της Διαφθοράς οι παραιτήσεις δημοσιογράφων και η «νέα λίστα Πέτσα»

Επιστολή προς την Διακομματική Επιτροπή κατά της Διαφθοράς αλλά και την ομάδα εργασίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τα ΜΜΕ, απέστειλε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Στέλιος Κούλογλου, με αφορμή τις παραιτήσεις των δημοσιογράφων Ακρίτα και Κρουστάλλη, αλλά και τη «νέα λίστα Πέτσα».

Στην επιστολή επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι στην Ελλάδα επικρατεί πλέον ένα καθεστώς που παραβιάζει συστηματικά την Ελευθερία του Τύπου και ευνοεί πρακτικές διαφθοράς και διαπλοκής της πολιτικής εξουσίας με ΜΜΕ και επιχειρήσεις, ασύμβατο με τις αξίες και τις αρχές της ΕΕ.

Ακόμη, ο Στέλιος Κούλογλου επισημαίνει πως οι περιπτώσεις των δυο παραιτήσεων και της λογοκρισίας που καταγράφηκε, αποτελούν τα τελευταία κρούσματα της κυβερνητικής προσπάθειας να χειραγωγήσει πλήρως τα δημόσια αλλά και τα ιδιωτικά ΜΜΕ, τα οποία ελέγχονται από επιχειρηματικούς ομίλους που στηρίζουν την κυβέρνηση.

Αναλυτικά η επιστολή

Αγαπητά μέλη της Διακομματικής Επιτροπής κατά της Διαφθοράς και της Ομάδας Εργασίας για τα ΜΜΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου,

Με το τέλος αυτού του δύσκολου χρόνου, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι στην Ελλάδα επικρατεί πλέον ένα καθεστώς που παραβιάζει συστηματικά την Ελευθερία του Τύπου και ευνοεί πρακτικές διαφθοράς και διαπλοκής της πολιτικής εξουσίας με ΜΜΕ και επιχειρήσεις, ασύμβατο με τις αξίες και τις αρχές της ΕΕ. Ειδικότερα:

Τις τελευταίες ημέρες η διευθύντρια σύνταξης του Βήματος, μιας εφημερίδας μεγάλης κυκλοφορίας εξαναγκάστηκε σε παραίτηση, καταγγέλλοντας “αφόρητες πιέσεις” του Πρωθυπουργικού Γραφείου. Είχε επιμεληθεί ρεπορτάζ που αποκάλυπτε ότι η κυβέρνηση διέθετε κρυφό σύστημα καταγραφής των κρουσμάτων του Covid-19, για λόγους προπαγάνδας. Μετά την παραίτηση της η εφημερίδα και ο όμιλος στον οποίο ανήκει διέγραψε τα σχετικά ρεπορτάζ από όλες τις ηλεκτρονικές του εκδόσεις.

Ελάχιστες μέρες νωρίτερα, οδηγήθηκε σε παραίτηση πολύ γνωστή δημοσιογράφος των Νέων, μιας επίσης ιστορικής εφημερίδας που ανήκει στον ίδιο media group με την προηγούμενη. Οι δύο εφημερίδες, ένα portal ειδήσεων (in.gr), ένας τηλεοπτικός σταθμός εθνικής εμβέλειας (Mega) καθώς και το σύστημα διανομής όλων των εφημερίδων (Argos S.A), ανήκουν στον επιχειρηματία κ. Μαρινάκη ενώ η Επιτροπή Ανταγωνισμού που ερευνούσε το μονοπωλιακό καθεστώς, καταργήθηκε από την κυβέρνηση. Ο τελευταίος, που είναι επίσης ιδιοκτήτης της δημοφιλούς ποδοσφαιρικής ομάδας Ολυμπιακός, είναι φίλος της οικογένειας του πρωθυπουργού, και σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες που δεν διαψεύστηκαν, ανάγκασε την πρώτη δημοσιογράφο σε παραίτηση. Εναντίον του κ. Μαρινάκη εκκρεμούν σοβαρές ποινικές υποθέσεις με κατηγορίες για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης.

Οι περιπτώσεις των 2 δημοσιογράφων αποτελούν τα τελευταία κρούσματα της κυβερνητικής προσπάθειας να ελέγξει πλήρως τα δημόσια αλλά και τα ιδιωτικά ΜΜΕ, τα οποία ελέγχονται από επιχειρηματικούς ομίλους που στηρίζουν την κυβέρνηση. Συγκεκριμένα:

Με νομοθετική ρύθμιση,ο έλεγχος όλων των δημόσιων ΜΜΕ (τρια τηλεοπτικά, ραδιοφωνικα, και το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων) (ΑΠΕ/ΜΠΕ) έχει υπαχθεί απευθείας στον Πρωθυπουργό. Πρόσφατα, το (ΑΠΕ/ΜΠΕ) χρησιμοποίησε δύο φορές πλαστες παραπλανητικές εικόνες, που είχαν στόχο αντικυβερνητικές διαδηλώσεις

Ο επικεφαλής του Γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού διορίστηκε πρόεδρος της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.

Στη δημόσια ραδιοτηλεόραση διακόπηκαν οι εκπομπές τριών διεθνώς καταξιωμένων δημοσιογράφων-ερευνητών ενώ υπήρξε εντολή να μην μεταδίδεται η μουσική συνθέτη που ασκεί κριτική στην κυβέρνηση.

Η υπερβολική στήριξη που παρέχεται στην κυβέρνηση από την πλειοψηφία των ΜΜΕ παραπέμπει σε ολοκληρωτικά καθεστώτα:

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, η προβολή του κυβερνώντος κόμματος στην τηλεόραση αντιστοιχεί στο 57% του ειδησεογραφικού χρόνου ενώ της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο 24% και των υπολοίπων κομμάτων κάτω από το 5%.

Η κυβέρνηση με πρόσχημα την πανδημία, χρηματοδότησε με τεράστια ποσά (συνολικά 22 εκατ. ευρώ) τα φιλικά προς εκείνη ΜΜΕ, παρά τον νόμο που ορίζει πως η μετάδοση μηνυμάτων κοινής ωφελείας πρέπει να γίνεται δωρεάν. Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα, που καταδεικνύουν τον τρόπο διαμοιρασμού των χρημάτων:

Καθημερινές εφημερίδες που αντιπολιτεύονται την κυβέρνηση έλαβαν ελάχιστα ποσά (30.000) ή δεν έλαβαν τίποτα. Ενα άγνωστο γυναικείο site που είχε γράψει ότι η σύζυγός του πρωθυπουργού, Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη “είναι fit” έλαβε 100.000 ευρώ. Χαρακτηριστική είναι και η αντίδραση μεγάλου τηλεοπτικού σταθμού (SKAI) που στην πρωινή, υψηλής τηλεθέασης, ζώνη ενημέρωσης προέβαλε ρεπορταζ για την έναρξη του εμβολιασμού στην Ελλάδα με περιγραφή που ανέφερε «Στις 28 Δεκεμβρίου εμβολιάζονται ο Πρωθυπουργός και η υπέρκομψη Μαρέβα» (σχετική φωτογραφία ακολουθεί).

Δύο από τα ΜΜΕ που χρηματοδοτήθηκαν γενναία δημοσίευσαν κατά λάθος στην ιστοσελίδα τους με τη μέθοδο του copy/paste τις υποδείξεις του Πρωθυπουργικού γραφείου προς τους πολιτικούς συντάκτες για την αντιμετώπιση της αντιπολιτευσης. O όμιλος του site Liberal χρηματοδοτήθηκε με 223.000 ευρώ, ενώ η εφημερίδα Πρώτο Θέμα με 520.000.

Η κυβέρνηση νομοθέτησε απαλλαγές των ιδιοκτητών των τηλεοπτικών σταθμών από φόρους και οφειλές για την κατοχή δημόσιων συχνοτήτων ενώ κατάργησε τον ελάχιστο αριθμό εργαζομένων που θα έπρεπε να διατηρούν. Με άλλη νομοθετική ρύθμιση, οι ιδιοκτήτες ΜΜΕ απαλλάχθηκαν από την υποχρέωση να δικαιολογούν την προέλευση των ποσών των μετοχών τους, κατι που θα μπορούσε να ευνοήσει τη διακίνηση «μαύρου χρήματος».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.