Η απάντηση του «Documento» στις ύβρεις Τατούλη: Συνιστούμε ψυχραιμία

Η απάντηση του «Documento» στις ύβρεις Τατούλη: Συνιστούμε ψυχραιμία

Καμία ουσιαστική απάντηση δεν έδωσε στα όσα ανέφερε το δημοσίευμα της εφημερίδας «Documento» o Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, Πέτρος Τατούλης ο οποίος από ότι φαίνεται βρίσκεται σε πανικό. Αντί να απαντήσει επί της ουσίας εξαπέλυσε επίθεση με πρωτοφανείς χαρακτηρισμούς κατά του διευθυντή της εφημερίδας Κώστα Βαξεβάνη και αρκέστηκε να επιρρίψει ευθύνες για τις αποφάσεις που υπέγραψε ο ίδιος στην Επιτροπή Παρακολούθησης της Περιφέρειας.

Μία Επιτροπή στην οποία όμως να θυμίσουμε στον κ. Τατούλη ότι προΐσταται ο ίδιος.

Επειδή λοιπόν ο κ. Τατούλης έκανε λόγο για «ινστρουκτόρικη εφημερίδα» και «συκοφαντικό δημοσίευμα» να πούμε στον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου ότι στο «Documento» έχουμε μάθει να κάνουμε πραγματικό ρεπορτάζ και όχι να γράφουμε γενικά και αόριστα, όπως συνηθίζει να απαντά ο ίδιος. Για του λόγου του αληθές να παραθέσουμε τα όσα ισχύουν στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, τα οποία προφανώς ο κ. Τατούλης δεν γνωρίζει και όχι εμείς.

Καταρχήν τα όσα αναφέρει ο κ. Τατούλης στην απάντησή του για τους Κανονισμούς των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών Ταμείων ως προς την συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στα προγράμματα επ’ ουδενί δεν τεκμηριώνουν τις επιλογές του. Το άρθρο 6 Κ(ΕΚ) 1304/2013 ορίζει ότι οι κοινωνικοί εταίροι μπορούν να συμμετέχουν στην υλοποίηση δράσεων του ΕΚΤ και ειδικότερα «στο στόχο ενίσχυσης της θεσμικής ικανότητας των Κοινωνικών Εταίρων για την παραγωγή πολιτικών». Ο κ. Τατούλης ωστόσο θα πρέπει να εξηγήσει τι σχέση έχει η ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας για την παραγωγή πολιτικών με την ουσιαστικά απευθείας ανάθεση προγραμμάτων κατάρτισης για ανέργους και εργαζομένους;

Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στους κανονισμούς των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ εξεδόθησαν προσκλήσεις ύψους 27 εκατ. ευρώ αθροιστικά από τις μέσω του ΕΠ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία ΕΠ ΑΝΕΚ 2014-2020» και το «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014 -2020» με σαφώς ονοματισμένες δικαιούχους τους κοινωνικούς εταίρους για την πραγματική ενίσχυση της θεσμικής τους ικανότητας στην παραγωγή πολιτικών. Οι ανωτέρω προσκλήσεις είναι συμβατές με τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς (ΕΚ) 1304/2013 και (ΕΚ) 1303/2013 ενώ οι δράσεις που εισήγαγε προς έγκριση η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν αναφέρονται σε δράσεις ενίσχυσης της θεσμικής ικανότητας. Άλλο πράγμα κ. Τατούλη είναι η ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας ( πχ. μελέτες, εσωτερική επιμόρφωση των συνδικαλιστών κτλ.) και άλλο πράγμα η απευθείας κατάρτιση ανέργων, μία υπηρεσία που μπορεί να την παρέχει η ελεύθερη αγορά.

Επίσης η αναφορά του κ. Τατούλη ότι «..ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ θεωρούνται ως δυνητικοί δικαιούχοι και όχι ως ανάδοχοι και καμία σχέση δεν έχει η εξειδίκευση που ενέκρινε η Επιτροπή Παρακολούθησης δια της Γραπτής Διαδικασίας, με το θεσμικό πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων» δεν ισχύει. Οι δράσεις αυτές σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 προσδιορίζονται ως δράσεις που υλοποιεί ο δικαιούχος με ίδια μέσα ( αυτεπιστασία). Με λίγα λόγια δικαιούχος και ανάδοχος ταυτίζονται καθώς ο δικαιούχος δεν προκηρύσσει σε διαγωνισμό το έργο το οποίο αναλαμβάνει αλλά το υλοποιεί με δικό του στελεχιακό δυναμικό και προσφεύγοντας σε μικρό σχετικά τμήμα του προϋπολογισμού σε εξωτερικές υπεργολαβίες.

Σε ότι αφορά την πρόσκληση για τις δράσεις Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) που εξέδωσε η Περιφέρεια Πελοποννήσου, από τις απαντήσεις του κ. Τατούλη εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά.

Ο κ. Τατούλης αναφέρει στην απάντησή του πως ο προσδιορισμός «των δυο αυτών περιοχών για εφαρμογή Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) προέκυψε από σχετική μελέτη που ανέθεσε η Διαχειριστική Αρχή (ΕΥΔ) του ΕΠ Περιφέρειας Πελοποννήσου…». Γιατί κύριε Τατούλη δεν επιλέχθηκε ανοικτή διαδικασία υποβολής προτάσεων και στους υπόλοιπούς τρείς δήμους της Περιφέρειας οι οποίοι πληρούσαν τα κριτήρια της πρόσκλησης; Έτσι ώστε να επιλεγεί η πληρέστερη πρόταση με βάση την διαδικασία συγκριτικής αξιολόγησης που προβλέπεται από τους κανονισμούς του ΕΣΠΑ;

Επίσης σε ότι αφορά τη σχετική μελέτη που ανέφερε ο κ. Τατούλης πως είναι δυνατόν για παράδειγμα να θεωρείται η Καλαμάτα «πύλη εισόδου» της Περιφέρειας Πελοποννήσου και όχι η Κόρινθος που συνορεύει και με την Αττική;

Εάν πάλι κ. Τατούλη μετά από όσα σας αναφέρουμε για τις αποφάσεις σας έχετε απορίες ή θεωρείται ότι πάλι δεν γνωρίζουμε το θεσμικό πλαίσιο των ΕΣΠΑ, πολύ ευχαρίστως κάποια στιγμή να σας βοηθήσουμε να το κατανοήσετε καλύτερα. Μέχρι τότε όμως αρκεστείτε στις ύβρεις αντί παράθεσης ουσιωδών επιχειρημάτων.

Διαβάστε αναλυτικά την απάντηση του κ. Τατούλη στο δημοσίευμα του «Documento»:

«Ιδιαίτερα αλγεινή εντύπωση μας προκάλεσε το ρεπορτάζ που δημοσίευσε η εφημερίδα σας, κυρίως σε ότι αφορά την ποιότητα της δημοσιογραφίας που υπηρετεί. Κατ’ αρχήν είναι τουλάχιστον αντιδεοντολογικό να «κομίζετε» κατηγορίες και να υιοθετείτε απόψεις χωρίς να έχετε ζητήσει τουλάχιστον την άποψη του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου για τα όσα τον καταγγέλλετε. Είναι εύλογο συνεπώς ο καθένας να συμπεράνει ότι στόχος του δημοσιεύματός σας δεν είναι η πολύπλευρη και αντικειμενική παράθεση της αλήθειας, παρά η μονομερή και μονοδιάστατη παρουσίαση συγκεκριμένης οπτικής και η κατάληξη σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Πρόκειται ασφαλώς για ουσιώδες και κατά τη γνώμη μας ανεπίτρεπτο «σφάλμα» σας.

Απ’ την άλλη πλευρά, τόσο ο συντάκτης του συγκεκριμένου δημοσιεύματος, όσο και «οι πηγές του που γνωρίζουν αρκετά καλά το θεσμικό πλαίσιο των ΕΣΠΑ», όπως ισχυρίζεται ο συντάκτης του άρθρου, ή δεν γνωρίζουν κατ’ ελάχιστον το κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο σχεδιασμού, διαχείρισης και υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2014-2020, ή σκόπιμα παραπληροφορούν το αναγνωστικό κοινό τους, στην προσπάθεια συκοφάντησης του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου.

Θα έπρεπε δε να γνώριζαν, τόσο ο συντάκτης του δημοσιεύματος/ ρεπορτάζ, όσο και «οι πηγές του», ότι η διαδικασία εξειδίκευσης των δράσεων, των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων 2014-2020 και η προετοιμασία των προσκλήσεων, είναι αρμοδιότητα της Επιτροπής Παρακολούθησης και της Διαχειριστικής Αρχής κάθε Επιχειρησιακού Προγράμματος.

Θα έπρεπε επίσης, να γνώριζε ο συντάκτης του δημοσιεύματος και «οι πηγές του», ότι στη σύνθεση της Επιτροπής Παρακολούθησης των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και του ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, αφενός συμμετέχουν όλοι οι Δήμαρχοι της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αφετέρου, υπερτερούν αριθμητικά Εκπρόσωποι Υπουργείων, Επιτελικών Δομών Υπουργείων, Ειδικών Υπηρεσιών της Εθνικής Αρχής Συντονισμού και Εκπρόσωποι Κεντρικών Κοινωνικών Εταίρων.

Συγκεκριμένα, σε ότι αφορά το ζήτημα της πρόσκλησης για την υποβολή προτάσεων στρατηγικής βιώσιμης αστικής ανάπτυξης στο πλαίσιο του Ε.Π. «Πελοπόννησος» 2014 – 2020 σας γνωρίζουμε ότι η πρόσκληση προς τρεις Αστικές Αρχές, για υποβολή προτάσεων για αντίστοιχες δυο αστικές περιοχές, δηλαδή για το αστικό κέντρο της Καλαμάτας και την ενιαία αστική περιοχή (οντότητα) του διπόλου Άργους – Ναυπλίου, «επιβάλλεται» από τους Κανονισμούς των ΕΔΕΤ για την περίοδο 2014-2020, από τις αναφορές του ΕΣΠΑ 2014-2020 και από τον σχετικό Οδηγό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τον αριθμό και τα χαρακτηριστικά των πέντε (5) κύριων αστικών κέντρων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Αν γνώριζαν, τόσο ο συντάκτης του δημοσιεύματος, όσο και «οι πηγές του», τις αναφορές αυτών των κειμένων, αλλά και τα περιεχόμενα του ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, δεν θα έγραφαν αυτές τις συκοφαντικές ανακρίβειες και δεν θα παραπληροφορούσαν το αναγνωστικό κοινό τους, εκτός και το κάνουν σκόπιμα, γνωρίζοντας την πραγματικότητα.

Επίσης, θα έπρεπε να γνωρίζουν, εφ’ όσον παρακολουθούν τη διαδικασία εφαρμογής του ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, ότι η εξειδίκευση των Στρατηγικών Χωρικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου, εγκρίθηκε κατά τη 2η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης στις 9 Νοεμβρίου 2016, στη Μονεμβασιά, κατά την οποία έγινε ειδική παρουσίαση και εκτενής συζήτηση από τα μέλη της Επιτροπής.

Στο πλαίσιο αυτής της έγκρισης εκδόθηκε η σχετική πρόσκληση προς τις τρεις Αστικές Αρχές.

Ο προσδιορισμός των δυο αυτών περιοχών για εφαρμογή Ολοκληρωμένης Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) προέκυψε από σχετική μελέτη που ανέθεσε η Διαχειριστική Αρχή (ΕΥΔ) του ΕΠ Περιφέρειας Πελοποννήσου, με δεδομένο ότι ήταν αδύνατο εκ των Κανονισμών των ΕΔΕΤ και του ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και από τα καθοριζόμενα κονδύλια-πόρους για ΒΑΑ στο ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, να χρηματοδοτηθούν για τέτοιου είδους δράσεις, περισσότερες από δυο αστικές περιοχές, με την αναγκαία πληθυσμιακή συγκέντρωση.

Συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο 3.1.3. «Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη» του ΕΣΠΑ 2014-2020, αναφέρεται «Σε κάθε Περιφέρεια, το πλήθος των στρατηγικών ΒΑΑ θα οριστεί ανάλογα με τη βαρύτητα του αστικού πληθυσμού και τη συμμετοχή των αστικών δραστηριοτήτων στο ΑΕΠ της και στη συνολική απασχόληση. Μέχρι της εκδόσεως ειδικών οδηγιών και κατευθύνσεων της ΕΑΣ, θα εξεταστεί ενδεικτικά: α) η κάλυψη με στρατηγικές ΒΑΑ των αστικών κέντρων που έχουν λειτουργική περιοχή με πληθυσμό άνω των 70.000 κατοίκων, β) η επιλογή έως δύο μόνον στρατηγικών ΒΑΑ σε εκείνες τις Περιφέρειες των οποίων ο αστικός πληθυσμός δεν ξεπερνά το 50% του συνολικού τους πληθυσμού». Να σημειωθεί ότι δεν έχουν εκδοθεί σχετικές οδηγίες και κατευθύνσεις από την ΕΑΣ για την ΒΑΑ.

Με αυτά τα δεδομένα προσδιορίσθηκαν οι πόροι για ΒΑΑ στο ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, συνολικής κοινοτικής συνδρομής ΕΚΤ και ΕΤΠΑ 12,08 εκατ. €, η οποία αντιστοιχεί σε 15,10 εκατ. € δημόσια δαπάνη. Κατόπιν δε της σχετικής μελέτης, η οποία πρότεινε τις συγκεκριμένες δυο περιοχές, η Διαχειριστική Αρχή αύξησε το ποσό σε 17,625 εκατ. €, το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή Παρακολούθησης του ΕΠ «Πελοπόννησος».

Θα πρέπει δε να γνωρίζουν, ο συντάκτης του άρθρου και «οι πηγές του», ότι στο ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, προβλέπονται πρόσθετοι πόροι για παρεμβάσεις βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος και αναπλάσεις πόλεων, της τάξης των 5 εκατ. €, για τα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, που δεν ήταν δυνατόν να ενταχθούν σε πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ). Παράλληλα, αυτά τα Αστικά Κέντρα που δεν έχουν ΒΑΑ, θα είναι δυνητικοί δικαιούχοι οριζόντιων δράσεων του ΠΕΠ, που περιλαμβάνονται στους Άξονες Προτεραιότητας 2Α, 2Β και 3.

Σε ότι αφορά το ζήτημα του ορισμού των Κοινωνικών Εταίρων (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ) ως δυνητικοί δικαιούχοι στις δυο δράσεις του ΕΚΤ, που αναφέρει το δημοσίευμα, τόσο στο συντάκτη του δημοσιεύματος, όσο και στις «πηγές» του, πρέπει να τους γίνει γνωστό ότι, η συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων στις διαδικασίες σχεδιασμού, αλλά και στην υλοποίηση και παρακολούθηση της εφαρμογής των συγχρηματοδοτούμενων από τα διαρθρωτικά ταμεία Προγραμμάτων, ήταν καθιερωμένη σε ένα βαθμό, σε όλες τις προγραμματικές περιόδους, ιδιαίτερα από την περίοδο 2000-2006, ενώ θεσμοθετήθηκε σε κοινοτικό επίπεδο (από τους κανονισμούς των διαρθρωτικών ταμείων) και καταγράφηκε στο ΕΣΠΑ 2007-2013.

Κατά την παρούσα/ τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020, οι αναφορές περί της συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων, στο σχεδιασμό, στην εφαρμογή και στην παρακολούθηση της εφαρμογής των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων είναι σαφώς πιο ρητές και δεσμευτικές για τα Κράτη – Μέλη της Ένωσης, στους κανονισμούς των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων (ΕΔΕΤ) και κατ’ ακολουθία στα αντίστοιχα Επιχειρησιακά Προγράμματα, κυρίως όσον αφορά στις παρεμβάσεις του ΕΚΤ.

2.1. Αναφορές στους Κανονισμούς των ΕΔΕΤ για την περίοδο 2014-2020

• Στον Γενικό Κανονισμό (ΕΚ) 1303/2013, άρθρο 5 «Εταιρική σχέση και πολυεπίπεδη διακυβέρνηση» (παράγραφος 3, εδάφιο δ), γίνεται ρητή αναφορά στη δυνατότητα των Κοινωνικών Εταίρων για συμμετοχή τους, τόσο στην προετοιμασία προσκλήσεων υποβολής προτάσεων για χρηματοδότηση από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα, όσο και στην υλοποίηση δράσεων/ πράξεων ως δικαιούχοι, υπό την προϋπόθεση της αποφυγής πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων.

• Στον Κανονισμό (ΕΚ) 1304/2013, για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ), στο άρθρο 6 «Συμμετοχή εταίρων», παράγραφος 2, γίνεται ρητή αναφορά στην ενθάρρυνση της επαρκούς συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων σε ενέργειες που στηρίζονται από το ΕΚΤ. Μάλιστα, γίνεται αναφορά για εξασφάλιση διαθέσιμου «κατάλληλου ποσού από τους πόρους του ΕΚΤ για δραστηριότητες ανάπτυξης ικανοτήτων, με τη μορφή κατάρτισης, μέτρων δικτύωσης και ενίσχυσης του κοινωνικού διαλόγου, καθώς και σε δραστηριότητες που αναλαμβάνονται από κοινού από τους κοινωνικούς εταίρους».

Από τις παραπάνω αναφορές στους Κανονισμούς των ΕΔΕΤ για την περίοδο 2014-2020, είναι φανερή η έμφαση που δίνεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο), για την ενίσχυση της συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων σε όλες τις φάσεις/ στάδια σχεδιασμού και εφαρμογής των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων 2014-2020.

2.2. Αναφορές στο ΕΣΠΑ 2014-2020

Στα κείμενα του ΕΣΠΑ 2014-2020, γίνονται συχνές διάσπαρτες αναφορές στο ρόλο των Κοινωνικών Εταίρων κατά τον σχεδιασμό, αλλά και κατά την εφαρμογή των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, με κυριότερες τις εξής:

• Στον Θεματικό Στόχο 8, έντονη και σαφής/ ρητή αναφορά περί συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων γίνεται, όσον αφορά στη προσαρμοστικότητα εργαζομένων, επιχειρήσεων και επιχειρηματιών στην αλλαγή.

• Στο κεφάλαιο 1.5.1 «Εταιρικότητα», γίνεται ρητή αναφορά στις «οργανώσεις των Κοινωνικών Εταίρων και ιδίως αυτών που υπογράφουν την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ), οι οποίες αποτελούν εταίρους κατά το άρθρο του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1303/2013, του Εταιρικού Συμφώνου και των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων και η ενεργός συμμετοχή τους στην αναπτυξιακή διακυβέρνηση.

Όλο αυτό το κεφάλαιο του ΕΣΠΑ κατοχυρώνει την ενεργό συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων στην εκπόνηση, διαχείριση και υλοποίηση δράσεων των Τομεακών και Περιφερειακών Προγραμμάτων της περιόδου 2014-2020. Οι αναφορές περί ενεργούς συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων στην υλοποίηση δράσεων του ΕΚΤ στα Επιχειρησιακά Προγράμματα, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κ(ΕΚ) 1304/2013 για το ΕΚΤ, εξειδικεύονται ρητά, στο στόχο ενίσχυσης της θεσμικής ικανότητας των Κοινωνικών Εταίρων για την παραγωγή πολιτικών. Για το λόγο αυτό, αναφέρεται ότι οι «Διαχειριστικές Αρχές των Τομεακών και Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, θα μεριμνήσουν ανάλογα με τις ανάγκες, για τη χρήση από τους εταίρους κατάλληλου ποσού από τους πόρους του Ταμείου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «Η συμμετοχή των Κοινωνικών Εταίρων στην υλοποίηση δράσεων των σχετικών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων θα αφορά κυρίως:

α) στην προώθηση της απασχόλησης και την υποστήριξη της κινητικότητας των εργαζομένων,

β) στην προώθηση της προσαρμοστικότητας των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στις οικονομικές και τεχνολογικές αλλαγές,

γ) στη βελτίωση των δεξιοτήτων του ενεργού πληθυσμού και στην προώθηση της δια βίου μάθησης

δ) στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης και της καταπολέμησης της φτώχειας,

ε) στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής και,

στ) στην ενίσχυση της θεσμικής τους ικανότητας, της ποιότητας του κοινωνικού διαλόγου και της δικτύωσής τους με διεθνείς οργανισμούς».

2.3. Αναφορές στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα (ΠΕΠ) 2014-2020

Σε όλα τα ΠΕΠ και ως εκ τούτου και στο ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, στο κεφάλαιο 7 «ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΩΝ και συγκεκριμένα στο υποκεφάλαιο 7.2 «Συμμετοχή σχετικών εταίρων», επαναλαμβάνεται σχεδόν αυτούσια η αναφορά του ΕΣΠΑ περί ενεργούς συμμετοχής των Κοινωνικών Εταίρων στις συνολικές επιχορηγήσεις (για το ΕΚΤ, κατά περίπτωση) και περί της ειδικής μέριμνας για ενίσχυση της θεσμικής, επιχειρησιακής ικανότητας των Κοινωνικών Εταίρων.

Επίσης, στο ΕΠ «Πελοπόννησος» αναφέρεται ότι, «Οι οργανώσεις των κοινωνικών εταίρων, και ιδίως αυτών που υπογράφουν την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ), αποτελούν τους εταίρους, κατά το άρθρο 5 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1303/2013, του Εταιρικού Συμφώνου και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ» και η ενεργός συμμετοχή τους στην αναπτυξιακή διακυβέρνηση είναι προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η χώρα.

Η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, στην υλοποίηση δράσεων που στηρίζονται από το ΕΚΤ, όταν κρίνεται απαραίτητο από την ΕΥΔ του οικείου Επιχειρησιακού Προγράμματος, θα αφορά: (κατά περίπτωση, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά) α) στην προώθηση της απασχόλησης και την υποστήριξη της κινητικότητας των εργαζομένων, β) στην προώθηση της προσαρμοστικότητας των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στις οικονομικές και τεχνολογικές αλλαγές, γ) στη βελτίωση των δεξιοτήτων του ενεργού πληθυσμού και στην προώθηση της δια βίου μάθησης, δ) στην προώθηση της κοινωνικής ένταξης και της καταπολέμησης της φτώχειας, ε) στην βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής και στ) στην ενίσχυση της θεσμικής τους ικανότητας, της ποιότητας του κοινωνικού διαλόγου και της δικτύωσής τους με διεθνείς οργανισμούς».

Με βάση τα παραπάνω, οι συγκεκριμένοι Κοινωνικοί Εταίροι προσδιορίστηκαν από την Διαχειριστική Αρχή του ΕΠ «Πελοπόννησος», ως δυνητικοί δικαιούχοι, λόγω των συγκεκριμένων δράσεων που εξειδικεύθηκαν.

Συγκεκριμένα, η ΓΣΕΕ για την κατάρτιση ανέργων ως εκπρόσωπος του εργατικού δυναμικού εργαζομένων και ανέργων (αναζητούντων εργασία), η δε ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ για τις Μεταποιητικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και τις Τουριστικές Επιχειρήσεις, αντίστοιχα.

Έτσι, σύμφωνα με τις παραπάνω αναφορές και δεσμεύσεις στα Κανονιστικά και Προγραμματικά Έγγραφα της περιόδου 2014-2020, η Διαχειριστική Αρχή του ΕΠ «Πελοπόννησος» 2014-2020, όχι μόνο δεν «παραβιάζει το εθνικό και κοινοτικό πλαίσιο για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα και του εθνικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις», αλλά ακολουθεί πιστά τους Ενωσιακούς Κανονισμούς και τις δεσμεύσεις του ΕΣΠΑ.

Θα πρέπει δε να διευκρινισθεί ότι, η ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ θεωρούνται ως δυνητικοί δικαιούχοι και όχι ως ανάδοχοι και καμία σχέση δεν έχει η εξειδίκευση που ενέκρινε η Επιτροπή Παρακολούθησης δια της Γραπτής Διαδικασίας, με το θεσμικό πλαίσιο περί δημοσίων συμβάσεων, όπως θα έπρεπε να ξέρουν τόσο ο συντάκτης του δημοσιεύματος, όσο και οι «πηγές» του.

Η επιλογή δε των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) από τους δικαιούχους Κοινωνικούς Εταίρους, θα γίνει βάσει του εθνικού και κοινοτικού/ ενωσιακού θεσμικού πλαισίου, περί δημοσίων συμβάσεων.

Η Περιφέρεια Πελοποννήσου από το 2011 μέχρι σήμερα υπηρετεί το στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της, στον οποίο έχουν συμφωνήσει όλοι οι Δήμοι της Περιφέρειας, και αναμφίβολα το γεγονός αυτό αποτελεί καινοφανή συνθήκη για τα Ελληνικά πολιτικά δεδομένα. Αποτελεί επίσης τρανή απόδειξη της αγαστής πολυεπίπεδης συνεργασίας μεταξύ της Περιφέρειας και των Δήμων.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί, και αυτό θεωρούμε ότι θα καθησυχάσει τους φόβους σας για απώλεια εκατομμυρίων ευρώ κοινοτικών κονδυλίων, ότι με τη χρηστή και έξυπνη διαχείριση των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων η Περιφέρεια Πελοποννήσου, όχι μόνο αξιοποίησε στο έπακρο τους διαθέσιμους πόρους, αλλά και απορρόφησε πόρους από τα τομεακά προγράμματα των Υπουργείων, ισόποσους σχεδόν με το δικό της πρόγραμμα. Αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής της ήταν η υλοποίηση και απόδοση στους πολίτες έργων ολοκληρωμένων και πλήρως λειτουργικών, αλλάζοντας άρδην την εικόνα και την ποιότητα των υποδομών στην Πελοπόννησο.

Σε ότι αφορά τέλος το ζήτημα της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι το έργο αυτό, όπως επίσης και τα αντίστοιχα έργα στην υπόλοιπη επικράτεια, φέρουν τη διακριτή πολιτική σφραγίδα του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Πέτρου Τατούλη. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι σε αυτό το μείζον ζήτημα έχουν αποτύχει όχι μόνο αυτοδιοικήσεις, αλλά και κυβερνήσεις με τραγικές συνέπειες για τους πολίτες.

Το ζήτημα αυτό, το οποίο υποβόσκει και αποτελεί την πυξίδα της κατεύθυνσης του δημοσιεύματός σας όπως είναι προφανές, έχει λυθεί με αποφάσεις συλλογικών οργάνων, έχει την αποδοχή του ΦΟΔΣΑ και πλέον της Κυβέρνησης, η οποία ενώ το καθυστέρησε πλέον των δύο ετών, τώρα επείγεται να το υλοποιήσει η Περιφέρεια. Το έργο αυτό άλλωστε έχει αποδείξει σε όλη τη διαδρομή του ότι έχει τηρήσει απόλυτα τη νομιμότητα, τόσο σε επίπεδο εθνικής νομοθεσίας, όσο και ευρωπαϊκής.

Ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου σε όλο τον πολιτικό και δημόσιο βίο του έχει αποδείξει ότι δεν έχει ποτέ υποκύψει σε πιέσεις, ή κεκαλυμμένους εκβιασμούς όπως αρέσκονται ορισμένοι να κάνουν λόγο, και για το λόγο αυτό η εμπιστοσύνη των πολιτών προς το πρόσωπό του βαίνει ακόμα και μετά από 30 χρόνια πολιτικής σταδιοδρομίας διαρκώς αυξανόμενη».  

Documento Newsletter