Το ρεσάλτο των ισραηλινών στο ιστιοφόρο Madleen εκατό ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές της Γάζας τερμάτισε μία ακόμη προσπάθεια ώστε να σπάσει ο αποκλεισμός της περιοχής, ο οποίος είναι σε ισχύ από το 2007.
Το ιστιοφόρο που αναχώρησε από τη Σικελία την 1η Ιουνίου με προορισμό τη Γάζα, φορτωμένο με τρόφιμα και προμήθειες, δεν ήταν η πρώτη απόπειρα με στόχο την παροχή βοήθειας στον δοκιμαζόμενο λαό της Παλαιστίνης, ούτε φυσικά η πρώτη φορά που το Ισραήλ προχώρησε σε αναχαίτιση των εν λόγω προσπαθειών. Το Al Jazeera παρουσίασε ένα σχετικό χρονολόγιο.
Το Madleen, το οποίο δρομολογήθηκε από τον Συνασπισμό Στόλου της Ελευθερίας, είναι ένα από τα πολλά πλοία με προορισμό τη Γάζα που αναχαιτίστηκαν από το Ισραήλ από την έναρξη του αποκλεισμού της Γάζας το 2007.
2008: Πώς «έσπασε» ο αποκλεισμός
Το 2008 δύο πλοία της κίνησης «Free Gaza» έφτασαν με επιτυχία στις ακτές, σηματοδοτώντας το πρώτο «σπάσιμο» του ναυτικού αποκλεισμού από το Ισραήλ. Το κίνημα, που ιδρύθηκε το 2006 από ακτιβιστές κατά τη διάρκεια του πολέμου του Ισραήλ στον Λίβανο, έστειλε συνολικά 31 σκάφη μεταξύ 2008 και 2016, πέντε από τα οποία έφτασαν στη Γάζα παρά τους ισχυρούς ισραηλινούς περιορισμούς.
Από το 2010, όλα τα πλοία και οι στολίσκοι που επιχειρούν να σπάσουν τον ναυτικό αποκλεισμό, αναχαιτίζονται ή δέχονται επίθεση σε διεθνή ύδατα.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του πλοίου Mavi Marmara. Το 2010, ισραηλινοί κομάντος πραγματοποίησαν επιδρομή, με αποτέλεσμα τον θάνατο 10 ακτιβιστών και τον τραυματισμό δεκάδων, γεγονός που προκάλεσε παγκόσμια κατακραυγή. Το πλοίο μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα και είχε περισσότερους από 600 επιβάτες.
Το Mavi Marmara ανήκε και διοικούνταν από το Ίδρυμα Ανθρωπιστικής Βοήθειας, ΜΚΟ με έδρα την Τουρκία. Το περιστατικό επιβάρυνε σοβαρά τις σχέσεις Ισραήλ-Τουρκίας και προκάλεσε ευρεία καταδίκη για παραβίαση του διεθνούς δικαίου. Το 2013, το Ισραήλ ζήτησε «συγγνώμη» για «επιχειρησιακά λάθη» κατά την επιδρομή. Ισραηλινοί στρατιώτες και αξιωματούχοι που συμμετείχαν στην επίθεση δικάζονται ερήμην στην Τουρκία για εγκλήματα πολέμου.
2011: Η δεύτερη απόπειρα
Ο δεύτερος Στολίσκος Ελευθερίας (Freedom Flotilla) ξεκίνησε το 2011 ως συνέχεια της επιτυχημένης αποστολής του περασμένου έτους. Οργανώθηκε από έναν συνασπισμό διεθνών ακτιβιστών και ΜΚΟ και είχε ως στόχο να σπάσει τον αποκλεισμό της Γάζας από το Ισραήλ και να παραδώσει ανθρωπιστική βοήθεια. Στον στολίσκο συμμετείχαν περισσότεροι από 300 άτομα από όλον τον κόσμο και επρόκειτο να αποπλεύσουν 10 πλοία. Ωστόσο, οι έντονες διπλωματικές πιέσεις από το Ισραήλ, σε συνδυασμό με αναφορές για σαμποτάζ στα πλοία και περιορισμούς από χώρες όπως η Ελλάδα, εμπόδισαν τα περισσότερα σκάφη να αναχωρήσουν.
Μόνο το πλοίο «Dignite-Al Karama» κατάφερε να πλησιάσει στη Γάζα. Το γαλλικό πλοίο με 17 επιβάτες είχε δηλώσει αρχικά ως προορισμό του ένα λιμάνι της Αιγύπτου κατά την έξοδό του από τα ελληνικά ύδατα. Οι ακτιβιστές ανακοίνωσαν αργότερα ότι κατευθύνονται προς τη Γάζα. Τότε, Ισραηλινοί κομάντος αναχαίτισαν το σκάφος, ρυμουλκώντας το προς την Ασντόντ. Οι ακτιβιστές κρατήθηκαν για ανάκριση και αργότερα απελάθηκαν.
2012: Το Estelle
Εκ παραδρομής, στην πρώτη έκδοση αυτού το κειμένου παραλείφθηκε η αποστολή του Estelle.
To ιστιοφόρο Estelle, σουηδικής ιδιοκτησίας με φινλανδική σημαία, προσπάθησε να σπάσει τον θαλάσσιο αποκλεισμό της Γάζας με την πρωτοβουλία Ship to Gaza, το φθινόπωρο του 2012.
Στο πλοίο βρίσκονταν 30 άτομα, εκ των οποίων πέντε βουλευτές (από την Ελλάδα οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Βαγγέλης Διαμαντόπουλος και Δημήτρης Κοδέλας). Συμμετείχαν τρεις ακόμη Έλληνες πολίτες, μεταξύ των οποίων ο αείμνηστος Βαγγέλης Πισσίας. Το συμβολικό φορτίο ήταν δύο ελαιόδεντρα, 41 τόνους τσιμέντο, αναπηρικά καροτσάκια, ιατρικό εξοπλισμό, παιδικά βιβλία, παιχνίδια, 300 μπάλες ποδοσφαίρου, μουσικά όργανα και θεατρικό εξοπλισμό.
Στις 20 Οκτωβρίου 2012 ο ισραηλινός στρατός κατέλαβε το πλοίο χωρίς να σημειωθούν επεισόδια και το μετέφερε στο λιμάνι του Ασντόντ. Το κράτος του Ισραήλ προσπάθησε να κατασχέσει το πλοίο αλλά έχασε την υπόθεση σε δικαστήριο και αναγκάστηκε να αποζημιώσει τον ιδιοκτήτη.
2015: Η τρίτη απόπειρα του Στολίσκου Ελευθερίας
Το «Freedom Flotilla III» ξεκίνησε το 2015 ως η τρίτη μεγάλη προσπάθεια ακτιβιστών να σπάσουν τον ναυτικό αποκλεισμό της Γάζας. Η αποστολή οργανώθηκε από το FFC και περιλάμβανε πολλά σκάφη, με το υπό σουηδική σημαία Marianne του Γκέτεμποργκ να ηγείται της προσπάθειας.
Στις 29 Ιουνίου 2015, οι ισραηλινές ναυτικές δυνάμεις αναχαίτισαν το Marianne περίπου 100 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Γάζας, σε διεθνή ύδατα. Κομάντος επιβιβάστηκαν στο πλοίο, εκτρέποντας την πορεία του προς το Ασντόντ. Οι ακτιβιστές που επέβαιναν στο πλοίο συνελήφθησαν και αργότερα απελάθηκαν, ενώ ορισμένα μέλη του πληρώματος απελευθερώθηκαν μετά από έξι ημέρες.
2018: «Δίκαιο μέλλον για την Παλαιστίνη»
Ο στολίσκος Just Future for Palestine (Δίκαιο Μέλλον για την Παλαιστίνη), αποτέλεσε «κομμάτι» της προσπάθειας FFC να σπάσει τον ναυτικό αποκλεισμό. Η επιχείρηση περιελάμβανε δύο κύρια σκάφη, το Al Awda (Η Επιστροφή) και το Freedom, μαζί με δύο σκάφη υποστήριξης, το Mairead και το Falestine.
Στις 29 Ιουλίου και στις 3 Αυγούστου 2018, τόσο το Al Awda όσο και το Freedom αναχαιτίστηκαν από το Ισραήλ σε διεθνή ύδατα. Όλοι οι επιβαίνοντες συνελήφθησαν, ενώ ορισμένοι κατήγγειλαν ότι δέχθηκαν επίθεση ή ξυλοδαρμό από τις ισραηλινές δυνάμεις.
2025: Η απόπειρα του Conscience
Ενώ ετοιμαζόταν να αποπλεύσει για τη Γάζα στις 2 Μαΐου 2025, το «Conscience» (Συνείδηση) χτυπήθηκε δύο φορές από οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, μόλις 14 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Μάλτας. Η επίθεση προκάλεσε πυρκαγιά και ένα σημαντικό ρήγμα στο κύτος του πλοίου, αναγκάζοντας τους 30 Τούρκους και Αζέρους ακτιβιστές που επέβαιναν σε αυτό σε μια απέλπιδα προσπάθεια να κρατήσουν το πλοίο στην επιφάνεια.
Τέσσερα άτομα υπέστησαν ελαφρούς τραυματισμούς από την επίθεση.
Διαβάστε επίσης
Madleen: «Η ευρωβουλευτής Ρίμα Χασάν αρνήθηκε να υπογράψει τα έγγραφα απέλασης»
Madleen: Το Ισραήλ θα απελάσει τους 12 ακτιβιστές – Διεθνής κατακραυγή για το ρεσάλτο στο ιστιοφόρο
Τι θα γινόταν αν το Madleen έφτανε στη Γάζα;
Madleen: Οδηγήθηκε στο ισραηλινό λιμάνι Ασντόντ μετά την πειρατεία από το Ισραήλ
Madleen: 38 ευρωβουλευτές ζητούν από την Κομισιόν να πάρει θέση για την επίθεση του Ισραήλ