Η μονάδα Πτολεμαΐδα 5 και οι παράλογες «λύσεις»

Φωτογραφία αρχείου.

Η κατασκευή της ατμοηλεκτρικής μονάδας Πτολεμαΐδα V (ΠΤΟΛ 5) αποφασίστηκε τον Νοέμβριο 2007, όταν ακόμη η ζήτηση για ενέργεια ήταν αυξανόμενη. Η ΔΕΗ είχε δεκαετίες να ανανεώσει τις λιγνιτικές μονάδες της. Και η κατασκευή της αποφασίστηκε για τις ανάγκες του ενεργειακού ισοζυγίου της χώρας.

Η σύμβαση υπογράφηκε επί διευθύνοντος συμβούλου Αρθούρου Ζερβού τον Μάρτιο του 2013. Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και επειδή εν τω μεταξύ το 2014 είχαν μπει οι περιορισμοί σε 17.500 ώρες λειτουργίας για τους ΑΗΣ (ατμοηλεκτρικούς σταθμούς) Καρδιάς και Αμυνταίου, ο τότε υπουργός Ενέργειας (Λαφαζάνης, Απρ. 2015) επιτάχυνε με ρυθμίσεις του τις διαδικασίες πολεοδομικών αδειοδοτήσεων των κτιριακών εγκαταστάσεων, των παραγγελιών υλικών και γενικά πήρε πρωτοβουλίες για την κάλυψη των υποδομών και των λειτουργικών αναγκών της ΠΤΟΛ 5 ώστε να επισπευσθεί η λειτουργία της.

Τα τέλη του CO2 προ πενταετίας ήταν €4-5/τόνο. Τότε οι μονάδες φυσικού αερίου δεν έμπαιναν στο σύστημα λόγω μεγάλου κόστους.

Σήμερα, με τέλος CO2 περί τα 25 €/τόνο, η υπερσύγχρονη μονάδα ΠΤΟΛ 5 θα εξακολουθήσει να είναι πιο ανταγωνιστική και από αυτές του φυσικού αερίου, δεδομένου ότι το μεταβλητό κόστος της, που περιλαμβάνει τιμή κόστους καυσίμου (από το ρηχό και φθηνό ορυχείο Μαυροπηγής), συν τέλος CO2, συν κάποια μικρά κόστη υπερωριών κ.λπ., εκτιμάται ότι δεν θα υπερβαίνει τα €45 MWh έναντι των υπόλοιπων τιμών της αγοράς.

Είναι ο λόγος που οι ιδιώτες ανταγωνιστές και ο Χατζηδάκης έχουν λυσσάξει να πετάξουν τη νέα σύγχρονη αυτή μονάδα «εκτός συστήματος».

Οταν έγινε η αποτίμηση του ΑΕΠ των χωρών της ΕΕ, το ΑΕΠ της Ελλάδας στα τέλη του 2013 ήταν 62% του μέσου ΑΕΠ της ΕΕ. Οι χώρες που είχαν ΑΕΠ κάτω του 60% του μέσου όρου της ΕΕ απαλλάσσονταν από τα τέλη του CO2.

Οι κ. Σαμαράς και Βενιζέλος προσήλθαν στο συμβούλιο των αρχηγών στα τέλη του 2014 για τη συζήτηση περί των τελών του CO2.

Και ενώ τότε τα επικαιροποιημένα και μη αναστρέψιμα για το 2014 στοιχεία έδειχναν ότι λόγω κρίσης η Ελλάδα είχε πέσει στο 59,5% του μέσου ΑΕΠ της ΕΕ, οι εκπρόσωποι της χώρας δεν διεκδίκησαν καν την ένταξή της στις απαλλασσόμενες χώρες, απεμπολώντας το δικαίωμα μη καταβολής τέλους CO2!

Για να ικανοποιήσουν τους «φίλους τους»: α) το λόμπι του φυσικού αερίου και β) τους παραγωγούς ΑΠΕ, οι οποίοι απολάμβαναν τιμές πώλησης στο σύστημα της τάξης των €470 MWh!

Το κλείσιμο της μονάδας Πτολεμαΐδα V το 2028 είναι παραλογισμός. Δεν πρόκειται να αποσβεσθεί ποτέ.

Η μετατροπή της σε μονάδα βιομάζας, pellets κ.λπ. είναι εξίσου ανέφικτη. Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν τόσο μεγάλες μονάδες βιομάζας. Εκτιμάται ότι αν έρχονται pellets από τον Καναδά κ.λπ. στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να κινούνται καθημερινά προς Πτολεμαΐδα τουλάχιστον 500 δρομολόγια μεγάλων συρόμενων φορτηγών που καίνε πετρέλαιο, κάνοντας την Εγνατία Οδό κόλαση.

Το ίδιο θα συμβεί αν έρχονται ισάριθμα φορτηγά με βιομάζα ή σκουπίδια με τοξίνες από όλα τα Βαλκάνια! Και εδώ υπάρχει ο παραλογισμός ότι αυτές οι ύλες εκπέμπουν το ίδιο CO2 με τον λιγνίτη που εξορύσσεται δίπλα στη μονάδα ΠΤΟΛ 5 και θα μεταφέρεται σε αυτήν τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με ταινιοδρόμους. Χωρίς καμία ρύπανση και καμία όχληση.

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.