Τι αφορά ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον υπουργό Ενέργειας Θοδωρή Σκυλακάκη και τις εταιρείες παροχής ρεύματος με επίκεντρο τα τιμολόγια που θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2024; Γιατί οι εταιρείες λυσσομανούν ενάντια στο πράσινο τιμολόγιο που θέσπισε ως υποχρεωτικό για όλους ο Σκυλακάκης προκειμένου να ενισχύσει τη διαφάνεια στις χρεώσεις και τη δυνατότητα των καταναλωτών να συγκρίνουν τιμές;
Δείτε επίσης: Ρεύμα: Έχουμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε τέσσερα πολύχρωμα αδιέξοδα!
Ως γνωστόν, από την 1η Ιανουαρίου καταργείται το έκτακτο καθεστώς στο ρεύμα που ίσχυσε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο και μαζί του οι οριζόντιες κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες θα παραμείνουν μόνο για τους ευάλωτους καταναλωτές. Αυτή η λεγόμενη «επιστροφή στην κανονικότητα» αφορά όμως την επιστροφή στο καθεστώς της «ρήτρας αναπροσαρμογής» και στους φουσκωμένους λογαριασμούς που συνεπάγονταν – έστω κι αν η ρήτρα αλλάζει όνομα και λέγεται «μηχανισμός διακύμανσης».
Δείτε επίσης: Αυτά είναι τα νέα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος: Ποιες είναι οι διαφορές – Τι πρέπει να προσέχουμε (Videos)
Προκειμένου η επιστροφή στην κανονικότητα να γίνει λοιπόν με κάποιους κανόνες και να μην επαναληφθούν οι προβληματικές καταστάσεις του 2021, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) επιχείρησε από νωρίς να προσδιορίσει συγκεκριμένη τυπολογία η οποία θα ταξινομούσε σε κατηγορίες τα εκατοντάδες διαφορετικά τιμολόγια που βγάζουν οι εταιρείες και θα τους απέδιδε χρωματικές σημάνσεις ώστε από την 1η Ιανουαρίου να είναι πιο εύκολο να βγάλουν άκρη οι καταναλωτές. Ετσι προέκυψαν τρεις κατηγορίες τιμολογίων:
• Τα σταθερά τιμολόγια με σταθερή χρέωση ρεύματος όσο καιρό διαρκεί η σύμβαση. Σημαίνονται με μπλε χρώμα και είναι τα μόνα που έχουν πέναλτι αποχώρησης.
• Τα κυμαινόμενα τιμολόγια με τιμή που θα αλλάζει κάθε μήνα ανάλογα με τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής τιμής και θα ορίζεται είτε εκ των προτέρων είτε
Η διακύμανση της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος 2019-2023 και οι βασικές κυβερνητικές παρεμβάσεις στην τιμολόγηση (Τιμή €/MWh)
εκ των υστέρων, αλλά πάντως με τρόπο πολύπλοκο χρησιμοποιώντας διάφορους υπολογιστικούς τύπους –όπως γινόταν με τη ρήτρα αναπροσαρμογής–, που θα έχουν κίτρινο χρώμα.
• Τα δυναμικά τιμολόγια, που είναι κυμαινόμενα αλλά αφορούν ελάχιστες επιχειρήσεις που έχουν εγκαταστήσει έξυπνους μετρητές, τα οποία θα έχουν πορτοκαλί χρώμα.
Χρώματα καθόλου… διαφωτιστικά
Η τυπολογία αυτή όμως δεν έθιγε τα περιθώρια των εταιρειών να κάνουν παραπλανητική διαφήμιση ούτε βελτίωνε τη δυνατότητα των καταναλωτών να διαπιστώνουν τις πραγματικές τελικές τιμές στις οποίες θα τους δώσουν εντέλει το ρεύμα οι εταιρείες ή να κάνουν συγκρίσεις, αφού τα τιμολόγια διαμορφώνονται επίτηδες από τα στελέχη των εταιρειών με τρόπο που τα καθιστά μη συγκρίσιμα μεταξύ τους.
Κι εκεί ο Θόδ. Σκυλακάκης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας, μαζί με τους συμβούλους του είχαν την ιδέα να θεσπίσουν ενιαία φόρμουλα για όλες τις εταιρείες ώστε να αποκτήσουν οι καταναλωτές τη δυνατότητα να βρίσκουν τη φτηνότερη και την ακριβότερη εταιρεία στην αγορά για να δουλέψει ο ανταγωνισμός – και αν όχι να πέσουν οι τιμές, τουλάχιστον να συγκρατηθούν και να μην προκύψει ξανά μείζον κοινωνικό αδιέξοδο με τους λογαριασμούς ρεύματος. Το εργαλείο με το οποίο επιχειρείται αυτό είναι η εισαγωγή ειδικού κυμαινόμενου τιμολογίου με πράσινη σήμανση, το οποίο θα έχει ισχύ δώδεκα μηνών, θα είναι υποχρεωτικό για όλες τις εταιρείες, θα έχει προαναγγελία της τιμής χρέωσης την 1η μέρα κάθε μήνα, θα περιλαμβάνει κάποιου τύπου ρήτρα αναπροσαρμογής και οι εταιρείες θα είναι υποχρεωμένες να εντάξουν σε αυτό από την 1η Ιανουαρίου όλους τους καταναλωτές που δεν έχουν υπογράψει συμβόλαια προμήθειας.
Το «αντάρτικο» των εταιρειών
Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει τη μήνιν των εταιρειών προμήθειας κι έναν πόλεμο που κρατά εδώ και τέσσερις εβδομάδες. Οντας μαθημένες από προηγούμενες διαμάχες,
π.χ. την απόπειρα της τότε ΡΑΕ να βάλει πλαφόν 30% στη μηνιαία αύξηση της ρήτρας αναπροσαρμογής το καλοκαίρι του 2021 που ναυάγησε λόγω της αντίδρασης των εταιρειών, ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη τους κάνει όλα τα… χατίρια, οι εταιρείες έχουν αρνηθεί να δεχτούν την επιμονή Σκυλακάκη στο πράσινο ειδικό τιμολόγιο και του καταλογίζουν τα μύρια όσα. Οτι παραβιάζει την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς, ότι κινείται εξωθεσμικά και συμπεριφέρεται σαν επιχειρηματίας διαφημίζοντας συστηματικά το νέο του πράσινο τιμολόγιο, ότι τους κατηγορεί αδίκως ότι λειτουργούν σαν καρτέλ, πως κάνει ό,τι κάνει για να ευνοήσει τη ΔΕΗ που δεν έχει συμβόλαια με τους πελάτες της, ή και ακριβώς το αντίθετο, ότι πιέζει τη ΔΕΗ να συγκρατήσει τις τιμές της και τη χρησιμοποιεί για να κάνει κοινωνική πολιτική.
Αυτό βεβαίως που ενοχλεί τις εταιρείες και τα στελέχη τους το ομολογούν, έστω και με θολό τρόπο, είναι ότι η επιβολή ενιαίου τιμολογίου που επιτρέπει τις συγκρίσεις των καταναλωτών ευνοεί πράγματι τη ΔΕΗ, που χάρη στα υδροηλεκτρικά και στον λιγνίτη μπορεί να παράγει ενέργεια με χαμηλότερο κόστος, επομένως –αν το θέλει και έχει πράγματι συμφωνήσει επ’ αυτού με την κυβέρνηση– μπορεί να δώσει χαμηλότερες τιμές από την υπόλοιπη αγορά.
Για τον λόγο αυτό οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει πόλεμο κατά του πράσινου τιμολογίου χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, από τηλεφωνήματα μέχρι επιστολές προς τους πελάτες τους, για να δείξουν –με παραδείγματα βασισμένα σε περσινά νούμερα, άρα άκυρα– ότι με αυτό θα πληρώσουν το ρεύμα ακριβά, ενώ αν πάρουν τα δικά τους εμπορικά προγράμματα θα το πληρώσουν φτηνότερα. Αυτό προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές, θέτοντας τις καταναλωτικές ενώσεις σε επιφυλακή, ενώ ο ίδιος ο υπουργός Σκυλακάκης ξιφουλκεί όλο και πιο ανοιχτά εναντίον των εταιρειών, κατηγορώντας τες ότι η άρνησή τους απέναντι στο πράσινο τιμολόγιο δείχνει πως δεν θέλουν τον ανταγωνισμό. Καλεί δε τους καταναλωτές να περιμένουν ως την 1η Ιανουαρίου 2024 να δουν τις τελικές τιμές της καθεμιάς και τότε να κάνουν τις επιλογές τους.
Διαβάστε επίσης: «Πανάκεια» για τον Παύλο Μαρινάκη τα χρωματιστά τιμολόγια ρεύματος (Video)