Ημέρες Πολιτιστικής Αδιαφορίας

Ημέρες Πολιτιστικής Αδιαφορίας

«Αρχή άνδρα δείκνυσι» έλεγε ο Θουκυδίδης, εννοώντας πως η ανάληψη της εξουσίας αποκαλύπτει τις ικανότητες και το ήθος όσων κατέχουν ύπατα αξιώματα.

Η ανάθεση επομένως του υπουργείου Πολιτισμού στη Λίνα Μενδώνη αρχικά είχε σκορπίσει μια κρυφή αισιοδοξία, αφού είχε υπηρετήσει ως γενική γραμματέας δέκα υπουργούς Πολιτισμού και της αναγνωριζόταν τουλάχιστον η μακρόχρονη εμπειρία. Πολύ σύντομα αποδείχτηκε ότι η γραφειοκρατική διεκπεραίωση δεν ισοδυναμεί με παραγόμενο έργο, πολύ δε περισσότερο με όραμα.

Τα διαπιστευτήρια της μελλοντικής της πολιτικής υπακοής τα έδωσε αρκετά νωρίς με την πρόωρη αντικατάσταση των μελών του ΚΑΣ ώστε να μη βάζουν προσκόμματα οι «γραφικοί αρχαιολόγοι». Τα πιστοποιητικά ήθους κατά την περίοδο της καραντίνας με την απαξιωτική της συμπεριφορά στους καλλιτέχνες και δη στον Σταύρο Ξαρχάκο. Ωστόσο η ιδιότητα της αρχαιολόγου προϊδέαζε για μεγαλύτερο σεβασμό απέναντι στα μνημεία, αλλά και σε αυτό τον τομέα απογοήτευσε τους πάντες. Αν κάνουμε έναν απολογισμό με αφορμή τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς που γιορτάζονται στις 2527 Σεπτεμβρίου, θα διαπιστώσουμε τα εξής: οι Μυκήνες κάηκαν αλλά είμαστε ευτυχείς που δεν αποτεφρώθηκαν. 

 τύμβος των Σαλαμινομάχων μέχρι το 2052 θα συζεί με την τοξικότητα, αλλά στους πανηγυρισμούς της επετείου των 2.500 χρόνων οι ομιλητές θα φουσκώσουν από εθνική υπερηφάνεια. Αδόκιμες επεμβάσεις στη Βασιλική Β΄ των Φιλίππων με μελέτες που δεν κοινοποιούνται δίνουν την ευκαιρία στην κ. Μενδώνη κατά την επίσκεψή της τον περασμένο Ιούνιο να απαντήσει με γαλατική ευγένεια στον αρχαιολόγο Μ. Λυχούνα που τόλμησε να διαμαρτυρηθεί: «Σε μένα δεν περνάνε μαγκιές». Το επικοινωνιακό σόου στην Αμφίπολη, στο οποίο πρωταγωνίστησε, τελείωσε και μείναμε σαν τη γοργόνα με την απορία αν ζει ή αν είναι εκεί θαμμένος ο Μέγας Αλέξανδρος. Στην Τήνο ανεμογεννήτριες που θυμίζουν τη Μόρντορ στον «Αρχοντα των δακτυλιδιών» υψώνονται σε βουνοκορφές πολύ κοντά σε παραδοσιακούς οικισμούς. Συνεχίζεται επίσης το σίριαλ με τις αρχαιότητες στο μετρό Θεσσαλονίκης. Το ΚΑΣ στις 23/9 ως εντεταλμένο όργανο ενέκρινε ομόφωνα το σχέδιο της απόσπασης και επανατοποθέτησης, παρά τις τεκμηριωμένες ενστάσεις του συλλόγου των αρχαιολόγων και άλλων αρμόδιων φορέων. Το επόμενο επεισόδιο θα προβληθεί τον Νοέμβριο με τις προσφυγές στο ΣτΕ.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τις προάλλες παραιτήθηκε σύσσωμο το ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, καταγγέλλοντας μεταξύ άλλων τις παράνομες διαδικασίες του ΥΠΠΟΑ. Το αποτέλεσμα είναι ότι 119 ντοκιμαντέρ και 100 υπό έγκριση ταινίες μάλλον δεν θα πραγματοποιηθούν, αφήνοντας χωρίς καμία χρηματοδότηση περίπου 10.000 εργαζόμενους της κινηματογραφικής κοινότητας.

Στην ανακοίνωση για τις εκδηλώσεις στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς τονίζονται οι έκτακτες συγκυρίες λόγω Covid-19. Αλλο τόσο όμως και τα νοσήματα των μνημείων παραμένουν αθεράπευτα και τείνουν να πάρουν διαστάσεις πανδημίας από την κρατική αδιαφορία. Στην καλύτερη περίπτωση να ζητήσουμε από τους Αγγλους να μας δανείσουν τα γλυπτά του Παρθενώνα μήπως και η πολιτική ηγεσία βγάλει καμιά σέλφι παρέα με την ξενιτεμένη Καρυάτιδα.

H Χρύσα Κακατσάκη είναι φιλόλογος ιστορικός Τέχνης

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter