Δόθηκε σήμερα Δευτέρα 3 Νοεμβρίου το μεσημέρι η συνέντευξη τύπου της γαλλίδας σταρ ενώ αύριο θα της απονεμηθεί ο τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Τη συνέντευξη τύπου της Ιζαμπέλ Ιπέρ στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης συντόνισε ο επικεφαλής προγραμματισμού του Φεστιβάλ Γιώργος Κρασσακόπουλος. Η Ιπέρ μιλώντας χαμηλόφωνα και με λιτό λόγο θυμήθηκε πρόσωπα και καταστάσεις από αρκετούς σημαντικούς σταθμούς της καριέρας της (τις 15 ταινίες που θα προβληθούν στο φεστιβάλ τις επέλεξε η ίδια, ενώ θα παρουσιάσει κάποιες από αυτές), μίλησε για τους αγαπημένους της ρόλους – τους οποίους όμως προδίδει, όπως είπε, μόλις ολοκληρωθούν τα γυρίσματα καθώς τους αφήνει πίσω της- ενώ σε μια διάθεση αυτοκριτικής «δήλωσε ελάχιστα γενναία» αφού δεν τολμά να πάρει ρίσκα και για αυτό συνεργάζεται με δημιουργούς σαν τον Μίκαελ Χάνεκε ή τον Πολ Βερχόφεν, καθώς μαζί τους νιώθει τρομερή άνεση και ασφάλεια.

Σε ερώτηση για την τελευταία ταινία της «Η πιο πλούσια γυναίκα στον κόσμο» του Τιερί Κλιφά είπε πως οι ταινίες που έχει γυρίσει την κάνουν να αισθάνεται ολοκληρωμένη. «Με κάνουν επίσης να αισθάνομαι πολύ προνομιούχα, για τις ευκαιρίες που είχα να ενσαρκώσω όλους αυτούς τους ρόλους και να δουλέψω με όλους αυτούς τους σπουδαίους δημιουργούς». Αναφορικά με τη συμμετοχή της στη θρυλική «Πύλη της Δύσης (1980) του Μάικλ Τσιμίνο που επίσης προβάλλεται στο φεστιβάλ, η Ιπέρ θυμήθηκε τα γυρίσματα που ήταν «φανταστική εμπειρία» καθώς πέρασαν επτά μήνες στη Μοντάνα των ΗΠΑ. «Η ταινία αυτή είναι εξίσου γνωστή για την επιτυχία και την αποτυχία της. Υπήρξε μια μεγάλη εισπρακτική αποτυχία: συγκεκριμένα, οι New York Times τη χαρακτήρισαν “μια πρωτοφανή καταστροφή”, από την οποία ο σκηνοθέτης δεν συνήλθε ποτέ πραγματικά. Στη διάρκεια της καριέρας μου έχω σκεφτεί πολλές φορές αυτή την ταινία, έχοντας καταλήξει στο συμπέρασμα πως πρόκειται για μια ταινία δημιουργού. Ήταν μια ταινία πολύ προσωπική, με σκληρό και αιχμηρό πολιτικό σχόλιο για την εποχή της. Ίσως στις μέρες μας να γινόταν πιο εύκολα αποδεκτή», ολοκλήρωσε για την ταινία του Τσιμίνο.
Αναφορικά με το πώς διαχειρίζεται την αποτυχία και αν την επηρεάζει, η Ιπέρ δήλωσε: «Φυσικά και με επηρεάζει. Δεν κάνουμε ταινίες για να παραμείνουμε κλειδωμένοι σ’ ένα δωμάτιο, αλλά για να μας δουν όσοι περισσότεροι άνθρωποι γίνεται. Το να γίνεις αποδεκτός είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη φύση της κινηματογραφικής δημιουργίας. Ωστόσο, είμαι απλώς μια ηθοποιός της ταινίας και δεν γίνεται να κουβαλώ όλο το βάρος της αποτυχίας στους ώμους μου: δεν νιώθω προσωπικά υπεύθυνη για την όποια αποτυχία».
Για τους περίφημους «απαιτητικούς ρόλους» που αναλαμβάνει είπε: «Δεν πιστεύω πως οι ρόλοι που αναλαμβάνω είναι απαιτητικοί. Οι χαρακτήρες που ενσαρκώνω περιλαμβάνουν σύνθετες πτυχές και αμφιλεγόμενα σημεία.
Δεν πιστεύω όμως πως οι συγκεκριμένες ιδιότητες τους κάνουν αντιπαθητικούς. Ίσως κάποτε το σινεμά είχε σαφείς διαχωρισμούς ανάμεσα στο καλό και το κακό, αλλά πλέον αυτά τα σύνορα έχουν αρχίσει να θολώνουν και είναι πιο δυσδιάκριτα», ανέφερε η γαλλίδα σταρ.
Για τη συνεργασία της με την κόρη της, Λολιτά Σαμά, με την οποία συμπρωταγωνιστεί στην ταινία «Copacabana» (2010) του Μαρκ Φιτουσί (επίσης προβάλλεται στο φεστιβάλ) ανέφερε: «Ήταν μια υπέροχη συνεργασία. Η κόρη μου βρίσκεται εδώ μαζί μου γιατί λατρεύει την όμορφη πόλη της Θεσσαλονίκης όσο κι εγώ. Η «Copacabana» είναι μια κωμωδία με οξείες γωνίες, που ανατρέπει τις ισορροπίες της σχέσης μητέρας-κόρης και σχολιάζει με έξυπνο και απροσδόκητο τρόπο το χάσμα των γενεών».
Ακόμη μια ερώτηση αφορούσε την πρώτη φορά με την οποία ένιωσε πραγματική ηθοποιός και απάντησε πως ήταν το 1980 όταν συμμετείχε στην ταινία «Οι κληρονόμοι» της ουγγαρέζας Μάρτα Μέσαρος. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην εκπροσώπηση των γυναικών στο σύγχρονο σινεμά («Στις μέρες μας έχουμε ολοένα και περισσότερες γυναίκες σκηνοθέτριες και γενικότερα περισσότερες γυναίκες στη δημιουργία ταινιών. Συγκριτικά με το παρελθόν, έχουμε σίγουρα βελτιωθεί, αλλά μπορούμε και καλύτερα») ενώ απαντώντας σε ερώτηση του κοινού σχετικά με τον σκηνοθέτη με τον οποίο θα ήθελε να έχει συνεργαστεί, ξεχώρισε τον Άλφρεντ Χίτσκοκ και την ταινία «Δεσμώτης του Ιλίγγου».
Αναφορικά με τους ρόλους που υπήρξαν σημείο καμπής στη σταδιοδρομία της, διευκρίνισε πως οι σημαντικοί ρόλοι είναι εκείνοι που παρέχουν τη μεγαλύτερη έκθεση για έναν ηθοποιό, ξεχωρίζοντας τις ταινίες «Η δασκάλα του πιάνου» του Χάνεκε και «Εκείνη» του Πολ Βερχόφεν, οι οποίες φιλοξενούνται στο αφιέρωμα της 66ης διοργάνωσης στη Γαλλίδα σταρ. «Το αστείο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πως, πολλές φορές, ορισμένες ταινίες κάνουν τεράστια επιτυχία ενώ δεν το περιμένεις καθόλου. Αυτό αποτελεί μια ισχυρή ένδειξη πως οι ταινίες ταξιδεύουν στο μυαλό διαφορετικών ανθρώπων με πολλούς διαφορετικούς τρόπους», πρόσθεσε.
Τέλος, ρωτήθηκε σχετικά με το αν υπάρχει αρκετή κινητοποίηση από την κινηματογραφική κοινότητα σχετικά με τη Γάζα. Η Ιπέρ απάντησε πως «δεν υπάρχει ποτέ αρκετή κινητοποίηση, αλλά πάντα υπάρχει πολλή οδύνη στον κόσμο».
Σήμερα στις 20:00 στο Ολύμπιον θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ταινίας «Η πιο πλούσια γυναίκα στον κόσμο» παρουσία της σταρ, ενώ την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στις 10:00 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης η Ιπέρ θα δώσει masterclass το οποίο θα συντονίσει η συγγραφέας Έρση Σωτηροπούλου και είναι ανοιχτό στο κοινό. Την ίδια μέρα στις 20:00 στο Ολύμπιον θα πραγματοποιηθεί η προβολή της ταινίας Elle, παρουσία της Ιζαμπέλ Ιπέρ. Πριν την προβολή η Ιζαμπέλ Ιπέρ θα βραβευτεί με τον Χρυσό Αλέξανδρον για τη συνολική της προσφορά στον κινηματογράφο.






















