Το Πάσχα ήρθε ωστόσο οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα. Το Ινστιτούτο Καταναλωτών υπολογίζει τις αυξήσεις συνολικά στα 12,60% σε σχέση με το 2022, καθώς το αρνί έχει φτάσει στα 14 ευρώ. Οι υπολογισμοί του ΙΝΚΑ αφορούν το πασχαλινό τραπέζι. «Τα υπόλοιπα της αγοράς, αν θα ακριβύνει το ένα ή το άλλο προϊόν, σαφέστατα θα υπάρχουν αυξήσεις, θα υπάρχουν μειώσεις με βάση τις προσφορές και όχι με βάση την πραγματική αξία ενός προϊόντος» δήλωσε στο documentonews.gr ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης, μιλώντας για το τραπέζι ακρίβειας που «στρώνει» η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ο Άδωνης Γεωργιάδης επιμένουν να εφαρμόζουν την πολιτική του καλαθιού του νοικοκυριού, αυτή τη φορά με το «καλάθι του νονού», μιλώντας για «φρένο» στο κύμα ακρίβειας. Ο Α. Γεωργιάδης, πάντως, απέδειξε για ακόμη μια φορά την κοινωνική αναλγησία του συσχετίζοντας το κρέας από το χασάπικο με μία… Porsche. Οι παραγωγοί, από τη μεριά τους, μιλούν για εμπαιγμό και «καρτελοποίηση» της αγοράς υπέρ των σούπερ μάρκετ. Όλα αυτά τη στιγμή που η κοινωνική πλειονότητα «στενάζει» από τις ραγδαίες αυξήσεις των τιμών εξαιτίας του πληθωρισμού που αγγίζει το 14% στα τρόφιμα και της αισχροκέρδειας, ενόσω οι αυξήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα που παραχώρησε η κυβέρνηση ήταν μια «σταγόνα» στον ωκεανό της ακρίβειας.
Η καρτελοποίηση του αμνοεριφίου
Ενδεικτικό παράδειγμα της κατάστασης είναι η τιμή του αρνιού, που την περασμένη εβδομάδα κυμαινόταν περίπου στα10 ευρώ σε Βαρβάκειο και σούπερ μάρκετ ενώ το προϊόν εντάχθηκε και στο καλάθι του νοικοκυριού. Επ’ αυτού έντονες είναι οι αντιδράσεις των κτηνοτρόφων, οι οποίοι κάνουν λόγο για αύξηση του παραγωγικού κόστους και για εξαΰλωση των κερδών τους ενώ αμφίβολο είναι εάν θα καλυφθούν και τα έξοδα της παραγωγής. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του κτηνοτρόφου από το Νευροκόπι Χ. Τσέρνιου ο οποίος μιλώντας στο OPEN ανέφερε τα εξής: «Χρόνια τώρα ζητάμε από την κυβέρνηση να μπει πλαφόν στους μεσάζοντες, στο κέρδος τους. Δεν είναι δυνατόν τόσα χρόνια να αγοράζουν το αρνί με 7, με 5, ακόμη και με 3 ευρώ, αλλά να φτάνει στον καταναλωτή στα 12 ευρώ… Να μπει ένα όριο καθαρού κέρδους 30% στους μεσάζοντες, να μπορεί και ο καταναλωτής να τρώει φτηνά, όχι να συμπιέζουμε την τιμή μόνο στον παραγωγό».
Ο «διάολος», όμως, αν και συνήθως κρύβεται στις… λεπτομέρειες, εδώ είναι εμφανέστατος. Η πολιτική του καλαθιού του νοικοκυριού οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη δημιουργία καρτέλ στην αγορά. Διότι, στο περίφημο καλάθι συμμετέχουν κυρίαρχα οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αφήνοντας εκτός ανταγωνισμού τις μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις. «Δεν μιλάμε για “καλάθι”, εδώ μιλάμε για προσπάθεια της κυβέρνησης να χτιστεί καρτέλ υπέρ των σούπερ μάρκετ, εις βάρος κρεοπωλών και κτηνοτρόφων» δήλωσε στον ΑΝΤ1 ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας Δημήτρης Μόσχος και κατήγγειλε πως «σούπερ μάρκετ εμφανίζονται να έχουν εξασφαλίσει μεγάλες ποσότητες αμνοεριφίων που θα διαθέσουν σε τιμές κάτω των 10 ευρώ». Ο ίδιος, συμπληρωματικά επισήμανε τον εμπαιγμό του Υπουργού Ανάπτυξης, ο οποίος το προηγούμενο διάστημα δήλωνε σε κάθε τόνο πως το αρνί δεν θα μπει στο «καλάθι» χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί συνεννόηση με τους κτηνοτρόφους.
Εσωκομματικά «πυρά»
Ο Χρήστος Μπουκώρος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, τη Πέμπτη από την Ολομέλεια της Βουλής άσκησε δριμεία κριτική εναντίον του Α. Γεωργιάδη ως προς την ένταξη των αμνοεριφίων στο «Καλάθι του Πάσχα». «Θέλω να επιστήσω την προσοχή γιατί έχει λάβει μεγάλη δημοσιότητα το ζήτημα της ένταξης του οβελία, των αμνοεριφίων στο «Καλάθι του Πάσχα. Οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ δεν χρειάζεται να κερδίσουν και από τον οβελία. Κέρδισαν στον κορονοϊό, κερδίζουν συνεχώς. Κάνετε τεράστιο αγώνα για να τους πιέσετε να πέσουν οι τιμές. Ας μην κερδίσουν από τον οβελία. Ας μην χάσει όμως ο παραγωγός», ανέφερε χαρακτηριστικά.