Σε βαθιά κρίση αξιοπιστίας βρίσκονται τα ΜΜΕ στην Ελλάδα με τα παραδοσιακά –και κυρίως φιλοκυβερνητικά– να βλέπουν την επιρροή τους να καταρρέει. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη του Digital News Report που δημοσιεύθηκε την Τρίτη 17 Ιουνίου, η Ελλάδα, μεταξύ 48 χωρών, όπως παρουσιάστηκε από τον ερευνητή του Ινστιτούτου Reuters Αντώνη Καλογερόπουλο, καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό εμπιστοσύνης στη μετάδοση ειδήσεων, με μόλις 22% των πολιτών να δηλώνουν εμπιστοσύνη.
Ο έντονος πολιτικός διχασμός, οι ανησυχίες για χειραγώγηση από ισχυρά συμφέροντα και η απογοήτευση από την κάλυψη κρίσιμων γεγονότων –όπως το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη– εντείνουν την καχυποψία των πολιτών απέναντι στα ελληνικά ΜΜΕ.
Κατακόρυφη πτώση εμπιστοσύνης
Ιδιαίτερα έντονη είναι η διάβρωση της εμπιστοσύνης στα φιλοκυβερνητικά μέσα, τα οποία καταγράφουν θεαματικές απώλειες στην αξιοπιστία τους, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων θεωρεί πως δεν τηρείται η απαιτούμενη απόσταση ή ουδετερότητα στην πολιτική. Ειδικότερα, ο ΣΚΑΪ είδε την εμπιστοσύνη του κοινού να πέφτει κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε έναν χρόνο, ενώ η ΕΡΤ κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση, με -11 μονάδες. Η δημόσια τηλεόραση δέχθηκε έντονη κριτική για τον τρόπο που κάλυψε τις ογκωδέστατες διαδηλώσεις για την επέτειο του δυστυχήματος στα Τέμπη, αφού μεγάλο μέρος των ερωτηθέντων εξέφρασε την άποψη πως η ΕΡΤ αγνόησε ή και υποβάθμισε το γεγονός. Έτσι, το αποτέλεσμα είναι μία πρωτοφανής απαξίωση, ακόμα και των ιστορικά πιο «θεσμικών» μέσων.
Μάλιστα, η μελέτη του Ινστιτούτου Reuters αποτυπώνει με σαφήνεια ότι η αποσύνδεση του κοινού από τα παραδοσιακά, ιδιαίτερα τα φιλοκυβερνητικά, μέσα ενημέρωσης δεν είναι παροδικό φαινόμενο, αλλά μια βαθιά και διαρκώς εντεινόμενη τάση.
Youtube: Εκρηκτική άνοδος των ακροδεξιών καναλιών
Την ίδια ώρα η πλειονότητα των πολιτών ενημερώνεται κυρίως μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το YouTube (30%), το Instagram (21%) και το TikTok (17%), γεγονός που εντείνει τον αποπροσανατολισμό και τη διάχυση της παραπληροφόρησης.
Μια ανησυχητική τάση, σύμφωνα με την μελέτη του Ινστιτούτου Reuters, είναι η εμφάνιση ακροδεξιών Youtubers με επιρροή που ξεπερνά ακόμη και την εμβέλεια των παραδοσιακών ειδησεογραφικών οργανισμών. Πολλοί από αυτούς έχουν δεσμούς με τη διαλυμένη Χρυσή Αυγή και προωθούν ακραίες ιδεολογίες, θεωρίες συνωμοσίας και φιλοτραμπικές θέσεις.
Διαβάστε επίσης
Η Σία Κοσιώνη του ΣΚΑΪ υποστήριξε ότι είναι «στρατηγικός στόχος» ένας τηλεοπτικός σταθμός! (Video)