Κατάρρευση στο ανάκτορο της Κνωσού: Έργα βιτρίνας και όχι συντήρηση των ιστορικών τοιχογραφιών

Κατάρρευση στο ανάκτορο της Κνωσού: Έργα βιτρίνας και όχι συντήρηση των ιστορικών τοιχογραφιών

Κατέρρευσε λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι της Παρασκευής 16 Μαΐου, μπροστά στα μάτια εμβρόντητων επισκεπτών, μεγάλο τμήμα του ιστορικού αντιγράφου της μινωικής τοιχογραφίας των Δελφινιών στο μέγαρο της Βασίλισσας του ανακτόρου της Κνωσού. Σύμφωνα με πληροφορίες στην περιοχή έπνεαν θυελλώδεις άνεμοι και είχε, εξ αυτού του λόγου υποτίθεται, αποφασιστεί ήδη η εκκένωση και το κλείσιμο του αρχαιολογικού χώρου από το μεσημέρι και μετά.

Διαβάστε σχετικά: Κρήτη: Κατέρρευσε τοιχογραφία στο ανάκτορο της Κνωσού – Υπήρχαν επισκέπτες στο σημείο

Τα δύο τρίτα της τοιχογραφίας, το πρωτότυπο της οποίας φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, αποκολληθήκαν, κατέπεσαν και θρυμματίστηκαν, με τις σχετικές εικόνες να κάνουν τον γύρο του διαδικτύου, προκαλώντας αρνητικά σχόλια για τις ευθύνες του υπουργείου Πολιτισμού. 

Το ζήτημα που ανακύπτει, προφανώς, είναι σε ποια κατάσταση συντήρησης βρίσκεται όχι μόνο το ανάκτορο της Κνωσού, αλλά και άλλοι αρχαιολογικοί χώροι ανά την επικράτεια και πόσο προστατευμένα είναι τα μνημεία, αλλά και οι επισκέπτες σε αυτά, από τις φθορές του χρόνου και από τις καιρικές συνθήκες.  

Έργα για το «φαίνεσθαι»

Η συγκεκριμένη τοιχογραφία συγκαταλέγεται σε εκείνες που φιλοτεχνήθηκαν από τον Ελβετό καλλιτέχνη Εμίλ Ζιλιερόν και τον γιο του και ενσωματώθηκαν στην αναστήλωση του ανακτόρου από τον Άρθρουρ Έβανς. Πρόκειται για ακριβή αντίγραφα των πρωτότυπων και αποτελούν πλέον αναπόσπαστο τμήμα του χώρου με ιστορική αξία.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Documento η κατάσταση συντήρησης των έργων αυτών είναι τραγική, καθώς στην πραγματικότητα δεν έχουν συντηρηθεί ποτέ! Ακόμη και το εκτεταμένο έργο με την επωνυμία «Ανάκτορο και Αρχαιολογικός χώρος Κνωσού» που εντάχθηκε το 2000 στο Γ’ ΚΠΣ, παρέμεινε, εν προκειμένω στο «φαίνεσθαι». Ασχολήθηκε μόνο με τη χρωματική αποκατάσταση και συμπλήρωση φθορών στην επιφάνεια των τοιχογραφιών, ενώ άφησε απείραχτο το υπόστρωμά τους. Τα αντίγραφα, κατασκευασμένα κατά πάσα πιθανότητα σε κάποιο είδος μοριοσανίδας ή ξύλου με επίστρωση συνδετικού υλικού και αφανή τρόπο ανάρτησης, δεν θα μπορούσαν προφανώς να αντέξουν χωρίς συντήρηση για πάντα. Είναι νομοτέλεια. 

Ευθύνες κατόπιν εορτής και σε τρίτους

Τώρα, πανικόβλητη από την κατάρρευση της τοιχογραφίας η πολιτική ηγεσία σπεύδει να δει τι συνέβη, παραγγέλλοντας αυτοψίες, τεκμηρίωση και εκθέσεις. Κατόπιν εορτής και πάλι. Για να μοιράσει ευθύνες σε τρίτους και να εξαγγείλει κάποια νέα «έργα». Μόνο που το έργο το έχουμε ξαναδεί. 

«Η Κνωσός αποτελεί τον δεύτερο, σε προσέλευση, επισκεπτών, στους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, μετά την Ακρόπολη. Η ανάδειξη του Μινωικού Ανακτόρου της και άλλων πέντε ανακτορικών συγκροτημάτων της ίδιας εποχής- αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού», δήλωνε η ίδια μόλις τον περασμένο Σεπτέμβρη. Για να συμπληρώσει: «Τα Μινωικά Ανάκτορα είναι η υποψηφιότητα της χώρας μας, το 2025, για την ένταξή τους στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Με στόχο την ένταξη των Μινωικών Ανακτόρων σε μια πολιτιστική διαδρομή που να αναδεικνύει και να αφομοιώνει αναπτυξιακά τη δυναμική αυτής της μοναδικής κληρονομιάς, έχουμε σχεδιάσει σειρά επεμβάσεων αποκατάστασης και ανάδειξης των μοναδικών αυτών αρχιτεκτονικών συνόλων»

Πάλι για έργα βιτρίνας ο λόγος εκείνος, για διαμορφώσεις εισόδων, πλατειών και διαδρομών, χώρων στάθμευσης, πεζοδρομίων κ.ο.κ. Στο μεταξύ το εισιτήριο στην Κνωσό έφτασε τα 20 ευρώ και η διαχείριση των εισιτηρίων δόθηκε σε ιδιώτες. Όλα καλά στον σχεδιασμό άκρατης εμπορευματοποίησης και του αρχαιολογικού χώρου της Κνωσού. Μόνο που καμία φορά τα μνημεία εκδικούνται και πέφτουν. Στα κεφάλια των διαχειριστών τους που τα βλέπουν μονάχα ως πηγή εσόδων. 

Διαβάστε επίσης:

Με ψαλμούς και σημαίες η επίθεση εναντίον του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη

Ετικέτες

Documento Newsletter