Η απόλυση του Κώστα Γενιδούνια από τη Hellenic Train στις 30 Απριλίου 2025 δεν μπορεί να ιδωθεί ανεξάρτητα από τη μακρόχρονη και τεκμηριωμένη του δράση ως πρόεδρος του Σωματείου Μηχανοδηγών (ΠΕΠΕ). Ο Γενιδούνιας υπήρξε από τις πιο ξεκάθαρες φωνές που προειδοποιούσαν, με στοιχεία και εξώδικα, για τους κινδύνους στο σιδηροδρομικό δίκτυο πολύ πριν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ως πρόεδρος του σωματείου, είχε αποστείλει εξώδικες επιστολές προς τη διοίκηση της Hellenic Train, τον ΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καταγγέλλοντας σοβαρές ελλείψεις στην ασφάλεια, βλάβες τροχαίου υλικού και επικίνδυνη αμέλεια στη συντήρηση της υποδομής. Σύμφωνα με όσα κατέθεσε στον ανακριτή, το σωματείο απέστειλε τουλάχιστον τρία εξώδικα μετά το 2021, με αποδέκτες όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Στις 10 Μαΐου 2023, σε εξώδικο της ΠΕΠΕ καταγγέλθηκε ότι οι μηχανοδηγοί εξαναγκάζονταν να καθαρίζουν οι ίδιοι τις γραμμές από πεσμένα δέντρα και κορμούς, καθώς η διοίκηση του ΟΣΕ αδιαφορούσε πλήρως για τη βασική αυτή εργασία. Το γεγονός έθετε σε άμεσο κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους επιβάτες.
Το τελευταίο εξώδικο, που αποδείχθηκε τραγικά προφητικό, εστάλη τον Οκτώβριο του 2022 — μόλις τρεις μήνες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη. Απευθυνόταν στον τότε Υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή, στον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, τη διοίκηση του ΟΣΕ, με κοινοποίηση στη ΡΑΣ και τη Hellenic Train. Το σωματείο ζητούσε επισήμως να αξιοποιηθεί βίντεο από επιβατική διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το οποίο κατέγραφε τις επικίνδυνες συνθήκες του δικτύου παρουσία στελέχους της εταιρείας. Το υλικό αυτό, κατά την ΠΕΠΕ, αγνοήθηκε προκλητικά από τις αρμόδιες αρχές.
Το εξώδικο προειδοποιούσε ρητά ότι, παρά την αύξηση των ταχυτήτων στα δρομολόγια, τα συστήματα ασφαλείας δεν είχαν ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα το δίκτυο να είναι ουσιαστικά έκθετο σε σοβαρά ατυχήματα.
Μετά την τραγωδία των Τεμπών, ο Γενιδούνιας και η ΠΕΠΕ βρέθηκαν στο στόχαστρο. Αντί η εταιρεία και το κράτος να διερευνήσουν τις ευθύνες που κατήγγειλε το σωματείο, επιχείρησαν να φιμώσουν τις φωνές που είχαν προειδοποιήσει. Ο Γενιδούνιας κατήγγειλε “ομερτά” από τη διοίκηση της Hellenic Train για τα ζητήματα ασφάλειας και προσλήψεις συνταξιούχων, ορισμένοι εκ των οποίων είχαν στραφεί εναντίον του σωματείου.
Η στοχοποίηση κορυφώθηκε στις 19 Ιουνίου 2024, όταν η ΠΕΠΕ απέστειλε ακόμη ένα εξώδικο, καταγγέλλοντας ότι, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις, κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν είχε ληφθεί, συνεχίζοντας να διακυβεύεται η σωματική ακεραιότητα επιβατών και εργαζομένων.
Η σημερινή του απόλυση δεν αποτελεί απλώς μια εργασιακή πράξη — είναι μια πολιτική πράξη φίμωσης. Ένας άνθρωπος που επέλεξε να μιλήσει, να προειδοποιήσει και να προστατεύσει ζωές, αποπέμπεται με τρόπο που συνιστά ευθεία απειλή σε κάθε εργαζόμενο που τολμά να σηκώσει κεφάλι.
Διαβάστε επίσης:
Μητσοτάκης αδειάζει Δένδια – Δίνει τα εξοπλιστικά στον Ντόκο και στήνει «παράλληλο ΥΠΕΘΑ»
Κώστας Αρβανίτης: Συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για το έγκλημα των Τεμπών τον Ιούνιο
Βουλή: Συγγνώμη ζήτησε ο Δήμας από τους επιβάτες του «Βέλος» που εγκλωβίστηκαν 2 ώρες