Κώστας Γενηδούνιας στο Documento: Δέχτηκα συστάσεις να μη μιλήσω με τον Βαξεβάνη

Κώστας Γενηδούνιας στο Documento: Δέχτηκα συστάσεις να μη μιλήσω με τον Βαξεβάνη
(ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Ο μηχανοδηγός Κώστας Γενηδούνιας, πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), η απόλυση του οποίου ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, εξηγεί στο Documento γιατί απολύθηκε από τη Hellenic Train. Ο ίδιος έχει κομβικό ρόλο στην υπόθεση των Τεμπών, αφού η ΠΕΠΕ ήταν αυτή που είχε προειδοποιήσει πολλάκις με εξώδικα όλους τους αρμόδιους φορείς για τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και μάλιστα θεωρείται εκδικητική πράξη, ενώ –όπως αποκαλύπτει– δέχτηκε ισχυρές πιέσεις για να μη μιλάει για το έγκλημα των Τεμπών. Αποκορύφωμα ήταν η άρνηση της εταιρείας να δώσει άδεια στον έμπειρο μηχανοδηγό για να μιλήσει στο ντοκιμαντέρ του Κώστα Βαξεβάνη «IC-62». Τέλος, απαντά σε όσους ισχυρίζονται ότι η διοικητική θέση του ήταν αποτέλεσμα «συμφωνίας» με την εταιρεία για να μην ξαναμιλήσει για το έγκλημα.

Υπήρξε κάποια προειδοποίηση από την εταιρεία για την απόλυσή σας;

Οχι, καμία. Τίποτε απολύτως.

Ποιο ήταν το διοικητικό πόστο σας στη Hellenic Train;

Τον Νοέμβριο του 2023 μού ζητήθηκε να αναλάβω έναν ρόλο στη Διεύθυνση Λειτουργίας ως επικεφαλής της δομής που παρακολουθεί την κυκλοφορία, λόγω της εμπειρίας μου στο πεδίο ως μηχανοδηγού. Είμαι 20 χρόνια στα τρένα, κάθε μέρα στο πεδίο και έχω πτυχίο. Συναντήθηκα με τους συναδέλφους μου που είμαστε μαζί οκτώ χρόνια στο σωματείο, το συζητήσαμε και αποφάσισα να δεχτώ. Παραιτήθηκα από τα συνδικάτα για να βοηθήσω και να προσπαθήσουμε όλα αυτά που βλέπαμε οι μηχανοδηγοί να τα διορθώσουμε και σε υπηρεσιακό επίπεδο. Πέρασα και από μια συνέντευξη από την Trenitalia.

Υπήρχε ρήτρα για τη συνδικαλιστική δράση σας; Κάποιοι λένε ότι το πόστο σας ήταν η συμφωνία σας με την εταιρεία για να μη μιλάτε για τα Τέμπη.

Οχι, καμία απολύτως ρήτρα. Αντίθετα, τότε στο προφορικό μέρος της συμφωνίας ήταν ότι θα κρατούσα την ειδικότητα του μηχανοδηγού και την ευρωπαϊκή άδεια κάνοντας τα απαραίτητα δρομολόγια για να διατηρώ τα πιστοποιητικά του μηχανοδηγού. Σε όσους διακινούν αυτές τις «θεωρίες» υπενθυμίζω ότι στις 3 Απρίλιου 2024 έκανα δεκαπεντάλεπτη παρέμβαση για τα Τέμπη στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τον Μάρτιο ζήτησα να συμμετάσχω στην εξεταστική επιτροπή με επιστολή μου στον πρόεδρο της εξεταστικής… Ποια συμφωνία έκανα για να μη μιλάω; Καμία συμφωνία δεν έχει γίνει. Κάνουν λάθος και αρχίζω να καταλαβαίνω γιατί υπάρχει αυτή η παραφιλολογία. Ζούμε σε μια χώρα όπου μπορούμε να αγωνιζόμαστε για να έχουμε την ελευθερία του λόγου. Μην ξεχνάνε όσοι διακινούν αυτές τις θεωρίες ότι η υπόθεση των Τεμπών ήταν μια υπόθεση δημοσίου συμφέροντος. Οποιος γνωρίζει στοιχειώδη νομικά καταλαβαίνει τι εννοώ. Οταν ένας πολίτης εγείρει ζητήματα γύρω από το δημόσιο συμφέρον, είναι υποχρέωσή του να μιλήσει. Το να επιστρέψω στα συνδικάτα είναι δικαίωμά μου και σε όσους λένε ότι ήμουν στέλεχος τους απαντώ ότι αφήνω μια πολύ καλή θέση, με βάση αυτά που λένε οι ίδιοι.

Υπήρχε κλίμα τρομοκρατίας πριν από την απόλυσή σας;

Τον περασμένο μήνα με κάλεσε ο κ. Βαξεβάνης για το ντοκιμαντέρ του «IC-62» για τα Τέμπη και μου ζήτησε να συμμετάσχω. Του εξήγησα ότι θα πρέπει να ζητήσω άδεια από την εταιρεία, γιατί συνήθως έτσι γίνεται. Επρόκειτο για βίντεο και όχι για μια δημόσια παρέμβαση όπως αυτή στο Ευρωκοινοβούλιο. Εκανα την αίτηση και μου έγινε μια ισχυρή σύσταση ότι η βέλτιστη επιλογή θα ήταν να μη συμμετάσχω στο ντοκιμαντέρ. Οσο για τις εκλογές του σωματείου, το τελευταίο διάστημα είχαμε επώνυμες καταγγελίες από συναδέλφους για εκβιασμούς. Εχουμε μια ιστορία 60 χρόνων ως συνδικάτο. Δεν έχουμε δει ποτέ αντιδημοκρατικές πρακτικές και ελπίζουμε να μη γίνουμε μάρτυρες τέτοιων.

Γιατί παραιτηθήκατε από το σωματείο και τώρα είστε εκ νέου υποψήφιος;

Παραιτήθηκα από πρόεδρος και μέλος του ΔΣ διότι υπάρχει ένας κώδικας στους μηχανοδηγούς που ορίζει ότι όποιος αποχωρεί από το πεδίο συνήθως δεν είναι στο ΔΣ του σωματείου μας.

Ακόμα κι αν δεν υπήρχε αυτός ο κώδικας, σας πίεσε η εταιρεία να απολέσετε τη συνδικαλιστική σας ιδιότητα;

Εγώ παραιτήθηκα γιατί δεν συνάδει με τον δικό μου αξιακό κώδικα το να είμαι και συνδικαλιστής και διοικητικός. Στον σιδηρόδρομο έχουμε πολλούς συνδικαλιστές που είναι διευθυντές, ενώ ένας εξ αυτών είναι κατηγορούμενος στην υπόθεση των Τεμπών. Ηταν απόφαση δική μου και δικαίωμά μου να γυρίσω στα συνδικάτα. Υποτίθεται ότι σε αυτήν τη χώρα υπάρχει το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι. Είχα ενημερώσει από τον Νοέμβριο, όταν μεταφέρθηκα στην υπηρεσία των εμπορευμάτων, για λόγους που γνωρίζει η Hellenic Train, αλλά θα ειπωθούν στα δικαστήρια αυτά. Είχα εκδηλώσει την επιθυμία μου να επιστρέψω στα τρένα, δεν έγινε δεκτό. Είμαι υποψήφιος γιατί έβλεπα ένα τοξικό κλίμα να δημιουργείται, ισχυρές πιέσεις και συστάσεις από τη διοίκηση προς εμένα να μη μιλάω δημόσια, με αποκορύφωμα αυτό με τον κ. Βαξεβάνη.

Πιστεύετε ότι αυτήν τη φορά θα κληθείτε στην προανακριτική;

Φαντάζομαι ότι θα με καλέσουν. Για την προηγούμενη εξεταστική ειπώθηκε πως ήταν μια «άτυχη στιγμή για το ελληνικό κοινοβούλιο». Ελπίζω να μην έχουμε τα ίδια. Θεωρώ υποχρέωσή μου να μιλώ σε οποιοδήποτε θεσμοθετημένο όργανο, όπως στην εξεταστική ή στο δικαστήριο και μελλοντικά στη δίκη.

Ποιες θα είναι οι επόμενες ενέργειές σας;

Οσοι εκτέλεσαν την απόλυσή μου δεν γνωρίζουν προφανώς ότι έχω το δικαίωμα να είμαι υποψήφιος στις εκλογές του σωματείου. Οι νομικοί μου σύμβουλοι έχουν σχεδιάσει το πλάνο των ενεργειών μας. Θα αμφισβητήσουμε νομικά και δικαστικά την παράνομη αυτή απόλυση. Το δε σωματείο με δράσεις αναδεικνύει το θέμα. Ολοι είχαν παραλάβει τις προειδοποιήσεις των μηχανοδηγών. Δεν εξαιρείται η Hellenic Train.

Διαβάστε επίσης

ΣΥΡΙΖΑ: «Η κατρακύλα της χώρας στο επίπεδο της ελευθερίας του Τύπου φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης»

Ο Δένδιας τηλεφωνεί στον Χέγκσεθ την ώρα που το Μαξίμου μετρά λομπίστες

Κυβερνητικές κυβιστήσεις: Από το «δεν καταργείται η πανεπιστημιακή αστυνομία» στην παραδοχή της αποτυχίας

Ο Σκανδαλίδης κατά της μονιμότητας στο Δημόσιο – «Νερό στο μύλο της κυβέρνησης», σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ

Documento Newsletter