Κράτος Μητσοτάκη: Πλήρης κομματικοποίηση, αύξηση δαπανών με μπόνους και επίδομα… θέσης

Κάθε προεκλογική δέσμευση του Κυρ. Μητσοτάκη περί «αποκομματικοποίησης» του κράτους και μείωσης των κρατικών δαπανών διαγράφεται με το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, η οποία αν και παρουσιαζόταν μέχρι πρότινος τιμητής της κοινοβουλευτικής τάξης, επιλέγει να προσπεράσει το εκ του νόμου υποχρεωτικό στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης.

Το οργουελικό μοντέλο διακυβέρνησης θα έχει ως κινητήριο μοχλό τη νέα επιτελική υπηρεσία που συστήνεται υπό τον τίτλο «Προεδρία της Κυβέρνησης». Η εν λόγω υπηρεσία θα υπάγεται (και αυτή μετά την ΕΥΠ) στον πρωθυπουργό και θα αποτελείται από πέντε γενικές γραμματείες:

1. Γ.Γ. του πρωθυπουργού

2. Γ.Γ. Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων

3. Γ.Γ. Συντονισμού Εσωτερικών Πολιτικών

4. Γ.Γ. Συντονισμού Οικονομικών και Αναπτυξιακών Πολιτικών

5. Γ.Γ. Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (ΕΡΤ και ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Κατά την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, σκοπός της «Προεδρίας της Κυβέρνησης» είναι η παρακολούθηση της αποδοτικότητας του κυβερνητικού έργου, έχοντας ως κύριο εργαλείο το πληροφοριακό σύστημα «ΜΑΖΙ», το οποίο και θα αποτελέσει τη ψηφιακή μετουσίωση του «Μεγάλου Αδερφού» εντός των υπουργείων.

Πέρα από το πολιτικό σκέλος που αφορά το συγκεντρωτικό και οργουελικό μοντέλο διακυβέρνησης με πρωθυπουργικές υπερεξουσίες, αίσθηση προκαλεί και η επαναφορά της κομματικής διάρθρωσης του κρατικού μηχανισμού. Σύμφωνα με κύκλους της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης καταργούνται οι εμβληματικές διατάξεις του νόμου περί αποκομματικοποίησης της διοίκησης. Συγκεκριμένα, καταργείται το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών, οι Διοικητικοί και Τομεακοί Γραμματείς των Υπουργείων (που θεσπίστηκαν σε αντικατάσταση των μετακλητών κομματικών Γενικών Γραμματέων) καθώς και οι προβλέψεις για την κάλυψη των θέσεων Προέδρων, Διευθυνόντων Συμβούλων και γενικά των μελών της Διοίκησης των Νομικών Προσώπων του Κράτους με ανοιχτές και αντικειμενικές διαδικασίες. 

«Η ΝΔ επιθυμεί την επιστροφή στο γνωστό αμαρτωλό παρελθόν της πλήρους κομματικοποίησης του κρατικού μηχανισμού» σχολιάζουν οι ίδιες πηγές και συμπληρώνουν ότι με τις μεταβατικές διατάξεις το άρθρου 115 τοποθετούνται προϊστάμενοι στις υπηρεσίες συντονισμού των υπουργείων με μόνη απόφαση το οικείου υπουργού, χωρίς κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης. «Ομοίως στις οργανικές μονάδες των Γενικών Γραμματειών Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων και Συντονισμού τοποθετούνται προϊστάμενοι με μόνη απόφαση των οικείων Γενικών Γραμματέων χωρίς κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης. Με δυο λόγια, ο κ. Μητσοτάκης και η ΝΔ επανέρχονται στις γνωστές πρακτικές του παρελθόντος: Διορίζουμε σε θέσεις ευθύνης τα δικά μας παιδιά χωρίς καμιά διαδικασία! Και μιλάνε για αποκομματικοποίηση της διοίκησης!».

«Το βαφτίζουν επιτελικό ενώ γεννούν το ¨κράτος Μητσοτάκ稻

Χαρακτηριστικό είναι και το σχόλιο του βουλευτή και τομεάρχη Προστασίας του Πολίτη του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Ραγκούση, στο documentonews.gr. «Η νομοθέτηση και θεσμοθέτηση των επιλογών Μητσοτάκη για τον κρατικό μηχανισμό βαφτίζεται επιτελικό κράτος ενώ επί της ουσίας με αυτές γεννιέται το ¨κράτος Μητσοτάκ稻 απάντησε σε σχετικό ερώτημα που του απευθύναμε αναφορικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου.

Αύξηση δαπανών και μετακλητών

Η «Προεδρία της Κυβέρνησης» θα στελεχωθεί με 370 υπαλλήλους, εκ των οποίων οι 100 θα είναι μετακλητοί, οι 30 αποσπασμένοι και οι υπόλοιποι 240 θα είναι μόνιμοι υπάλληλοι δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου ή… δημοσιογράφοι. Ως προς το πολυσυζητημένο ζήτημα των μετακλητών, κατά το άρθρο 46 του σχεδίου νόμου που αφορά τη «στελέχωση των ιδιαίτερων γραφείων», εντύπωση προκαλούν τα κάτωθι στοιχεία:

1. Για τα γραφεία των μελών της κυβέρνησης προβλέπονται 18 συνεργάτες, εκ των οποίων οι 8 δύνανται να είναι μετακλητοί

2. Για τα γραφεία των υφυπουργών προβλέπονται 12 συνεργάτες, εκ των οποίων οι 6 δύνανται να είναι μετακλητοί

3. Για τα γραφεία των Γενικών Γραμματέων προβλέπονται 8 συνεργάτες, εκ των οποίων οι 3 δύνανται να είναι μετακλητοί

4. Για τα γραφεία των Ειδικών Γραμματέων προβλέπονται 4 συνεργάτες, εκ των οποίων οι 2 δύνανται να είναι μετακλητοί.

Μάλιστα, κατά την παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου, ο αριθμός των συνεργατών για μέλη της κυβέρνησης ή υφυπουργούς μπορεί να αυξηθεί μετά από απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, αρκεί να υπάρχει ειδικά αιτιολογημένη πρόταση του αρμόδιου κατά περίπτωση μέλους της κυβέρνησης ή υφυπουργού. Οι εν λόγω προβλέψεις του νομοσχεδίου εξαϋλώνουν την απόπειρα συλλογικής εξαπάτησης που στήθηκε με την αρωγή των κραταιών ΜΜΕ για το ζήτημα των μετακλητών.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), η ετήσια δαπάνη που θα δεσμευτεί από τον κρατικό προϋπολογισμό για την επιτελική (υπερ)υπηρεσία του κράτους θα κοστίσει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 2 εκατ. ευρώ. Πέραν αυτού, εντύπωση προκαλεί ότι το σύνολο των ετήσιων δαπανών επί των προτεινόμενων διατάξεων του νομοσχεδίου, ξεπερνά κατά 600.000 ευρώ την πρόβλεψη επί της εξοικονόμησης δαπανών. Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΓΛΚ, παρά τις ασάφειες και τις αοριστίες, οι δαπάνες υπερβαίνουν τα 3 εκατ. ευρώ ετησίως τη στιγμή που η εξοικονόμηση δαπανών ανέρχεται στα 2,4 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό δεν έχει κανένα σημείο επαφής με τις προεκλογικές δεσμεύσεις του Κυρ. Μητσοτάκη περί μείωσης των κρατικών δαπανών και έρχεται να προστεθεί σε σειρά μετεκλογικών αυτοδιαψεύσεων του πρωθυπουργού.

Μπόνους και… επίδομα θέσης

Προκλητική θεωρείται και η πρόβλεψη για χορήγηση επιδόματος θέσης ευθύνης, ύψους 66 χιλ. ευρώ περίπου, στους Προϊσταμένους των οργανωτικών μονάδων της συνιστώμενης, στην Προεδρία της Κυβέρνησης, Μονάδας Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης, ενώ αντιστοίχως κρίνεται και η χορήγηση μπόνους στους Προϊσταμένους Γενικής Διεύθυνσης.