Λαθραία, ανομία και συμφέροντα κάτω από το ναυάγιο στον Σαρωνικού

Από το πρωί της 10ης Σεπτεμβρίου, άνθρωποι και κάμερες επιχειρούν να καταγράψουν τη μεγάλη οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό. Το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» προκάλεσε πολιτική αντιπαράθεση για το ποιος φταίει, αλλά όχι απαραίτητα και έρευνα γι’ αυτό. Στη θάλασσα όμως του Σαρωνικού δεν επιπλέει μόνο μαζούτ.

Επιπλέουν οι ρύποι και τα απόβλητα από ένα παιχνίδι συμφερόντων που περιλαμβάνει από λαθρεμπορία καυσίμων έως φήμες για μεγάλο φαγοπότι με την επιχείρηση απορρύπανσης. Γιατί αν το εμπόρευμα του βυθισμένου πλοίου μαζί με το ίδιο το πλοίο δεν στοιχίζουν πάνω από 3 εκατ. ευρώ, η επιχείρηση απορρύπανσης ξεπερνά τα 50 εκατ. Δεκάδες ακόμη εκατομμύρια συνδέονται με τις ασφάλειες. Στην προσπάθειά μας να βρούμε τι συνέβη με το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» βρεθήκαμε απέναντι σε αυτά που κανένας δεν αναφέρει ότι συμβαίνουν.

Λαθρεμπόριο πετρελαίου, αχυράνθρωποι και μπροστάρηδες, εταιρείες-φαντάσματα που παρά την έλλειψη ακόμη και γραφείων συναλλάσσονται με μεγάλους εφοπλιστές. Ισως η πιο εύγλωττη λεπτομέρεια είναι το γεγονός ότι το πλοίο «Lassea», το οποίο ανέλαβε την απάντληση από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο, οδηγήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά όπου οι λιμενικοί, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν, βρήκαν λαθραίο πετρέλαιο. Ο ιδιοκτήτης του «Αγία Ζώνη ΙΙ» Θόδωρος Κουντούρης κάλεσε για την επιχείρηση απορρύπανσης το «Lassea», το οποίο ανήκει στην εταιρεία Mare Hellas. Σε αυτή την εταιρεία είχε πουληθεί πλοίο ιδιοκτησίας του, αφού πρώτα μεσολάβησε αγορά από εταιρεία του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη. Το πλοίο ύστερα από αλλεπάλληλες πωλήσεις πιάστηκε στην Κρήτη με λαθραίο πετρέλαιο. Το δεξαμενόπλοιο του Θόδ. Κουντούρη «Αγία Ζώνη ΙΙ» φαίνεται ότι κατά τη βύθιση μετέφερε πετρέλαιο για άλλη εταιρεία του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη. Το «Lassea», δύο ημέρες μετά το ναυάγιο και ενώ παίρνει μέρος στην επιχείρηση, αλλάζει διαχειρίστρια εταιρεία, η οποία ωστόσο όπως και η ιδιοκτήτρια παραμένουν… φαντάσματα.

Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» της οικογένειας Κουντούρη φόρτωσε το πρωί του Σαββάτου 9 Σεπτεμβρίου από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου 2.200 τόνους μαζούτ για λογαριασμό της εταιρείας SECAVIN, συμφερόντων του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη, και 370 τόνους ναυτιλιακό πετρέλαιο. Στις 2.45 τα ξημερώματα της Κυριακής το πλοίο βυθίστηκε ενώ απουσίαζαν εννέα από τα έντεκα μέλη του πληρώματος.

Η εταιρεία του Θόδ. Κουντούρη ναύλωσε το πλοίο «Lassea» για να κάνει απάντληση του καυσίμου από τις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ» για να μην επεκταθεί η ρύπανση. Ενώ είναι σε εξέλιξη εκτός από την απορρύπανση και η φημολογία για το πώς μπορεί να έγινε ένα τέτοιο ατύχημα και αν σχετίζεται η υπόθεση με λαθρεμπορία και ξεκαθάρισμα λογαριασμών, οι αξιωματικοί του «Lassea» συλλαμβάνονται επειδή διαπιστώνεται ότι το διπύθμενο πετρελαιοφόρο χρησιμοποιεί τον κενό χώρο μεταξύ των δεξαμενών ως δεξαμενή λαθραίου καυσίμου.

Αυτό το περιστατικό ήταν ο λόγος που ξεκινήσαμε την έρευνα για το «Lassea», για να πέσουμε τελικώς πάνω στην περίεργη κοινή ρότα της ιδιοκτήτριας εταιρείας αλλά και του Κουντούρη.

Αλλαγή ρότας και χαρτιών την ώρα του ναυαγίου

Την ώρα που το πλήρωμα του πλοίου «Lassea» της εταιρείας Mare Hellas οδηγούνταν στον εισαγγελέα με την κατηγορία της πιο πρωτότυπης ίσως λαθρεμπορίας που εντοπίστηκε, ενώ έπαιρνε μέρος σε επίσημη επιχείρηση απορρύπανσης, απευθύναμε στο Λιμενικό Σώμα την ερώτηση ποιος είναι ο ιδιοκτήτης αυτής της εταιρείας. Το Λιμενικό Σώμα πολύ σοβαρά απάντησε ότι πρόκειται για προσωπικά δεδομένα, τα οποία δεν μπορεί να δώσει. Αντί δηλαδή να δημοσιοποιήσει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εξιχνίαση μιας υπόθεσης, εφευρίσκει προσωπικά δεδομένα για… εταιρεία. Γιατί άραγε;

Επιχειρήσαμε να ερευνήσουμε ποια είναι η εταιρεία Mare Hellas, η οποία διασταυρώνεται δύο φορές με τον Θοδ. Κουντούρη και κατηγορείται για την πρωτότυπη λαθρεμπορία.

Η Mare Hellas αγόρασε το «Lassea» το 2012 από την εταιρεία ΑΠΕΛΑΤΙ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Στη συνέχεια η Mare φαίνεται να αναθέτει τη διαχείριση του πλοίου σε διάφορες εταιρείες, όπως η ΑΚΡΟΠΟΛ ΝΑΥΤΙΚΗ και η ΑΚΤΙΣ ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Η ΑΚΡΟΠΟΛ φαίνεται να έχει ίδια έδρα με τη Mare Hellas, στην οδό Αντιναυάρχου Λάσκου στον Πειραιά. Την ημέρα του ατυχήματος με το «Αγία Ζώνη», τη διαχείριση του «Lassea» έχει η ΑΚΡΟΠΟΛ ΝΑΥΤΙΚΗ, η οποία φαίνεται να έχει σύμβαση διαχείρισης έως τον Αύγουστο του 2018. Ξαφνικά όμως, δύο μέρες μετά τη βύθιση του πλοίου, στις 15 Σεπτεμβρίου και ενώ το «Lassea» κάνει απάντληση από το ναυάγιο, η σύμβαση μεταξύ πλοιοκτήτριας εταιρείας (Mare Hellas) και διαχειρίστριας (ΑΚΤΙΣ) διακόπτεται, ενώ από τα έγγραφα φαίνεται η απόφαση να έχει παρθεί στις 6 Σεπτεμβρίου. Εφοπλιστικοί κύκλοι σχολιάζουν ως παράξενο το περιστατικό διακοπής της σύμβασης, η οποία θεωρητικά έπρεπε να συνοδεύεται από ρήτρες.

Από τα έγγραφα προκύπτει ότι οι δύο εταιρείες έχουν όχι μόνο ίδια έδρα αλλά και πρόσωπα που αλληλοκαλύπτονται σε ρόλους μετόχου, αντίκλητων και μέλους ΔΣ των εταιρειών. Ιδρυτές της ΑΚΡΟΠΟΛ, που συστάθηκε στις 29 Απριλίου 2014, είναι οι Βάσω Καλαποθάκη και Φώτης Νικολάου. Μέλη τους ΔΣ της εταιρείας εμφανίζονται ο Παναγιώτης Μητσόπουλος, ο Ιωάννης Μπουζάλας και ο Κωνσταντίνος Μπουζάλας. Αν πρόκειται λοιπόν στην πραγματικότητα για εταιρείες ίδιων συμφερόντων, τότε το ερώτημα είναι ποιος πραγματικός λόγος εμφανίζει τις εταιρείες να διακόπτουν το συμβόλαιο τρεις μέρες πριν από το ναυάγιο και να βρίσκεται το «Lassea» στην επιχείρηση απορρύπανσης; Σε μικρή συνομιλία που είχαμε με τον ιδιοκτήτη του «Αγία Ζώνη» προτού μας κλείσει το τηλέφωνο, ρωτώντας ποιος είναι ο εκπρόσωπος της Mare Hellas που του ναύλωσε το «Lassea» απάντησε: «Κάποιος κύριος Παναγιώτης Μητσόπουλος». Ο Παν. Μητσόπουλος ωστόσο φαίνεται ως εκπρόσωπος της ΑΚΡΟΠΟΛ που έλυσε τη σύμβαση με τη Mare, άρα είναι πραγματικά παράξενο πώς ο Θόδ. Κουντούρης ναύλωσε το πλοίο από αυτόν αν δεν είναι και εκπρόσωπος της Mare.

Σε επίπεδο έρευνας πάντως για τα αίτια του ατυχήματος φαίνεται ότι οι πραγματογνώμονες ερευνούν σοβαρά την πιθανότητα η βύθιση να επήλθε όχι από ρήγμα αλλά από το άνοιγμα των βανών που έγινε για να φορτωθεί το πλοίο με θαλασσινό νερό προκειμένου να καλυφθεί κενό που έπρεπε να φαίνεται πως φέρει το πλοίο. Κάποια βλάβη στις βάνες δεν επέτρεψε να διακοπεί την κατάλληλη στιγμή η εισροή με αποτέλεσμα τη βύθιση.

Το λαθραίο πετρέλαιο και η καρφωτή από το ΝΑΤΟ

Το «Lassea» ανήκει στην εταιρεία Mare Hellas, η οποία δηλώνει επισήμως έδρα της την οδό Αντιναυάρχου Λάσκου 12 στον Πειραιά. Εκτός από το «Lassea», η εταιρεία φαίνεται στο παρελθόν να κατέχει και το γκαζάδικο «Temeteron», το οποίο είχε εμπλακεί σε υπόθεση λαθρεμπορίας. Τον Απρίλιο του 2012, το «Temeteron», σύμφωνα με την ιστοσελίδα www.equasis.org, που παρέχει πληροφορίες για το ιστορικό των πλοίων διεθνώς, περνά στην εταιρεία Agia Zoni Shipping, η οποία μετονομάζεται σε «Agia Zoni Princess». Πρόκειται για την εταιρεία του Θόδ. Κουντούρη. Στην κατοχή του Θόδ. Κουντούρη μένει μόλις για πέντε μήνες και στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο του 2012, αγοράζεται από την εταιρεία Seka 02 Maritime Co συμφερόντων του Δημοσθένη Βαρδινογιάννη και μετονομάζεται «Irene». Η Seka παραχωρεί τη διαχείριση του πλοίου στην εταιρεία Mare Hellas Shipping, που είναι σημερινή ιδιοκτήτρια του «Lassea». Η Mare Hellas παραμένει διαχειρίστρια του πλοίου έως τον Σεπτέμβριο του 2014 οπότε και το γκαζάδικο φαίνεται να πουλιέται στη νιγηριανή εταιρεία Contrasto Shipping.

Το 2015 ένα σήμα από το αρχηγείο του ΝΑΤΟ προς τις ελληνικές τελωνειακές αρχές ενημερώνει ότι το συγκεκριμένο πλοίο έχει εντοπιστεί από τους δορυφόρους να προμηθεύει με καύσιμα άλλα πλοία στα ανοιχτά της Κρήτης. Τον Μάιο του 2015, ύστερα από επιχείρηση λιμενικών στο πλοίο που είναι στο λιμάνι των Χανίων, διαπιστώνεται πως πολλοί από τους ναυτικούς είχαν ληξιπρόθεσμα ναυτιλιακά έγγραφα και στο γκαζάδικο υπήρχε λίστα ατόμων που δεν επέβαιναν στην πραγματικότητα. Η έρευνα απέδειξε κατά τους λιμενικούς ότι το πλοίο είχε 186 κυβικά μέτρα καυσίμου τα οποία δεν είχαν δηλωθεί. Δηλαδή φερόταν να μεταφέρει αδήλωτο και αφορολόγητο πετρέλαιο, το οποίο θα μπορούσε πραγματικά να μεταφέρει σε τρίτους. Συνελήφθησαν ο πλοίαρχος και οι μηχανικοί, το πλοίο κατασχέθηκε και σχηματίστηκε δικογραφία. Σύμφωνα με πληροφορίες, έπειτα από δίκη που έγινε στην Κρήτη, η ιδιοκτήτρια εταιρεία αθωώθηκε.

Κάνει εντύπωση το γεγονός ότι την εποχή της κατάσχεσης εξειδικευμένες ναυτιλιακές ιστοσελίδες (όπως η Maritimenet.eu) εμφανίζουν το συγκεκριμένο να «ανήκει στην εταιρεία Seka 02 Maritime συμφερόντων οικογένειας Βαρδινογιάννη με διαχειρίστρια εταιρεία τη Mare Hellas Shipping».

Τον Ιούλιο του 2016 το «Temeteron» ενεπλάκη ξανά σε υπόθεση λαθρεμπορίας και κατασχέθηκε στο λιμάνι Ζάουγια της Λιβύης, όπου παραμένει έως σήμερα.

Στον μαύρο εδώ και μέρες Σαρωνικό απλώνεται η βρομιά των άνομων συμφερόντων, για τα οποία οι νόμοι δεν είναι τίποτε άλλο από γραφειοκρατικές διαδικασίες που πρέπει να διεκπεραιώσουν. Εταιρείες-φαντάσματα μπαίνουν και βγαίνουν στα νηολόγια, αλλάζουν ιδιοκτήτες και διαχειριστές, ενώ οι έλεγχοι παραμένουν ανύπαρκτοι χάριν μιας αόριστης επιχειρηματικότητας που καταλήγει να καλύπτει λαθρεμπόρους.