Λιγότεροι Έλληνες θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες

Παρά την υψηλή ανεργία, λιγότεροι Έλληνες, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, φαντάζονται τον εαυτό τους με δική τους επιχείρηση. Μάλιστα περισσότεροι από τους μισούς προβλέπουν ότι η αυτοαπασχόληση θα μειωθεί τα επόμενα πέντε χρόνια.

Αυτά είναι, μεταξύ άλλων, τα βασικά ευρήματα της έβδομης, ετήσιας, παγκόσμιας έρευνας για την επιχειρηματικότητα, της Amway, που αναφέρονται στην Ελλάδα, για το έτος 2016.

Η συγκεκριμένη έρευνα, που καταγράφει τις στάσεις και τις αντιλήψεις σχετικά με την επιχειρηματικότητα σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, διεξάγεται κάθε χρόνο, σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο του Μονάχου και την καθηγήτρια Isabell Welpe, που έχει τη συνολική επιστημονική ευθύνη.

Ο καθηγητής του ΕΜΠ, Γιάννης Καλογήρου, παρουσίασε τα αποτελέσματα, αναφορικά με την Ελλάδα, τα οποία προέκυψαν από έρευνα πεδίου σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.000 πολιτών (ανδρών και γυναικών), άνω των 18 ετών, οι οποίοι συμπλήρωσαν το σχετικό, δομημένο ερωτηματολόγιο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λιγότεροι Έλληνες, σε σχέση με το 2015, έχουν θετική στάση ως προς την επιχειρηματικότητα, ενώ ο σχετικός δείκτης παραμένει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με τον διεθνή μέσο όρο.

Παρ’ όλα αυτά, τα 2/3 των Ελλήνων (ποσοστό 64%), εξακολουθούν να έχουν μία γενική, θετική στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα, σε σχέση με το 69% του 2015 και σε σχέση με το παγκόσμιο ποσοστό (77%), αλλά και το Ευρωπαϊκό (74%). Παράλληλα, η δυναμική του επιχειρείν, όπως αποτυπώνεται στη θέση «μπορώ να φανταστώ ότι ξεκινώ τη δική μου επιχείρηση», είναι επίσης χαμηλότερη, συγκριτικά με το 2015, με 46%, αλλά παραμένει υψηλότερη σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (39%).

Επιθυμούν ανεξαρτησία

Σχετικά με τα προσωπικά κίνητρα, συνολικά για τους Έλληνες ερωτηθέντες, η «ανεξαρτησία από τον εργοδότη, όντας το αφεντικό του εαυτού μου» (42%) και η «αυτοεκπλήρωση, η δυνατότητα να πραγματοποιήσω τις δικές μου ιδέες» (38%) είναι τα πιο συνηθισμένα. Άλλα κίνητρα κατατάσσονται κατά σειρά: πιθανή «επιστροφή στην αγορά εργασίας, ως εναλλακτική της ανεργίας» (34%), «καλύτερη προοπτική για δεύτερο εισόδημα» (33%) και «καλύτερη εξισορρόπηση (συμβατότητα) μεταξύ της οικογένειας, του ελεύθερου χρόνου και της σταδιοδρομίας» (23%).

Συμπληρωματική δραστηριότητα

Συγκριτικά με τα περσινά αποτελέσματα, υπήρξαν δύο σημαντικές αλλαγές που αξίζει να αναφερθούν, καθώς η σημασία της «οικογένειας» αυξήθηκε κατά 7% και η «προοπτική για δεύτερο εισόδημα» κατά 9%.

Σε ότι αφορά την προοπτική για δεύτερο εισόδημα», αυτό είναι μια ένδειξη ότι η επιχειρηματικότητα προς το παρόν θεωρείται, από ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, σαν μια συμπληρωματική δραστηριότητα και όχι ως η βασική απασχόληση, δηλώνει ο Γιάννης Καλογήρου, Διευθυντής του Εργαστηρίου Βιομηχανικής & Ενεργειακής Οικονομίας, Επιστημονικός Υπεύθυνος της Μονάδας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας (ΜοΚΕ) του ΕΜΠ και ακαδημαϊκός σύμβουλος για την έρευνα AGER στην Ελλάδα.

Σε σύγκριση με τον παγκόσμιο και Ευρωπαϊκό μέσο όρο, οι Έλληνες ερωτηθέντες έχουν την ίδια άποψη για τις δύο πιο ελκυστικές πτυχές του να ξεκινήσει κάποιος μια επιχείρηση. Ωστόσο, κατηγοριοποιούν την «επιστροφή στην αγορά εργασίας» πιο σημαντική, συγκριτικά με τις παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές απαντήσεις.

Δείκτης επιχειρηματικού πνεύματος

Η έρευνα επίσης, παρουσιάζει τον δείκτη του επιχειρηματικού πνεύματος της Amway [Amway Entrepreneurial Spirit Index (AESI)]. Ο δείκτης AESI, πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 και ενσωματώνει τρεις διαστάσεις της επιχειρηματικότητας, οι οποίες επηρεάζουν την πρόθεση του ατόμου να ξεκινήσει μια επιχείρηση: την επιθυμία, τη σκοπιμότητα (ετοιμότητα) και την ανθεκτικότητα (σταθερότητα) απέναντι στην κοινωνική πίεση να τους αποτρέψει. Ο δείκτης προκύπτει από το μέσο όρο των απαντήσεων για τις τρεις διαστάσεις, οι οποίες σταθμίζονται με την ίδια βαρύτητα.

Η βαθμολόγηση του AESI (στην κλίμακα 0 έως 100) για την Ελλάδα είναι 51, στο ίδιο επίπεδο με πέρυσι (2015: 52), αλλά και στο ίδιο επίπεδο με τον παγκόσμιο μέσο όρο (50%) και σε υψηλότερο επίπεδο από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (45%). Αυτό σημαίνει ότι οι Έλληνες είναι πιο «ανθεκτικοί» απέναντι στην κοινωνική πίεση να τους αποτρέψει, επιθυμούν περισσότερο να ξεκινήσουν μια επιχείρηση από ότι ο μέσος όρος των άλλων Ευρωπαίων, ενώ είναι σίγουροι πως κατέχουν τις απαραίτητες ικανότητες (ετοιμότητα) για να ξεκινήσουν και πως δεν θα παρατούσαν το όνειρό τους, στην περίπτωση που η οικογένεια τους στεκόταν εμπόδιο.

Λιγότερη αυτοαπασχόληση σε 5 χρόνια

Στην ερώτηση για το πώς η αυτοαπασχόληση θα εξελιχθεί τα επόμενα πέντε χρόνια στην Ελλάδα, το 24% πιστεύει πως είναι πιο πιθανό να είναι αυτοαπασχολούμενοι, το 18% πιστεύει πως η αυτοαπασχόληση θα παραμείνει ως έχει σήμερα, ενώ το 55% πιστεύει πως θα είναι λιγότερο πιθανό απ’ ότι τη σημερινή εποχή.

Αισθάνονται άβολα να αναζητήσουν πελάτες

Στο ερώτημα πως θα αισθάνονταν οι ερωτώμενοι, αν αναγκάζονταν να αναζητήσουν και να αποκτήσουν πελάτες ως αυτοαπασχολούμενοι, οι μισοί (48%) απάντησαν ότι θα αισθάνονταν άνετα να το πράξουν και οι άλλοι μισοί (49%) άβολα. Αξίζει να σημειωθεί ότι λιγότεροι Έλληνες είναι διαθέσιμοι στο να αναζητήσουν και να αποκτήσουν πελατολόγιο, απ’ ότι ο μέσος όρος των ερωτηθέντων παγκοσμίως.

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.