Πρόσωπο

Μαίρη Χριστοφίδη: «Η φωτογραφική μηχανή είναι πάντα μαζί μου»

Η γκαλερί Citronne συνεχίζει το θερινό της πρόγραµµα στον Πόρο µε την ατοµική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη µε τίτλο «Αντιστάσεις και αποκλεισµοί» σε επιµέλεια του φωτογράφου και θεωρητικού της φωτογραφίας Πλάτωνα Ριβέλλη. 

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται στις 27/7 και εντάσσεται στη φετινή θεµατική της γκαλερί Citronne τα «Ιχνη στον χρόνο», φιλοξενεί έργα της Μ. Χριστοφίδη η οποία, όπως λέει χαρακτηριστικά ο Πλάτων Ριβέλλης, «δεν εικονογραφεί µηνύµατα ούτε αφηγείται ιστορίες. Επισηµαίνει απλώς µικρές συµπτώσεις στο πλαίσιο της καθηµερινότητάς της οι οποίες προκύπτουν από τη συνάντηση ασήµαντων γεγονότων που επιλέγουν οι αισθήσεις της µε τη σηµασία που τους αποδίδει η µνήµη της µέσω του φωτογραφικού της κάδρου. Με µικρά επιλεγµένα σπαράγµατα χτίζει την προσωπική της χρονική καµπύλη». Η Χριστοφίδη είναι φωτογράφος µε οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέµµα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό «ντοκουµέντο», εικόνες µε έντονη αισθητική υπόσταση. Αξίζει να σηµειωθεί ότι µε αφορµή την έκθεση η γκαλερί Citronne οργανώνει διήµερο (26-27/7) σεµινάριο φωτογραφίας στη Χατζοπούλειο Βιβλιοθήκη του Πόρου µε τίτλο «Αχρηστες φωτογραφίες». Το σεµινάριο ανιχνεύει την προέλευση, τον στόχο και την προβολή µιας φωτογραφίας που ξεκινάει από τη µνήµη, τρέφεται από την παρατήρηση και υπερβαίνει κάθε πιθανό µήνυµα.

Τι θα δούµε στο πλαίσιο της έκθεσής σας «Αντιστάσεις και αποκλεισµοί»;

Παλαιότερη και καινούργια δουλειά µου που επιχειρεί να αποτυπώσει χωρίς σχόλια ή ερµηνείες, τα οποία συνήθως φορτώνουν τις φωτογραφίες µε περιττά βάρη. Απλές, αψεγάδιαστες αναφορές και καταγραφές σε καθηµερινές, νέες και παλαιότερες εµπειρίες. Πράγµατα που ξεφεύγουν µε την πρώτη µατιά, που φαίνονται όχι σηµαντικά, που η δική µου µατιά συνέλαβε τυχαία ή όχι τυχαία και που θεώρησα ότι άξιζαν την έκθεσή τους στην κρίση των πιο ειδικών και φυσικά των φίλων.

Αγαπάτε ιδιαίτερα τον ασπρόµαυρο κόσµο στις φωτογραφίσεις σας αλλά και το χρώµα. Ποιο από τα δύο σας γοητεύει περισσότερο και γιατί;

Στην αρχή για µένα η γοητεία της ασπρόµαυρης φωτογραφίας µε τις φωτοσκιάσεις και όλες τις αποχρώσεις του γκρι, το φιλµ και η επεξεργασία του ήταν τα κυρίαρχα στοιχεία της καλλιτεχνικής έκφρασης. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και έπειτα από αρκετές λήψεις και πειραµατισµούς κατέληξα στο ότι η φωτογραφία –και αυτό που θέλεις να εκφράσεις και αυτό που παρατηρείς και υπαινίσσεσαι– άλλες φορές εξυπηρετείται από την ασπρόµαυρη και άλλες από την έγχρωµη φωτογραφία. Τις αγαπώ και τις δύο.

Για εσάς η φωτογραφία είναι αποτύπωση της πραγµατικότητας ή µια εικαστική µατιά πάνω στην καθηµερινότητα;

Παρόλο που κάποια στιγµή αποφάσισα να φωτογραφίζω καθηµερινά και να αποτυπώνω στον φακό µου στοιχεία της πραγµατικότητας και ό,τι θεωρούσα ενδιαφέρον, άρχισα να βλέπω τα πράγµατα µε άλλη οπτική. Στην αρχή σαν απλός παρατηρητής και σιγά σιγά οργανώνοντας τη σύνθεση εστίαζα σε αυτό που πραγµατικά µε άγγιζε και µε συγκινούσε. Πολλές φορές ήταν µια υποψία, ένας υπαινιγµός, ένα σχόλιο (πάντα µέσα από τη φωτογραφία) που µπορούσε να οδηγήσει εµένα –ίσως και τους άλλους– σε διαφορετικές σκέψεις και συναισθήµατα.

Πώς δουλεύετε ως φωτογράφος; Εχετε συνεχώς τη φωτογραφική µηχανή µαζί σας για να αποτυπώσετε ό,τι τυχόν κερδίσει τη µατιά σας ή προτιµάτε να «στήνετε» τα θέµατά σας;

Σίγουρα η φωτογραφική µηχανή είναι πάντα µαζί µου, είτε είµαι σε δουλειά είτε σε ταξίδι είτε σε προγραµµατισµένη φωτογραφική εξόρµηση. Οπως είπα και προηγουµένως, κυρίως φωτογραφίζω ό,τι µου τραβάει την προσοχή και όταν φτάσει η «αποφασιστική στιγµή» προκύπτει η φωτογραφία. Αν στήνω τα θέµατα µου; Σπάνια.

Από το 1997 που ασχολείστε µε τη φωτογραφία έως σήµερα έχει αλλάξει κάτι στον τρόπο µε τον οποίο την αντιµετωπίζετε;

Με την πάροδο του χρόνου και την εµπειρία που έχω αποκτήσει µε την ενασχόλησή µου µε τη φωτογραφία νοµίζω ότι έχω γίνει πιο αυστηρή και πιο απαιτητική µε τον εαυτό µου. Παρακολουθώ µε ενδιαφέρον τους παλιούς και τους νέους φωτογράφους και βέβαια όλες τις εξελίξεις, τεχνολογικές και καλλιτεχνικές, και φροντίζω να ενηµερώνοµαι γενικώς για το γίγνεσθαι στον χώρο. Συνεχώς ψάχνω, προσπαθώ, πειραµατίζοµαι.

Εχετε µαθητεύσει δίπλα σε έναν από τους σηµαντικότερους Ελληνες φωτογράφους και θεωρητικούς της φωτογραφίας, τον Πλάτωνα Ριβέλλη. Τι αποκοµίσατε από αυτήν τη διδασκαλία;

Ο Πλάτων είναι δάσκαλος, µέντορας και φίλος µου. Παράλληλα µε τη διδασκαλία στην τέχνη της φωτογραφίας, µε την κριτική του αυστηρότητα και την ευγένεια που τον διακρίνει µου έχει ανοίξει έναν κόσµο που ίσως να µην είχα ανακαλύψει. Και προπαντός µου έχει προσφέρει τη φιλία του.

INFΟ

Εγκαίνια έκθεσης: 27/7 στις 20.30, έως 8/9. Η συμμετοχή στο σεμινάριο του Π. Ριβέλλη είναι δωρεάν. Δήλωση συμμετοχής στο platon@rivellis.gr, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.