Μαθήματα με την… άμμο

Μια ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας της έννοιας της χωρικής αντίληψης

Μια πρωτότυπη, απτή και διασκεδαστική προσέγγιση στη διδασκαλία της έννοιας της χωρικής αντίληψης προτείνει ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Παναγιώτη Παρτσινέβελο. Πρόκειται για το εκπαιδευτικό σύστημα SandMap το οποίο αποτελεί διαδραστική πλατφόρμα μάθησης που δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να δημιουργούν ελεύθερα σχηματισμούς από άμμο, με αποτέλεσμα να προβάλλονται επί των σχηματισμών πολύχρωμες απεικονίσεις και πληροφορίες που λαμβάνουν υπόψη την τρισδιάστατη μορφοποίηση της άμμου.

«Ο χρήστης λοιπόν αντιλαμβάνεται άμεσα τις τρισδιάστατες γεωγραφικές έννοιες μέσα από ασκήσεις, εργαλεία εικονικής πραγματικότητας και μοντελοποίησης. Για παράδειγμα, μπορεί να δει πώς αλλάζουν οι ισοϋψείς καμπύλες ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους, πώς μπορεί να σχεδιάσει μια τρισδιάστατη τομή, τι σημαίνει προσανατολισμός, πώς γίνεται η βέλτιστη χωροθέτηση ενός δρόμου ή μιας κατασκευής ή πώς επηρεάζει η αύξηση της στάθμης της θάλασσας τις παράκτιες περιοχές. Ακόμη μπορεί να κατασκευάσει έναν χώρο στην άμμο και με τη βοήθεια εξοπλισμού εικονικής πραγματικότητας να τον επισκεφθεί» εξηγεί στο Documento ο κ. Παρτσινέβελος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η αντίληψη του χώρου αποτελεί σημαντικό συστατικό της ανθρώπινης νόησης καθώς ο τρισδιάστατος χώρος ορίζει το περιβάλλον μας, βοηθά στην κατανόηση του πλανήτη μας και συμβάλλει στην αλληλεπίδρασή μας με τους άλλους. «Δυστυχώς ο χρόνος των περισσότερων παιδιών μοιράζεται ανάμεσα σε οθόνες τηλεφώνων και υπολογιστών, με λίγες δυνατότητες απτής εκπαίδευσης και αξιοποίησης των αισθήσεων. Το SandMap προσφέρει πολύ περισσότερα από ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι καθώς υποστηρίζει έναν από τους σημαντικότερους μαθησιακούς στόχους… τη χωρική νοημοσύνη» συμπληρώνει.

Σε πραγματικό χρόνο

Η πλατφόρμα SandMap δίνει επίσης τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο για ζητήματα όπως η διαχείριση πυρκαγιών, σεισμών και πλημμυρών, η έρευνα και διάσωση κ.λπ. «Για παράδειγμα, μπορούν να τοποθετηθούν μικρογραφίες πυροσβεστικών οχημάτων στο SandMap και ανάλογα με τη θέση τους σε σχέση με μια πιθανή πυρκαγιά και τις καιρικές συνθήκες εκτελούνται διαδραστικά σενάρια που προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για την αντιμετώπιση του κινδύνου» εξηγεί ο κ. Παρτσινέβελος.

Αυτήν τη στιγμή το πρωτότυπο προϊόν έχει εκτεθεί σε διάφορες εκδηλώσεις τυγχάνοντας ενθουσιώδους αποδοχής από τουλάχιστον 15.000 μαθητές, γονείς και δασκάλους.

Δυσκολίες κι εμπόδια

«Το όραμά μας είναι να υπάρχει ένα SandMap σε κάθε σχολείο. Ωστόσο τα εμπόδια που συναντά μια ομάδα με ένα προϊόν καινοτομίας στην Ελλάδα είναι πολλαπλά. Πέραν των τεχνολογικών δυσκολιών, τις οποίες είμαστε εξοικειωμένοι να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά, και των γνωστών οικονομικών δυσχερειών, τα μεγαλύτερα εξωγενή εμπόδια εντοπίζονται στη νοοτροπία ανθρώπων που βρίσκονται σε θέσεις λήψης αποφάσεων» σημειώνει.

Παρ’ όλα αυτά ο κ. Παρτσινέβελος και η ομάδα του στο Πολυτεχνείο Κρήτης δεν παύουν να ατενίζουν με αισιοδοξία το μέλλον πιστεύοντας βαθιά πως η εκπαίδευση αποτελεί την ασφαλέστερη και ίσως μοναδική επένδυση για το μέλλον.

«Παρά τα όσα προβάλλονται σήμερα περί δυσκολιών, κρίσεων και οικονομικών προβλημάτων, θεωρώ ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή εκθετικά καλύτερη από σχεδόν όλες του παρελθόντος, τουλάχιστον στα υλικά μεγέθη. Οι σημαντικές επενδυτικές προοπτικές μέσω funds που παρουσιάζονται σήμερα στην Ελλάδα προωθούν μια ελπίδα η οποία θα μπορούσε να βοηθήσει αντίστοιχες ομάδες, αλλά φοβάμαι μη λάβουν τη μορφή των ευρωπαϊκών επιδοτήσεων των προηγούμενων δεκαετιών που κατά μεγάλο ποσοστό αποτέλεσαν χώρο κατασπάραξης πόρων, νωθρότητας και νομιμοποίησης της μετριότητας. Τα σχέδιά μας είναι –κόντρα στις επιταγές της εποχής– να γίνουμε ένα μικρό παράδειγμα επιτυχίας όχι στο οικονομικό κομμάτι αλλά σε αυτό της εμπνευσμένης επιστήμης. Το μέλλον μού φαίνεται εξαιρετικά ευοίωνο κυρίως μέσα από τα μάτια των φοιτητών μου, με τους οποίους πασχίζουμε όχι μόνο για την επιστημονική γνώση αλλά για την αξιοπρέπεια και την άσκηση της συνείδησης, τα οποία είναι μονόδρομος για την κοινωνία μας, αλλιώς θα παραμένουμε μια ωραιοποιημένη ζούγκλα» καταλήγει ο κ. Παρτσινέβελος.

Ετικέτες