Mετρό Θεσσαλονίκης: Με μεθόδευση Μενδώνη τσιμέντο να γίνουν οι αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου

Αρχαία στο Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης

Τα πρακτικά που ξεμπροστιάζουν την υπουργό και τα μέλη του ΚΑΣ για την απόσπαση και τεμαχισμό του βυζαντινού μνημειακού συνόλου

Έναν χρόνο μετά την αναγγελία του Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ για την απόσπαση των μοναδικής αξίας βυζαντινών αρχαιοτήτων που αποκαλύφτηκαν κατά τις εργασίες κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου του μετρό της Θεσσαλονίκης, το υπουργείο πολιτισμού ολοκληρώνει το έγκλημα κατά της πολιτιστικής κληρονομιάς στην επόμενη μετά την Κωνσταντινούπολη σε κλέος βυζαντινή πόλη. Οι ανάγκες των σύγχρονων Θεσσαλονικέων ορθώς πρέπει να εξυπηρετηθούν, ωστόσο αποφασίζεται σε βάρος του μοναδικού πολιτιστικού φορτίου που φέρει η πόλη. Δεν συμβαίνει κάθε μέρα να αποκαλύπτεις ένα ολόκληρο σύνολο, σταυροδρόμι με καταστήματα, ατόφιο, που δείχνει την εικόνα της πόλης των βυζαντινών χρόνων. Κι όμως υπήρχαν λύσεις για αυτή τη διασταύρωση της Decumanus Maximus με την Cardo, τις οποίες είχε αποδεχτεί το ΚΑΣ για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων.

Ώσπου ήρθε η «επιτελική κυβέρνηση» με τις πρώτες αποφάσεις της, που ανέτρεπαν την προηγούμενη μελέτη. Το έργο ανέλαβε να φέρει σε πέρας η υπουργός και «παλιά καραβάνα» στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), Λίνα Μενδώνη.

Οι μεθοδεύσεις

Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο αναμένεται η μελέτη για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, τον τεμαχισμό τους (διαφορετικά δεν μπορεί να βγει έξω ένα ολόκληρο μνημειακό σύνολο από μια μικρή οπή του εργοταξίου), άρα την καταστροφή τους, καθώς δεν μπορούν να επανασυσταθεί όπως ήταν αλλά και ολόκληρο. Κόντρα στη θέληση πολλών Θεσσαλονικέων, επιστημόνων, αρχαιολόγων και βυζαντινών αρχαιολόγων, διεθνών ενώσεων και προσωπικοτήτων παγκοσμίου βεληνεκούς ενώ παράλληλα εκκρεμούν τρεις προσφυγές προς συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) στις 9 Νοεμβρίου, χθες, Δευτέρα, αναρτήθηκε η ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ που θα συγκληθεί την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου με τηλεδιάσκεψη για να συζητήσει το θέμα «Μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων στον Σταθμό “Βενιζέλου”, στο πλαίσιο κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης».

Γιατί άραγε άλλη μία φορά το υπουργείο Πολιτισμού κόπτεται να «κλείσει» ένα θέμα, γιατί έχει τέτοια βιασύνη; Γιατί να προκαταλάβει το ΣτΕ;

Η πρώτη μεθόδευση, όπως καταγγέλλει και ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς & Νήσων, είναι ότι τα μέλη του ΚΑΣ «θα κληθούν να σχηματίσουν άποψη επί μιας μελέτης που κρατείται ερμητικά μυστική και εκπονήθηκε μετά από ανάθεση της Αττικό Μετρό σε μελετητή, τον οποίο σε προηγούμενη συνεδρίασή του δέχτηκε (σ.σ. το ΚΑΣ) να ακούσει ως εμπειρογνώμονα, όπως προκύπτει κι από τα πρακτικά της σχετικής συνεδρίασης και ο οποίος δεν είχε καμιά υποτίθεται οικονομική σχέση με την Αττικό Μετρό».

Η υπουργός από κοινού με την Αττικό Μετρό επιχειρεί να παρουσιάσει ως μοναδική τεχνικά λύση την απόσπαση, ενώ ήδη έχει αποφανθεί το ίδιο όργανο υπέρ μιας εντελώς διαφορετικής που ήρθε η επιτελική κυβέρνηση να ανατρέψει με το πρόσχημα ότι θα ολοκληρωνόταν πιο γρήγορα το μετρό! Κι όμως, δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής, ούτε διαφαίνεται ολοκλήρωση σύντομα στον ορίζοντα. Η δε (και αρχαιολόγος) Λίνα Μενδώνη αναφέρθηκε και σε προσπάθεια ανάδειξης κι άλλων αρχαιοτήτων, «αρχαιότερων», στέλνοντας την ανασκαφική στην εποχή του Παπαρρηγόπουλου και του Σλίμαν: «Όταν αποσπαστούν οι αρχαιότητες, τα υποκείμενα ενδεχομένως αρχαία, είναι προφανές ότι θα ανασκαφούν. Εάν δεν αποσπαστούν οι αρχαιότητες, πολύ απλά δεν θα ξέρουμε τι υπάρχει από κάτω»: αυτή ήταν η προσπάθεια δικαιολόγησης της υπουργού απαντώντας χθες, Δευτέρα, σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή.

Τα αποκαλυπτικά πρακτικά

Το μεγαλύτερο φάουλ δε της υπουργού Λίνας Μενδώνη είναι ότι ενέπλεξε τις υπηρεσίες του υπουργείου στο οποίο προΐσταται και, όπως αναφέρει ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς & Νήσων που αποακάλυψε τα πρακτικά του ΚΑΣ, τις κατέστησε «συνυπεύθυνες για την υλοποίηση μιας λύσης που επέλεξε με πολιτικά κριτήρια η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε καταφανή αντίθεση με τις εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών!»

Ακολουθούν τα πρακτικά του ΚΑΣ της 18ης Δεκεμβρίου 2019 στα οποία γίνεται φανερό πώς μεθοδεύτηκε, με ποιες διαφωνίες (όσοι διαφώνησαν καρατομήθηκαν από το ΚΑΣ και αντικαταστάθηκαν…) και με ποια επιχειρήματα (έχει διατηρηθεί αναλλοίωτη η ορθογραφία):

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Συνεδρίαση 45/18.12.2019

Θέμα 10ο

Έγκριση ή μη του αιτήματος της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” σχετικά με την έγκριση μελέτης κατασκευής του Σταθμού “Βενιζέλου”

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader