Movember: Το ξεχωριστό κίνημα για τη σημασία της πρόληψης στην ανδρική υγεία
Το Movember είναι κίνημα που διεξάγεται τον Νοέμβριο με σκοπό την ευαισθητοποίηση για βασικά ζητήματα της ανδρικής υγείας.

Ο όρος Movember, αναφέρεται σε ένα κίνημα με καταβολές από το 2003, το οποίο στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ανδρικού πληθυσμού αναφορικά με την αξία της πρόληψης για τον καρκίνο του προστάτη και όχι μόνο.
Το κίνημα Movember έχει άμεση σύνδεση με τον μήνα Νοέμβριο, όπου, όπως αναφέρεται στον ιστότοπο Prostate Cancer UK, αποτελεί τον μήνα που γενναίοι και ανιδιοτελείς άνδρες σε όλο τον κόσμο «αφήνουν» μουστάκι, με στόχο την ευαισθητοποίηση και τη χρηματοδότηση της έρευνας για την ανδρική υγεία – και συγκεκριμένα για τον καρκίνο του προστάτη, τον καρκίνο των όρχεων, την ψυχική υγεία και την πρόληψη των αυτοκτονιών.
Τι είναι το Movember και πως συμμετέχει κάποιος;
Το Movember αποτελεί ένα κίνημα και μια ετήσια παγκόσμια εκστρατεία που διεξάγεται τον Νοέμβριο, με σκοπό την ευαισθητοποίηση για βασικά ζητήματα της ανδρικής υγείας, εστιάζοντας στον καρκίνο του προστάτη και των όρχεων, καθώς και στην ψυχική υγεία και την πρόληψη των αυτοκτονιών.
Ο επίσημος ιστότοπος του κινήματος Movember, περιγράφει τη διαδικασία συμμετοχής ως εξής:
- Εγγραφή. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να εγγραφεί ή να κάνει download την εφαρμογή Movember και να επιλέξει το «Grow».
- Δημιουργία προφίλ. Κατά την είσοδο του χρήστη, μεταφέρεται στο Mo Space του, όπου μπορεί να ανεβάσει selfie και να τη μοιραστεί. Αποτελεί το δημόσιο προφίλ όπου οι υποστηρικτές παρακολουθούν τι κάνει το άτομο για την υγεία των ανδρών. Παράλληλα, μπορεί ο χρήστης να ορίσει στόχο συγκέντρωσης χρημάτων.
- Get ready to grow. Σε αυτό το στάδιο, ο χρήστης ξεκινάει το Movember ξυρίζοντας το μουστάκι του και αρχίζει να το αφήνει να μεγαλώνει.
- Συγκέντρωση ποσού. Για την επίτευξη του στόχου που έχει ορίσει ο κάθε Μο Bro, μπορεί να προβεί σε κοινοποίηση και να αναζητήσεις δωρεές με όποιο μέσο επιθυμεί.
Όπως επισημαίνει ο ιστότοπος, τα χρήματα που συγκεντρώνονται συμβάλλουν στη χρηματοδότηση πρωτοποριακών έργων για την υγεία των ανδρών.
Ιστορική αναδρομή του Movember
Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο του κινήματος Movember, το 2003, δύο φίλοι από τη Μελβούρνη της Αυστραλίας (Travis Garone και Luke Slattery) καθώς έπιναν αμέριμνοι την μπύρα τους στο Gypsy Bar στο Fitzroy της Αυστραλίας, άρχισαν να συζητούν για τις επαναλαμβανόμενες τάσεις της μόδας, αναφέροντας το μουστάκι και γιατί δεν εμφανιζόταν στις τάσεις, αστειευόμενοι πως θα έπρεπε να επανέλθει στα trends.
Έτσι, οι δύο φίλοι, αποφάσισαν να πείσουν τον κύκλο τους να αφήσουν μουστάκι. Παράλληλα, εμπνευσμένοι από τον έρανο που έκανε ένας φίλος τους για τη μητέρα του που ήταν καρκινοπαθής, αποφάσισαν να κάνουν μια καμπάνια για την υγεία των ανδρών και ειδικότερα, για τον καρκίνο του προστάτη.
Σχεδίασαν κανόνες για το Movember (οι οποίοι εξακολουθούν να ισχύουν σήμερα) και συμφώνησαν να χρεώσουν δέκα δολάρια για όποιον άφηνε μουστάκι. Ο Travis σχεδίασε το πρώτο λογότυπο του Movember και έστειλαν ένα email με τίτλο «Are you man enough to be my man?» Ως αποτέλεσμα αυτού, 30 άνδρες ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση.
Όταν το Movember έλαβε επίσημη μορφή
Αυτοί οι πρώτοι 30 «Mo Bros», μεγάλωσαν τα μουστάκια τους με χαρακτηριστικό ενθουσιασμό, με αποτέλεσμα, το 2004, να επισημοποιηθεί το consept και να ενισχυθεί η ανάπτυξη του μουστακιού για έναν σκοπό. Εκτός των βασικών συντελεστών, ορισμένοι άλλοι συνέβαλαν στο έργο του Movember. Ο Adam Garone συνέβαλε στην ανάπτυξη του Movember, ιδρύοντας μια εταιρία και δημιουργία ενός ιστότοπου. Ο Justin Coghlan (JC) ανέλαβε να διευθύνει την διαπολιτειακή εκστρατεία.
Η ομάδα ερεύνησε ζητήματα υγείας των ανδρών και συμφώνησε ομόφωνα στην υποστήριξη για τον καρκίνο του προστάτη. Διερεύνησαν ομάδες για τον καρκίνο του προστάτη και ο A. Garone προσέγγισε το Ίδρυμα Καρκίνου του Προστάτη της Αυστραλίας (PCFA). Το PCFA συμφώνησε να δεχτεί κεφάλαια από την καμπάνια του 2004, χωρίς, όμως, να αποτελεί επίσημο συνεργάτη για την υγεία των ανδρών.
Ωστόσο, οι 450 Mo Bros πλέον, συγκέντρωσαν το ποσό των 54.000 δολαρίων Αυστραλίας (AUD), με την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο να φιλοξενούν το πρώτο διεθνές Mo Bros. Το σύνολο των εσόδων δόθηκε στο PCFA. Αυτή η πρώτη επιταγή Movember προς το PCFA ήταν η μεγαλύτερη μεμονωμένη δωρεά που έλαβαν.
Ο Justin Coghlan (JC) συνεργάστηκε με τους Luke, Travis και Adam για να διευθύνουν την καμπάνια του 2005, ενώ η ομάδα Urchin σχεδίασε ένα νέο δημιουργικό καμπάνιας με την ιδέα «Give Prostate Cancer a Kick in the Arse». Υπογράφηκε επίσημη συμφωνία με την PCFA, αποτελώντας τον πρώτο επίσημο συνεργάτη του Movember. Εκείνη τη χρονιά, οι 9.315 Mo Bros συγκέντρωσαν 1,2 εκατομμύρια AUD για το PCFA.
Οι παγκόσμιες προεκτάσεις του Movember
Το 2006, ιδρύθηκε το Ίδρυμα Movember από τους τέσσερις συνιδρυτές, αποτελώντας πλέον ένα επίσημο αυστραλιανό φιλανθρωπικό ίδρυμα. Μέχρι τότε, ήταν δύσκολη η διαχείριση της καμπάνιας, με τους Adam και ο Luke να εργάζονται πλέον full-time και να προσλαμβάνεται ο πρώτος επίσημος υπάλληλος του Movember. Η καμπάνια εκείνης της περιόδου διεξήχθη στη Μελβούρνη και το διαμέρισμα του Luke με την ανάπτυξη του επίσημου σλόγκαν του Movember: Changing the face of men’s health.
Παράλληλα, δημοσιοποιήθηκε έρευνα, η οποία αποκάλυπτε πως η κατάθλιψη αποτελούσε σημαντικό ζήτημα της ανδρικής υγείας. Τότε, το Movember, σύναψε συνεργασία – δεύτερη μετά το PCFA – με τον οργανισμό Beyond Blue, με βασικό πεδίο απασχόλησης την ψυχική υγεία στην Αυστραλία. Εκείνη τη χρονιά, η εκστρατεία ξεκίνησε στη Νέα Ζηλανδία σε συνεργασία με το Ίδρυμα Καρκίνου του Προστάτη της Νέας Ζηλανδίας. Συμπληρωματικά διοργανώθηκαν μικρές, ανεπίσημες εκστρατείες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία. Τότε, συνολικά 56.129 Mo Bros και Mo Sistas συγκέντρωσαν 9,3 εκατομμύρια AUD.
Το 2007, με το κίνημα Movember να λαμβάνει οικουμενικές προεκτάσεις, ελήφθη η απόφαση για διεθνή επέκταση της καμπάνιας. Ως εκ τούτου, ο Adam μετακόμισε στο Λος Άντζελες για να ξεκινήσει τις καμπάνιες στις ΗΠΑ και τον Καναδά σε συνεργασία με το Ίδρυμα για τον Καρκίνο του Προστάτη και το Prostate Cancer Canada. Ο JC ξεκίνησε την καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο με το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα για τον Καρκίνο του Προστάτη και ο Luke διηύθυνε τις καμπάνιες στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Με την καμπάνια του 2007, ο αριθμός των Mo Bros και Mo Sistas ανήλθε σε 134.171, συγκεντρώνοντας 21,5 εκατομμύρια AUD.
Τα επόμενα βήματα του Movember
Μετέπειτα, το Movember συνέχισε την ανάπτυξή του. Πλέον, σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο, πραγματοποιούνται καμπάνιες σε 21 χώρες, με το συνολικό ποσό προσφοράς να ανέρχεται στα 730 εκατομμύρια AUD για τη χρηματοδότηση πάνω από 1.000 προγραμμάτων υγείας για τους άνδρες.
Η εστίαση των ιθυνόντων του Movember δεν περιορίστηκε μόνο στον καρκίνο του προστάτη και την ψυχική υγεία, αλλά περιλάμβανε 4 σαφείς θεματικές προβληματισμού για τους άνδρες:
- καρκίνος του προστάτη
- καρκίνος των όρχεων
- επιβαρυμένη ψυχική υγεία
- σωματική αδράνεια
Η σημασία της πρόληψης στην ανδρική υγεία
Όπως επισημαίνει ο επίσημος ιστότοπος του Movember, οι άνδρες χάνουν τη ζωή τους κατά μέσο όρο 4,9 χρόνια νωρίτερα από τις γυναίκες για αιτίες οι οποίες μπορούν σε υψηλό ποσοστό να προληφθούν. Η συγκεκριμένη επισήμανση καταδεικνύει την σπουδαιότητα της πρόληψης από τους άνδρες.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα δεδομένα από το Προφίλ Υγείας του 2023 για τη χώρα, ο κυριότερος τύπος καρκίνου στους άνδρες αποτελεί για ακόμα μια χρονιά αυτός του προστάτη. Ως προς την ψυχική υγεία των ανδρών, όπου τα συνολικά δεδομένα συγκαταλέχθηκαν ως τρίτα υψηλότερα στην ΕΕ, τα νούμερα αναφέρουν πως ένα ποσοστό της τάξεως 3% των ανδρών στο κατώτατο πεμπτημόριο εισοδήματος είχε υψηλότερη πιθανότητα να εμφανίσει σημάδια κατάθλιψης, εν συγκρίσει με άνδρες υψηλού εισοδήματος, όπου το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 1%.
Στα δεδομένα που αναλύθηκαν, έρχεται να προστεθεί και ο σημαντικός παράγοντας των δαπανών για την υγεία. Ειδικότερα, οι συνολικές κατά κεφαλήν δαπάνες για την υγεία στην Ελλάδα, αποτελούν ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά δαπανών για την υγεία στην ΕΕ, ανεξαρτήτως φύλου, σύμφωνα με την αναφορά.
Οι παραπάνω στατιστικές έρχονται να δείξουν πως η ανδρική υγεία αποτελεί σημαντική παράμετρο μελέτης, όπου, στη διεθνή κλίμακα, η σημασία της πρόληψης να αποτελεί σοβαρό παράγοντα βιοτικού επιπέδου των ανδρών, ενώ στην Ελλάδα, τα υψηλά ποσοστά καρκίνου του προστάτη, σε συνάρτηση με τις χαμηλές δαπάνες στην υγεία, να υποδεικνύουν την ανάγκη για μέριμνα στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανδρών.
Πηγές: prostatecanceruk.org, us.movember.com, health.ec.europa.eu




















