Διαβάστε στο Documento

Documento Newspaper

Μπαίνοντας μέσα στον πίνακα ζωγραφικής

Για όσους έχουν αναρωτηθεί πώς είναι να στροβιλίζεσαι μέσα στην «Εναστρη νύχτα» του Βίνσεντ βαν Γκογκ, να αγγίζεις την περίφημη «Μόνα Λίζα» του Λεονάρντο ντα Βίντσι ή να μετακινείς τις φιγούρες και τις μορφές στη διάσημη «Γκερνίκα» του Πικάσο, η εφαρμογή B.pART, που υλοποιεί ερευνητική ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης, υπόσχεται να λύσει όλες τις απορίες, προσφέροντας στους χρήστες τη δυνατότητα να μπουν μέσα στα έργα τέχνης, να περιηγηθούν και να τα εξερευνήσουν.

Οπως εξηγεί ο Παναγιώτης Παρτσινέβελος, αναπληρωτής καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης και επικεφαλής της ομάδας, η έμπνευση του B.pART προέκυψε από το γεγονός ότι αρκετοί πίνακες περιέχουν πολλά εκφραστικά και επικοινωνιακά μηνύματα τα οποία οι επισκέπτες αδυνατούν να αντιληφθούν, ενώ παράλληλα πολλοί, νέοι κυρίως, δυσκολεύονται να προσεγγίσουν με ενθουσιασμό τον χώρο της τέχνης.

«Το B.pART έχει κύριο στόχο τη δυνατότητα προσέγγισης ενός ζωγραφικού έργου από μια εντελώς καινούργια οπτική. Ετσι οι επισκέπτες θα μπορούν να ζήσουν μια πρωτόγνωρη διαδραστική και εκπαιδευτική εμπειρία σε έναν ζωντανό πλέον πίνακα, ενώ οι ερευνητές θα μπορούν να αντλήσουν σημαντικές πληροφορίες για τα ποιοτικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου» σημειώνει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, ο χρήστης της εφαρμογής με τη βοήθεια συστήματος-μάσκας εικονικής πραγματικότητας θα μπορεί να εισέλθει εντός του τρισδιάστατου πλέον περιβάλλοντος του πίνακα, να παρατηρήσει τα διαδραματιζόμενα και να περιηγηθεί. Σε επόμενη φάση θα μπορεί να μετακινήσει αντικείμενα, να δει τι υπάρχει π.χ. πίσω από μια κλειστή πόρτα, από ένα παράθυρο κ.λπ.

Γεωμετρία και αλγόριθμοι

Προς το παρόν η ομάδα, η οποία αποτελείται από τον Αχιλλέα Τριπολιτσιώτη (MSc, μηχανικός Ορυκτών Πόρων), τους φοιτητές Δημήτρη Χατζηπαράσχη (ηλε- κτρολόγος μηχανικός και μηχανικός υπολογιστών), Ηλία Λόττα (Σχολής Καλών Τεχνών), Λεωνίδα Ανδριανό (Αρχιτεκτονικής), Αγγελο Αντωνόπουλο (ηλεκτρολόγος μηχανικός) και τη Σύλβια Σίμου (μηχανικός), έχει ήδη επεξεργαστεί πίνακες με γεωμετρικά στοιχεία, ενώ υλοποιεί αλγορίθμους και τεχνικές που αυτοματοποιούν κάποιες εργασίες, καθώς είναι ιδιαίτερα απαιτητική η όλη διαδικασία μετατροπής ενός πολύπλοκου έργου.

«Τα εμπόδια που συναντά μια ομάδα με ένα προϊόν ή ιδέα καινοτομίας στην Ελλάδα είναι πολλαπλά. Πέραν λοιπόν των τεχνολογικών δυσκολιών που είμαστε εξοικειωμένοι να αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά και των γνωστών οικονομικών δυσχερειών, τα μεγαλύτερα εξωγενή εμπόδια βρίσκονται στη νοοτροπία ανθρώπων που συντηρούνται σε θέσεις λήψης αποφάσεων. Αναφερόμαστε σε αντιλήψεις που αναχαιτίζουν την πραγματική έννοια της έρευνας στα πανεπιστήμια, αναβαπτίζουν τους όρους της καινοτομίας, κινούνται με συμφέροντα και παγιωμένες αναχρονιστικές και συχνά κομματικές πρακτικές, θεωρούν πρωταγωνιστές την παραποιημένη προβολή, την πειθώ και τις διασυνδέσεις, αναμοχλεύουν αντιγραμμένες και απλοϊκές ιδέες και, το κυριότερο, δεν αναλαμβάνουν τις ευθύνες των επιλογών και αποφάσεών τους» εξηγεί ο κ. Παρτσινέβελος.

Προαγωγή της τέχνης

Η ιδέα τους έχει ήδη αποσπάσει πολύ θετικά σχόλια, κυρίως για το γεγονός ότι το B.pART δεν παράγει μόνο τέχνη αλλά βασίζεται σε τεχνολογία μοναδική στον κόσμο με ισχυρό αντίκτυπο και πολλές απαιτήσεις, η οποία θα αναβαθμίσει τα μουσεία και τις αίθουσες τέχνης.

Η ιδέα βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας και ανάπτυξης και βασίζεται σε υπολογιστικές τεχνολογίες αλλά και εικαστικές παρεμβάσεις. «Τα σχέδιά μας είναι, κόντρα στις επιταγές της εποχής, να γίνουμε ένα μικρό παράδειγμα επιτυχίας όχι στο οικονομικό κομμάτι αλλά σε αυτό της εμπνευσμένης επιστήμης. Βλέπω λοιπόν το μέλλον να διαγράφεται εξαιρετικά ευοίωνο κυρίως μέσα από τα μάτια των φοιτητών μου, με τους οποίους πασχίζουμε όχι μόνο για την επιστημονική γνώση, αλλά για την αξιοπρέπεια και άσκηση της συνείδησης τα οποία είναι μονόδρομος για την κοινωνία μας, αλλιώς θα παραμένουμε μια χρυσοποίκιλτη ζούγκλα» καταλήγει ο κ. Παρτσινέβελος.

Το B.pART είναι μοναδικό, βασίζεται σε μια τεχνολογία με ισχυρό αντίκτυπο και πολλές απαιτήσεις, η οποία θα αναβαθμίσει τα μουσεία και τις αίθουσες τέχνης

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.