Νέα εποχή για το Εθνικό Θέατρο: Ένα πρόγραμμα που μιλάει όλες τις γλώσσες

Νέα εποχή για το Εθνικό Θέατρο: Ένα πρόγραμμα που μιλάει όλες τις γλώσσες

Τίποτα δεν κατάφερε να επηρεάσει τον ενθουσιασμό για την επόμενη ημέρα που εγκαινιάζει στο Εθνικό Θέατρο η νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια, Αργυρώ Χιώτη, ούτε καν η ανοιξιάτικη βροχή.

Το απόγευμα της Τρίτης, η σκηνοθέτρια Αργυρώ Χιώτη παρουσίασε μέρος του προγράμματος που θα δούμε στις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου ξετυλίγοντας τη φιλοσοφία που θα διέπει τις νέες παραγωγές της σεζόν 2025-2026.

Μαζί οι στενοί της συνεργάτες, η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Ιώ Βουλγαράκη, η υπεύθυνη του Μικρού Εθνικού Μαρία Μαγκανάρη και οι υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνής, Ακύλλας Καραζήσης και Νεφέλη Μαϊστράλη.

Διαβάστε επίσης: Η νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου Αργυρώ Χιώτη μιλά στο Documento

Θεματικός άξονας του νέου προγράμματος είναι η γλώσσα η οποία δεν περιορίζεται μόνο στον λόγο αλλά απλώνεται στην εικαστική, μουσική και κινησιολογική έκφραση. 

Με τη φράση του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν «Κι αν τα όρια της γλώσσας μου είναι τα όρια του κόσμου μου, θα πω: Ας διευρύνουμε τα όριά μας» η Αργυρώ Χιώτη τηρεί την υπόσχεση της για εξωστρέφεια και ένα Εθνικό Θέατρο ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους. 

Νέα εποχή για το Εθνικό

Στις καινοτόμες δράσεις καλωσορίζουμε τη διαδικασία της ανοιχτής – επισκέψιμης πρόβας όπου θα πραγματοποιηθεί υπό τη διεύθυνση της Πειραματικής Σκηνής –που παύει να είναι «Νέων Δημιουργών» μια που όπως τόνισε η Χιώτη, ο πειραματισμός και η έρευνα δεν έχουν ηλικία– εκμηδενίζοντας την αγωνία του αποτελέσματος και ενισχύοντας τον χαρακτήρα μιας ελεύθερης δοκιμής που δεν φοβάται την εμβάθυνση, προτείνοντας μια ανοιχτή δραματουργία. 

Διαβάστε επίσης: Η Αργυρώ Χιώτη κατά της βίας και του εκφοβισμού στην τέχνη

Το διαδικτυακό Ραδιόφωνο του Εθνικού, που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, και το Ψηφιακό Αρχείο διευρύνουν την πρόσβαση στο θεατρικό περιεχόμενο.

Την περίοδο 2026-2027 θα παρουσιαστεί η δράση «Η Γλώσσα της Γειτονιάς», σε έρευνα και σκηνοθεσία των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη η οποία στοχεύει στην ανάδειξη των αφανών φωνών της πόλης και στην πολυγλωσσική καθημερινότητα του κέντρου της Αθήνας.

Σπάει το Άβατο του Εθνικού

Ανοιχτή ακρόαση για όλους τους ηθοποιούς θα διεξάγει για τη νέα σεζόν τον Εθνικό Θέατρο καταλύοντας ένα άβατο που είχε αποκλείσει πολλούς καλλιτέχνες από τις παραγωγές του.

Διεθνείς συνεργασίες

Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της θρυλικής χορογράφου, Πίνα Μπάους , επιστρέφει στην Ελλάδα 37 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, τον Σεπτέμβριο του1988. Τη σκηνική του αναβίωση θα αναλάβει η Josephine Ann Endicott, μέλος του αρχικού θιάσου, σε συνεργασία με τους Σκοτ Τζένινγκς, Anne Martin και Δάφνι Κόκκινο, διευθυντές προβών από το Pina Bausch Foundation. Μετά την πρώτη του παρουσίαση με τους χορευτές του Tanztheater Wuppertal το 1978, την εκδοχή του με «Κυρίες και Κυρίους άνω των 65 ετών» το 2000 και εκείνη με ερασιτέχνες εφήβους το 2008, το συναρπαστικό αυτό έργο θα ζωντανέψει αυτή τη φορά με επαγγελματίες ερμηνευτές/τριες από την Ελλάδα που θα επιλεγούν ειδικά για αυτή την παραγωγή.

Η Katie Mitchell, η Nina Segal και η Melanie Wilson  συν-δημιουργούν μια νέα σκηνική εμπειρία με τίτλο COW|DEER. Μόνο ήχος, χωρίς λόγια, ένα κουαρτέτο Ελλήνων/ίδων ερμηνευτών/τριών και μουσικών ζωντανεύει τις ζωές δύο ζώων. Μιας αγελάδας κι ενός ελαφιού. Μια παράσταση – πρόσκληση σε έναν κόσμο πέρα από τον ανθρώπινο. Η παράσταση θα παρουσιαστεί αρχικά τον Σεπτέμβριο στο Λονδίνο με έναν θίασο Άγγλων ερμηνευτών παρουσία Ελλήνων συντελεστών και της συνεργάτιδος στη σκηνοθεσία για την Ελλάδα, Ειρήνη Φαναριώτη. Μια διεθνής συμπαραγωγή με το Royal Court Theatre του Λονδίνου.

Διαβάστε επίσης: 21η ΔΕΒΘ: Επιτυχημένη διοργάνωση, αθρόα προσέλευση, αλλά και κάποιες δυσλειτουργίες

Σύγχρονη δραματουργία και αναγνώσεις έργων

Η Κατερίνα Λούβαρη Φασόη και ο Παντελής Δεντάκης αντλούν έμπνευση από τα όνειρα εφήβων που συμμετέχουν στα εργαστήρια του Εθνικού Θεάτρου και στήνουν την παράσταση «Ώρα του ονείρου» (προσωρινός τίτλος) όπου μια αθλητική ομάδα εφήβων, προσπαθεί να βρει τη δική της φωνή, την ταυτότητά της, να αγκαλιάσει τους φόβους και τις αδυναμίες της.

Ο Δημήτρης Τσικούρας θα σκηνοθετήσει ένα σύγχρονο έργο της ελληνικής δραματουργίας παρουσιάζοντας το και στην περιφέρεια και στα νησιά της άγονης γραμμής.

Σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη θα δούμε το «Un Sacre» του Γκιγιόμ Πουά παρουσιάζοντας συνεντεύξεις που έγιναν κατά την περίοδο της καραντίνας.

Η «Κουκλίτσα» βασισμένο στο «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν, σε σκηνοθεσία Μαρίας Πανουργιά μεταμορφώνει τη Νόρα σε καταπιεσμένο πλάσμα που αποζητά την πλήρη απελευθέρωσή της. 

Ο Έκτορας Λυγίζος θα διασκευάσει τον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ στο οποίο θα πρωταγωνιστήσουν σε διπλή διανομή η Ράνια Οικονομίδου και η Υβόννη Μαλτέζου, καθώς και η Αμαλία Μουτούση.

Μικρό Εθνικό

Η σκηνοθέτρια Μαρία Μαγκανάρη συνεχίζει στο τιμόνι του Μικρού Εθνικού με εργαστήρια που θα πλαισιώνουν τις παραστάσεις διερευνώντας τη γλώσσα της ποίησης και του ονείρου, φέρνοντάς σε επαφή μικρούς και μεγάλους με τον ποιητικό τους εαυτό.

Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος στο Λυγουριό

Το Εθνικό Θέατρο διοργανώνει από τις 7 έως τις 22 Ιουλίου το 8ο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος στο Λυγουριό Αργολίδας, σε συνεργασία με τον Δήμο Επιδαύρου. Στο εργαστήριο, το οποίο φέτος τιτλοφορείται «Βρήκε στα βάθη του γλώσσα με λέξεις», θα διδάξει η ηθοποιός Αμαλία Μουτούση σε συνεργασία με τον μουσικό και δάσκαλο της Τεχνικής Αλεξάντερ Στέλιο Κατσατσίδη, με τον δάσκαλο ελληνικών παραδοσιακών χορών Κωνσταντίνο Γιουρνά και με βοηθό της τον σκηνοθέτη και ηθοποιό Εμμανουήλ Κοντό.

Διαβάστε επίσης: Γαβράς, Λάνθιμος και εκατοντάδες προσωπικότητες του σινεμά υπογράφουν κείμενο κατά της γενοκτονίας στη Γάζα

Διεπιστημονικοί Διακαλλιτεχνικοί Διάλογοι

Με αφορμή τις θεματικές που προκύπτουν κάθε μήνα από τις παραστάσεις του καλλιτεχνικού προγράμματος (φιλοσοφία, φύση και κλιματική αλλαγή, άνθρωπος και εξουσία κ.ά.), διακεκριμένοι εκπρόσωποι από τον χώρο των επιστημών συναντούν το πρώτο Σαββατοκύριακο κάθε μήνα σημαντικούς καλλιτέχνες πάνω στη σκηνή. Πώς είναι να δίνεις μια διάλεξη χρησιμοποιώντας τη γλώσσα της τέχνης; Πόση τέχνη κρύβει η γλώσσα της επιστήμης.

Κοινωνικές Δράσεις

Το Επισκεπτήριο, μια δράση που απευθύνεται σε συνανθρώπους μας, που τη δεδομένη στιγμή της ζωής τους αδυνατούν να έρθουν στο θέατρο γιατί νοσηλεύονται, συνεχίζεται. Ο Ηλίας Κουνέλας με  ομάδα ηθοποιών του Εθνικού Θεάτρου, θα συνεχίσουν να δίνουν παραστάσεις μέσα σε θαλάμους νοσοκομείων και ψυχιατρείων. 

Διαβάστε επίσης: Εικόνες ντροπής πάλι στην Ακρόπολη

Το Εργαστήρι Προσωπικής Ανάπτυξης Κρατουμένων (ΕΠΑΚ) σε Σωφρονιστικά Ιδρύματα που με συνέπεια εμψυχώνει ο Στάθης Γράψας συνεχίζει τη δράση του, πάντα με την βαθιά πεποίθηση στην απελευθερωτική αξία της τέχνης. Το Πρόγραμμα εργαστηρίων με άτομα από δομές απεξάρτησης (18Άνω, ΚΕΘΕΑ) που με ευαισθησία εμψυχώνει η Όλια Λαζαρίδου με τους συνεργάτες της, θα συνεχίσει και φέτος να δίνει χώρο έκφρασης σε συνανθρώπους μας που κάνουν ένα σπουδαίο βήμα στη ζωή τους.

Διαβάστε επίσης:

Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για Pfizergate: H Κομισιόν παραβίασε τους κανόνες διαφάνειας με τα μηνύματα της φον ντερ Λάιεν

Μητσοτάκης: Τα βλέπει «όλα καλά» στην Ελλάδα και… απορεί για την καταβαράθρωση της Ελευθερίας του Τύπου (Video)

Λάρισα: «Ήταν πολύ ήρεμος» – Νέα μαρτυρία για τις κινήσεις του 21χρονου μετά τη δολοφονία της μητέρας του (Video)

Μάξιμος Χαρακόπουλος στο Documento: «Για το μήνυμα δεν φταίει ο αγγελιοφόρος»

Σεισμός 6,1 Ρίχτερ τα ξημερώματα νότια της Κάσου: Μήνυμα από το 112 – Οι πρώτες εκτιμήσεις των σεισμολόγων

Καιρός: Σε ποιες περιοχές και πότε θα βρέξει σήμερα – Η πρόγνωση για τις επόμενες ημέρες (LIVE)

Documento Newsletter