Με το απαράμιλλο εικαστικό στυλ του, ο Aμερικανός σκηνοθέτης Γουές Άντερσον υπογράφει το «Φοινικικό σχέδιο» το οποίο μας έρχεται απευθείας από τις Κάνες.
Το Φοινικικό Σχέδιο (The Phoenician Scheme) (**1/2)
Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2025 (105)
Σκηνοθεσία: Γουές Αντερσον
Πρωταγωνιστούν: Μπενίσιο ντελ Τόρο, Μία Θρίπλτον, Μάικλ Σέρα, Ριζ Αχμεντ, Τομ Χανκς, Μπράιαν Κράνστον, Ματιέ Αμαλρίκ, Τζέφρι Ράιτ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς
Ο μεγιστάνας Ζα Ζα Κόρντα που έφτιαξε την περιουσία του με παρανομίες και βρώμικες συμμαχίες αποφασίζει να αφήσει όλη την περιουσία του σε νεαρή καλόγρια. Όπως αποκαλύπτει ο Κόρντα, η κοπέλα είναι η μοναχοκόρη του την οποία είχε εγκαταλείψει σε μικρή ηλικία. Όμως εκείνη αρνείται να αποδεχτεί το νέο της ρόλο καθώς δυσκολεύεται να πιστέψει τις υποσχέσεις του «πατέρα» της.
Το προπέρσινο «Asteroid city» ήταν η πιο μέτρια ταινία στην καριέρα του Γουές Αντερσον («Οικογένεια Τένενμπαουμ», «Το νησί των σκύλων» κ.α.). Το νέο του φιλμ που παρουσιάστηκε εν μέσω τυμπανοκρουσιών στις φετινές Κάνες δεν πέτυχε να βάλει εν νέου στο δρόμο των επιτυχιών τον ιδιοσυγκρασιακό σκηνοθέτη των παστέλ χρωμάτων και των κάδρων εμμονικής γεωμετρικής ακρίβειας. Το φιλόδοξο «Φοινικικό σχέδιο» ξεκινά με υποσχέσεις (ακόμη ένα πρωτοκλασάτο καστ του οποίου ηγείται ο αξιολάτρευτος Μπενίτσιο ντελ Τόρο, σενάριο που συνδέει το μοτίβο της οικογένειας με την καπιταλιστική απληστία, θρησκευτικές ιστορίες για τον παράδεισο και την κόλαση κ.α.) αλλά γρήγορα κατεβάζει ταχύτητες για να αναλωθεί στα γνωστά και γνώριμα, καθώς η εικόνα υπερκερνάει το περιεχόμενο. Μια υποψία περισσότερο συναισθηματικής υφής που προκαλεί η σχέση πατέρα- κόρης δεν επιβεβαιώνεται ποτέ, καθώς η γνώριμη ψυχρή και αποστασιοποιημένη ματιά του Άντερσεν δεν αφήνει περιθώριο για παρερμηνείες. Πάλι καλά που υπάρχει καλή διάθεση και εύστοχες πινελιές στο κωμικό… τερέν («δεν πίνω βαριά ποτά, μόνο την θεία κοινωνία» λέει η νεαρή καλόγρια όταν της προσφέρουν ένα ποτό) που σώζουν τα προσχήματα, συντηρώντας υποδειγματικά την ανάλαφρη πλευρά της ταινίας. Όμως η έλλειψη πρωτοτυπίας σε ένα δυσνόητο στόρι που δεν βγάζει πουθενά, δυσκολεύει την φιλότιμη προσπάθεια των συνσεναριογράφων (ο Άντερσον και ο μόνιμος συνεργάτης του Ρόμαν Κόπολα) να αφηγηθούν μια πολιτική αλληγορία για την αναλγησία των πλουσίων και το ταξικό χάσμα που μεγαλώνει συνεχώς. Το «Φοινικικό σχέδιο» είναι μια σκόπιμη ιστορική ανορθογραφία που δεν έχει άλλη αποστολή από το να γλυκάνει τα μάτια των φανατικών πιστών του σκηνοθέτη, αδιαφορώντας επίμονα για τις ανάγκες των υπολοίπων σινεφίλ.
Killerwood (***)
Κωμωδία ελληνικής παραγωγής 2025 (89)
Σκηνοθεσία: Χρήστος Μασσαλάς
Πρωταγωνιστούν: Βαγγέλης Δαούσης, Ελσα Λεκάκου, Ρούλα Πατεράκη, Τζόυς Ευείδη, Φοίβος Παπαδόπουλος, Εύα Κουμαριανού
Νεαρός έλληνας σκηνοθέτης σχεδιάζει να φτιάξει το πρώτο ελληνικό σλάσερ. Όσο όμως πραγματοποιεί τα δοκιμαστικά για να βρει τους πρωταγωνιστές του φιλμ, μια σειρά από φόνους κάνουν άνω κάτω την Αθήνα.
Ο Χρήστος Μασσαλάς στη δεύτερη μόλις ταινία του («Broadway») κατασκευάζει ένα ιδιοσυγκρασιακό mockumentary που παντρεύει άψογα το ρεαλισμό με την (σινεφίλ) φαντασία, προκρίνοντας την κωμική αυτάρκεια έναντι της σλάσερ αισθητικής. Η προοπτική της «ταινίας μέσα στην ταινία» προσφέρει γόνιμο έδαφος για να παραθέσει ο σκηνοθέτης τις κινηματογραφόφιλες αναφορές του και να οργιάσουν υποκριτικά οι ερμηνευτές του, με τις Πατεράκη και Κουμαριανού να κλέβουν την παράσταση υποδυόμενες ουσιαστικά τους αληθινούς εαυτούς τους.
Η σπουδαία κυρία Χολ (The Great Lillian Hall) (**)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2024 (110)
Σκηνοθεσία: Μάικλ Κρίστοφερ
Πρωταγωνιστούν: Τζέσικα Λανγκ, Κάθι Μπέιτς, Λίλι Ρέιμπ, Τζέσι Γουίλιαμς, Πιρς Μπρόσναν
Η ζωή της σταρ του Μπρόντγουεϊ Λίλιαν Χολ είναι αφιερωμένη στο θέατρο. Ο ενθουσιασμός της για τη νέα της παράσταση (ο κλασικός «Βυσσικόκηπος») δεν κρύβεται, όμως όταν αρχίζει να ξεχνά τα λόγια της έρχεται αντιμέτωπη με μια σκληρή συνθήκη.
Το θέμα της άνοιας και η σύνδεση του με την τσεχοφική δραματικότητα μεταφέρεται με τρυφερότητα από τον τηλεοπτικό κυρίως Μάικλ Κρίστοφερ στο θεατρικό ύφους έργο, το οποίο κοσμεί με τη συγκινητική ερμηνεία της η Τζέσικα Λάνγκ. Παρότι δεν λείπουν στιγμιότυπα που δηλώνουν σεναριακή αμηχανία ή ακόμη και προδιαγεγραμμένη μελό πορεία, είναι τέτοια η υποκριτική δεινότητα όλου του καστ (σαρωτική η Κάθι Μπέιτς) που δεν μπορεί ο θεατής να μείνει ασυγκίνητος.
June and John (*1/2)
Περιπέτεια γαλλικής παραγωγής 2025 (102)
Σκηνοθεσία: Λικ Μπεσόν
Πρωταγωνιστούν: Ματίλντα Πράις, Λουκ Στάντον Eντι, Ράιαν Σους, Ντιν Τέστερμαν, Σέρι Μάτσον
Ο Τζον δουλεύει σε τράπεζα του Λ.Α. και είναι παγιδευμένος σε μια λούπα από την οποία δεν μπορεί να ξεφύγει. Ώσπου γνωρίζει τη δυναμική Τζουν που τον οδηγεί σε μια εξωφρενική περιπέτεια, η οποία ξεκινά με τη ληστεία της τράπεζας όπου εργάζεται!
Ο Μπεσόν υμνεί το περιθώριο με ένα εξωφρενικό σενάριο και τη γνωστή βιντεοκλιπίστικη αισθητική του. Γυρισμένο με κινητό το «June and John» θεωρητικά μόνο αφορά ένα τυπικό heist plot αφού στην πραγματικότητα είναι φόρος τιμής σε αξίες σαν το «Μπόνι και Κλάιντ» και «Με κομμένη την ανάσα»). Διόλου τυχαίο το σκηνικό δράσης (δίπλα στις χολυγουντιανές βίλες και τους εμπορικούς ουρανοξύστες υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος αστέγων) όπου το ζευγάρι θα επιχειρήσει να βάλει φωτιά προκειμένου να γεννηθεί ένα νέος, «ελεύθερος κόσμος».
Αργός θάνατος (Audition) (***)
Θρίλερ ιαπωνικής παραγωγής 1999 (113)
Σκηνοθεσία: Τακάσι Μίικε
Πρωταγωνιστούν: Ρίο Ισιμπάσι, Εϊχί Σιίνα
Επτά χρόνια μετά από το θάνατο της γυναίκας του ένας τηλεοπτικός παραγωγός πιέζεται από τον 17χρονο γιο του να ξαναφτιάξει τη ζωή του. Η ευκαιρία έρχεται όταν ένας φίλος του παραγωγού, του προτείνει να στήσουν μια ψεύτικη ακρόαση για να δει κάποιες γυναίκες που ίσως του τραβήξουν την προσοχή.
Βασισμένο σε ένα μυθιστόρημα του Ρίου Μουρακάμι το φιλμ είναι ένα ανατριχιαστικό θρίλερ (ένα από τα πιο διάσημα του καταξιωμένου Μίικε) που στηλιτεύει την υποκρισία της ιαπωνικής κοινωνίας. Η σύνδεση σουρεαλισμού και πραγματικότητας ξεκινά με ένα ύπουλο παραπλανητικό ύφος που θυμίζει ρομαντικό σκηνικό, πριν ξεδιπλωθεί σε μια ακραία, νοσηρή ατμόσφαιρα με σκηνές που σοκάρουν. Μια σκοτεινή αλληγορία για την πατριαρχία και την έμφυλη βία, που απευθύνεται σε θεατές με δυνατά νεύρα.
Διαβάστε επίσης:
Η Γλυκερία «κόπηκε» λόγω Ισραήλ από τη συναυλία-αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη
Στα άδυτα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της Αθήνας
Δωρεάν εκδηλώσεις στην Αθήνα αυτή την εβδομάδα