Στις 11-06-2025 ψηφίστηκε ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ). Κατά τη γνώμη μου, ο χειρότερος όλων όσων έχω παρακολουθήσει, δηλαδή των εξής ΚΟΚ:
– 1991-92 (επί κυβέρνησης Κων/νου Μητσοτάκη και υπουργού Μεταφορών Γκελεστάθη) ως εκπρόσωπος της ΛΕΜΟΤ
– 1998-99 (επί ΠΑΣΟΚ Κ. Σημίτη και υπουργού Μεταφορών Τάσου Μαντέλη) ως εκπρόσωπος της ΜΟΤΟΕ
– 2006-7 (επί Κ. Καραμανλή και υπουργού Μεταφορών Μιχ. Λιάπη) ως εκπρόσωπος της ΜΟΤΟΕ
– 2016-17 (επί Αλέξη Τσίπρα και υπουργού Μεταφορών Σπίρτζη) ως εκπρόσωπος της ΛΕΜΟΤ.
Τα συμπεράσματά μου είναι επιγραμματικά τα ακόλουθα:
α) Για πρώτη φορά ο αρμόδιος υπουργός (Κ. Κυρανάκης) δεν δέχθηκε να μας συναντήσει, παρά το ότι αυτό ζητήθηκε.
β) Οι θέσεις μας (ΕΛΜΟΤΟ – ΛΕΜΟΤ) αγνοήθηκαν παντελώς, αν και είχαν δοθεί στον κο Οικονόμου (Σεπτέμβριος 2024) και στον κο Κυρανάκη (07-05-25). Οι θέσεις αυτές κατατέθηκαν και στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής (4-6-2025) χωρίς να ληφθούν υπ’ όψη ούτε κατ’ ελάχιστον.
γ) Τα ΜΜΕ δεν μετέδωσαν τις απόψεις μας, (αλλά μόνον τις κυβερνητικές και φιλοκυβερνητικές θέσεις, πλην κομμάτων).
δ) Ο ΚΟΚ που τελικά ψηφίστηκε:
1. Είναι χειρότερος από το σχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον Ιανουάριο του 2025
– το αρχικό άρθρο για την διήθηση των δικύκλων ήταν αρκετά καλό, ενώ αυτό που τελικά ψηφίσθηκε είναι μη ρεαλιστικό, (διότι απαιτεί να είναι τα αυτοκίνητα ακινητοποιημένα πλήρως, ενώ το αντίστοιχο του Ιανουαρίου επέτρεπε την διήθηση και όταν τα αυτοκίνητα κινούνταν με μικρή ταχύτητα), με αποτέλεσμα ο αστυνομικός να μπορεί να βεβαιώνει παράβαση (πρόστιμο και αφαίρεση διπλώματος οδήγησης!) έστω και όταν ένα αυτοκίνητο βάλει 1η ταχύτητα και κινηθεί με 5 χιλιόμετρα την ώρα για 10 μέτρα
– Επεκτείνει το όριο των 30 χιλιομέτρων ακόμη και σε λεωφόρους διπλής κατεύθυνσης όπου κινούνται Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (πχ στον Υμηττό στη Λεωφόρο Ηλιουπόλεως από την διασταύρωση Προύσης έως την διασταύρωση με την Κωνσταντινουπόλεως) πράγμα μη ρεαλιστικό (σε αντίθεση με το
νομοσχέδιο του Ιανουαρίου) με αποτέλεσμα όλοι οι οδηγοί να καταστούν παράνομοι (θα οδηγούν με ταχύτητα άνω 30 χαω)
2. Οι ποινές (κυρώσεις) είναι εξοντωτικές – “εκδικητικές” σε πολλές περιπτώσεις και για παραβάσεις που δεν είναι σοβαρές:
– Για ελάχιστη υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (5-10 χαω) προβλέπεται πρόστιμο 150 ευρώ, ενώ για +21χαω επί πλέον και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 20 μέρες! Δηλαδή, στη “βούτα” της Λεωφ. Βουλιαγμένης αν κάποιος πηγαίνει με 80 χαω (που ήταν το όριο ταχύτητας μέχρι πριν 3 χρόνια) αντί για 70 χαω που είναι το σημερινό όριο, θα πληρώνει πρόστιμο 150 ευρώ και με 91χαω θα του αφαιρείται και το δίπλωμα οδήγησης για 20 μέρες, παρ’ ότι η συμπεριφορά του δεν θα είναι επικίνδυνη (πλην εξαιρέσεων).
– Για παρκάρισμα δικύκλων σε πεζοδρόμια, πλατείες κλπ προβλέπεται επίσης πρόστιμο 150 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 20 μέρες, έστω και αν το δίκυκλο είναι σε σημείο που δεν ενοχλεί κανένα, έστω και αν δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης κλπ (πχ σε σταθμούς Μετρό κα).
– Στην πόλη, για τα πατίνια προβλέπεται όριο ταχύτητας 25 χαω (αν και δεν έχουν φρένα-αναρτήσεις!) και για τις μοτοσυκλέτες 30 χαω (!). Όταν σε μια Δημοκρατία μας ζητάνε υπακοή σε παράλογες ρυθμίσεις, δεν υπάρχει κατ’ ουσίαν Δημοκρατία, ούτε κράτος Δικαίου….
Θα μπορούσα να γράψω πάρα πολλά, όμως αρκούμαι στις εξής επισημάνσεις:
Στον νέο ΚΟΚ βλέπουμε την παρούσα κυβέρνηση, στρεφόμενη κατά του μέσου οδηγού και αναβάτη με το “μαστίγιο” στο χέρι. Να το χρησιμοποιήσει πρώτα για τον εαυτό της (βλέπε σκάνδαλο παρακολουθήσεων – υποκλοπών, Τέμπη, ΟΠΕΚΕΠΕ…)! Σε διαφορετική περίπτωση βρισκόμαστε σε εκτροπή, με έντονα σημάδια ολοκληρωτισμού.
Οι δρακόντειες ποινές δεν συνάδουν προς την Δημοκρατία. Πολύ περισσότερο που, στην χώρα μας, όταν παρανομούν πολιτικοί (υπουργοί, υφυπουργοί κα) δεν τιμωρούνται καθόλου, ή τιμωρούνται με ποινές – χάδια… Αυτό είναι απαράδεκτο και αντιφατικό. Επίσης, με επιείκεια αντιμετωπίζονται οι εργολάβοι από τον ΚΟΚ: η παρανομία εργολάβου τιμωρείται με μικρό πρόστιμο και δεν είναι μόνον αυτό: αν ο οδηγός σκοτώσει είναι κακούργημα (και πάει στη φυλακή), αν όμως σκοτώσει εργολάβος, “πέφτει στα μαλακά”… Αν το πάμε πιο πέρα: με επιείκεια αντιμετωπίζονται οι διαρρήκτες, οι ληστές κλπ….(αλλά οι οδηγοί με αυστηρότητα!).
Θα ήταν ίσως σωστές οι αυστηρές κυρώσεις, αλλά μόνον για τους ακραίους – ασυνείδητους παραβάτες. Ο νέος ΚΟΚ όμως θέλει να “μαστιγώσει” – “καρατομήσει” τους πάντες σχεδόν, δηλαδή και τον μέσο οδηγό ή αναβάτη.
Αυτό θα δημιουργήσει μια έντονη αίσθηση οργής, θα πυροδοτήσει αδικίες, θα δημιουργήσει προβλήματα σε απλούς – μέσους ανθρώπους και, ακόμη χειρότερα, θα προκαλέσει βίαιες αντιδράσεις, παραβατικές συμπεριφορές και θα στρέψει πολλούς (ιδίως νέους) στο περιθώριο, ή στα άκρα, (πχ θα οδηγούν χωρίς δίπλωμα κα)
Αν προσπαθεί κάποιος (κυβέρνηση) να αντιμετωπίσει ένα σοβαρό πρόβλημα (οδική ασφάλεια) με λάθος λύση (νέος ΚΟΚ), όχι μόνον το πρόβλημα θα παραμείνει, αλλά θα δημιουργηθούν και άλλα (από την λανθασμένη λύση).
*Εξουσιοδοτημένος νομικός για θέματα οδικής ασφάλειας από την Ελληνική Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία (ΕΛΜΟΤΟ)
Διαβάστε επίσης:
Ελληνικό: «Δεν θα σκοτωθούμε για τα χρονοδιαγράμματά τους» – Κάλεσμα για 24ωρη απεργία
Αμφίκλεια: Ανατροπή οχήματος με πέντε τουρίστες – Σώοι όλοι οι επιβάτες
Μια σφαίρα του έκλεψε τη ζωή – Νεκρό αρκουδάκι στην Καστοριά
Ωρωπός: Σύλληψη ενός ατόμου για εμπρησμό – Θα οδηγηθεί στον ανακριτή