Ο κερδισμένος της πανδημίας

Τα οφέλη του ποδηλάτου έχουν εκτοξεύσει τη χρήση του για τη μετα-κορονοϊό εποχή

Από την Μπογκοτά έως το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη, τους τελευταίους μήνες το ποδήλατο καταλαμβάνει τον χώρο που μέχρι σήμερα ανήκε στον βασιλιά της μετακίνησης, το αυτοκίνητο. Στο Παρίσι η σοσιαλίστρια δήμαρχος Αν Ινταλγκό παρήγγειλε τη δημιουργία νέων ποδηλατοδρόμων μήκους 50 χιλιομέτρων εν μια νυκτί –στην κυριολεξία– για να υποδεχτούν τους δημότες της γαλλικής πρωτεύουσας μετά την άρση του lockdown στη χώρα. Στην Μπολόνια οι αρχές επίσπευσαν το σχέδιο της Bicipolitana για ποδηλατόδρομους μήκους 493 χιλιομέτρων από το 2030, με το 60% του έργου να αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του τρέχοντος έτους.

Η Γαλλίδα υπουργός Περιβάλλοντος Ελιζαμπέτ Μπορν το έθεσε λογοτεχνικά. «Το ποδήλατο είναι η μικρή βασίλισσα της μετα-lockdown εποχής» είπε σε ελεύθερη μετάφραση. Αναμφισβήτητα είναι η στιγμή που πολλοί ποδηλάτες περίμεναν – δεδομένου ότι τα μέτρα αποφυγής του συγχρωτισμού πιθανότατα θα διαρκέσουν μήνες ή και χρόνια σε μια κάποια τους μορφή, το ποδήλατο εκτιμάται ότι θα αποτελέσει βασικό πυλώνα των κεντρικών πολιτικών μετακίνησης.

Η πανδημία έστρωσε τον δρόμο

Την περίοδο της καραντίνας σημειώθηκε μεγάλη άνοδος στη χρήση ποδηλάτου κυρίως σε Ευρώπη και Αμερική. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Στην Ελβετία την περίοδο Μαρτίου – Μαΐου η χρήση ποδηλάτου εκτοξεύτηκε κατά 175%, στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ κατά 151%, ενώ στο πρόγραμμα κοινής χρήσης ποδηλάτων στην πόλη της Νέας Υόρκης η συμμετοχή αυξήθηκε κατά 67% τον Μάρτιο σε σχέση με τον ίδιο μήνα της περσινής χρονιάς. Στη Γαλλία, πολλές πόλεις της οποίας θεωρούνταν ήδη προ πανδημίας πολύ φιλικές στο ποδήλατο λόγω υποδομών και προγραμμάτων κοινής χρήσης, οι πολίτες που έκαναν πετάλι τον Μάιο αυξήθηκαν κατά 28% σε σχέση με την ίδια περίοδο έναν χρόνο πριν.

Τα ποδηλατάδικα είναι από τις επιχειρήσεις που όχι μόνο δεν επλήγησαν αλλά αντιθέτως είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται. Τις πρώτες μέρες της χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων στη Γαλλία η αλυσίδα αθλητικών ειδών Intersport κατέγραψε πωλήσεις 4.000 ποδηλάτων ημερησίως, αριθμός δυόμισι φορές μεγαλύτερος από τις κανονικές πωλήσεις της, ενώ την ίδια περίοδο στο γαλλικό online κατάστημα επισκευής ποδηλάτων Cyclofix η ζήτηση δεκαπλασιάστηκε.

Η αποφυγή των ΜΜΜ και τα οφέλη του ποδηλάτου

«Οταν βλέπεις ανθρώπους στα δημόσια μέσα μεταφοράς που δεν σέβονται τα μέτρα υγειονομικής ασφάλειας είναι τρομακτικό» είπε στους «New York Times» ο Γάλλος Κριστόφ Ταφορό, ο οποίος πρώτη φορά αποφάσισε να πάει με το ποδήλατο στη δουλειά του μετά την άρση της καραντίνας: «Μηδενικός κίνδυνος δεν υπάρχει, αλλά μπορείς να τον ελαχιστοποιήσεις με τη χρήση του ποδηλάτου».

Δεν είναι μόνο ο φόβος του συνωστισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς που στρέφει τους πολίτες στο ποδήλατο. Είναι και τα γνωστά μακροχρόνια οφέλη του: λιγότερη μόλυνση, πιο υγιής πληθυσμός. Οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου στις αρχές Απριλίου μειώθηκαν κατά 17% σε σχέση με το 2019 λόγω της αισθητής μείωσης των αυτοκινήτων στους δρόμους, σύμφωνα με μελέτη του επιστημονικού περιοδικού «Nature Climate Change» την οποία επικαλείται το βρετανικό περιοδικό «The Economist».

Επίσης τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι όσο περισσότεροι ποδηλάτες κυκλοφορούν σε μια πόλη τόσο πιο ασφαλείς είναι οι δρόμοι της. Με άλλα λόγια, οι οδηγοί αλλάζουν τη συμπεριφορά τους ανάλογα με την κυκλοφορία των ποδηλάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι στο Λονδίνο ο αριθμός των παραβιάσεων της ταχύτητας οκταπλασιάστηκε στη διάρκεια μιας εβδομάδας του Απριλίου, όταν το lockdown ήταν σε ισχύ και οι δρόμοι άδειοι, σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019. Ωστόσο η θετική τάση των τελευταίων μηνών δεν θα συνεχιστεί αυτόματα άνευ όρων. Η δημιουργία νέων υποδομών και η ενίσχυση των υπαρχουσών είναι το κλειδί ώστε το ποδήλατο να εδραιωθεί ως βασικός τρόπος μετακίνησης καθημερινά για εκατομμύρια πολίτες ανά τον κόσμο.

Ετικέτες