Οι εικαστικοί απαιτούν από το Υπουργείο Πολιτισμού μέτρα στήριξης της τέχνης και των δημιουργών

Οι εικαστικοί απαιτούν από το Υπουργείο Πολιτισμού μέτρα στήριξης της τέχνης και των δημιουργών

Το ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ απέστειλε ανοιχτή επιστολή στην Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ζητώντας να ληφθούν άμεσα μέτρα στήριξης των εικαστικών καλλιτεχνών. Ακολουθεί  η επιστολή με τα αιτήματά τους:

“Ο καλλιτεχνικός κόσμος εδώ και πολλά χρόνια πλήττεται οικονομικά, όπως άλλωστε και όλος ο κόσμος της δουλειάς, που παράγει τον υλικό και πνευματικό πλούτο του τόπου μας.

Στις δυσκολίες που συσσώρευσε η οικονομική κρίση της περασμένης δεκαετίας, από τον Φεβρουάριο προστέθηκε και το ζήτημα της λεγόμενης πανδημίας, που δυσκόλεψε την ήδη δύσκολη κατάσταση. Οι εικαστικοί καλλιτέχνες, ως δημιουργοί που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, υφίστανται εδώ και πολλά χρόνια την εξοντωτική φορολογία, 26% από το πρώτο ευρώ, 24% ΦΠΑ που τσακίζει τη διακίνηση των έργων τέχνης, Φόρο επιτηδεύματος 650 ευρώ ετησίως ακόμα και με μηδενικά εισοδήματα, 100% προκαταβολή φόρου επομένου έτους… Ένα απάνθρωπο φορολογικό σύστημα που δημιουργεί ασφυξία και εκμηδενίζει κάθε έσοδο από την τέχνη. Απαξιώνονται οι εικαστικοί καλλιτέχνες, απαξιώνονται από το ίδιο το κράτος νόμοι όπως ο νόμος του ΕΕΤΕ, ο νόμος για το 1%, και οι καλλιτεχνικοί διαγωνισμοί και ενισχύονται ιδιώτες και μεσάζοντες παντού.

Μάλιστα πριν λίγες μέρες η κ. Υπουργός απάντησε σε ερώτηση στη Βουλή ότι οι καλλιτέχνες «δουλεύουν μαύρα». Προφανώς με αυτό ήθελε να δικαιολογήσει την πολιτική της Κυβέρνησης απέναντι στους δημιουργούς στα θέματα εργασίας, φορολογίας και ασφάλισης.

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ εξέθεσε κατ’ επανάληψη εγγράφως από το καλοκαίρι του 2019 στην Υπουργό πολιτισμού και στον ΓΓ Σύγχρονου Πολιτισμού, τα θέματα που είναι χρόνια εμπόδια στην ανάπτυξη της τέχνης, στην εργασία των καλλιτεχνών και στη σχέση των εικαστικών έργων πλατιά με την κοινωνία. Και δεν έλαβε ποτέ καμία απάντηση.

Στην έρευνα του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Θεσσαλονίκης (MOMUS) και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της καλλιτεχνικής εργασίας, ο ίδιος ο Γραμματέας του ΥΠΠΟΑ όχι μόνο δεν απάντησε στα σημαντικά θέματα που αναδείχθηκαν, αλλά, δήλωσε αόριστα πως το ΥΠΠΟΑ θα κάνει τη δική του έρευνα, αμφισβητώντας τα πορίσματα. Και αυτή την έρευνα δεν την είδαμε ποτέ, αντίθετα το ΥΠΠΟΑ είναι ανακόλουθο ακόμα και με τις έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ.

 Ζητήσαμε -για να υπάρχει καλλιτεχνική εργασία και να κοσμήσει η τέχνη τις πόλεις & την καθημερινότητα των ανθρώπων- την άμεση εφαρμογή του νόμου του 1% (που σύμφωνα με το νόμο θα πρέπει να διατίθεται για τη δημιουργία και τοποθέτηση έργων εικαστικών τεχνών σε δημόσια κτίρια και τον περιβάλλοντα αυτά χώρο. Καταθέσαμε πρόταση τροποποίησης της ΥΑ του νόμου αυτού για να γίνει λειτουργικός και ζητήσαμε να υπάρχουν κυρώσεις για τη μη εφαρμογή του νόμου αυτού που έχει ψηφιστεί εδώ και 23 χρόνια και δεν έχει ποτέ ως τώρα εφαρμοστεί.

 Ζητήσαμε εξαίρεση της τέχνης από τον ν. 4412/16 που διαλύει τους καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς και δημιουργεί μια απαράδεκτη κατάσταση στον τομέα των δημόσιων καλλιτεχνικών έργων, και καταθέσαμε συνολική και συλλογικά επεξεργασμένη πρόταση νόμου για τα δημόσια καλλιτεχνικά έργα και την παρουσία της τέχνης στο δημόσιο χώρο.

 Ζητήσαμε λύση στο ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό, κάναμε προτάσεις για εκθεσιακές δράσεις, για να στηριχτεί η κοινωνική λειτουργία της τέχνης, προτείναμε λύσεις σε πολλά και χρόνια προβλήματα ανάπτυξης των τεχνών. Το Υπουργείο Πολιτισμού στάθηκε παντελώς αδιάφορο στα προβλήματα του χώρου των τεχνών.

 Με το πρόσχημα του κορονοϊού δεν συνεδρίασε από τον Μάρτιο όπως όφειλε η επιτροπή των λεγόμενων «τιμητικών» συντάξεων του ΥΠΠΟΑ, παρά τις προτάσεις μας να γίνει η αντιμετώπιση του θέματος διαδικτυακά. Δεν συζήτησε η Κυβέρνηση τις προτάσεις αλλαγής του σχετικού νόμου που καταθέσαμε.

 Τα αναδρομικά των συνταξιούχων που παρακρατήθηκαν από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2016, κατ’ εφαρμογή του νόμου Βρούτση του 2013, δεν επιστρέφονται στους συνταξιούχους , αφού οι συντάξεις του ΥΠΠΟΑ είναι χαμηλές (620 ευρώ)…

 Ακόμα και μικρότερες υποθέσεις που αφορούν το ΕΕΤΕ, όπως ο οργανισμός του, η συνεργασία με το ΤΑΠ, κ.α., δεν προχώρησαν από το ΥΠΠΟΑ.

 Το μόνο που μερίμνησε η Κυβέρνηση είναι η διαχείριση της υγειονομικής κρίσης ως αφορμής για την παραπέρα συνεργασία με το επενδυτικό κεφάλαιο, πέρα και έξω από τους καλλιτέχνες. Στο πνεύμα αυτό και οι όποιες προκηρύξεις για την «στήριξη» του χώρου των τεχνών (2 προκηρύξεις για τα εικαστικά). Αντίθετα προχώρησε στην ψήφιση του νόμου για το ΑΚΡΟΠΟΛ, νόμου που προετοίμασε η προηγούμενη Υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ και ολοκλήρωσε η κ. Μενδώνη, με τον οποίο δημιουργούν ένα «Διευθυντήριο» που θα διαχειρίζεται τα χρήματα των ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τον πολιτισμό και τις τέχνες: Ελέω Υπουργού, με διορισμένους «σοφούς», το ΑΚΡΟΠΟΛ θα καθορίζει την πορεία ανάπτυξης των τεχνών, πέρα κι έξω από τους καλλιτέχνες και τους συλλογικούς φορείς τους.

Η Υπουργός προχώρησε σε εξαγγελίες για τη στήριξη του Πολιτισμού ύψους 15.000.000,00 από τα οποία θα δοθούν μόνο 100.000,00 στους εικαστικούς (μέσω του ΕΕΤΕ) για αγορά έργων χωρίς μεσάζοντες. Ποσό εξαιρετικά χαμηλό, που αν συνυπολογίσουμε τις κρατήσεις και τον ΦΠΑ σημαίνει μια μικρή ελάφρυνση της τάξης των 600 ευρώ για 80 καλλιτέχνες!!!

Αντίθετα, ενισχύεται κατά προτεραιότητα η δράση επιχειρηματιών που παρεμβαίνουν στον τομέα των τεχνών, όπως έγινε και με τους αρχαιολογικούς χώρους και τη συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με τον πρώην πρόεδρο του ΣΕΒ.

Αξιοσημείωτο επίσης το περίφημο «μητρώο» καλλιτεχνών που εξήγγειλε την άνοιξη το ΥΠΠΟΑ και που λειτουργεί στο Υπουργείο Εργασίας.

1. Δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού την άνοιξη ότι το μητρώο καλλιτεχνών του ΥΠΠΟΑ που

δημιούργησαν στο Υπουργείο Εργασίας ΔΕΝ ΘΑ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ με την οικονομική στήριξη

των καλλιτεχνών.

2. Δεν απάντησε, τόσο η Υπουργός Πολιτισμού όσο και ο Υπουργός Εργασίας, σε σειρά

ερωτήσεων που υποβάλαμε εγγράφως ως δημόσιος φορέας για το Μητρώο,

προκειμένου να γνωρίζουν οι καλλιτέχνες τις επιπτώσεις και τους όρους, ώστε να

γραφτούν -ή όχι- οι εικαστικοί καλλιτέχνες στο Μητρώο στο Υπουργείο Εργασίας, με

δεδομένο ότι για το κράτος υπάρχει μητρώο των εικαστικών καλλιτεχνών και αυτό

είναι το μητρώο του ΕΕΤΕ που είναι ΝΠΔΔ, εποπτευόμενο μάλιστα από το Υπουργείο

Πολιτισμού.

3. Πρόσφατα ακούσαμε από τα ΜΜΕ για «στήριξη» των καλλιτεχνών λόγω του δεύτερου

κύματος του COVID 19, όπου προϋπόθεση είναι η εγγραφή σε αυτό το μητρώο, χωρίς

προηγούμενα να έχει το ΥΠΠΟΑ απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση σχετικά με τη

χρήση του Μητρώου αυτού. Μάλιστα η σύνδεση αυτού του μητρώου με τον ΕΦΚΑ

δημιουργεί εμπόδια για τους εικαστικούς οι οποίοι δεν υπάγονται στην υποχρεωτική

ασφάλιση στον ΕΦΚΑ.

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ επιχείρησε πολλές φορές να συζητήσει με την πολιτική ηγεσία για τα σημαντικά

θέματα του κλάδου πράγμα που δεν έγινε. Δεν έλαβε απαντήσεις.

Για τα ζητήματα των δημόσιων καλλιτεχνικών έργων, της τέχνης στο δημόσιο χώρο, των

διαγωνισμών, του φορολογικού και του ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού το μεν Υπουργείο

Πολιτισμού δηλώνει αναρμόδιο, τα δε «αρμόδια» Υπουργεία λένε ότι δεν μπορούν να

δράσουν χωρίς την εισήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού. Από τον Άννα στον Καϊάφα.

Αυτό που ζούμε σε όλο το φάσμα της ζωής, χρόνο με το χρόνο συνολικότερα, είναι η

απαξίωση της ανθρώπινης εργασίας και μέσα σε αυτή και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Οι

δημιουργοί παραγκωνίζονται και απαξιώνονται από την κυβέρνηση (και από όλες τις

προηγούμενες κυβερνήσεις) προς όφελος των «επενδυτών», των ενδιάμεσων και του

μεγαλοεπιχειρηματικού κεφαλαίου παντού: στα δημόσια καλλιτεχνικά έργα, στην Παιδεία,

παντού.

Η Κυβέρνηση στέκεται ανεύθυνα και αδιάφορα απέναντι στα ζητήματα των καλλιτεχνών και

της κοινωνικής λειτουργίας της τέχνης. Βρίσκεται απέναντί μας με τη στάση της.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΣ

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΤΩΡΑ

ΔΕΝ ΧΩΡΑΕΙ ΑΝΑΒΟΛΗ.

Για το Δ.Σ. του ΕΕΤΕ

Η Πρόεδρος             Η Γενική Γραμματέας

Εύα Μελά                   Βικτώρια Νταρίλα”

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter