Οι μαθητές ξεσπούν: «Μας έδωσαν δικαίωμα ψήφου αλλά τώρα κλείνουν τα αυτιά τους»

Οι κατασυκοφαντημένοι μαθητές των καταλήψεων μιλούν στο Documento για τη νέα γενιά που «έχει ιδανικά, ούτε πουλιέται ούτε προσκυνά»

«Δεν είμαστε κόστος, είμαστε μέλλον». Η μικρή πικέτα στα χέρια μαθητών που διαδήλωσαν στην Αθήνα έδειξε το απροσμέτρητο μέτρο του εφηβικού οράματος. Που ξέρει να φορά μάσκα λόγω υγειονομικών συνθηκών, αλλά δεν αποδέχεται τις υγειονομικές ζώνες αποκλεισμού της ζωής του. Κι επειδή τα νιάτα είναι και φωτιά και δροσιά, αντιδρούν όταν βλέπουν ότι το μέλλον έχει πολλή ξηρασία. Η ανάγκη τούς σπρώχνει να χαράσσουν δρόμους, ατσούμπαλα, και κυρίως να αλλάζουν τα οδόσημα της πεπατημένης γραμμής.

Λίγο πιο βόρεια το πανό σε σχολείο στα Ριζώματα Ημαθίας έστελνε σήματα… κοσμικά: «Σε μια γωνιά στον Αρη βρήκανε νερό και έχουνε έναν μήνα που ψάχνουν φυσικό». Γυμνασιόπαιδα και λυκειόπαιδα αποτύπωσαν λιτά ό,τι συνάντησαν από την ώρα που μπήκαν στις τάξεις. Εχουν χάσει 17 ώρες διδασκαλίας λόγω έλλειψης καθηγητών στη φυσική και στα αγγλικά. Μιλούν για ασφαλείς συνθήκες λόγω κορονοϊού. Βάζουν θέμα δωρεάν τεστ για Covid-19 σε μαθητές και καθηγητές. Πόσο γήινα αιτήματα από μια γωνιά της Ελλάδας που είχε καταγραφεί στις επιβαρυμένες της πρώτης φάσης της πανδημίας και τώρα έχει ανακάμψει.

Η κυβέρνηση της ΝΔ που έχει σχέση… ταυτοτική με τα «λουκέτα» αναρριγεί και μόνο στο άκουσμα της λέξης «κατάληψη». Πού να χωρέσει όποια μορφή διεκδίκησης (μαζί και το περιεχόμενο) σε μια κυβέρνηση αρίστων στις απαγορεύσεις, που τείνει να ποινικοποιεί κάθε μορφής κινητοποίηση…

Στην Αχαΐα έχουν φουντώσει για τα καλά οι καταλήψεις. Το 20ό Λύκειο Πατρών ήταν το πρώτο που έκλεισε όταν έμαθαν ότι υπήρξε κρούσμα κορονοϊού. Ξεσηκώθηκαν οι μαθητές και σήμερα τα περισσότερα σχολεία είναι υπό κατάληψη (κυρίως τα λύκεια), λέει στο Documento η Κωνσταντίνα Νυφάκου, μαθήτρια Α΄ λυκείου και μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών της Πάτρας. Αμέσως μετά τον αγιασμό τα σχολεία άρχισαν να κλείνουν το ένα μετά το άλλο, όπως και το δικό της, το 13ο Λύκειο Πάτρας, στο κέντρο της πόλης. «Οι αίθουσες στα σχολεία της περιοχής έχουν από 20 μαθητές, η δική μου 22, ενώ υπάρχουν και τάξεις που δεν είναι κάτω από 27 παιδιά, όπως στην Ανθούπολη» εξηγεί. Απαριθμεί τα βασικά αιτήματα: να απολυμανθούν όλα τα σχολεία με υγειονομικά ενδεδειγμένο τρόπο, να εξασφαλιστούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας για το άνοιγμα των σχολείων με κρατική ευθύνη, να δοθεί έξτρα κονδύλι για να υπάρχει αναλογικά μικρότερος αριθμός μαθητών.

«Δεν θέλουμε να χάνουμε μάθημα, αλλά…»

«Το δικό μου σχολείο είναι δύο ορόφων με πάνω από 200 παιδιά. Εχει μία καθαρίστρια. Είναι πολυτέλεια να ζητάμε κι άλλη; Α, και κάτι που αφορά τους μαθητές της Α΄ λυκείου και κάτω. Ζητάμε να καταργηθεί η τράπεζα θεμάτων – είχε εφαρμοστεί πριν από έξι χρόνια, την ξαναπήραν πίσω. Τότε το 25% των μαθητών είχε πέσει κάτω από τη βάση» σημειώνει. Και οι διορισμοί καθηγητών είναι στα αιτήματα. «Εμείς έχουμε κενά στις ξένες γλώσσες, ενώ σε άλλα σχολεία δεν είχαν φέρει ειδικότητες κατεύθυνσης.

Και άλλα χρόνια γινόταν αυτό» λέει.

Η Κων. Νυφάκου μιλά με καθαρή φωνή, χωρίς καμιά επιτήδευση και με την απλότητα μιας ηλικίας που δεν της γυαλίζουν… παράσημα. Δυσανασχετεί όταν ακούει να κατηγορούν τόσες χιλιάδες μαθητές για τεμπελιά, αλητεία και αδιαφορία για τα μαθήματα. «Είναι άδικο. Τόσο μεγάλη αντίδραση από τόσο πολλούς είχε χρόνια να ξεσπάσει. Είναι δίκαιος ο αγώνας, για την υγεία. Το ξέρω ότι δεν μας συμφέρει να χάνουμε μάθημα, αλλά…» υπογραμμίζει. Και δεν αντέχει να λένε ότι είναι αρνητές της μάσκας: «Προσέχουμε! Φοράμε μάσκα ακόμη και στις διαδηλώσεις. Ομως λέμε ότι εκτός από τη μάσκα χρειάζονται κι άλλα μέτρα».

Θέλει να γίνει γιατρός: «Είναι μεγάλος στόχος και χρειάζεται μεγάλος αγώνας. Θα σπουδάσω ιατρική. Για να βοηθάω. Είναι λειτούργημα προσφοράς». Η Κων. Νυφάκου δεν το πολυσκέφτεται όταν τη ρωτάμε αν έχει κάποιο ίνδαλμα: «Θαυμάζω τη Ρόζα Λούξεμπουργκ. Ηταν και αγωνίστρια και πρωτοπόρος σε μια ανδροκρατούμενη εποχή». Διαβάζει και ακούει ρέγκε μουσική, Μπομπ Μάρλεϊ. Υπάρχει ένα σύνθημα που της αρέσει πολύ. Το φωνάζουν οι μαθητές στις πορείες: «Η νέα γενιά έχει ιδανικά, ούτε πουλιέται ούτε προσκυνά».

Τα βράδια δεν μένουν στην κατάληψη. Ομως τις ώρες του σχολικού προγράμματος βρίσκονται στο σχολείο περιφρουρώντας την είσοδο, έχοντας κατά νου μην μπει ο διευθυντής για να βάλει απουσίες. Εξηγεί ότι πριν από την απόφαση του 15αμελούς είχε γίνει ψηφοφορία, επικράτησε το «ναι» στην κατάληψη και «δεσμευτήκαμε να δίνουμε το παρών στο σχολείο».

Με την τηλεκπαίδευση τι γίνεται; «Θεωρώ ότι είναι ένας τρόπος για να διαλύσουν τις καταλήψεις. Το ρίχνουν σαν απειλή. Θα προσπαθήσουμε να μην ξεκινήσει η τηλεκπαίδευση. Την περίοδο της καραντίνας είδαμε ότι δεν υποστηρίζεται σωστά. Πολλά τεχνικά προβλήματα και όχι σωστή κάλυψη της ύλης. Θέλουμε ανοιχτά και ασφαλή σχολεία» επισημαίνει.

Οι περισσότεροι γονείς, λέει, «είναι στο πλευρό μας. Θέλουν τα παιδιά τους να είναι ασφαλή. Υπάρχουν και άλλοι, λίγοι όμως, που διαφωνούν. Πάντως η χειρότερη στάση που μπορεί να κρατήσει κάποιος γονιός είναι να επιτίθεται σε συμμαθητές παιδιών του».

Η Κων. Νυφάκου είναι μοναχοπαίδι. «Οι γονείς μου με στηρίζουν» λέει. Τη ρωτάμε τι δουλειά κάνουν. «Ανεργοι κι οι δυο. Υπάλληλοι στον ιδιωτικό τομέα» απαντά και συμπληρώνει: «Ο αγώνας των μαθητών, όπως κάθε αγώνας, είναι και για καλύτερες μέρες όλων». Ανεργία ή χαμηλοί μισθοί, άρα δύσκολη κατάσταση και για τα παιδιά στο σπίτι, σχολείο που δεν καλύπτει ανάγκες, άρα φροντιστήριο. «Φέτος ξεκίνησα κι εγώ φροντιστήριο» λέει η 16άχρονη Κωνσταντίνα.

Οι απουσίες καταληψιών έριξαν λάδι στη φωτιά

Πάμπολλα τα κλειστά σχολεία με πανό κατάληψης στα κάγκελα στην Αττική. Μια βόλτα το βράδυ της περασμένης Πέμπτης στην Ηλιούπολη, όπου επτά σχολεία βρίσκονται σε κατάληψη, αποτυπώνει την έγνοια των μαθητών να αντέξουν. Ορισμένα σχολεία άνοιξαν, άλλα ανοιγοκλείνουν. Κάποιοι θεωρούν ότι όταν οι πιέσεις από διευθυντές και οι απειλές για εισαγγελείς δεν πιάνουν αναλαμβάνουν δράση οι «μπαχαλάκηδες». Το βράδυ της Πέμπτης γονείς και δημοτικοί σύμβουλοι έσπευσαν σε σχολείο της Ηλιούπολης όταν ειδοποιήθηκαν ότι κάποιοι επιτίθενται και ενοχλούν μαθητές.

Η υπόθεση του αποκλεισμού «καταληψιών» από την τηλεκπαίδευση και οι απουσίες στους ζωηρούς έχουν πεισμώσει τους μαθητές, που βλέπουν την κυβέρνηση της ΝΔ να «χαλάει φαιά ουσία» για ό,τι άλλο εκτός από το να βρει λύσεις· δεν έχει αναζητήσει δυνατότητες για πρόσθετες αίθουσες ή τρόπους να μη συνωστίζονται. Το ΦΕΚ της 30ής Σεπτεμβρίου 2020 (αρ. φύλλου 4264) έχει γίνει… φέιγ βολάν των καταλήψεων. Τι σκέφτηκαν οι εγκέφαλοι του υπουργείου Παιδείας; Εβαλαν διάταξη με την οποία μαθητές/τριες οι οποίοι/ες «με τις πράξεις τους καθιστούν αδύνατη ή ιδιαιτέρως δυσχερή τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας» δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και λαμβάνουν απουσία για όσες διδακτικές ώρες προβλέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα της μέρας.

«Ως μαθητές είπαμε ότι είναι απαράδεκτο μέτρο» λέει στο Documento η Κωνσταντίνα Παντελάρου, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας, και συνεχίζει: «Η κ. Κεραμέως είπε ότι κόπτεται για τα μαθήματα και υπαινίχτηκε ότι νοιάζεται για τις χαμένες ώρες όχι από τον κορονοϊό αλλά από τις κινητοποιήσεις των μαθητών. Βρήκε ένα τιμωρητικό μέτρο. Δεν σχολίασε τα δίκαια αιτήματά μας. Δεν τους νοιάζει για την παιδεία, για την υγεία μας· ουσιαστικά θέλουν να μας κλείσουν το στόμα».

Μάλιστα στη ρύθμιση ορίζεται ότι η εν λόγω απουσία προσμετράται στο γενικό σύνολο των απουσιών και λαμβάνεται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης. Και μάλιστα ζητούν από τους εκπαιδευτικούς να κάνουν τον παιδονόμο με την υποχρεωτική συμπλήρωση και φύλαξη του Ηλεκτρονικού Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης. Ηδη νομικοί εγείρουν ζήτημα προστασίας προσωπικών δεδομένων κ.ά. Ομως τα παιδιά βλέπουν μια διάσταση πρακτική. Οπως λέει η Κων. Παντελάρου, «υπάρχουν καθηγητές και διευθυντές σχολείων που στηρίζουν τον αγώνα μας. Ουσιαστικά τους εκβιάζουν και αυτούς. Ξεκάθαρα».

Έχουν στείλει εισαγγελέα σε πολλά σχολεία

Ζει στην καρδιά της Αθήνας. Το σχολείο της είναι πάνω από τον Ευαγγελισμό. «Σε πολλά σχολεία έχουν στείλει εισαγγελείς και αστυνομία, οπότε βιώνουμε την καταστολή με διάφορους τρόπους. Φυσικά υπάρχουν και άλλοι που διαμαρτύρονται. Τους γιατρούς, ας πούμε, τους χτυπάνε με κλομπ, αν και είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης και για τον κορονοϊό» λέει.

Η Κων. Παντελάρου μιλά γρήγορα. Είναι ποταμός. Δεν αφήνει να πέσει κάτω τίποτε. Ακουσε τοποθετήσεις κάποιων πολιτικών, όπως του μετεωρολόγου βουλευτή της ΝΔ Γιάννη Καλλιάνου, με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς προς γονείς και παιδιά ή επιθετικές αναφορές διαφόρων για τις κινητοποιήσεις. «Αίσχος είναι οι δηλώσεις τους, αίσχος είναι να μας κατηγορούν με άτοπες κατηγορίες που οδηγούν σε άτοπα συμπεράσματα. Εμείς ζητάμε πραγματικά δημόσια δωρεάν παιδεία για όλους και ουσιαστική μόρφωση» σημειώνει η 17χρονη μαθήτρια και συμπληρώνει: «Δυσφημούν τον αγώνα. Ας πούμε, η πορεία μας στην Αθήνα δεν απαρτιζόταν από μπαχαλάκηδες. Ηταν μια μεγάλη πορεία που δεν σπιλώθηκε από τους ελάχιστους. Φάνηκε ότι τους πείραξαν ο όγκος και η ποιότητα. Οτι θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας. Και με άλλες μορφές. Δεν έχουμε κόλλημα με τις καταλήψεις, αλλά ούτε έχουμε πρόβλημα με τις καταλήψεις».

«Έχουμε φωνή και ακουστήκαμε»

«Οι μαθητές έχουμε φωνή και ακουστήκαμε. Μας παρουσιάζουν σαν εγκληματίες. Αυτό δείχνει πόσο αντίκρισμα είχε ο αγώνας μας. Με τη διαμαρτυρία μας την ειρηνική. Φέραμε τους γονείς κοντά μας. Ακόμη κι εκείνοι που διαφωνούσαν μας άκουσαν, άλλοι που αρχικά είχαν αμφιβολίες είδαν ότι έχουμε δίκιο» αυτά είναι που κρατά από τις καταλήψεις η Κων. Παντελάρου.

Το δυνατό σύνθημα στις διαδηλώσεις, λέει, είναι: «Η μάσκα δεν είναι η μόνη προστασία, δώστε λεφτά για την παιδεία». Και προσθέτει: «Είναι ένας αγώνας και για το όνειρο. Είναι και ένας αγώνας για να βελτιωθεί η ζωή. Μόνο και μόνο με τη διαδικασία των πανελληνίων δες τι γίνεται. Και πέρυσι και πρόπερσι αντιδράσαμε με τις αλλαγές που φέρνουν κάθε τόσο για τις εξετάσεις και τα κάνουν χειρότερα. Φέτος προστέθηκε ο κορονοϊός και φάνηκαν πιο πολύ οι ελλείψεις. Βλέπουμε τα αδέλφια μας, τα ξαδέλφια μας να δουλεύουν, να μισοπληρώνονται, να είναι ανασφάλιστοι. Οπότε καταλαβαίνουμε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει, δεν είναι ένα σύστημα ωραίο». 

Είναι μαθήτρια της Γ΄ λυκείου η Κωνσταντίνα και θα είναι υποψήφια για τις πανελλαδικές στη θεωρητική κατεύθυνση. Ιστορία, αρχαία. «Ξενυχτάμε στο διάβασμα. Και η δική μου κατεύθυνση είναι γεμάτη παπαγαλία. Δεν τους νοιάζει να κατανοήσουμε τα κείμενα». Και καταλήγει: «Θα συνεχίσουμε να έχουμε αγωνιστική παρουσία όπως μπορούμε. Μας έδωσαν δικαίωμα ψήφου, παιδιά της Β΄ και Γ΄ λυκείου, για να λέμε την άποψή μας στις εκλογές. Τώρα που λέμε την άποψή μας κλείνουν τα αυτιά».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.