Οι ταινίες της εβδομάδας: Ένα κινηματογραφικό μυστικό με άρωμα…Πολάνσκι

Το «Μυστικό μας» θυμίζει την ταινία του Πολάνσκι από το μακρινό 1994 «Ο θάνατος και η κόρη» που βασιζόταν στο έργο του Άριελ Ντόρφμαν και είχε πρωταγωνιστές την Σιγκούρνι Γουίβερ και τον Μπεν Κίνγκσλεϊ. 

Το μυστικό μας (The secrets we keep) (***)

Θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2020 (97)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γιούβαλ Άντλερ 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Νούμι Ραπάς, Τζόελ Κίνεμαν, Κρις Μεσίνα

Η ρουμανικής καταγωγής Μάγια ζει μια ήρεμη οικογενειακή ζωή με τον αμερικανό γιατρό σύζυγο και τον μικρό γιο τους σε ένα από τα περίφημα «ειδυλλιακά» προάστια στις ΗΠΑ των τελών των 50ς. Η γαλήνη της νεαρής γυναίκας θα διαλυθεί σε μια στιγμή μόλις ακούσει το σφύριγμα ενός άγνωστου άντρα. Ο ήχος του θα την μεταφέρει στη φρίκη που έζησε πριν από 15 χρόνια στο τέλος του Β Παγκοσμίου Πολέμου όταν έπεσε θύμα ομαδικού βιασμού μαζί με την μικρή αδελφή της από ναζιστές.

Στο φιλμ του Ρομάν Πολάνσκι «Ο θάνατος και η κόρη» το βάρος έπεφτε (όπως και στο βραβευμένο θεατρικό έργο του αργεντινού Ντόρφμαν που διαδραματίζεται σε μια χώρα της Λατινικής Αμερικής) στη σχέση του βασανιστή και της αιχμάλωτης γυναίκας- οι Μπεν Κίνγκσλεϊ και Σιγκούρνι Γουίβερ στους ρόλους- διατηρώντας ατόφια τη θεατρικότητα ενός κλειστοφοβικού πολιτικού θρίλερ. Ο Άντλερ επιχειρεί όμως κάτι διαφορετικό κρατώντας ως βάση του μια φαινομενικά ανάλογη ιστορία (ο ήχος του άντρα που ξυπνά στη γυναίκα τους εφιάλτες από το παρελθόν) και την ενισχύει με το φορμαλισμό ενός καθαρόαιμου θρίλερ που δεν προδίδει πάντως τις ιδεολογικές και πολιτικές αναφορές του. Κι ενώ θα περίμενε κάποιος ο Άντλερ να στραφεί στα γνωστά λημέρια του Ολοκαυτώματος, εκείνος επιλέγει – μαζί με τον συνσεναριογράφο Ράιαν Κόβινγκτον- να μεταφέρει τη θηριωδία των ναζί στους Ρομά που έζησαν τη δική τους γενοκτονία. Το ίδιο μένος, η ίδια κτηνωδία κυριαρχούν στις αφηγήσεις της άτυχης γυναίκας, προσπαθώντας να πείσει τον έκπληκτο σύζυγό της ότι ο άντρας που βρίσκεται πληγωμένος και δεμένος χειροπόδαρα μπροστά τους είναι ο άνθρωπος που της κατέστρεψε τη ζωή. Οι ιδέες της εκδίκησης και της συγχώρεσης κυριαρχούν στο έργο που σπάει τη θεατρικότητα του σεναρίου με έξυπνα τεχνάσματα, παρότι δείχνει εξαρχής ότι η δυναμική του προέρχεται από την αλληλεπίδραση των δύο προσωπικοτήτων. Μια δυναμική διανθισμένη με ένταση, ανατροπές και δύσκολα διλήμματα, η οποία θα βρει την πολιτική έκφραση της στους τέσσερις τοίχους του υπογείου που κρατείται φυλακισμένος ο άντρας που επιμένει ότι είναι αθώος. Στο ρόλο του τελευταίου ο σουηδός Τζόελ Κίναμον (ο νέος «Robocop») είναι πειστικότατος αν και το βάρος πέφτει όλο στις πλάτες της πάντα τολμηρής («Το κορίτσι με το τατουάζ») συμπατριώτισσας του Νούμι Ραπάς.

Θα έρθει η φωτιά (Fire will come/ Ο que arde) (***)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2019 (89)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Όλιβερ Λάσε 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Αμαντόρ Αρίας, Μπενεντίκτα Σάντσες, Ινάτσιο Αμπράσο

Ο Αμαντόρ επιστρέφει στη χωριό του μετά από διετή φυλάκιση. Οι συγχωριανοί του τον βλέπουν με μισό μάτι και δεν παύουν να του υπενθυμίζουν το λόγο που μπήκε φυλακή καθώς κρίθηκε ένοχος για μια πυρκαγιά στην περιοχή.

Πρόκειται για ένα μινιμαλιστικό νατουραλιστικό δράμα με πολυπεπίπεδο συμβολισμό (η συνάντηση δύο κόσμων, η σχέση ανθρώπου-φύσης, το αναπόδραστο παρελθόν κ.α.) και την κάμερα να συνοδεύει με μια ιδιότυπη τελετουργική διάθεση τον στωικό ήρωα στον Γολγοθά του. Θαυμάσια η κινηματογράφηση της εντυπωσιακής φυσικής ομορφιάς Γαλικία στο νέο φιλμ του δημιουργού του «Mimosas», το οποίο απέσπασε το Βραβείο Επιτροπής στο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» των Κανών καθώς και το Χρυσό Αλέξανδρο στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

H φωλιά (The nest) (**)

Δραματική βρετανοκαναδικής συμπαραγωγής 2020 (107)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σον Ντάρκιν 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Τζουντ Λο, Κάρι Κουν.

Ο Ρόρι επιστρέφει στην γενέτειρα του στην Αγγλία μαζί με την νέα του οικογένεια ύστερη από μια πετυχημένη καριέρα στις ΗΠΑ όπου έχτισε τη φήμη ενός εξαιρετικού χρηματιστή.

Το σκηνικό της Αγγλίας των 80ς, του εύκολου πλουτισμού για τους γιάπηδες και του αμείλικτου θατσερισμού για όλους τους υπόλοιπους, προσφέρεται για να ξεδιπλωθεί ιδανικά το χρονικό της διάλυσης ενός ζευγαριού. Όμως ο δημιουργός του «Martha Marcy May Marlene» Σον Ντάρκιν επιλέγει ευανάγνωστα αφηγηματικά εργαλεία αντί μιας πιο τολμηρής βουτιάς εξερεύνησης στις ζωές των ηρώων.

Ο μυστικός κήπος (The secret garden) (**)

Φαντασίας γαλλοβρετανικής συμπαραγωγής 2020 (99)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρκ Μάντεν 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ντίξι Έγκεριξ, Κόλιν Φερθ, Τζούλι Γουόλτερς, Ίνταν Χέιχερστ

Η 10χρονη Μέρι μετά από το θάνατο των γονιών της αναγκάζεται να ζήσει στο επιβλητικό αλλά και ψυχρό αρχοντικό του θείου της. Εκεί θα αναγκαστεί να βάλει τη φαντασία της να «ζωντανέψει» ένα μυστικό κήπο και να ανακαλύψει για πρώτη φορά τη φιλία σε μια ομάδα από αταίριαστους χαρακτήρες.

Το διάσημο ομότιτλο μυθιστόρημα της Φράνσις Χόντσον Μπάρνετ (1849-1924) υπακούει πιστά στους κανόνες της ανεξάντλητης και καλπάζουσας παιδικής φαντασίας. Φυτά που ζωντανεύουν, χρώματα που πλημμυρίζουν την οθόνη, περιπέτειες και σκανδαλιές (που συχνά έχουν αμφίσημο φινάλε) αλλά και μια γενναία στάση απέναντι σε όλες τις δοκιμασίες που μας σημαδεύουν για μια ολόκληρη ζωή.

Η Μεταφορά (-)

Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2020 (115)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ - ΣΕΝΑΡΙΟ: Ηλίας Γιαννακάκης 

ΜΟΝΤΑΖ: Μυρτώ Λεκατσά

Η μεταφορά του μεγαλύτερου μέρους της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας από το κέντρο της Αθήνας και το κτίριο Βαλλιάνειο της οδού Πανεπιστημίου όπου στεγαζόταν εδώ και δεκαετίες στο νέο της «σπίτι» στο Ίδρυμα Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος είναι μια εξαιρετικά απαιτητική αποστολή.

Ο φακός του Ηλία Γιαννακάκη παρουσιάζει την ιστορία του νεοελληνικού κράτους μέσα από την πολύπαθη διαδρομή της Εθνικής Βιβλιοθήκης και των «θησαυρών» της, καθώς και ένα ψυχογράφημα της σύγχρονης Αθήνας που βρίσκεται σε διαρκή ένταση θυμίζοντας συχνά πεδίο μάχης. Το φιλμ συμμετείχε στις πρόσφατες «Νύχτες Πρεμιέρας».

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.