Οι ταινίες της εβδομάδας: My name is Al Capone

Ο Τομ Χάρντι μεταμορφώνεται στο αυθεντικό αφεντικό της Μαφίας του Σικάγο σε μια κινηματογραφική βδομάδα που έχει αρκετές νέες- και ενδιαφέρουσες στην πλειονότητα τους- ταινίες αλλά καμιά τους δεν είναι πραγματικά ξεχωριστή.

Καπόνε (Capone) (**)

Βιογραφική αμερικανικής παραγωγής 2020 (104)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζος Τρανκ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Τομ Χάρντι, Ματ Ντίλον, Λίντα Καρντελίνι, Τζακ Λόουντεν, Κάιλ Μακ Λάχλαν

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του διάσημου γκάνγκστερ, όταν έπειτα από βαρύ εγκεφαλικό επεισόδιο που συνέβη κατά τη διάρκεια της φυλάκισης του, επιστρέφει στο σπίτι του για να τον φροντίσουν οι δικοί του. Οι αρχές υποψιάζονται ότι ο Καπόνε ίσως να παίζει θέατρο προκειμένου να φτάσει στη λεία των 10 εκατομμυρίων δολαρίων που φημολογείται ότι έχει κρύψει στην έπαυλη του στο Μαϊάμι.

Η εναλλακτική αλλά άνιση βιογραφία του Καπόνε επικεντρώνεται στα τελευταία χρόνια της ζωής του πλέον διάσημου μαφιόζου της Αμερικής. Στο ρόλο του Αλ Καπόνε ο Τομ Χάρντι που επιστρέφει τρόπον τινά στην εποχή της ποτοαπαγόρευσης μετά από τους «Παρανόμους» του Τζον Χίλκοουτ το 2012. Η βασική ιδέα του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Τζος Τρανκ («Το χρονικό», «Fantastic four») είναι να αποδώσει την εικόνα ενός έκπτωτου βασιλιά μέσω κάποιων σκοτεινών χρωμάτων και λυρικών ξεσπασμάτων βίας. Ο προφανής στόχος της διαφορετικής βιογραφίας έχει ενδιαφέρον. Ειδικά από τη στιγμή που ο άρρωστος και καταβεβλημένος πρώην capo αρχίζει να «επικοινωνεί» με φαντάσματα και σκληρές εικόνες από το αιματοβαμμένο παρελθόν του τον στοιχειώνουν. Ο Τομ Χάρντι σε έναν εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο κυριολεκτικά αγκομαχά για να δώσει ψυχή και ψαχνό στο χαρακτήρα του Καπόνε. Τις περισσότερες φορές τα καταφέρνει αν και η ερμηνεία του είναι στο όριο για να μη γίνει απλώς καρικατούρα. Το άνισο στοιχείο χαρακτηρίζει γενικότερα την ταινία. Η σχέση του Καπόνε με την οικογένεια του («το μόνο πράγμα που έχει σημασία είναι το πώς φέρεται ένας άντρας στην φαμίλια του» λέει σε μια σκηνή), η διαρκής αμφιβολία της πραγματικής του κατάστασης, ο τρόπος που το χτες εισχωρεί στο σήμερα, οι εκλάμψεις διαύγειας σε κάποια κομβικά σημεία, η καχυποψία που μετατρέπεται σε παράνοια, η ύπαρξη ή μη του κρυμμένου θησαυρού είναι στοιχεία που συντηρούν το ενδιαφέρον. Η ταινία έχει τον τρόπο της να πει μερικά χρήσιμα πράγματα γύρω από το ποιος πραγματικά ήταν ο Αλ Καπόνε αλλά αυτό δεν την κάνει και απαραίτητα σημαντική.

Μαντάμ Κιουρί: Η γυναίκα που άλλαξε τον κόσμο (Radioactive) (**)

Βιογραφική βρετανικής παραγωγής 2019 (110)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρζάν Σατραπί 

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ρόζαμουντ Πάικ, Σάμ Ράιλι, Ανια Τέιλορ- Τζόι, Ονερίν Μπαρνάρ, Σάιμον Ράσελ Μπιλ

Στο Παρίσι του 1893 η νεαρή πολωνέζα Μαρί Σκλοντόφσκα που σπουδάζει φυσικές επιστήμες γνωρίζει τον γνωστό επιστήμονα Πιερ Κιουρί. Οι κοινές επιστημονικές απόψεις και τα ριψοκίνδυνα πειράματα θα τους οδηγήσουν σε μια περιπετειώδη ζωή που θα σφραγιστεί με μερικές από τις σπουδαιότερες ανακαλύψεις στη ιστορία της Φυσικής και της Χημείας.

H Μαρζάν Σατραπί, μεταφέρει στο σινεμά την ζωή της Μαρί Κιουρί με ορμή αλλά όχι και τόλμη. Η επιλογή της Πάικ στο ρόλο είναι επιτυχής (η βρετανίδα πείθει στο ρόλο της περήφανης και πεισματάρας Κιουρί) αλλά η γραφή της σκηνοθέτιδος του «Περσέπολις» ακολουθεί τη λογική της συμβατικής βιογραφίας. Εξαίρεση (όχι θετική) στην προβλέψιμη κατά τα άλλα πλοκή, τα ξεκάρφωτα στιγμιότυπα από το μέλλον που αποκαλύπτουν τις χρήσεις (θετικές αλλά κυρίως αρνητικές όπως δηλώνουν τα μελό στιγμιότυπα από την Χιροσίμα ή το Τσερνομπίλ) του χημικού στοιχείου ράδιο.

6.5 Εκτός Ελέγχου (Just 6.5/ Metri shesh va nim) (**)

Αστυνομική ιρανικής παραγωγής 2019 (134’)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σαΐντ Ρουσταΐ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Πεϊμάν Μοάντι, Ναβίντ Μοχαμαντζαντέχ, Φαρχάντ Ασλάνι, Παρινάζ Ιζαντιάρ

Ο σκληρός ντετέκτιβ Σαμάντ έχει βάλει σκοπό της ζωής του να συλλάβει έναν «αόρατο» μεγαλέμπορο ναρκωτικών της Τεχεράνης, που ελάχιστοι έχουν δει από κοντά. Όταν όμως φαίνεται να τα καταφέρνει θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια σειρά ζόρικων (ηθικών και μη) διλημμάτων.

Τεράστια εμπορική επιτυχία στο Ιράν που καταπιάνεται με την μάστιγα των ναρκωτικών για την χώρα η οποία μετρά 6,5 εκατομμύρια χρήστες και μια παράλογη- και δίχως αποτελέσματα- νομοθεσία που εξισώνει τον απλό χρήστη με τον διακινητή και τον μεγαλέμπορο τιμωρώντας τους όλους με τη θανατική ποινή. 

Ατού η νευρώδης, στυλιζαρισμένη σκηνοθεσία (εξαίσια η αρχική σεκάνς) και οι ερμηνείες- ειδικά του βραβευμένου στη Βενετία Ναβίντ Μοχαμαντζαντέχ αλλά το μελό και οι υπερβολές σε κάποιες διδακτικές σκηνές χαλάνε κάπως την πετυχημένη συνταγή.

Κάνε παιδιά να δεις καλό (Figli) (**)

Κωμωδία ιταλικής παραγωγής 2020 (97)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζουζέπε Μπονίτο

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Βαλέριο Μασταντρέα, Πάολα Κορτελέσι, Αντρέα Σαρτορέτι

Η Σάρα και ο Νίκολα έχουν μια ευτυχισμένη ζωή με την 6χρονη κόρη τους αλλά το δεύτερο παιδί που έρχεται φέρνει τα πάνω-κάτω στην μέχρι πρότινος τακτοποιημένη καθημερινότητα του ζευγαριού.

Γελάς αρκετά- μερικές φορές το γέλιο φτάνει στα όρια δακρύων- ειδικά αν οι σκηνές που αντικρίζεις έχουν κάτι γνώριμο από τη δική σου ζωή. Το βασανιστήριο της αϋπνίας είναι κάτι που φυσικά δεν αντέχεται με τίποτα και πολύ εύστοχα ο σκηνοθέτης το αποδίδει με μια σειρά ευφυέστατων σφηνών όπως για παράδειγμα της ηχητικής αντικατάστασης του κλάματος του μωρού από την πένθιμη 8η Συμφωνία του Μπετόβεν! Πετυχημένη και η αντιπαράθεση παλιάς και νέας γενιάς, με παππούδες και νέους γονείς να βγάζουν όλη την εγωιστική συμπεριφορά των ανθρώπων που δεν θέλουν να χάσουν τίποτα από τα κεκτημένα τους, ενώ ειδική κωμική αξία έχει η κατηγοριοποίηση των γονιών στην εισαγωγή του έργου.

Παιχνίδια Φωτιάς (Joueurs) (***)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2018 (105’)

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μαρί Μονζ

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Ταχάρ Ραχίμ, Στέισι Μάρτιν, Καρίμ Λεκλού

Η τυχαία γνωριμία της Ελά με τον Aμπέλ (ο οποίος ψάχνει για δουλειά στο μπιστρό του πατέρα της) θα φέρει κραδασμούς στην ήρεμη ζωή της κοπέλας καθώς θα μυηθεί στην αδρεναλίνη του τζόγου.

Πρώτη ταινία μιας ταλαντούχας δημιουργού που ξεκινά από τετριμμένες ερωτήσεις (τι γεννά ένα παράφορο έρωτα;) για να δώσει πρωτότυπες απαντήσεις. Το θέμα του καταστροφικού love story παρουσιάζεται μέσω μιας σπάνιας υπνωτιστικής -με θαυμάσια τζαζ μουσική- ατμόσφαιρας που ανθίζει από τις εξαιρετικές ερμηνείες των Ραχίμ («Ο προφήτης») και Μάρτιν («Nymphomaniac») και ενισχύεται από τη διαρκή ένταση στη ζωή Tου ζευγαριού, το οποίο γρήγορα θα απορροφηθεί σε μια σαγηνευτική αλλά και άκρως επικίνδυνη περιπέτεια με φόντο το νυχτερινό Παρίσι.

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.