ΟΠΕΚΕΠΕ: Η μηχανική της απάτης για τις «μαϊμού» επιδοτήσεις – Τι όφειλε να κάνει η ΑΑΔΕ αλλά δεν έκανε

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η μηχανική της απάτης για τις «μαϊμού» επιδοτήσεις – Τι όφειλε να κάνει η ΑΑΔΕ αλλά δεν έκανε

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων που αποκαλύφθηκε μέσα στο 2025 δεν είναι απλώς ένα ακόμη φαινόμενο απάτης εις βάρος του Δημοσίου (και ευρύτερα της Ε.Ε., της οποίας αποτελούμε μέρος). Αποτελεί μια χαρακτηριστική περίπτωση, πέραν της προφανούς διαφθοράς, θεσμικής αδυναμίας, διοικητικής αμέλειας και τελικά συστημικής συγκάλυψης. Με επίκεντρο τον ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά και κάτι που δεν έχει ειπωθεί μέχρι τούδε, την πλήρη απουσία ελέγχου από την ΑΑΔΕ, την Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου και καταπολέμησης της φοροκλοπής, η υπόθεση φανερώνει τις παθογένειες ενός κράτους που παρακολουθεί αλλά δεν παρεμβαίνει, γνωρίζει αλλά δεν αντιδρά.

Το πρόβλημα δεν είναι απλώς το τι συνέβη, είναι ο αντίκτυπός του στους πολίτες αυτής της χώρας: το ηθικό των αγροτών και κτηνοτροφών όλης της Ελλάδας αλλά και των πολιτών που παρακολουθούν αποσπασματικούς διαλόγους πολιτικών, συνδικαλιστών αγροτών, υπηρεσιακών κ.λπ. έχει κατρακυλήσει στα τάρταρα, εξαιτίας αυτού του αποτρόπαιου σκανδάλου και του τι σημαίνει για τη χώρα στην οποία ζούμε. Πολλοί συμμετείχαν και προκάλεσαν το σκάνδαλο, όχι όμως όλοι. Υπάρχουν εκείνοι που παρέμειναν συνεπείς και σωστοί και δε μετείχαν στο μεγάλο φαγοπότι. Αλλά σε αυτή τη συγκυρία, όλοι έχουν τσουβαλιαστεί και όλοι δήθεν είναι ένοχοι. Και ένα ηχηρό «μαζί τα φάγαμε» πλανάται ξανά πάνω από τη χώρα.

Όλοι μιλάνε για τις δεδομένες ευθύνες της κυβέρνησης και του πολιτικού προσωπικού εν γένει και φυσικά του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ωστόσο, δε μιλά κανείς για έναν ακόμη υπεύθυνο: την Ανεξάρτητη Αρχή που είναι αρμόδια για την ανίχνευση και πρόληψη της φοροδιαφυγής. Την Αρχή που ήταν καμάρι της κυβέρνησης και της Ευρώπης, αφού και τα έσοδα αύξησε και ελέγχους αλγοριθμικά κάνει και γενικώς έχει παρουσιάσει καλή δουλειά μέχρι τώρα. Όμως εδώ έσφαλε. Εάν αποκάλυπτε, ως είχε υποχρέωση, στη γέννησή του αυτό το σκάνδαλο, δε θα υπήρχε αυτός ο ζόφος, αυτή η απογοήτευση στην κοινωνία, που πλέον θεωρεί ότι τίποτε δε λειτουργεί. Και το αποτέλεσμα είναι η φθορά της εμπιστοσύνης των Ελλήνων προς την Πολιτεία και η καταβαράθρωση του ηθικού τους.

Η Μηχανική της απάτης

Το σκάνδαλο βασίστηκε σε ψευδείς δηλώσεις για ανύπαρκτα ή υπερεκτιμημένα βοσκοτόπια και ζώα, ώστε επιτήδειοι να εισπράξουν επιδοτήσεις μέσω του “Εθνικού Αποθέματος”. Οι καταγγελίες για 1.300 ΑΦΜ και ενισχύσεις άνω των 30 εκατομμυρίων ευρώ αντιμετωπίστηκαν με πλήρη αδράνεια από τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Αντί ουσιαστικών ελέγχων, η Διεύθυνση Εσωτερικών Ελέγχων έκρινε τις αναφορές «ανεπαρκώς τεκμηριωμένες», με βάση γνωμοδοτήσεις, οδηγώντας σε συγκάλυψη.

Η ΑΑΔΕ – Μάρτυρας ή συνυπεύθυνη;

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) λάμβανε ετησίως στοιχεία επιδοτήσεων ανά ΑΦΜ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Τα στοιχεία αυτά προσυμπληρώνονταν στις φορολογικές δηλώσεις (Ε1, Ε3). Ωστόσο, ουδέποτε ενεργοποιήθηκε σύστημα διασταύρωσης μεταξύ επιδότησης και δηλωθέντος εισοδήματος ή παραγωγής. Έτσι, ακόμα και παραγωγοί που λάμβαναν 20.000 ευρώ ετησίως σε επιδότηση μπορούσαν να δηλώνουν μηδενικά εισοδήματα, χωρίς καμία αντίδραση από το φορολογικό σύστημα.

Η ΑΑΔΕ κατ’ εξοχήν όργανο κατά της φοροδιαφυγής

Η ΑΑΔΕ έχει από τον νόμο (Ν. 4389/2016) τις εξής ευθύνες:
* Επιτήρηση της αλήθειας και πληρότητας των φορολογικών δηλώσεων.
* Ανίχνευση και πρόληψη της φοροδιαφυγής.
* Αξιολόγηση φορολογικού κινδύνου.
* Διασταυρώσεις με κάθε στοιχείο που συλλέγεται ή της αποστέλλεται.

Τι δεν έκανε η ΑΑΔΕ:

– Δεν ενεργοποίησε κανένα φίλτρο ή μηχανισμό διασταύρωσης για:
* διπλότυπα ΑΦΜ με παρόμοιες διευθύνσεις,
* ασυνήθιστες επιδοτήσεις χωρίς δραστηριότητα,
* ΑΦΜ με ανύπαρκτες δηλώσεις εισοδήματος για χρόνια.
– Δεν αξιολόγησε τον κίνδυνο φοροδιαφυγής από τέτοια ΑΦΜ – παρά το ότι:
* λάμβανε τις επιδοτήσεις ετησίως από τον ΟΠΕΚΕΠΕ,
* έβλεπε ότι πολλοί δε δήλωναν καν εισόδημα.
Αυτό δεν είναι τεχνική αδυναμία, είναι διοικητική παράλειψη ή και πολιτική επιλογή αδράνειας.

Τι όφειλε να κάνει η ΑΑΔΕ και δεν έκανε

Η ΑΑΔΕ φέρει σοβαρή ευθύνη, γιατί:
Είχε τα στοιχεία,
Είχε το καθήκον,
Είχε τα εργαλεία,
Και όμως δεν έπραξε.

1. Είχε τα στοιχεία – δεν τα αξιοποίησε

Η ΑΑΔΕ λάμβανε κάθε χρόνο από τον ΟΠΕΚΕΠΕ:
– ΑΦΜ,
– ποσά επιδοτήσεων,
– είδος ενίσχυσης (βασική, πρασίνισμα, συνδεδεμένη, απόθεμα).
Αυτά εισάγονταν προσυμπληρωμένα στο Ε1. Άρα είχε στις τράπεζες δεδομένων της όλα τα στοιχεία του ποιος έλαβε τι.
Ωστόσο, δεν ενεργοποιήθηκε καμία αυτοματοποιημένη διασταύρωση με:
– δηλωθέντα αριθμό ζώων (Μητρώο Ζωικού Κεφαλαίου),
– δηλώσεις παραγωγής (ΟΣΔΕ),
– δηλώσεις καθαρών αγροτικών εσόδων (Ε3/Ε1).

2. Δεν ενεργοποίησε μηχανισμό “συσχέτισης”
Αν ένας κτηνοτρόφος λάμβανε π.χ. 20.000 € επιδότηση για βοσκοτόπια και 500 ζώα, η ΑΑΔΕ όφειλε να:
* περιμένει και αναλογικό αγροτικό εισόδημα (π.χ. από πώληση γάλακτος, σφάγια κ.λπ.),
* να χτυπήσει “κόκκινο” όταν δήλωνε 0 € παραγωγή ή μικτό εισόδημα 1.200 €.
Αυτό δε γινόταν και δεν υπήρχε ούτε “αλγόριθμος”, ούτε καν δείκτης απόδοσης, που να απαιτεί λογική συσχέτιση μεταξύ επιδότησης και παραγωγής.

Υπήρχαν χιλιάδες “μαϊμού” ΑΦΜ – γιατί δεν τα έπιασε η ΑΑΔΕ;

Σύμφωνα με τις έρευνες της EPPO και τα στοιχεία του 2021-2024, περισσότερα από 1.300 ΑΦΜ φέρεται να χρησιμοποιήθηκαν:
– για παράνομες δηλώσεις επιδοτήσεων,
– χωρίς πραγματική γεωργική ή κτηνοτροφική δραστηριότητα,
– πολλές φορές με επαναλαμβανόμενη χρήση της ίδιας γης (δημόσια ή και ανύπαρκτης).
Η αποτυχία να ελεγχθούν τα “μαϊμού” ΑΦΜ δεν είναι αθώα αδυναμία. Είναι αποτυχία αποστολής. Η ΑΑΔΕ είχε τόσο τα δεδομένα, όσο και την ευθύνη να τα αξιολογήσει και να δράσει.

Η θεσμική αδράνεια και η πολιτική κάλυψη

Πρόεδροι του ΟΠΕΚΕΠΕ που προσπάθησαν να εφαρμόσουν ελέγχους παύθηκαν ή μετακινήθηκαν. Η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO) αποκάλυψε τη συστηματική απόκρυψη παρατυπιών. Επικοινωνίες μεταξύ εμπλεκομένων δείχνουν προσπάθεια απομάκρυνσης ελεγκτών και εισαγγελικών λειτουργών. Τελικό αποτέλεσμα: πρόστιμο περί τα 415 εκατομμύρια ευρώ από την Κομισιόν, πολιτικές παραιτήσεις και διεθνής έκθεση της χώρας. Και αυτό είναι απλώς η αρχή, διότι το πρόστιμο αφορά σε «διοικητικές παρατυπίες και ολιγωρίες», όχι στο σκάνδαλο καθαυτό, τα ποσά που κόστισε και τις ευθύνες που αναλογούν.

Η ουσία της φοροδιαφυγής: Απόκρυψη με δηλωμένη επιδότηση

Το πιο ουσιαστικό πρόβλημα είναι ότι η επιδότηση, ενώ δηλωνόταν στην ΑΑΔΕ, δε συσχετιζόταν ποτέ με το αντίστοιχο εισόδημα. Αυτό αντιβαίνει σε κάθε αρχή λογιστικής ειλικρίνειας. Το κράτος γνώριζε, αλλά δεν απαιτούσε απόδειξη παραγωγής. Έτσι, επιδοτήσεις χωρίς αντίκρισμα σε παραγωγή θεωρούνταν “κανονικές”, δημιουργώντας θεσμικά αποδεκτή φοροδιαφυγή.

Η παραπλανητική «λύση»: Μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

Ως απάντηση στο σκάνδαλο, η κυβέρνηση εξήγγειλε μεταφορά του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ. Αυτό όμως, χωρίς θεσμικές εγγυήσεις ανεξαρτησίας, ισοδυναμεί με ανάθεση ελέγχου στον ίδιο μηχανισμό που αγνόησε το πρόβλημα για χρόνια. Αν η ΑΑΔΕ δεν ενεργοποιήσει έστω τώρα συστήματα διασταύρωσης, η νέα δομή απλώς θα κληρονομήσει τις ίδιες παθογένειες.

Η αναγκαία μεταρρύθμιση

Η μόνη πραγματική λύση είναι η υιοθέτηση ενιαίου αγροτικού προφίλ με διασταυρούμενα στοιχεία: επιδοτήσεις, δηλώσεις παραγωγής (ΟΣΔΕ), εισοδήματα (Ε1/Ε3), ΦΠΑ αγορών/πωλήσεων και παραστατικά παραγωγής. Κάθε απόκλιση θα πρέπει να σημαίνει ειδοποίηση, αναμόρφωση δήλωσης ή και αποκλεισμό από ενισχύσεις. Μόνο έτσι θα χτυπηθεί η ρίζα του προβλήματος: η απόσπαση κρατικών πόρων χωρίς πραγματική οικονομική δραστηριότητα.

Θεωρητικά και πρακτικά μπορούν να ζητηθούν ευθύνες

1. Πολιτική ή θεσμική ευθύνη: Αν αποδειχθεί ότι υπήρξε συστηματική παράλειψη ελέγχων, τότε:
μπορεί να τεθεί θέμα ευθύνης της διοίκησης της ΑΑΔΕ
και αναζήτησης λογοδοσίας από Βουλή, Ελεγκτικό Συνέδριο ή Δικαιοσύνη.

2. Ευθύνη από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης: Η EPPO ερευνά όχι μόνο τον ΟΠΕΚΕΠΕ, αλλά και τις παραλείψεις του ελεγκτικού μηχανισμού. Εφόσον η Ελλάδα κλήθηκε να επιστρέψει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, οι ευθύνες είναι διαχειριστικές και διακρατικές – άρα θα αξιολογηθούν και στο επίπεδο φορολογικής εποπτείας (ΑΑΔΕ).

Άρα, τι λείπει πραγματικά;

– Ανεξάρτητος ελεγκτικός μηχανισμός – όχι μόνο “μεταφορά” οργανισμών,
– Διασταυρούμενοι αυτοματοποιημένοι έλεγχοι,
– Υποχρεωτική δημοσιοποίηση συνοπτικών δεδομένων επιδοτήσεων-παραγωγής ανά ΑΦΜ (ανώνυμα)
– Δημοκρατικός έλεγχος – όχι απλώς διοικητική συγχώνευση.

Η κυβερνητική «λύση»

Και όμως, πάνω στην απογοήτευση του κόσμου και την πρεμούρα ενόψει των σοβαρότατων συνεπειών (οικονομικών, πολιτικών και νομικών), η κυβέρνηση με πρόχειρο τρόπο ανακοίνωσε ότι αναθέτει στην ΑΑΔΕ πλέον τη διαδικασία των επιδοτήσεων, για να παίξει τον ρόλο του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Και όλοι θεώρησαν ότι εντάξει, λύθηκε το θέμα. Όμως, από τα προαναφερθέντα, ο αναγνώστης κατανοεί κάτι άλλο. Κατανοεί ότι η ΑΑΔΕ, η υπηρεσία που αναλαμβάνει την “κάθαρση”, επ’ ουδενί είναι αμέτοχη στην πρόληψη αυτού του σκανδάλου. Είναι συνυπεύθυνη, αφού το οποιοδήποτε έσοδο ή εισόδημα οποιωνδήποτε πολιτών ελέγχεται και διασταυρώνεται από την Αρχή, η οποία και αποδίδει “τα του Καίσαρος τω Καίσαρι”. Και η ΑΑΔΕ εδώ δεν το έκανε. Και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι ουδείς από τα κόμματα – που ορθά ασκούν σκληρή κριτική στην κυβέρνηση για τις δεδομένες πολιτικές ευθύνες – δε μιλά μέχρι τώρα για τις ευθύνες αυτές. Δεν το ξέρει, δεν το αναγνωρίζει, δεν το συσχετίζει και δε μιλά.

Και τώρα αυτή τη στιγμή μπορεί η ΑΑΔΕ με τα στοιχεία που έχει να αποκαλύψει τα πάντα και τους πάντες. Και δεν το κάνει, και δεν παίρνει εντολή να το κάνει για να λυτρωθούν όχι μόνο οι σωστοί και τίμιοι αγρότες, αλλά και όλος ο ελληνικός λαός από ένα σκάνδαλο που δε μας τιμά και καταρρακώνει το ηθικό μας ως Έλληνες πολίτες.
Έστω κι αυτήν την ύστατη ώρα, ας αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους. Εξάλλου, μιλάμε για μια Ανεξάρτητη Αρχή, που μπορεί να λειτουργήσει και εκτός των πλαισίων της κυβέρνησης.

Συνολικά συμπεράσματα

Ανησυχητικές διαπιστώσεις για το μέγα σκάνδαλο

Συμπέρασμα 1:

Η βασική αρχή της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής δεν εφαρμόστηκε:
Η ΑΑΔΕ είχε στα χέρια της τα στοιχεία των επιδοτήσεων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Όμως δε διασταύρωσε ποτέ αν αυτά τα ποσά παράγουν εισόδημα, παραγωγή, δηλωμένο Ε3, τιμολόγια, ΦΠΑ.
Άρα: επιτράπηκε η απόκρυψη πραγματικού εισοδήματος, και μάλιστα κρατικά επιδοτούμενου.
Αυτό ακύρωσε τη λειτουργία του κράτους ως μηχανισμού ισονομίας και φορολογικής δικαιοσύνης.

Συμπέρασμα 2:

Από εδώ ξεκινά η ασυδοσία των “μαϊμού” επιδοτήσεων.
Απολύτως σωστό.
Αν ήξερες ότι η επιδότησή σου περνάει από το σύστημα, αλλά κανείς δεν ελέγχει αν έχεις πράγματι ζώα, παραγωγή ή παραστατικά, τότε:

– ο πειρασμός για απάτη μεγαλώνει,
– το “παράδειγμα” μεταδίδεται,
– και τελικά δημιουργείται κουλτούρα ασυδοσίας.

Συμπέρασμα 3:

Αν η ΑΑΔΕ έκανε τον έλεγχο εξαρχής, δε θα υπήρχε σκάνδαλο.
Ακριβέστατο.
Μία στοιχειώδης αλγοριθμική συσχέτιση (matching) μεταξύ ποσού επιδότησης- δηλωθέντος αγροτικού εισοδήματος- αντικειμενικών δεδομένων παραγωγής (γάλα, σφαγές, στρέμματα) θα είχε:
-εντοπίσει το φαινόμενο από το 2020 ή και νωρίτερα,
-και μπλοκάρει την αναπαραγωγή του.
Όμως δεν έγινε. Γιατί; Είτε από ανεπάρκεια, είτε από σκόπιμη απραξία – με ενδεχόμενες βεβαίως πολιτικές ευθύνες.

Συμπέρασμα 4:

Είναι πιθανόν η ΑΑΔΕ και ο ΟΠΕΚΕΠΕ να ισχυρισθούν ότι δεν προβλέπεται ενημέρωση (“κούμπωμα”) των επιδοτήσεων από το εθνικό απόθεμα και δεν εφαρμόστηκε ή ότι πρέπει να γίνει μέχρι το 2026, τότε προκύπτει ακόμη ένα σκάνδαλο που καταδεικνύει την πρόθεση συγκάλυψης από τις νομοθετικές και κυβερνητικές υπηρεσίες. Δε νοείται ότι για οποιοδήποτε ποσό εσόδου ή εξόδου σε έναν απλό υπάλληλο ή ελεύθερο επαγγελματία ενημερώνεται άμεσα η ΑΑΔΕ, και να μη γίνεται σε επιδοτήσεις εκατομμυρίων ευρώ.

Πηγή: Νέα Κρήτη

Διαβάστε επίσης:

ΟΠΕΚΕΠΕ: Νέοι διάλογοι για ρουσφετάκια «καίνε» τον Κέλλα – «Αφόρητη πίεση από Αυγενάκη για 6.000 ΑΦΜ» κατέθεσε ο Σημανδράκος

ΟΠΕΚΕΠΕ: Το Μαξίμου γνώριζε και «επιβράβευε» τα πελατειακά δίκτυα – Αποκαλυπτικοί διάλογοι στη Βουλή

Περιμένοντας να φυτρώσουν οι μακαρονιές στα Ζωνιανά

Ετικέτες

Documento Newsletter