Θέατρο

«Ορνιθες» κυνηγημένοι από τον Μπολσονάρο

Φωτογραφία: C.Sarris

Ο Αριστοφάνης ενώνει τους Ελληνες ηθοποιούς με τους Βραζιλιάνους χορευτές σε μια παράσταση πιο επίκαιρη από ποτέ, πριν από το μεγαλύτερο φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής.

Οι «Ορνιθες» του Νίκου Καραθάνου ξεκίνησαν τις υψηλές πτήσεις τους από την Επίδαυρο, έκαναν ένα βραβευμένο πέρασμα από τη Νέα Υόρκη και προσγειώνονται για δύο παραστάσεις στη Στέγη, προτού συνεχίσουν προς τη Χιλή.

Ενα από τα πολλά ξεχωριστά κομμάτια της παράστασης είναι η συμμετοχή της βραζιλιάνικης ομάδας χορού Passinho Carioca από τις φαβέλες του Ρίο. Στον χώρο της Στέγης, που είναι ο αυτουργός της καλλιτεχνικής αυτής σύμπραξης, συναντήσαμε την Τουάνι, τον Ντάγκλας, τον Μάρλον, τον Βινίσιους και τον Αντρέ και μιλήσαμε για χορό, χώρες και πολιτική. Τα μέλη της ομάδας ένωσαν τον Αριστοφάνη με το μπαλέτο και το free style. Η μεταφράστρια Στέλλα Σπύρου μας βοήθησε να καταλάβουμε την καλλιτεχνική πλευρά της συμμετοχής τους στην παράσταση αλλά και τις ανησυχίες τους για όσα συμβαίνουν στον κόσμο.

Οι υποσχέσεις δεν υλοποιούνται στις φαβέλες

Η κουβέντα ξεκίνησε από το πάντρεμα του Αριστοφάνη με το χορευτικό είδος της ομάδας. «Ο Νίκος Καραθάνος είδε τη δουλειά μας μέσω διαδικτύου και ήρθε σε επαφή μαζί μας. Παρακολούθησε δύο πρόβες μας, επέστρεψε στην Ελλάδα και ξαναγύρισε για την ακρόαση σε διάφορα είδη χορού, κάνοντας την τελική μείξη, συνδυάζοντας το μπαλέτο και το break dance σε συνεργασία με τον υπεύθυνο των ομάδων μας» είπε ο Βινίσιους. Προτού ξεκινήσουμε τη συζήτηση με τους χορευτές, ακούγοντας τον σκηνοθέτη να μιλάει γι’ αυτούς σταθήκαμε σε μια φράση του: «Ποτέ μην τους υπόσχεσαι κάτι που δεν μπορείς να τηρήσεις».

Με αφορμή αυτά τα λόγια ζητήσαμε από την ομάδα να μας εξηγήσει τι ακριβώς εννοούσε. «Πολλοί άνθρωποι μας έχουν υποσχεθεί κατά καιρούς διάφορα πράγματα, προσωπικά και επαγγελματικά, και ελάχιστα από αυτά έχουν πραγματοποιηθεί. Η στάση τους αυτή μας έχει δώσει μεγάλη απογοήτευση, καθώς υποσχέσεις υπάρχουν συνέχεια στις φαβέλες. Η ζωή εκεί είναι δύσκολη και περίεργη» είπε η Τουάνι.

Κανείς δεν θέλει να γυρίσει στη Βραζιλία

Ρωτήσαμε για το ταξίδι από το Ρίο στην Αθήνα και μετά στη Χιλή και ο Μάρλον είπε εκ μέρους όλων. «Θα θέλαμε ο τελικός προορισμός του ταξιδιού να είναι η Ελλάδα, την οποία όλοι αγαπάμε. Εχουμε ταξιδέψει σε διάφορες χώρες λόγω δουλειάς και σίγουρα εκτός Βραζιλίας είναι καλύτερα τα πράγματα. Στις φαβέλες πολλοί μας κοιτάζουν περίεργα λόγω χρώματος και κανείς δεν μπορεί να ζήσει από την τέχνη του. Η Ελλάδα, η Γαλλία και η Πορτογαλία είναι χώρες που μας δέχονται και εκτιμούν την τέχνη». Ο Ντάγκλας, που είναι πατέρας ενός παιδιού όπως και ο Βινίσιους, συμπλήρωσε: «Είναι δύσκολο να είναι μακριά η οικογένειά σου και να πρέπει να τη στηρίζεις από απόσταση. Κανείς μας δεν θέλει να γυρίσει στη Βραζιλία και ταξιδεύουμε για να ζήσουν οι δικοί μας. Οι οικογένειές μας είναι ίσως ο μόνος λόγος που επιστρέφουμε και μακάρι να ήταν διαφορετικές οι συνθήκες».

Η Τουάνι πήρε τον λόγο και μας μίλησε για τους καλλιτέχνες στη Βραζιλία. «Ο Μπολσονάρο πολεμάει τις τέχνες και έχει απαγορεύσει τις διαφημίσεις τους. Ουσιαστικά έχει ισοπεδώσει τον καλλιτεχνικό τομέα και τους ανθρώπους που κινούνται σε αυτόν. Κυκλοφορώντας στην Αθήνα και βλέποντας τις διαφημίσεις και τις αφίσες για τις καλλιτεχνικές δράσεις αντιλαμβανόμαστε περισσότερο πόσο άγνωστο και κυρίως απαγορευμένο είναι αυτό στη χώρα μας. Ολοι θα θέλαμε να κάνουμε την τέχνη μας στη Βραζιλία, αλλά με τον συγκεκριμένο πρόεδρο είναι εντελώς αδύνατο. 

Είμαστε μακριά από τους δικούς μας, θα θέλαμε να ζούμε όλοι μαζί και να μπορούμε να βιοποριστούμε από την τέχνη μας, αλλά δυστυχώς είμαστε αναγκασμένοι να ταξιδεύουμε. Το καλό είναι ότι βελτιωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε βλέποντας τι γίνεται παγκοσμίως στον τομέα του χορού και μαθαίνοντας διαφορετικές κουλτούρες. Στις φαβέλες δεν υπάρχουν νέοι που ζουν από την τέχνη και θα θέλαμε να επιστρέψουμε και να γίνουμε παράδειγμα, δείχνοντας ότι τελικά η τέχνη μπορεί να ζήσει έναν νέο Βραζιλιάνο». Ο Αντρέ μίλησε για το ταξίδι στη Χιλή μετά την Ελλάδα και είπε ότι «η Λατινική Αμερική αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα από τους ηγέτες της. Οι νέοι δεν έχουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν σε άλλα μέρη του κόσμου και κυρίως δεν υπάρχει το αίσθημα της ασφάλειας. Στις φαβέλες μπορεί να συναντήσει κάποιος κάθε μορφή τέχνης και θα έπρεπε να υπάρχει η δυνατότητα να βγει αυτό προς τα έξω».

Πριν από τη συζήτηση με τους χορευτές ακούσαμε τα λόγια του σκηνοθέτη Νίκου Καραθάνου και των υπόλοιπων συντελεστών στη συνέντευξη Τύπου και καταλάβαμε πόσο επίκαιροι είναι οι «Ορνιθες» όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για κάθε μέρος του κόσμου όπου οι άνθρωποι πρέπει να πετάξουν για να ζήσουν ελεύθεροι. Αξίζει να αναφέρουμε πως η παράσταση αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για την καινούργια ταινία του Μπάμπη Μακρίδη, στην οποία περιλαμβάνονται πλάνα από όλα τα σημεία του πλανήτη στα οποία πέταξαν οι «Ορνιθες».

INFΟ

Κεντρική Σκηνή, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 29 & 30 Δεκεμβρίουwww.onassis.org

Κεντρική φωτογραφία: C.Sarris

Φωτογραφίες εντός του κειμένου: Andreas Simopoulos

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.