Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών: Ιστορία και σημασία
Θα υπάρξει επείγουσα ανάγκη για 44 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παγκοσμίως έως το 2030.

Κάθε χρόνο στις 5 Οκτωβρίου, η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών μας υπενθυμίζει το πολύτιμο έργο τους, αποτελώντας παράλληλα μια σημαντική υπενθύμιση για την αξία τους. Παρακάτω, ακολουθεί ένα αφιέρωμα στη σημασία της ημέρας και πως τιμάται παγκοσμίως.
Η Ιστορία της Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαιδευτικών
Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο της UNESCO, η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών, η οποία τιμάται στις 5 Οκτωβρίου κάθε έτους, καθιερώθηκε από το 1994, με σκοπό την αναγνώριση του σπουδαίου έργου ενός εκπαιδευτικού σε όλο τον κόσμο.
Παράλληλα, τιμάται η επέτειος της Σύστασης της ΔΟΕ/UNESCO του 1966 σχετικά με το Καθεστώς των Εκπαιδευτικών, η οποία θέτει σημεία αναφοράς σχετικά με:
- τα δικαιώματα και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών
- πρότυπα για την αρχική τους προετοιμασία και την περαιτέρω εκπαίδευσή τους
- ζητήματα που αφορούν τους εκπαιδευτικούς, όπως η πρόσληψη, η απασχόληση, καθώς κι οι συνθήκες διδασκαλίας και μάθησης
Σκοπός και Μηνύματα της Ημέρας
Όπως σημειώνει η UNESCO, η συγκεκριμένη μέρα αποτελεί αφορμή για εορτασμό του τρόπου με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί μεταμορφώνουν την εκπαίδευση. Ωστόσο, αυτή η μέρα πρέπει να αποτελεί και υπενθύμιση για τις ανάγκες που έχουν, την υποστήριξη που χρειάζονται – όχι μόνο υλικοτεχνικής φύσεως – με σκοπό να αναπτύξουν πλήρως τις ικανότητες τους. Σε αυτό το πλαίσιο, μπορεί να γίνει κι η απαραίτητη επανεξέταση της πορείας του επαγγέλματος σε παγκόσμια κλίμακα.
Πώς Τιμάται η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών
Σε παγκόσμια κλίμακα, για το 2025, οι εορτασμοί της Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαιδευτικών θα επικεντρωθούν στο θέμα «Αναδιαμόρφωση της διδασκαλίας ως συνεργατικού επαγγέλματος», με σκοπό την υπογράμμιση των μετασχηματιστικών δυνατοτήτων της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικού – σχολείου – εκπαιδευτικών συστημάτων.
Ως προς τις εκδηλώσεις, η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών 2025 θα τιμηθεί στις 3 Οκτωβρίου κατά τη διάρκεια του Παναφρικανικού Συνεδρίου για την Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών (PACTED) στην πρωτεύουσα της Αιθιοπίας, Αντίς Αμπέμπα, όπου εδρεύει η Επιτροπή της Αφρικανική Ένωση.
Στατιστικά & Ενδιαφέροντα Στοιχεία
Το 2024, δημοσιεύτηκε παγκόσμια έκθεση από την UNESCO σχετικά με τους εκπαιδευτικούς, με τίτλο «Global report on teachers: addressing teacher shortages and transforming the profession». Βασική επισήμανση της έρευνας που πραγματοποιήθηκε αφορά το έλλειμμα εκπαιδευτικού προσωπικού, σε παγκόσμια κλίμακα.
Ειδικότερα, αποκαλύφθηκε πως θα υπάρξει επείγουσα ανάγκη για 44 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παγκοσμίως έως το 2030.
Η Υποσαχάρια Αφρική φέρεται να επηρεάζεται άμεσα, με εκτιμώμενη ανάγκη για 15 εκατομμύρια νέους εκπαιδευτικούς έως το 2030. Όπως τονίζει η UNESCO, είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε αυτές τις ανάγκες, καθώς συνδέονται άμεσα με γεωγραφικές επιπτώσεις, οι οποίες συνδέονται με αντίστοιχες επιπτώσεις στις εκπαιδευτικές υποδομές και την αναλογία μαθητών – εκπαιδευτικών.
Δεδομένα για την Ελλάδα
Η έκθεση περιλάμβανε και ενδιαφέροντα στατιστικά για την Ελλάδα. Αναφορικά με τον μέσο μισθό εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια, κατώτερη και ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σχέση με άλλα επαγγέλματα που απαιτούν συγκρίσιμο επίπεδο προσόντων, και για τα δύο φύλα, η Ελλάδα εντοπίζεται στην 14 θέση, μεταξύ 22 χωρών της Ευρώπης και της Βορείου Αμερικής. Τα δεδομένα που αντλήθηκαν για τις κατατάξεις τοποθετούνται χρονολογικά από το 2021 ή μεταγενέστερα διαθέσιμα στοιχεία.
Σχετικά με τις κυβερνητικές δαπάνες για την κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η έκθεση αναφέρει ως παράδειγμα χαμηλών δαπανών την Ελλάδα, με 4.601 δολάρια ΗΠΑ ανά φοιτητή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Πώς Μπορείτε να Συμμετέχετε
Το Παναφρικανικό Συνέδριο θα λάβει χώρα στις 3 Οκτωβρίου, με τον κάθε ενδιαφερόμενο να χρειάζεται να μεταβεί στον σχετικό σύνδεσμο που επισυνάπτεται στην επίσημη ιστοσελίδα της Παγκόσμιας Ημέρας Εκπαιδευτικών. Εκεί, αναγράφονται αναλυτικά οι πληροφορίες για τη συμμετοχή και σύνδεση στο Συνέδριο.
Πηγές: unesco.org, unesdoc.unesco.org




















