Πάμε και όπου βγει και στα λεωφορεία
Σε σχετική καταγγελία προέβησαν 80 εργαζόμενοι από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που συνυπέγραψαν κείμενο το οποίο στάλθηκε σε πάνω από 40 αποδέκτες.

Σοβαρό ζήτημα ασφαλείας, που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης, έχει προκύψει στα νέα αστικά λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν από τις 28 Μαΐου 2025 εργαζόμενοι στον κλάδο των μεταφορών, αλλά και βάσει των παραδοχών από πλευράς του αρμόδιου υπουργείου. Πρόκειται για την απουσία της μπάρας ασφαλείας ανάμεσα από την πόρτα δίπλα στον οδηγό και τα πρώτα καθίσματα των επιβατών σε όλα τα νέα λεωφορεία, ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και ντίζελ σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ. Στην καταγγελία επισημαίνεται ότι η οδήγηση αστικού λεωφορείου στις μεγαλουπόλεις και ιδιαίτερα στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης «είναι άκρως επικίνδυνη για την οδική ασφάλεια και ιδιαίτερα για την Ασφάλεια των επιβατών» χωρίς την τοποθέτηση της συγκεκριμένης μπάρας.
Οπως αναφέρεται, «στο λεωφορείο μεταφέρονται όρθιοι επιβάτες με μειωμένη ικανότητα συγκράτησης, όπως ηλικιωμένοι, άτομα με κινητικά προβλήματα, τραυματίες, παιδιά. Σε ώρες αιχμής, υπάρχει τεράστιος συνωστισμός όρθιων επιβατών, το λεωφορείο είναι υπεράριθμο και σχεδόν πάντα υπάρχουν επιβάτες δίπλα από τον οδηγό, μέχρι και τον μπροστινό υαλοπίνακα και την μπροστινή πόρτα» σημειώθηκε χαρακτηριστικά.
Στη σχετική καταγγελία προέβησαν 80 εργαζόμενοι από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που συνυπέγραψαν κείμενο το οποίο στάλθηκε σε πάνω από 40 αποδέκτες, όπως διοικήσεις εταιρειών αστικών συγκοινωνιών, έξι αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Μεταφορών, βουλευτές της ειδικής μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, κέντρα επαγγελματικού κινδύνου, εργατικά κέντρα, σωματεία, εταιρείες και τεχνικοί ασφαλείας. Δύο εργαζόμενοι της ΟΣΥ αποφάσισαν να προβούν στην καταγγελία με την πολύτιμη βοήθεια και συμπαράσταση 78 συναδέλφων τους, όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά στο Documento.
Σοβαροί κίνδυνοι
Σύμφωνα με τους ίδιους αλλά και όπως παραδέχτηκε εν συνεχεία το υπουργείο, χωρίς την μπάρα ασφαλείας:
- Προκαλείται μειωμένος έλεγχος του οχήματος από τον οδηγό (άρθρο 13 παρ. 2 του ΚΟΚ), διότι η παραμονή των επιβατών σε λάθος θέση δίπλα του προκαλεί μειωμένη ή μηδενική ορατότητα (άρθρο 82 του ΚΟΚ).
- Σε απότομο φρενάρισμα για την αποφυγή ατυχήματος ή σε ένα ατύχημα τα αποτελέσματα μπορεί να είναι τραγικά, καθώς οι επιβάτες ανά πάσα ώρα και στιγμή (υπάρχει ήδη καταγεγραμμένο συμβάν σε 18 μ. Iveco CNG) μπορεί να τραυματιστούν λόγω της μειωμένης συγκράτησής τους.
Για τους παραπάνω λόγους και όχι μόνο, σε μεγαλουπόλεις όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη που ο συνωστισμός στα λεωφορεία είναι μέρος της καθημερινότητας «η μπάρα ασφαλείας είναι και ήταν διαχρονικά απαραίτητη» τονίζεται στη σχετική καταγγελία.
Επιπλέον, οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και αναφέρουν: «Η παραμονή επιβατών δίπλα στον οδηγό επιφέρει όχι μόνο το υπεράριθμο των επιβατών αλλά και την υπερφόρτωση των αξόνων ειδικά του εμπρόσθιου, τη δυσκολία χειρισμού του τιμονιού και την προβληματική πέδηση». Οπως εξηγούν, η περιστροφή του τιμονιού δυσκολεύει. Ουσιαστικά, το τιμόνι γίνεται «βαρύ» και χρειάζεται μεγαλύτερος χρόνος και δύναμη περιστροφής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αποφυγή ατυχήματος.
Μάλιστα, η υπερφόρτωση του εμπρόσθιου άξονα και η πιθανή παραβίαση του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους του (7.000 κιλά) του προκαλούν μειωμένη – προβληματική δυνατότητα πέδησης, σύμφωνα με οδηγούς που εδώ και δεκαετίες βρίσκονται πίσω από τα τιμόνια των αστικών λεωφορείων.
Οι καταγγέλλοντες επισημαίνουν ότι «έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, αφού οι αρμόδιοι δεν προέβλεψαν στις προδιαγραφές των υπό παραγγελία οχημάτων να ενταχθούν οι μπάρες, ως έσχατη λύση προτείνεται η άμεση τοποθέτηση ανεπίστροφης μπάρας σε όλων των τύπων τα οχήματα. Ο,τι γινόταν δηλαδή τις προηγούμενες δεκαετίες σε ΕΛΒΟ, Mercedes N405, Iveco και Sindelis CNG, αλλά και ό,τι έγινε πριν από λίγα χρόνια στα μεταχειρισμένα leasing του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ».
Πώς αντέδρασε το υπουργείο
Στις 12 Ιουνίου 2025 ήρθε η πρώτη απάντηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Εμμανουήλ Παρίσης ουσιαστικά δέχτηκε τα επιχειρήματα που αναλύθηκαν στην καταγγελία, αλλά διευκρίνισε ότι «για θέματα που αφορούν σε τεχνικές προδιαγραφές και απαιτήσεις των λεωφορείων ή περί απαιτήσεων που προκύπτουν από εκτός του ΚΟΚ δίκαιο, η Υπηρεσία μας δεν έχει αρμοδιότητα».
Πριν από λίγες ημέρες, στις 8 Οκτωβρίου 2025, αντέδρασε και η Διεύθυνση Επιβατικών Μεταφορών του υπουργείου. «Παρακαλούμε για την εξέταση των διαλαμβανομένων της ως άνω σχετικής καταγγελίας αναφορικά με την ανάγκη τοποθέτησης προστατευτικής διάταξης επιβατών (μπάρα ασφαλείας) στα λεωφορεία των ΟΣΥ και ΟΑΣΘ και να μας ενημερώσετε για τυχόν ύπαρξη πρόβλεψης ή σχετικού προγραμματισμού εκ μέρους σας για το εν λόγω ζήτημα» τόνισε ο γενικός διευθυντής Μεταφορών Ιωάννης Μάτσας σε επιστολή που κοινοποιήθηκε στους διευθύνοντες συμβούλους της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ.
Οπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, το θέμα με τις μπάρες ασφαλείας στα αστικά λεωφορεία θα πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, καθώς έμπειροι οδηγοί επισημαίνουν εδώ και μήνες ότι υπάρχει ζήτημα και μάλιστα σοβαρό, καταγγελία μάλιστα που δεν απορρίπτουν δύο διευθύνσεις του αρμόδιου υπουργείου.



















