Περί θεμελίων. Υποδομές

Τη χρονική περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, ήτοι κατά τα έτη 2015 - 2019, δημόσια έργα που είχαν «παγώσει» επί σειρά ετών, επιτέλους «ξεμπλόκαραν». 

Η κατασκευή ή η ολοκλήρωση έργων που αφορούσαν μεγάλους οδικούς άξονες,οι οποίοι παρέμεναν επί δεκαετίες ημιτελείς ή στις μακέτες και γύρω τους έριζαν συμφέροντα με διάφορες διεκδικήσεις, επανεκκίνησε μετά απόδιαπραγματεύσεις που τελικά επέφεραν «γόνιμα» αποτελέσματα, καθώς εξασφαλίστηκε τόσο η προστασία του δημοσίου συμφέροντος όσο και μείωση κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ των απαιτήσεων των κατασκευαστών.

Η Ολυμπία Οδός (Κόρινθος-Πάτρα), η Ιονία Οδός (Αντίρριο-Ιωάννινα), ο αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί), το μεσαίο τμήμα του Ε65 (Ξυνιάδα-Τρίκαλα) και ο αυτοκινητόδρομος Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) ολοκληρώθηκαν. Έργα, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, το νότιο και το βόρειο τμήμα του Ε65, η εθνική οδός Πατρών-Πύργου, το μετρό Θεσσαλονίκης και η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, μαζί με πολλά ακόμα έργα, όπως για παράδειγμα σιδηροδρομικά, «μπήκαν στις ράγες» της υλοποίησης.

Τον Ιούλιο του 2019 παραδώσαμε διαγωνισμούς και συμβασιοποιημένα έργα άνω των 5,5 δισ. ευρώ, με τον προγραμματισμό μας ως το τέλος του 2019 να περιλαμβάνει συμβάσεις έργων άνω των 9 δισ. ευρώ.

Το δε μακροπρόθεσμο σχέδιό μας, το οποίο είχαμε παρουσιάσει και είχε χρονικό ορίζοντα το 2037, περιγραφόταν αναλυτικά, με συγκεκριμένους δείκτες, στόχους και δομές παρακολούθησης, στο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έφερε τις υπογραφές του τότε υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, και του τότε αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτη Φάμελλου.

Πρωταρχικός μας στόχος ήταν και παραμένει να βελτιώνουμε συνεχώς την ποιότητα ζωής των πολιτών,άπασες τις μετακινήσεις ανθρώπων και προϊόντων σε ολόκληρη την επικράτεια, να εκσυγχρονίζουμεκαι να διευκολύνουμε τις δημόσιες μεταφορές, να αναβαθμίζουμε αδιαλείπτως τη θέση της χώρας και να ενισχύουμε την παρουσία της διεθνώς, με τελικό σκοπό να καταστήσουμε την Ελλάδα κόμβο εμπορίου και μεταφορών, να ενισχύσουμε την εθνική οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες.

Στους 19 μήνες, όμως, που μεσολάβησαν από τις εθνικές εκλογές του Ιούλη του 2019, ο τομέας των υποδομών βίωσε και βιώνει μια πρωτοφανή απραξία. Με ευθύνη των κ.κ. Μητσοτάκη και Καραμανλή, όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, τα οποία παραδώσαμε δρομολογημένα ή σε εκτέλεση και τα οποία περιγράψαμε ήδη, έχουν «παγώσει».

Διαγωνισμοί ακυρώθηκαν, εργασίες διακόπηκαν, εργοτάξια άδειασαν από εργάτες και μηχανήματα, συμφέροντα εξυπηρετήθηκαν, οι ρυθμοί εκτέλεσης μειώθηκαν και οι παραδόσεις των μεγάλων έργων μετατέθηκαν για αργότερα, από ένα έτος έως και αρκετά έτη στο μέλλον.

Το εξοργιστικό της υπόθεσης είναι ότι η ίδια «συνταγή» ακολουθείται ακόμα και μετά τη«βύθιση» της οικονομίας μέσα στο 2020.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων υποεκτελέστηκε κατά 900 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ ο προϋπολογισμός του 2021 είναι μειωμένος κατά 45%.

Η επανεκκίνηση των εργασιών στα μεγάλα έργα υποδομής καθίσταται αναγκαία, ειδικά τώρα που η Ελλάδα έχει εισέλθει σε μια νέα βαθιά κρίση. Η ως άνω ενέργεια θα αποτελέσει σοβαρή διέξοδο, με την ταυτόχρονη «γενναία» στήριξη των επιχειρήσεων, ώστε να «αναχαιτίσουμε» την καθίζηση της οικονομίας και να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη. Η επανεκκίνηση και η ολοκλήρωση των έργων θα αυξήσουν την παραγωγική δυνατότητα της χώρας, θα δημιουργήσουν πάνω από δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, θα συνεισφέρουν με έσοδα στα δημόσια ταμεία, θα προσφέρουν στη χώρα ένα βελτιωμένο απόθεμα υποδομών για την επόμενη μέρα.

Η επιλογή ενίσχυσης των υποδομών αποτελεί, παγκοσμίως, κανόνα πολιτικής όταν οι οικονομίες υφίστανται ή έχουν υποστεί μεγάλη ύφεση.

«Δεξαμενές» σκέψης, ερευνητικά ινστιτούτα και πολιτικές δυνάμεις ενισχύουν την παραπάνω άποψη και τονίζουν την αναγκαιότητα της ως άνω επιλογής.

Η «Standard &Poor's» σε μελέτη για τις ΗΠΑ, το «Institution of Civil Engineers - Policy and PublicAffairs» για το Ηνωμένο Βασίλειο, το ΔΝΤ για όλες τις χώρες και η PwC για την Ελλάδα (πριν την έλευση του κορωνοϊού) τονίζουν τη θετική επίδραση των μεγάλων έργων υποδομής στις οικονομίες, καθώς προκαλούν τη δημιουργίαχιλιάδων ή εκατομμυρίων θέσεων εργασίας (ανάλογα με το μέγεθος της επένδυσης και της χώρας) και κάθε ευρώ που πάει σε επενδύσεις τέτοιου είδους επιστρέφει στην οικονομία στο διπλάσιο.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν έχει αυτή την προτεραιότητα και αυτή την κατεύθυνση.

Και αυτό είναι οδυνηρό, τη στιγμή μάλιστα που η χώρα έχει ανάγκη από ένα μεγάλο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων, ένα πρόγραμμα που θα αποπερατώσει αναγκαίες υποδομές, θα τις εκσυγχρονίσει, θα τις κάνει συμβατές με τις αλλαγές που φέρνει η κλιματική κρίση.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα ανάκαμψης δε θα μπει ποτέ στην ατζέντα της ΝΔ.

Μόνο μια προοδευτική διακυβέρνηση μπορεί να το θέσει σε προτεραιότητα.

Ο Νίκος Παππάς είναι βουλευτής και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία

ΣΧΟΛΙΑ

Το Documento σέβεται όλες τις απόψεις, οι οποίες ωστόσο απηχούν αποκλειστικά και μόνον τη γνώμη των χρηστών. Διατηρούμε το δικαίωμά μας να μην αναρτούμε υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλα sites δεν θα δημοσιεύονται. Χρήστες που δεν σέβονται αυτούς τους κανόνες θα αποκλείονται.